Invloed bandendruk op rijgedrag/leeftijd/weer

B2

MF veteraan
Donateur
4 jul 2001
2.242
496
Belgie (Gent)
Ik weet dat er al verschillende vragen over bandendruk geweest zijn, maar ik geraak er steeds minder wijs uit. Gisteren nieuwe achterband laten steken (BT10) en de dealer (rijdt met een team in de Laverda cup) vond dat ik veel teveel druk steek (2.5 bar achter en 2.25 voor). Hij zei dat 2.0 voor en 2.2 achter veel beter is ivm grip en slijtage (bandenfabrikanten geven teveel op zodat ze meer verkopen, zo rijdt zijn team fantastisch lang met de banden rond in vergelijking met andere teams,door die lagere druk). Maar op het forum wordt er dan gezegd dat je voor circuit de druk lager zet dan op straat (ivm opwarmen, zover ben ik nog wel mee),terwijl hij die waarden ook voor de straat aanhoudt -en precies wel met goede gevolgen: er stond een bewijs van hoge bandendruk in de garage: een gecrashte Laverda ;( -.

Langs de andere kant staat er in mijn manual: berijder 90 kg : 2.5 voor, 2.9 achter; lange snelwegritten: 2.5 voor; 2.9 achter.

Ik weet het dus allemaal niet meer. Voorlopig rijd ik dus met een compromis: 2.1 voor en 2.3 achter.

Maar om het wat overzichtelijker te maken:
- lagere bandendruk => langere bandenleeftijd ?
- nog lager gaan in druk bij regen ?
- voor snelweggebruik: verhogen ?
- grip beter bij lagere druk ?
en last but not least:
-wat denken jullie van het bovenstaande verhaal ?
 
Ik zou gewoon je manual volgen! Als je een lagere spanning op straat gebruikt, voelt het alsof je met lekke banden rijdt. Pas als je echt hard rijdt worden je banden goed warm en stijgt de druk in je band, zodat ze weer goed aanvoelen.

Bandenslijtage is mi. meer een gevolg van harde vering, ik heb nu een stijvere veer in m'n cbr en mijn banden gaan nu 4 ipv 6 wedstrijden mee.

Welke motor rijdt je eigenlijk, en met welke banden rijdt de laverda-cup?
 
Ik zou gewoon je manual volgen! Als je een lagere spanning op straat gebruikt, voelt het alsof je met lekke banden rijdt. Pas als je echt hard rijdt worden je banden goed warm en stijgt de druk in je band, zodat ze weer goed aanvoelen.

Bandenslijtage is mi. meer een gevolg van harde vering, ik heb nu een stijvere veer in m'n cbr en mijn banden gaan nu 4 ipv 6 wedstrijden mee.

Welke motor rijdt je eigenlijk, en met welke banden rijdt de laverda-cup?

Ikzelf: T-Cat
Laverda-cup: Avons

maar hij doet dat wel bij alle banden...
 
Die dealer wil wat meer aan je verdienen. Door de bandendruk te verlagen worden de banden warmer = meer grip, maar ook meer slijtage. Op de weg zou ik me ook houden aan de advies druk van de fabrikant. Kijk hier om te zoeken naar info voor jouw motor.
 
Kijk eens op http://pricewatch.be/images/pb_tyretest

(bedankt poohbeer :} )

Iedereen heeft een eigen voorkeur, dus als iemand met een lage spanning wil rijden dan moet hij dat zeker doen. Ik vertrouw op de testrijder van de fabrikant vwb de bandenspanning.

Valpartijen met de motor zijn toch altijd de schuld van iets anders. (je kan toch niet toegeven dat je zelf een foutje gemaakt hebt?)
 
Te lage bandendruk voor straatbanden veroorzaakt veel bandenslijtage omdat er teveel slip optreedt. Je moet dan heel nauwkeurig kijken naar wat er allemaal gebeurt als banden afrollen op een plat vlak.
- Het midden van de band wordt afgebogen van een ronde naar een platte vorm, hoe zachter de band des te meer de band moet afbuigen. Dit afbuigen kan alleen als er slip optreedt tussen band en wegdek. Aan de achterkant hetzelfde, daar wordt de band weer versneld naar het ronde vlak. Let wel de straal van de ronde band is anders als de straal van het wiel waar de band de grond raakt.
- De zijkanten van de band vouwen naar binnen, dit moet met nog meer slip gepaard gaan. En weer hoe zachter, hoe meer vervorming, hoe meer slip nodig is.

Je kan natuurlijk de banden op 6 atmosfeer zetten, maar dan is het contact met de weg zo klein dat slip optreedt doordat het vermogen niet overgebracht kan worden. Het is een compromie.

In de regen slijten banden harder dan met droogweer (extreme temperaturen daargelaten) omdat er meer slip optreedt.

Wegbanden moeten op het circuit niet op die extreem lage drukken gezet worden (2.2 voor, 1.9 achter). Omdat circuit banden een heel ander karkas hebben reageren circuit banden heel anders dan straatbanden. Vooral de zijwangen van circuitbanden zijn heel anders.

john.
 
Te lage bandendruk voor straatbanden veroorzaakt veel bandenslijtage omdat er teveel slip optreedt. Je moet dan heel nauwkeurig kijken naar wat er allemaal gebeurt als banden afrollen op een plat vlak.
- Het midden van de band wordt afgebogen van een ronde naar een platte vorm, hoe zachter de band des te meer de band moet afbuigen. Dit afbuigen kan alleen als er slip optreedt tussen band en wegdek. Aan de achterkant hetzelfde, daar wordt de band weer versneld naar het ronde vlak. Let wel de straal van de ronde band is anders als de straal van het wiel waar de band de grond raakt.
- De zijkanten van de band vouwen naar binnen, dit moet met nog meer slip gepaard gaan. En weer hoe zachter, hoe meer vervorming, hoe meer slip nodig is.

Je kan natuurlijk de banden op 6 atmosfeer zetten, maar dan is het contact met de weg zo klein dat slip optreedt doordat het vermogen niet overgebracht kan worden. Het is een compromie.

In de regen slijten banden harder dan met droogweer (extreme temperaturen daargelaten) omdat er meer slip optreedt.

Wegbanden moeten op het circuit niet op die extreem lage drukken gezet worden (2.2 voor, 1.9 achter). Omdat circuit banden een heel ander karkas hebben reageren circuit banden heel anders dan straatbanden. Vooral de zijwangen van circuitbanden zijn heel anders.

john.

thx John, subiet mijn banden weer eens wat meer op druk brengen (2.25 voor,2.5 achter). Ik dacht wel dat dat verhaal over slijtage niet klopte, ik reed nl. met iets teveel druk achteraan en heb er 11000 km (en moest die kl&*%te spijker er niet gelegen hebben, had ik er wel een 13000 uitgehaald. En nu slijten ze iets teveel naar mijn zin...je ziet zo van die brokkelingen op de zijkant.
 
Hoeveel is 36psi en 42psi? Gewoon ff in barretjes dus :) .
Approximate Conversions:

1 PSI = 0.069 Bar
1 PSI = 0.0069 MPa
1 PSI = 6.895 KPa
1 Bar = 14.5 PSI
1 Bar = 0.10 MPa
1 Bar = 100 KPa
1 KPa = 0.145 PSI
1 KPa = 0.001 MPa
1 KPa = 0.01 Bar
1 MPa = 145.033 PSI
1 MPa = 10 Bar
1 MPa = 1000 KPa
3262.5 PSI = 225 Bar
(Aust MWP for Yoke & DIN 200 when marked)
4350 PSI = 300 Bar
(Aust. MWP for DIN 300)
MWP = Maximum Working Pressure measured at 15C.

dus
36 psi = 2.48 bar ongeveer 2.5 voor
42 psi = 2.8938bar ongeveer 2.9 achter

je hebt die getallen waarschijnlijk uit die bandentest van PB ? Je moet daarnaast ook nog rekening houden met je gewicht ( staat toch zo in mijn boekje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan