Ik weet dat er al verschillende vragen over bandendruk geweest zijn, maar ik geraak er steeds minder wijs uit. Gisteren nieuwe achterband laten steken (BT10) en de dealer (rijdt met een team in de Laverda cup) vond dat ik veel teveel druk steek (2.5 bar achter en 2.25 voor). Hij zei dat 2.0 voor en 2.2 achter veel beter is ivm grip en slijtage (bandenfabrikanten geven teveel op zodat ze meer verkopen, zo rijdt zijn team fantastisch lang met de banden rond in vergelijking met andere teams,door die lagere druk). Maar op het forum wordt er dan gezegd dat je voor circuit de druk lager zet dan op straat (ivm opwarmen, zover ben ik nog wel mee),terwijl hij die waarden ook voor de straat aanhoudt -en precies wel met goede gevolgen: er stond een bewijs van hoge bandendruk in de garage: een gecrashte Laverda -.
Langs de andere kant staat er in mijn manual: berijder 90 kg : 2.5 voor, 2.9 achter; lange snelwegritten: 2.5 voor; 2.9 achter.
Ik weet het dus allemaal niet meer. Voorlopig rijd ik dus met een compromis: 2.1 voor en 2.3 achter.
Maar om het wat overzichtelijker te maken:
- lagere bandendruk => langere bandenleeftijd ?
- nog lager gaan in druk bij regen ?
- voor snelweggebruik: verhogen ?
- grip beter bij lagere druk ?
en last but not least:
-wat denken jullie van het bovenstaande verhaal ?
Langs de andere kant staat er in mijn manual: berijder 90 kg : 2.5 voor, 2.9 achter; lange snelwegritten: 2.5 voor; 2.9 achter.
Ik weet het dus allemaal niet meer. Voorlopig rijd ik dus met een compromis: 2.1 voor en 2.3 achter.
Maar om het wat overzichtelijker te maken:
- lagere bandendruk => langere bandenleeftijd ?
- nog lager gaan in druk bij regen ?
- voor snelweggebruik: verhogen ?
- grip beter bij lagere druk ?
en last but not least:
-wat denken jullie van het bovenstaande verhaal ?