Investeren of oprijden?

Status
Niet open voor verdere reacties.

JHW

MF veteraan
19 sep 2015
1.241
1.545
Beste mensen,

Ik heb een Bandit 1200 uit 2006 met bijna 76.000 km op de klok. Na bijna twee jaar rijden heeft de motor nu wel groot onderhoud nodig, waaronder een nieuwe kettingset. Dat is nog te overzien. Maar eigenlijk vind ik de vering (vooral de voorvork) erg week en daar zou ik ook wat aan willen laten doen. Bij elkaar opgeteld wordt het dan wel een erg dure operatie voor een motor die er al een heel leven op heeft zitten. Een andere optie is om alleen het meest noodzakelijke te laten doen en de motor op te rijden. Het geld wat ik uitspaar, kan ik dan later bij een nieuwe leggen.

Wat zouden jullie doen?
 
Dat jij een specialist nodig hebt om je veren af te stellen zegt al genoeg, je hebt er zelf dus geen verstand van.
Praten over iets waar je geen verstand van hebt, dat is pas raaskalken.
Ik heb al heel wat veerpoten uit/in elkaar gezet.

Ja, maar jij haalt ook een radiateur van een motor af om het 'luchtgekoeld' te maken :')
 
Kleine beetjes er bij en weer testen tot die naar wens is.
Je maakt de demping stugger met meer of dikkere olie.
Juist ja, en daarom is het geen oplossing voor te slappe veren. Houd je onzin alsjeblieft voor je. Je bent een mooi voorbeeld van de discussie die gaande is over onzin / off-topic posters in techniek.
 
Dat jij een specialist nodig hebt om je veren af te stellen zegt al genoeg, je hebt er zelf dus geen verstand van.
Praten over iets waar je geen verstand van hebt, dat is pas raaskalken.
Ik heb al heel wat veerpoten uit/in elkaar gezet.

Dat zegt dat hij weet wat hij niet weet... Dat is een kenmerk van een wijs persoon.
Dat lijkt me een stuk veiliger dan iemand die er al heel wat uit elkaar heeft gehaald, maar nog steeds de werking niet begrijpt...
 
Heb je het wel eens geprobeerd?
Ik wel namelijk, en weet precies wat het doet.

Het verschil is dat jij gewoon maar wat roept, en ik uit ervaring spreek.

Jij hebt het mis

Ik heb ff snel opgezocht hoeveel olie er ongeveer 1 vorkpoot van zon bandit 1200 gaat.

1584474821807.png





En hier stel jij voor om grofweg de helft aan olie er extra bij te kieperen.

zou wat olie in je voorvork erbij gooien, veert die gelijk stugger, en heb je geen andere veren nodig.

is prima thuis te doen, gewoon dop eraf draaien olie erin, en dop er weer op.

zoon 200ml per poot erbij gooien.


Is dit echt iets wat jij zou aanraden?
 
Wel goedkoper dan autorijden.
...
Meer olie zorgt voor een kleinere luchtkamer dus een meer progressieve vering op het einde van je veerweg.
Dikkere olie zorgt voor meer demping maar te veel demping is negatief voor het rijgedrag en is al helemaaal niet hetzelfde als stuggere veren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hier staat precies wat ik zeg...
:W

What is the effect of changing oil height? Adding oil to your forks reduces the air volume. Since air is compressible, a smaller airspace is harder to compress than a larger airspace, which results in a stiffer fork.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hier staat precies wat ik zeg...
:W

What is the effect of changing oil height? Adding oil to your forks reduces the air volume. Since air is compressible, a smaller airspace is harder to compress than a larger airspace, which results in a stiffer fork.


In dat artikel spreken ze over het toevoegen of verminderen van de vorkolie ja, maar dat gaat over 10 a 20cc. niet 200!!!!!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En als je gaat quoten uit dat 'artikel', doe het dan volledig

What is the effect of changing oil height? Adding oil to your forks reduces the air volume. Since air is compressible, a smaller airspace is harder to compress than a larger airspace, which results in a stiffer fork. Since the compression of the airspace is gradual, lessening the airspace will be felt by the rider from the middle of the fork’s stroke to the point of bottoming. In essence, adding oil to your forks makes them stiffer from the midpoint on. The obvious corollary is that when you take oil out of your forks, you make them softer from the midstroke on. Adding or subtracting oil has a negligible effect on the first four inches of travel.
 
Als je de poot geheel inschuift en dan een luchtkamer over hebt van 12cm dan heb je na de veer erin nog zo'n 5cm luchtkamer over.
De inhoud van een cilinder is r²xpixh in cm's de poot is 43 dus inwendig ongeveer 37mm r=37/2 i=1,85cm 3,14x 1.85² x5cm =53,7cc
Als er 200cc in doet heb je een negatieve luchtkamer van 146,3cc wat neerkomt op een veerweg van ruim 13,5cm. Je vork zit dus uitgeveerd al helemaal vol met olie en kan dus helemaal niet meer inveren. Wat klopt er nou niet? Mijn berekening of jouw verhaal?
Als je vork onderin slaat kan je de luchtkamer een klein beetje verkleinen (max zo'n 20cc)maar dan wordt hij pas zwaarder als hij bijna onderin is. Beter vervang je de veren voor veren die iets zwaarder zijn.
 
Veerpoot van een Honda Shadow waar ik 200ml bij heb gedaan, in stappen van 50cc omhoog.
Veert nog steeds helemaal in.

Ik moet toegeven dat gelijk 200ml erin gooien, niet mijn beste advies was, de ene veerpoot is de andere niet.
 
Veerpoot van een Honda Shadow waar ik 200ml bij heb gedaan, in stappen van 50cc omhoog.
Veert nog steeds helemaal in.

Ik moet toegeven dat gelijk 200ml erin gooien, niet mijn beste advies was, de ene veerpoot is de andere niet.
Dus mijn berekening klopt niet?
Bij een Shadow met 39mm poten is 200cc 23,5cm
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn poten zijn niet geheel uitgeveert, en zitten ook niet vol met olie, er kan nog een hoop bij zelfs.

Ik weet niet of jou berekening klopt ik heb niks opgemeten, behalve de hoeveelheid olie
Dus je weet niet of er veels te weinig in zat en je weet niet hoe je het berekend.
Lees je berichten hierboven nog eens terug en zeg dan eens wat je daar nou zelf van vind.
 
Ik weet zeker wel hoeveel erin zat (390 cc), ik zelf mijn poten gereviseerd, en weer gevuld, dus niet zo gouw met je oordeel klaar staan.
Ik kom met een berekening en een vraag.
Als je standaard ingeveerd een luchtkamer over hebt van 5cm dan heb je uitgeveerd bij een veerweg van 13cm een luchtkamer over van 18cm.
Als je daar 23.5cm olie bij doet heb je een veerweg over van zo'n 8cm tenzij je keerringen er eerder uitblazen.
Waar gaat volgens jou mijn berekening fout?
 
Ik kom met een berekening en een vraag.
Als je standaard ingeveerd een luchtkamer over hebt van 5cm dan heb je uitgeveerd bij een veerweg van 13cm een luchtkamer over van 18cm.
Als je daar 23.5cm olie bij doet heb je een veerweg over van zo'n 8cm tenzij je keerringen er eerder uitblazen.
Waar gaat volgens jou mijn berekening fout?

helemaal correct is ze niet, je vergeet het volume van alle ijzer dat ondergedompeld was ingeveerd maar niet meer ondergedompeld is uitgeveerd ;)
 
Ik snap je som wel, die heb je heel goed gemaakt, maar hoe kom je aan de waarde van 5cm lucht kamer ingeveerd?
Is dat inclusief de standaard 390cc olie?

Ik heb overigens niet overal een antwoord op, ik weet wat erin is gegaan en meer kan ik er niet van maken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan