invoeren van nederland naar belgië

Ik zit met eenzelfde probleem
motor gekocht in nederland , bij de rdw laten uitschrijven en bij de belgische douane laten invoeren met dokument 705 .
al de papieren met aankoopbewijs naar de div gestuurd en deze hebben laten weten dat door het ontbreken van het gelijkvormigheidsattest deze niet ingeschreven kan worden .
ze verwijzen me naar suzuki in kontich .
daar heb ik het verhaal te horen gekregen dat de motorfiets wel degelijk gekeurd moet worden om aan een pv nummer te komen waar je een europees gelijkvormigheidsattest kan bekomen . kosten zijn 125 euro .
dit is enkel als je een motorfiets in het buitenland aankoopt waar een europees gelijkvormigheidsattest bij ontbreekt . heb je dit wel is een administratieven keuring voldoende om je motor in belgie in te schrijven .
Laat je dus niets wijsmaken dat keuring niet moet als je geen gelijkvormigheidsattest hebt .
ook hebben ze me inmiddels laten weten dat bij de keuring de originele uitlaat gemonteerd moet zijn , originele bandenmaat, originele reflectoren met E-keur , origineel remsysteem , origineel voor en achterlicht .
Dus een volledig verbouwde motor zonder gelijkvormigheidsattest in Belgie inschrijven kan je voortaan wel vergeten .
 
Ik zit met eenzelfde probleem
motor gekocht in nederland , bij de rdw laten uitschrijven en bij de belgische douane laten invoeren met dokument 705 .
.

Beste,
Dan had je niet alle nodige papieren, want mijn motor is niet gekeurd bij een plaatselijke invoerder voor het bekomen van een attest.
Wat heel belangrijk is dat er op die papieren het vermogen, de cilinder inhoud soort brandstof en het nummer van het buitenlands attest op vermeld staat.
Van de koper moet je een aankoop bewijs hebben met zijn persoonlijke gegevens
Ik heb in mei een motor ingevoerd vanuit Nederland naar België en had alle nodige papieren, heb er wel moeten op aandringen bij de verkoper en 2 weken wachten.
Toen ik alles had naar de plaatselijke douane geweest, ik had mijn motor bij en zijn toen ook naar de motor komen kijken.
Van alles een kopie gemaakt de nodige betalingen gedaan (kopie betaling bijgevoegd) en 2 weken later had ik mijn papieren thuis,

Het Belgische gelijkvormigheid attest
Is dan een:

Validatie attest van een gelijkvormigheid attest of buitenlands inschrijving bewijs
Met een validatie nummer. ………..


Dit is een:
een gewoon A4 formaat van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer en staat op mijn naam en adres,
hierop staan een paar datums die verwijzen naar wetten en met een vermelding oog op de inschrijving en het in dienst stellen op Belgisch grondgebied van een voertuig bevestigd het directoraat – generaal Mobiliteit en Vervoer de geldigheid van het gelijkvormigheidsattest of het inschrijvingsbewijs dat werd toegekend aan het voertuig:

gegevens van het voertuig:
Merk: ……………
Type: ………………
Onderstelnummer: ……….
Aard: …………..
Datum 1ste indienstelling: ………….

Gegevens motor:
Vermogen: …………
Cilinderinhoud: ……………..
Brandstof: …………………
Geluidsniveau bij stilstand: - db(A) (niets ingevuld)

Dit voertuig werd ingevoerd vanuit: NEDERLAND
Nummer buitenlands attest: ………….

Stempel en handtekening (dienst directie verkeer)


Dit validatieattest moet altijd bij het voertuig blijven bij verkoop.
 
hierbij de tekst van de mail van Suzuki Belgie

Voor motorfietsen die nog nationaal Belgisch gekeurd werden (PVG) dient volgende procedure gevolgd te worden:

U contacteert de dienst After-Sales voor de aanvraag van het homologatieformulier of u print het formulier hier uit.

Deze dient u terug te sturen, samen met de kopies van de buitenlandse documenten en van het 705 document dat u van de Belgische douane ontvangt.

Hierna contacteert u de dienst After Sales voor een afspraak, waarna u zich aanmeldt voor de controle van het voertuig te Kontich. Dit gebeurt steeds op een vrijdagvoormiddag.

De kost van de gehele operatie bedraagt 125€ BTW inbegrepen, cash ter plaatse te betalen.
Hiervoor worden het inschrijvingsvignet, het gelijkvormigheidsattest en het typeplaatje afgeleverd.

De voorwaarden om de motorfiets te kunnen homologeren betreffen de wettelijke uitrusting en conformiteit met het Belgische type:
-het voertuig moet bij de Belgische douane aangegeven zijn.
-aanwezigheid van het originele in- en uitlaatsysteem, wielmaten en remmen
-richtingaanwijzers, verlichting en spiegels voorzien van een E-keurmerk
-een werkend standlicht voor en achter
-de achterzijde van de motor moet voorzien zijn van een rode reflector met E-keurmerk.
-…..


In de praktijk wordt er bij oudere voertuigen vnl. op gelet dat de voertuigen zich in oorspronkelijke staat bevinden.

Voor motorfietsen die geleverd werden met een COC (Europees gelijkvormigheidsattest) dient volgende procedure gevolgd te worden:

U contacteert de dienst DIV voor de inschrijving van uw voertuig in Belgie.


U dient hen volgende documenten voor te leggen:
- het document "aanvraag tot inschrijving van een voertuig" welke u bij de belgische douane ontvangen hebt.
- het origineel inschijvingbewijs van het land van herkomst
- het origineel COC (verplicht boorddocument in Belgie).

Indien u voor deze types motoren niet zelf aan een origineel COC document geraakt en het betreft wel een oorspronkelijk Europese versie, dan kunnen wij ook het document voor U in Japan aanvragen.
U doet hiervoor uw aanvraag bij een Suzuki verdeler in uw buurt.
 
Laatst bewerkt:
Sorry man dan had je niet alle nodige papieren en informatie.


En lees zeker STAP 3 onderaan.
geldt als "certificaat van overeenstemming" in België.


Invoer binnen EU - zonder COC - GOCA

Duidelijk genoeg?


Deze procedure ken ik maar dit is de procedure die nog gangbaar was in 2011 .

sinds januari 2012 zijn blijkbaar de regels veranderd en dient er een fysieke keuring te gebeuren .
heb je geen europees gelijkvormigheidsattest ben je zowiso de pineut .
een goede kennis van me voerd al jaren moto's in en kent echt wel alle achterpoortjes maar ook hij kan er nu niet meer onderuit .
meestal hebben moto's van na 2004 wel de juiste documenten maar alles daarvoor niet .
 
Deze procedure ken ik maar dit is de procedure die nog gangbaar was in 2011 .

sinds januari 2012 zijn blijkbaar de regels veranderd en dient er een fysieke keuring te gebeuren .
heb je geen europees gelijkvormigheidsattest ben je zowiso de pineut .
een goede kennis van me voerd al jaren moto's in en kent echt wel alle achterpoortjes maar ook hij kan er nu niet meer onderuit .
meestal hebben moto's van na 2004 wel de juiste documenten maar alles daarvoor niet .
OK dan heb ik geluk gehad want ik heb in mei dit jaar (dus 2012) nog zo een validatie attest gekregen.

Anders een gouden tip,
Als je nog een buitenlandse classic wenst aan te kopen
Koop dan ene die voor 15 / 11 / 1974 is ingeschreven,
Dan hoef je geen GVA te bezitten voor dit voertuig hier in België.

Mvg
Tony
 
ik ben op dit moment aan het wachten op mijn papieren van een motor die ik in nederlands heb gekocht, uit laten voeren daar, en hier in Belgie ingevoerd.
dit heb ik al meerdere malen gedaan, en is altijd zonder keuring gegaan.
wat je inderdaad wel moet hebben is een papier waar het vermogen opstaat.
een print van de rdw site waar alles opstaat is daarvoor al voldoende.
Bij deze motor die ik nu gekocht heb stond het vermogen niet op..... probleem.....
maar als je een beetje creatief bent kun je dit wel zelf toevoegen.(probleem opgelost)
als het in 2012 is veranderd zal ik het wel horen, en hier posten.
als ik het validatieattest zoals dat heet binnen heb zal ik het hier ook laten weten.
dat validatie attest is een bewijs dat je motor voldoet aan de belgische normen.
het is dus eigenlijk niet die motor die gekeurd moet worden, maar die papieren die erbij zitten.
wie nog meer info wil moet maar even via pb reageren

groeten frank
 
ik ben op dit moment aan het wachten op mijn papieren van een motor die ik in nederlands heb gekocht, uit laten voeren daar, en hier in Belgie ingevoerd.
dit heb ik al meerdere malen gedaan, en is altijd zonder keuring gegaan.
wat je inderdaad wel moet hebben is een papier waar het vermogen opstaat.
een print van de rdw site waar alles opstaat is daarvoor al voldoende.
Bij deze motor die ik nu gekocht heb stond het vermogen niet op..... probleem.....
maar als je een beetje creatief bent kun je dit wel zelf toevoegen.(probleem opgelost)
als het in 2012 is veranderd zal ik het wel horen, en hier posten.
als ik het validatieattest zoals dat heet binnen heb zal ik het hier ook laten weten.
dat validatie attest is een bewijs dat je motor voldoet aan de belgische normen.
het is dus eigenlijk niet die motor die gekeurd moet worden, maar die papieren die erbij zitten.
wie nog meer info wil moet maar even via pb reageren

groeten frank

Ben benieuwd hoe dit afloopt, validatieattest of keuring.
Hou ons op de hoogte.
Groetjes
Tony
 
ik ben dus vorige week met mijn motor naar kontich naar suzuki geweest voor de keuring .
de motor was helemaal origineel behalve de spiegels . deze hadden een E-keur dus is wel goed dacht ik .
noppes dus , afgekeurd omdat er geen originele spiegels op staan .
alles wat nog origineel verkrijgbaar is moet er dus ook op staan . een vervangingsuitklaat had wel gemogen daar de originele niet meer verkrijgbaar zijn . Spiegels daarentgen zijn nog wel verkrijgbaar dus moeten deze origineel zijn .
 
Ik heb net het topic even doorgelezen omdat dit ook voor mij van toepassing is. Ik wil mijn motor verkopen aan iemand uit België en probeer al het papier werk op een rijtje te krijgen.

Alleen vind ik een aantal dingen onduidelijk. In de handleiding van het RDW staat het volgende:

''Sommige landen vragen bij invoer om een
homologatiedocument. Hierop staan de technische gegevens van
het voertuig. De Europese Commissie heeft echter bepaald dat
EU-landen verplicht zijn de registratie van een voertuig over te
nemen, als deze afkomstig is uit een ander land van de EU.
Dit betekent dat een homologatieverklaring niet langer nodig is
om een voertuig in een ander EU-land op kenteken te zetten
.
De RDW geeft deze verklaringen daarom niet langer af.


Bron: 404 | RDW

Terwijl ik uit de berichten in dit topic begrijp dat er voor het invoeren van een voertuig in belgie wel degelijk een homologatie bewijs nodig is. Hoe zit dat nou?......

Punt twee: Ik heb geen homologatie bewijs of COC of CVO in mijn bezit. Moet ik dit aanvragen, zo ja waar doe ik dat? De desbetreffende motor komt uit het jaar 1991 en is van origine nederlands.
 
hoi,

een homologatie bewijs is (volgens mij dan) een bewijs dat dat motor voldoet aan de wettelijke eisen van het land waar deze word ingeschreven (normaal binnen de europese unie gelden dezelfde regels)
maar ik denk dat het hetzelfde is als een validatie attest, dat heb je nodig om de motor te kunnen inschrijven in Belgie.
je moet dus eerst dat validatie attest aanvragen bij de federale overheids dienst mobiliteit en vervoer.
als je even geduld hebt kan ik het je precies uitleggen of het nog dezelfde werkwijze is als voorheen.

ik heb nl. vorig jaar 2 motoren uit nederland in belgie ingeschreven, dat ging gemakkelijk als je de papieren bijeen hebt.
nu ben ik aan het wachten op de homologatie verklaring van een honda nx die ik in nederland heb gekocht en in belgie heb ingevoerd.
omdat sommige forum leden hieboven beweren (niet negatief bedoeld) dat het vanaf 2012 veranderd is moet ik nu even afwachten als het nog dezelfde werkwijze is.
zodra ik mijn papieren binnen heb of ander nieuws heb ga ik dat hier posten, en kun je mij via pb kopietje vragen van de papieren die ik daarvoor heb gebruikt.

groeten frank ;)
 
Ik ben benieuwd frank.

Misschien nog een stukje informatie:

Ik heb zojuist gebeld met het RDW om te vragen hoe dat nou precies zit. Op de Belgische site goca.be heb ik gekeken wat er nodig is om een voertuig in te voeren in België.

1. een kopie van het dounevignet 705
2. kopie van het in het buitenland afgegeven nationaal gelijkvormigheidsattest. Dit kan worden vervangen door de volgende documenten:
- Een kentekenbewijs (inschrijvingsbewijs) met een inschrijvingsnummer op basis van een typegoedkeuring;
- Een kentekenbewijs (inschrijvingsbewijs) met een inschrijvingsnummer op basis van een goedkeuring als alleenstaand geval;
- Een homologatieattest als alleenstaand geval;


Punt 1 is geen probleem.

punt 2 de gelijkvormigheidsattest, wat het precies is weet ik nog steeds niet, het kan echter vervangen worden zoals hierboven staat door: Een kentekenbewijs (inschrijvingsbewijs) met een inschrijvingsnummer op basis van een typegoedkeuring Het RDW zei dat mijn huidige nederlandse kenteken hier gelijk aan staat. En voldoende is om het voertuig in België in te voeren. Mede door de uitspraak van het Europese hof, dat alle lidstaten binnen de EU verplicht zijn de registratie over te nemen.

Blijft wel erg ingewikkeld allemaal met die honderden regeltjes :S
 
ik was nog even aan het kijken, maar de tweede motor die ik heb ingevoerd is pas in maart 2012 gehomologeerd, dus ik denk dat het dit keer ook geen enkel probleem is.

Wat je zeker moet hebben, voordat je de motor laat uitschrijven in Nederland, is dat printje van de RDW site, waar alle gegevens opstaan, en zeker het aantal kw.

de nieuwe eigenaar moet eerst de papieren laten homologeren, dan dan pas naar het div gaan, anders krijg je dat wat het forumlid met de suzuki aan de hand heeft (keuring en die flauwekul).
dus zodra ik mijn papieren in orde heb, kan ik je precies vertellen wat en waar.
nu ben ik dus nog ook even aan het afwachten.
ik denk dat die rare verhalen over invoeren in Belgie alleen maar zijn ontstaan, om andere mensen hun zakken te latten vullen.
tip aan de suzuki man.. wacht even af en probeer het op de juiste manier hoef je ook geen nieuwe spiegels te kopen.
ps. het homologeren van de papieren kost 67 €, vooruit te betalen.


gr... Frank
 
Laatst bewerkt:
ik was nog even aan het kijken, maar de tweede motor die ik heb ingevoerd is pas in maart 2012 gehomologeerd, dus ik denk dat het dit keer ook geen enkel probleem is.

Wat je zeker moet hebben, voordat je de motor laat uitschrijven in Nederland, is dat printje van de RDW site, waar alle gegevens opstaan, en zeker het aantal kw.

de nieuwe eigenaar moet eerst de papieren laten homologeren, dan dan pas naar het div gaan, anders krijg je dat wat het forumlid met de suzuki aan de hand heeft (keuring en die flauwekul).
dus zodra ik mijn papieren in orde heb, kan ik je precies vertellen wat en waar.
nu ben ik dus nog ook even aan het afwachten.
ik denk dat die rara verhalen over invoeren in Belgie alleen maar zijn ontstaan, om andere mensen hun zakken te latten vullen.
tip aan de suzuki man.. wacht even af en probeer het op de juiste manier hoef je ook geen nieuwe spiegels te kopen.
ps. het homologeren van de papaieren kost 67 €, vooruit te betalen.

gr... Frank
Hallo Frank,
Wel ik heb ook hier op het forum verteld dat ik in mei 2012 een Suzuki GS van 1977 ingevoerd heb vanuit Nederland naar België, zie mijn topic van 30 juli 2012 17:21 uur en 31 juli 2012 19:25 uur.
Ik heb geen enkel probleem ondervonden en heb mijn Validatie attest bekomen ZONDER keuring.

Hetgeen heel belangrijk is en waar ik 2 weken heb moeten op wachten dat is:
de Nederlanders hebben geen persoonlijk gelijkvormigheid attest bij hun voertuig, maar het is er wel.
De verkoper moet via de RDW een homologatie attest van dit type motor aanvragen eens je dit hebt moet je uw motor of ander voertuig niet meer laten keuren hier in België.
En volgens mij had Lexleen dit document niet.

Groetjes
Tony
 
vandaag de goedkeuring binnengekregen
dwz - een neiuw gelijkvormigheidsattest
- een stikker met pvg nummer om in te kunnen schrijven
- een nieuw alu typeplaatje welke op het kader moet komen .

als er het toch doorkomt dat we binnenkort met onze motor naar de jaarlijkse apk keuring moeten
en je hebt niet dit nieuw typeplaatje met bijhorende gelijkvormigheidsattest ben je gejost want dan kun je alsnog je motor eerst bij de inporteur laten keuren .
full
 
@lexeen, Hoe ben je nou precies aan dit document gekomen?

@suzuki tony, Het RDW heeft mij vandaag aan de telefoon verteld dat zij door de uitspraak van het europese hof geen homologatieattest meer verschaffen.

Ik vind vooral alle termen zoals homologatieattest, coc, certificaat van overeenstemming, gelijkvormigheidsattest en conformiteits verklaring de hele procedure erg onoverzichtelijk maken. Ik snap het uitvoeren in nederland volledig maar dan....

Iedereen wijst met het vingertje naar elkaar : de RDW, de DIV, de producent, de importeur en ga zo maar door.
 
ik was nog even aan het kijken, maar de tweede motor die ik heb ingevoerd is pas in maart 2012 gehomologeerd, dus ik denk dat het dit keer ook geen enkel probleem is.

Wat je zeker moet hebben, voordat je de motor laat uitschrijven in Nederland, is dat printje van de RDW site, waar alle gegevens opstaan, en zeker het aantal kw.

de nieuwe eigenaar moet eerst de papieren laten homologeren, dan dan pas naar het div gaan, anders krijg je dat wat het forumlid met de suzuki aan de hand heeft (keuring en die flauwekul).
dus zodra ik mijn papieren in orde heb, kan ik je precies vertellen wat en waar.
nu ben ik dus nog ook even aan het afwachten.
ik denk dat die rara verhalen over invoeren in Belgie alleen maar zijn ontstaan, om andere mensen hun zakken te latten vullen.
tip aan de suzuki man.. wacht even af en probeer het op de juiste manier hoef je ook geen nieuwe spiegels te kopen.
ps. het homologeren van de papaieren kost 67 €, vooruit te betalen.


gr... Frank

printje heb ik gemaakt! bedankt voor de tip. Dat homologeren doe je dat bij de div of de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer?
 
homologeren, jaja wat een woord.....
doe je bij FOD mobiliteit en Vervoer
Homologaties
Vooruitgangstraat 56
1210 Brussel

groeten Frank
printje heb ik gemaakt! bedankt voor de tip. Dat homologeren doe je dat bij de div of de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer?
 
als er het toch doorkomt dat we binnenkort met onze motor naar de jaarlijkse apk keuring moeten
en je hebt niet dit nieuw typeplaatje met bijhorende gelijkvormigheidsattest ben je gejost want dan kun je alsnog je motor eerst bij de inporteur laten keuren .
[afbeelding]

dus je wilt zeggen, dat onze motors regelementair zijn ingevoerd, en alle papieren via de overheid zijn gegaan, dat we op de motorkeuring die eraan komt niet in orde zijn....
dat lijkt me sterk. :z :z
 
dus je wilt zeggen, dat onze motors regelementair zijn ingevoerd, en alle papieren via de overheid zijn gegaan, dat we op de motorkeuring die eraan komt niet in orde zijn....
dat lijkt me sterk. :z :z

alle motors welke niet zijn ingevoerd via de inporteur hebben ook geen nieuw alu typeplaatje gekregen en zijn alsdus ook niet reglementair ingevoerd .
als je hier toch aan twijfeld bel even dit nummer 02/2773050
dit is de infokiosk van federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer in Belgie en staan voor de homologatie en inschrijvingen van voertuigen .
hier zul je duidelijk te horen krijgen dat je voor een regelementaire invoering eerst via de
inporteur moet gaan om je motor te laten keuren .
via mijn verzekeringsagent weet ik nu ook dat als je niet via deze weg bent geweest binnenkort niet meer in orde bent met de belgische wetgeving .
Helaas kan ook ik er niet aan doen dat ze deze aanpassen .
nog erger word het met Harley Davidson om deze nog in Belgie in te voeren .
deze zouden van plan zijn om geen keuringen meer te doen om hun markt in Belgie af te schermen .
Ik hoop voor jullie allemaal dat ik ongelijk heb , maar ik heb de laaste maanden heel wat opzoekwerk gedaan en allerlei overheidsdiensten en ook de suzuki inporteur gesproken over dit invoeren en ik weet nu dat het heel moeilijk zal worden .
Er is zelfs al een motorsloper bij mij in de buurt welke al enige tijd bezig is om een heel magazijn aan te leggen met originele uitlaten , nu weet ik ook waarom .
 
ja,, ik moet wel zeggen dat ik ook hoop dat je ongelijk hebt.
maar de details van de motorkeuring zijn nog helemaal niet bekend.
maarja we zullen wel zien,
ik kan begrijpen dat de hoofdimporteurs dit graag zouden zien, dan word hun kas natuurlijk weer gespekt.
dit is natuurlijk een discusie zonder einde voordat we zekerheid hebben.
dus de tijd zal het uitwijzen.

bedankt voor de info, en veel plezier van je motorfiets. ;) ;)

groeten frank
 
ik was nog even aan het kijken, maar de tweede motor die ik heb ingevoerd is pas in maart 2012 gehomologeerd, dus ik denk dat het dit keer ook geen enkel probleem is.

Wat je zeker moet hebben, voordat je de motor laat uitschrijven in Nederland, is dat printje van de RDW site, waar alle gegevens opstaan, en zeker het aantal kw.

de nieuwe eigenaar moet eerst de papieren laten homologeren, dan dan pas naar het div gaan, anders krijg je dat wat het forumlid met de suzuki aan de hand heeft (keuring en die flauwekul).
dus zodra ik mijn papieren in orde heb, kan ik je precies vertellen wat en waar.
nu ben ik dus nog ook even aan het afwachten.
ik denk dat die rare verhalen over invoeren in Belgie alleen maar zijn ontstaan, om andere mensen hun zakken te latten vullen.
tip aan de suzuki man.. wacht even af en probeer het op de juiste manier hoef je ook geen nieuwe spiegels te kopen.
ps. het homologeren van de papieren kost 67 €, vooruit te betalen.
gr... Frank

En Frank,
Al wat meer nieuws over uw nieuwe papieren?
Want ik en vele anderen zijn benieuwd hoe dit is afgelopen
Groetjes
Tony
 
Laatst bewerkt:
En Frank,
Al wat meer nieuws over uw nieuwe papieren?
Want ik en vele anderen zijn benieuwd hoe dit is afgelopen
Groetjes
Tony

ja hoor, vandaag is toevallig het "validatieattest van een gelijkvormigheidsattest of buitenlands inschrijvingsbewijs " zoals dat heet binnengekomen.
ben naar de verzekeringsagent geweest voor een laatste sticker om op het roze inschrijvingsbewijs te plakken, daarna naar de papieren naar Alken (kantoor van DIV) gebracht, en maandag krijg ik mijn nr. plaat via de post gebracht. *D

dus conclusie is, dat je geen keuring hoeft te doen om een motor waar een NL kenteken bij zit wil laten inschrijven in Belgie, kost , iets van 68 € totaal
 
Terug
Bovenaan Onderaan