invloed rijgedrag met of zonder explosafe

spondontrx

MF veteraan
22 sep 2002
1.440
1
Bij de ZAC is het niet verplicht (explosafe) , maar ik kan me voorstellen dat van invloed op het sturen en remmen als de inhoud van de tank minder heen en weer klotst met dat spul in je tank.
Iemand misschien ervaring of een mening hierover ?
 
Bij de ZAC is het niet verplicht (explosafe) , maar ik kan me voorstellen dat van invloed op het sturen en remmen als de inhoud van de tank minder heen en weer klotst met dat spul in je tank.
Iemand misschien ervaring of een mening hierover ?

Mijn ervaring is dat je de brandstof meter of peil beter in de gaten moet houden, of het ook daadwerkelijk veel invloed heeft op het 'klotsen' in de tank tijdens het rijden? geen idee!
Ik rij morgen voor de tweede keer met explosafe en zal er eens op letten. ;)
 
Klotsen zal je benzine niet doen ,dat snap ik , maar de middelpunt vliegende kracht van zo'n 6 tot 10 liter benzine zou toch verschil moeten maken niet ?
Maar misschien prop ik het er gewoon maar een keer in , enigste nadeel is het benzine niveau controleren
 
Het kan je injectoren verstoppen, dus dan rijdt ie niet zohard meer als daarvoor. Vrij belangrijk effect volgens mij.
 
Het kan je injectoren verstoppen, dus dan rijdt ie niet zohard meer als daarvoor. Vrij belangrijk effect volgens mij.

Bedoel je dat het na verloop van tijd vergaat en dan in je injectiesysteem terecht komt? Ik geloof er weinig van. En zelf als het vergaat, heb je nog benzinefilters en dergelijke.

Anyway, mijn carburatuer is speciaal. Daar zit in elke carburateur zo'n pennetje om de sproeier door te prikken. Hoef ik alleen maar een keer mijn gas los te laten, en hoppa: sproeiers doorgeprikt en weer gaan! :+
 
Bedoel je dat het na verloop van tijd vergaat en dan in je injectiesysteem terecht komt? Ik geloof er weinig van. En zelf als het vergaat, heb je nog benzinefilters en dergelijke.

Anyway, mijn carburatuer is speciaal. Daar zit in elke carburateur zo'n pennetje om de sproeier door te prikken. Hoef ik alleen maar een keer mijn gas los te laten, en hoppa: sproeiers doorgeprikt en weer gaan! :+

klopt natuurlijk wat je hier schrijft.
Spul vergaat niet. Zou mooie bak zijn als dat wel zo was..... :9
 
Het kan je injectoren verstoppen, dus dan rijdt ie niet zohard meer als daarvoor. Vrij belangrijk effect volgens mij.


Houd het veilig ;)


Ik heb het zelf ook, je voelt er niet echt heel veel van..
Het is idd irritant dat je benzine metertje het niet meer doet
 
Wel goed uitbluizen / uitspoelen voor je het in de tank propt, zeker wanneer je het in stukken hebt geknipt.

Hmm, daar heb je dan wel weer gelijk in. Als je het er net vers in stopt, dan zou het je sproeiers kunnen verstoppen als er veel stof bij het verwerken vrijgekomen is.

Goede tip, want ik had er zelf nog niet aan gedacht. Zal er even de luchtslang overheen halen als ik het in mijn tank ga stoppen.
 
Mijn explosafe is aangekomen. Ga van het weekend maar in de tank proppen.

Ik hoop dat ik er harder van ga rijden, maar ik denk het niet. :+

Na, serieus. Ik doe het er vooral in tegen het klotsen. Niet dat ik het voel dat de benzine in de tank klotst, maar misschien voel ik wel dat het NIET meer klotst. :) In ieder geval hoop ik dat mijn motor bij een crash minder snel in vlammen zal opgaan. Het is hobby, hé. Ik kan niet bij een sponsor aankloppen voor een nieuwe motor.
 
Mijn explosafe is aangekomen. Ga van het weekend maar in de tank proppen.

Ik hoop dat ik er harder van ga rijden, maar ik denk het niet. :+

Na, serieus. Ik doe het er vooral in tegen het klotsen. Niet dat ik het voel dat de benzine in de tank klotst, maar misschien voel ik wel dat het NIET meer klotst. :) In ieder geval hoop ik dat mijn motor bij een crash minder snel in vlammen zal opgaan. Het is hobby, hé. Ik kan niet bij een sponsor aankloppen voor een nieuwe motor.
Ik denk dat je wat te hoog inzet v.w.b. de werking van explosafe ;) Het heeft zeker geen dempende werking tegen klotsen en het is de bedoeling dat als je tank openscheurt tijdens een crash dat het de brandstof bij elkaar houdt...

Dus... alle brandstof blijft dicht bij je motor... Als het dan vlam vat stookt het je motor op. Zonder explosafe verspreidt het zich. Kortom, als ik de vrij keus had stopte ik het er niet in. Je brandstofmeter werkt niet meer en het is klote met tanken :P
 
Dus... alle brandstof blijft dicht bij je motor... Als het dan vlam vat stookt het je motor op. Zonder explosafe verspreidt het zich. Kortom, als ik de vrij keus had stopte ik het er niet in. Je brandstofmeter werkt niet meer en het is klote met tanken :P

Na goed. Niet dat ik ooit zal crashen, maar misschien leen ik mijn motor een keer uit aan een ander en dan is het wel een veilige gedachte. :+ O-)

Brandstofmeter is geen probleem bij een ouwe Fireblade, die zit er namelijk toch al niet in.

Lastig met tanken, wat moet ik me daarbij voorstellen? Dwz. dat je niet kan zien hoeveel je er in gedaan hebt? Ik denk dat ik daarvoor toch al een schenkkan ga aanschaffen. Ben nu telkens toch al aan het gokken (geen brandstof meter :)), en daar wil ik eigenlijk van af.
 
Lastig met tanken, wat moet ik me daarbij voorstellen? Dwz. dat je niet kan zien hoeveel je er in gedaan hebt? Ik denk dat ik daarvoor toch al een schenkkan ga aanschaffen. Ben nu telkens toch al aan het gokken (geen brandstof meter :)), en daar wil ik eigenlijk van af.


Tja ,je moet toch weten hoeveel er nog in zit na een sessie , dus zul je het af moeten tappen (met een schakelaar en aansluiting op je brandstofpomp bijv.) . of het veel veiliger is weet ik ook niet maar wat Hansgsx-r zegt is een goed punt,
 
Hmm, ik haat dat. Heb nu mijn explosaf, maar door alle verhalen hier twijfel ik om het in mijn tank te stoppen. Als ik een kunststof tank had, had ik het zeker gedaan. Maar ik heb een metalen tank en die scheuren zelden. Explosiegevaar is er eigenlijk alleen als de tank scheurt.
 
Hmm, ik haat dat. Heb nu mijn explosaf, maar door alle verhalen hier twijfel ik om het in mijn tank te stoppen. Als ik een kunststof tank had, had ik het zeker gedaan. Maar ik heb een metalen tank en die scheuren zelden. Explosiegevaar is er eigenlijk alleen als de tank scheurt.
Haha, handig he zo'n forum ;) Maar om op je vraag terug te komen, het is lastig met tanken omdat als je tank tot bovenaan gevuld is met explosafe, je niet met de schenktuit er langs kunt en je dus de benzine er langzaam op moet gieten. Ook zie je niet goed wanneer hij vol is, dus de kans dat hij overstroomt is ook groot.
 
ik heb dus explosafe en vind het inderdaad ongelofelijk irritant met tanken.
Je ziet niet hoeveel erin zit en je ziet bijna niet of hij bijna vol is of niet.
Laatste keer ook vlak voorsessie: "oh ja vergeten tanken". ik op motor blijven zitten, maat tanken, je voelt em al aankomen benzine overal, mn kruis was er zelf nat van. Kan je vertellen dat je dan niet met een erg fijn gevoel gaat rijden.
Als je het niet hoeft te doen, lekker laten zo. Lijkt mij ook niet dat qua veiligheid voor je zelf of schade aan je motor niet veel verschil zal maken.
 
Laatst bewerkt:
ik weet hoeveel die verbruikt per sessie.
ik tank voor elke sessie en zorg dat er aan t einde van de sessie nog 1 a 2 liter inzit.
met 4 liter in de tank rijden gaat veel beter als met een volle tank.
totaal geen last van explosafe.
 
Terug
Bovenaan Onderaan