Invoegen op de snelweg, auto vs motor

Ik kijk altijd al voordat ik mag invoegen naar het verkeer dat er rijdt en dan kies ik een auto uit die nog voor mij rijd, dan geef ik een strook gas en voeg ik net voor die auto in(wel genoeg afstand), zo heb ik nooit problemen met ander verkeer, ik hoef dan bijna nergens op te letten, alleen op eventuele inhalers (of hoe je dat noemt). Meestal kies ik wel een auto en snelheid waarbij ik ongeveer 3/4 van de invoegstrook gebruik.
 
Leo de Haas heeft daar eens aandacht aan besteed in zijn programma. Ze lieten een aantal video-opnamen zien van hoe het niet moet en vooral wat de gevolgen kunnen zijn van invoegen met (te) lage snelheid. De mijns inziens terechte aanbeveling op het eind luidde dan ook: "Gebruik de capaciteit van de invoegstrook."
Ik begrijp je niet helemaal. Je kunt zeker met de motor al aan het begin van de strook dezelfde snelheid hebben als het verkeer op de snelweg zelf. Dan is van (te) lage snelheid geen sprake, en dat kan dan ook geen argument zijn tegen het invoegen op de 1e helft van de strook.
Je selecteert 'onderaan' een gat (of iig zsm), je rijdt er met de juiste snelheid naar toe en je stopt je motor er in. Liever zo snel mogelijk, want er is kans dat de koekblikker anders het gat dicht rijdt uit chagrijn. Is mijn ervaring tenminste.

Uiteraard heb ook ik ooit in een koekblikje gezeten dat zelfs met maximale acceleratie nog maar 100 reed aan het eind van de invoegstrook. Dat je daar de 'hele capaciteit' benut, allicht.

Kanarie schreef:
Nadeel is dat er dan weer anderen voorbij komen die ervoor kunnen zorgen dat jij weer op de rem moet. Dan krijg je een kettingreactie, net zolang totdat er weer een groot genoeg gat is geweest om die remactie op te heffen.
Tijdens drukke tijden krijg je dus door een paar van die acties een dikke file. :)
Ik begrijp niet aan welke kant je anderen voorbij laat komen?
Bedoel je inhaalacties via de strook? Dat betekent dan dat die per definitie sneller rijdt dan het verkeer op de snelweg. Weinig plausibel, tenzij er verderop nog een gat is.
Maar ik zie niet hoe dat bijdraagt aan filevorming, tenzij je bedoelt dat de snelweg eigenlijk sowieso te druk is om op in te voegen. Of iemand zijn vehikel nu aan het begin of aan het eind van een strook in een te klein gat drukt, er moeten mensen op de rem.
 
@Elle ik denk dat Leo het ook over auto's had toen. Ik ben het met je eens dat het met de motor niet zo moeilijk is, flink op snelheid te zijn als je aan het eind van de oprit bent.
 
Ik begrijp niet aan welke kant je anderen voorbij laat komen?
Bedoel je inhaalacties via de strook? Dat betekent dan dat die per definitie sneller rijdt dan het verkeer op de snelweg. Weinig plausibel, tenzij er verderop nog een gat is.
Maar ik zie niet hoe dat bijdraagt aan filevorming, tenzij je bedoelt dat de snelweg eigenlijk sowieso te druk is om op in te voegen. Of iemand zijn vehikel nu aan het begin of aan het eind van een strook in een te klein gat drukt, er moeten mensen op de rem.

Dan ben jij zeer waarschijnlijk ook onderdeel van het filesysteem. :)
De ruimte is al beperkt, mensen halen de snelheid er al uit en vervolgens moet er nog een asorijdertje zoals jij tussen. Gevolg is dat de mensen erachter, die een poging hebben gedaan netjes te ritsen, nog verder moeten afremmen, de snelheid eruit is en auto's nóg dichter op elkaar gaan rijden.
Zo is er minder ruimte om invoegers ertussen te laten, met als gevolg dat we met zijn allen stilstaan. Goeie actie van Pearl.... :')
 
Laatst bewerkt:
Ik volg je niet, ben ik bang... Hoe gaat het benutten van de gehele invoegstrook zo'n probleem voorkomen?
 
Is men tegenwoordig zo onzeker dat invoegen al een iq van 150 vereist.?
Zoals al gesteld is,deelnemen aan 't verkeer vereist inzicht en dat dekt de lading.

Automatisch kijk je in de bocht al waar een plekkie zit, weet je ook in welke funfactor je die dag zit en met welke snelheid je er ergens tussen klapt.
Als je met de brommer er zelfs niet tussen komt is 't tijd om te stoppen met rijden.
 
Ik volg je niet, ben ik bang... Hoe gaat het benutten van de gehele invoegstrook zo'n probleem voorkomen?

Ah, daar wringt het... :)
Het is juist goed om de gehele invoegstrook te gebruiken.
Echter gaat het pas mis als je ingevoegd verkeer nog eens gaat inhalen, als invoeger zijnde.
Dit is natuurlijk alleen bij drukte en als er geen grote 'gaten' ervoor zijn ontstaan.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan