Invoering Puntenrijbewijs ?!?

Invoering puntenrijbewijs goede zaak ?

  • Nee ! Ik ben tegen

    Stemmen: 30 85,7%
  • Ja ! Goede zaak

    Stemmen: 5 14,3%
  • Ik weet niet...

    Stemmen: 0 0,0%

  • Totaal aantal stemmers
    35

Jansen GS

MF veteraan
8 nov 2002
1.117
1
Almere
Uit de telegraaf van zaterdag 18-01-2003:

Balkenende wil puntenrijbewijs

CDA-lijsttrekker Balkenende wil in Nederland zo snel mogelijk een puntenrijbewijs invoeren. Notoire hardrijders en andere wegpiraten raken zo pardoes hun roze papiertje kwijt indien ze in korte tijd meerdere malen over de schreef gaan.

„Ik wil zo´n puntenrijbewijs snel regelen in een nieuw regeerakkoord”, zo stelt Balkenende in een gesprek met deze krant. „Heb je te veel strafpunten, dan krijg je een boete of raak je je rijbewijs kwijt. Zo simpel is dat”, aldus de CDA-premier en autoliefhebber. Volgens Balkenende werkt een puntenrijbewijs bovendien beter bij het aanpakken van notoire overtreders dan het steeds verder uitdijende woud aan flitspalen.

„Automobilisten zien die palen als een kat- en muisspel, waarbij bovendien overwegend mensen worden geflitst die minder dan 10 kilometer te hard rijden.”
Sinds vorig jaar geldt reeds een strafpuntensysteem voor nieuwe bestuurders die net hun rijbewijs hebben. Balkenende vindt dat voor iedereen een puntensysteem moet gaan gelden en verwacht dat het gedrag van de automobilisten erdoor verbetert: „Ook hier gaat het over waarden en normen.”
 

FrE-bLaDe

Banned User
1 aug 2001
1.352
0
Hellevoetsluis
Dan is het maar goed dat het niet in 2002 was.........

Anders was ikkuh hem kwijt denk ik....

Stem toch geen CDA dus ik denk nu de meeste ook niet meer :)
 

Geezer

Die hard MF'er
5 jan 2003
305
0
Roden
Het is een verwerpelijk systeem, plezier van motorrijden is dan helemaal weg. Je kan wel een nervous breakdown krijgen als je even de weg op wilt en je hebt al wat puntjes verzameld.

Harry, NIET DOEN. :]
 

MofkaP

Banned User
13 nov 2002
5.393
1
Helaas ben ik bang dat Nederland er in Europees verband niet aan ontkomt.
Ik denk ook dat het weinig uitmaakt welke partij je stemt. Vooral partijen met een linkse signatuur willen vaak dit soort maatregelen met verve invoeren bedekt met een milieu sausje. Dat het niet in het verkiezingsprogramma staat zegt niet veel.

Het is in het krantenartikel alleen weer toegespitst op snelheid. Jammer, onaangepast en asociaal verkeersgedrag zijn m.i. veel belangrijker; aan zulk weggedrag kan ik mij als verkeersdeelnemer storen. Dat sluit overigens snelheid niet uit.

Maar voor het zover is zal er nog wel wat water door de Rijn vloeien. De dicussie verzandt vaak in oude dogma\'s: Hoe zit het met de pakkans? Is die wel eerlijk voor alle weggebruikers? Wordt het geen casino? Hoeveel punten voor welk feit? Wie gaat het bijhouden? Welke termijnen gelden voor de puntentelling? Enzovoorts.

De volgende stap is dan het aantal verzamelde punten mee te laten tellen voor de verzekeringspremie, in het buitenland ook al gebruikelijk.
 

Jansen GS

MF veteraan
8 nov 2002
1.117
1
Almere
´K vindt het een discriminerend systeem: Er wordt namelijk geen rekening gehouden met hoeveel iemand op de weg zit. Voor m´n werk rij ik ca 12000 km zakelijk. Privé met koekblik ook nog ´s 18.000 km en met me motor ca 10.000 km p/j. Totaal dus ca 40.000 km per jaar.

M´n Oma daarentegen is een gevaar op de weg (sorry oma) en komt amper aan de 4000 km per jaar.

Statistisch gezien heb ik dan ook een 10 keer grotere kans om een strafpunt op te lopen dan m´n oma. Volgens mij komt dit niet de veiligheid ten goede.

Het is daarnaast ook nog ´s zo dat iemand die de auto voor z´n werk nodig hebben (vertegenwoordigers, mensen die afgelegen wonen of op tijden werken dat reizen met het OV niet te doen is) hierdoor onevenredig harder gestraft worden. Dit is op deze wijze een gigantische verzwaring van de strafmaat voor veel mensen. :(

Balkenende probeert symphatie te verwerven door te zeggen dat mensen er van balen dat ze van die < 10 km/pu te hard bekeuringen krijgen. :r

Ik geloof echter niet dat er dan ineens minder controles zullen zijn. Die zullen juist geïntensiveerd worden !!! Oftewel nog harder remmen voor die radarpost! Hier wordt het vast veiliger door op de weg (not)

 
Laatst bewerkt:

ben je nou blij?

Banned User
5 jan 2003
43
0
Ik vind het een goede regeling.


Racen kan op een circuit, maar het hoort niet thuis op de openbare weg waar andere mensen ook gebruik van moeten maken.
Boetes uitdelen werkt blijkbaar niet want de echte snelheidsduivels blijven toch door-racen. Daarom moet er maar met zo een puntensysteem gewerkt worden. Wie zich niet aan de regeltjes kan houden hoort niet op de openbare weg. Met het puntensysteem krijg je genoeg waarshuwingen om je te verbeteren en als je dat niet kan of wilt dan moet je maar het openbaar vervoer nemen of de fiets
 

ben je nou blij?

Banned User
5 jan 2003
43
0
Nou nee ik werk niet bij de politie.

Maar bij een rijbewijs komt een bepaalde verantwoordelijkheid, namelijk dat je de regels kent en je eraan kunt houden onder andere

Ik vind het niet zo gek van Balkenende en andere partijen dat hij de mensen aan die verantwoordelijkheid wilt houden

ik rij tussen de 10.000 en 20.000 per jaar denk ik


[edit] ben ik nou scheel of....je vroeg toch of ik bij de cops werkte ook he?
 

FrE-bLaDe

Banned User
1 aug 2001
1.352
0
Hellevoetsluis
Nou nee ik werk niet bij de politie.

Maar bij een rijbewijs komt een bepaalde verantwoordelijkheid, namelijk dat je de regels kent en je eraan kunt houden onder andere

Ik vind het niet zo gek van Balkenende en andere partijen dat hij de mensen aan die verantwoordelijkheid wilt houden

ik rij tussen de 10.000 en 20.000 per jaar denk ik


[edit] ben ik nou scheel of....je vroeg toch of ik bij de cops werkte ook he?

:r
 

Jansen GS

MF veteraan
8 nov 2002
1.117
1
Almere
Iemand die dus niet zo veel op de weg is kan zich dus een strafpunt veroorloven (m´n neefje van 18 in het weekend), en iemand die veel op de weg zit (en veel rijervaring heeft) moet dus oppassen.

Wordt het hier nu veiliger van? :?
 
Laatst bewerkt:

CBX Blakkie

MF veteraan
25 mrt 2002
1.629
4
Amersfoort
Het is in het krantenartikel alleen weer toegespitst op snelheid. Jammer, onaangepast en asociaal verkeersgedrag zijn m.i. veel belangrijker; aan zulk weggedrag kan ik mij als verkeersdeelnemer storen. Dat sluit overigens snelheid niet uit.


De volgende stap is dan het aantal verzamelde punten mee te laten tellen voor de verzekeringspremie, in het buitenland ook al gebruikelijk.

Mee eens. Maar je moet die punten na een aantal maanden ook weer kwijt kunnen raken. En daar heeft niemand het over. Want als je alles zo hoort blijf je je hele leven lang met die strafpunten zitten. Laat ze eerst eens wat aan die kl...zakken doen die op 1 mtr. achter mijn nummerplaat blijven hangen. Volgende rit neem ik een tanktas met grind mee, kan ik zien of diegeen die kort achter me zit wat meer afstand gaat nemen na een bombardement. Het is denk ik de enigste manier want wijzen of je remlicht laten zien helpt toch niets.
 

Jansen GS

MF veteraan
8 nov 2002
1.117
1
Almere
Ik geef eerlijk toe dat ik wel eens te hard rij. Mijn familie woont grotendeels in Hoogeveen (125 oostwaards), en dan rijd ik nog wel eens heel laat (23:00 of nog later) over de A28 terug. Geen kip te bekennen op de weg en dan staan ze weer achter een bosje of viaduct met de fotokassa.

Wanneer me dit nu met strafpunten overkomt: Rijbewijs kwijt ---> M´n werk niet meer goed kunnen doen ---> Autoverzekering duurder vanwege strafpunten ---> Nieuw rijbewijs halen en ander werk zoeken?

Ene Rikkers kreeg voor niet ingrijpen bij moord op d´r dochter 8 jaar -/- 30 % (standaard strafvermindering in NL) 5,6 jaar... Wat is dit voor een land? Waar ligt nu de prioriteit :? Maak me hier héél boos over.
 
Laatst bewerkt:

CBX Blakkie

MF veteraan
25 mrt 2002
1.629
4
Amersfoort
Onze oud minister Heinsbroek had een mooie uitspraak in de ANWB kampioen van deze week: Een onderwerp als veiligheid in Nederland. Daar kan ik me echt over opwinden. De snelwegen zijn beter beveiligd dan wat ook. Je wordt in de gaten gehouden door camera\'s, motoragenten, politie in auto\'s, agenten in burger. Als in mijn huis wordt ingebroken, kan ik beter de A1 oprennen dan 112 bellen. Waarom zetten ze die agenten niet preventief in om zinloos geweld te voorkomen.

Ik kan niet anders zeggen dan Heinsbroek for president. Hij heeft volledig gelijk in deze.
 

Jansen GS

MF veteraan
8 nov 2002
1.117
1
Almere
Onze oud minister Heinsbroek had een mooie uitspraak in de ANWB kampioen van deze week: Een onderwerp als veiligheid in Nederland. Daar kan ik me echt over opwinden. De snelwegen zijn beter beveiligd dan wat ook. Je wordt in de gaten gehouden door camera\'s, motoragenten, politie in auto\'s, agenten in burger. Als in mijn huis wordt ingebroken, kan ik beter de A1 oprennen dan 112 bellen. Waarom zetten ze die agenten niet preventief in om zinloos geweld te voorkomen.

Ik kan niet anders zeggen dan Heinsbroek for president. Hij heeft volledig gelijk in deze.
:^
 

Péétje Brik

MF veteraan
3 jun 2002
13.465
1
Gistel Belgie
Het is een verwerpelijk systeem, plezier van motorrijden is dan helemaal weg. Je kan wel een nervous breakdown krijgen als je even de weg op wilt en je hebt al wat puntjes verzameld.

Harry, NIET DOEN. :]
Hier in Belgenland lullen ze al een jaar of 10 over dit systeem, maar een meerderheid is nooit te vinden, politiekers zijn ook hardrijders zeker.
 

vmaxbabe

MF'er
10 jan 2003
91
0
Moordrecht
Iedereen rijdt gewild of ongewild wel eens te hard. De huidige vervoermiddelen, incl. de motor, zijn daar prima toe in staat. Levert op zich geen gevaar.

Maar... normen en waarden zijn niet met flitspalen te controleren. Het gaat om het \'heer in het verkeer\'-gedrag. Ik erger mij bijv. aan medeweggebruikers die hun richtingaanwijzers alleen interessant vinden als het design mooi bij de rest van de auto past. Verder gebruiken ze die dingen nooit meer.
Of... als dat niervormige logo van BMW weer irritant dichtbij in m\'n spiegels te zien is.
Of... als een automobilist mij op de autosnelweg \'opzij blaast\' tijdens het invoegen wanneer er eigenlijk geen ruimte is of mij helemaal niet heeft opgemerkt (je nek verdraaien is zo\'n inspanning, he?)
Of... wanneer de automobilisten voor mij zodanig dicht op elkaar rijden, dat een kettingbotsing bij het minste geringste een feit zal zijn. Met alle vervelende gevolgen voor mijn persoonlijke veiligheid van dien.
Of... wanneer iemand in een file wraakzuchtig de deur voor mij dicht gooit. Ik rij in weer, wind, regen, sneeuw, storm, koud <-> hij zit lekker droog. Gun een ander dat beetje ruimte.

Maar nee hoor! Het recht van de sterkste zal zegevieren :r

Puntenrijbewijs, flitspalen, laserguns, noem maar op zal dit gedrag niet veranderen.
Politici moeten zich druk maken om onze gedragscultuur, niet om de controlemiddelen.
 

Kaasszje

MF veteraan
25 okt 2002
4.732
0
Zoetermeer
Ik ben er ook zekers tegen..
I rij rond 25000-30000 km per jaar op de motor, en nog iets van 5000 km in de auto...
Al moet ik zeggen dat ik in de auto ook echt rustiger rij..
Maar toch om 4.00 uur \'s nachts, geen ziel op de weg.. waarom dan niet iets harder rijden...

Verder rij ik geloof per definitie iets te hard.. maar dat moest al van mijn instructeur van motor rijbewijs dus dat is niet gek
 

Monomuis

MF veteraan
Donateur
11 jul 2001
23.578
1.510
Nederland
Ik ben er ook tegen. Zoals Janssen XX al zegt ; hoe meer je op de weg zit, hoe meer je de dupe bent. En wie zegt dat ietsje harder doorrijden niet veiliger is? Als motorrijder is het denk ik toch echt veiliger om iets harder te mogen dan het volk op 4 wielen, net zoals de politie iets harder door rijd.

Met een motor ben je toch sneller, wendbaarder en minder zichtbaar.

Iemand met een slok op achter het stuur is gevaarlijker dan iemand die 20 a 30km/u te hard rijd en goed z\'n ogen open houd.

Overigens zijn mensen die zich geheel 100% aan de regels houden even gevaarlijk als mensen die zich niet 100% aan de regels houden. Vanmorgen nog, moest invoegen.. een auto reed exact 100km/u en wilde niet even naar de linkerbaan of even het gas erop gooien om mij in te laten voegen. Nou maakt dat op een motor niet uit maar met mn koekblikje met weinig koppel en pk\'s is het toch moeilijk om even voor die auto te komen voor het einde van de invoegstrook :(

Ik denk dat er meer verplichte gratis opfriscursussen moeten komen voor zowel auto als motorrijders om op elkaar in te spelen en elke 5 jaar opnieuw een gratis, door de staat betaald examen. Haal je het niet? dan krijg je nog een 2e kans en anders is het DAG papiertje, weer opnieuw naar de rijschool !
 

MofkaP

Banned User
13 nov 2002
5.393
1

Met een motor ben je toch sneller, wendbaarder en minder zichtbaar.


Met een motor ben je toch instabieler, kwetsbaarder en minder zichtbaar.

Kijk, te snel rijden doen we allemaal wel eens. Maar dat \"te snel\" hangt toch sterk van de situatie en je verdere verkeersgedrag af. Als je wat iets snel rijdt en je krijgt de bon voor 4km te snel (zoals ik laatst) dan denk ik ook het mijne van. Maar met 200 of meer over de snelweg blazen vind ik ook aso, en daar is de strafmaat ook naar.

De meeste verkeersdoden vallen inderdaad niet op de snelweg, maar op provinciale wegen. Daar wordt dan ook relatief meer te snel gereden. En een beetje sneller scheelt een stuk in remafstand (check bij verkeer op mijn homepage).

En waarom is het nou zo verkeerd om je aan de regels te houden? En je dan nog ergeren aan iemand die zich aan de regels houdt.

Motorrijden is sterk anticiperen op andere weggebruikers die in de fout (dreigen te) gaan. Zou ik me ook nog moeten voorbereiden op mensen die zich aan de regels houden?
 

Monomuis

MF veteraan
Donateur
11 jul 2001
23.578
1.510
Nederland
Met een motor ben je toch instabieler, kwetsbaarder en minder zichtbaar.

Kijk, te snel rijden doen we allemaal wel eens. Maar dat \"te snel\" hangt toch sterk van de situatie en je verdere verkeersgedrag af. Als je wat iets snel rijdt en je krijgt de bon voor 4km te snel (zoals ik laatst) dan denk ik ook het mijne van. Maar met 200 of meer over de snelweg blazen vind ik ook aso, en daar is de strafmaat ook naar.

De meeste verkeersdoden vallen inderdaad niet op de snelweg, maar op provinciale wegen. Daar wordt dan ook relatief meer te snel gereden. En een beetje sneller scheelt een stuk in remafstand (check bij verkeer op mijn homepage).

En waarom is het nou zo verkeerd om je aan de regels te houden? En je dan nog ergeren aan iemand die zich aan de regels houdt.

Motorrijden is sterk anticiperen op andere weggebruikers die in de fout (dreigen te) gaan. Zou ik me ook nog moeten voorbereiden op mensen die zich aan de regels houden?

200km/u is ook asociaal, tenzij de weg leeg is. Ik had het meer over 10 a 20km/u harder dan de rest van het verkeer, maar dat rijd het verkeer nu zelf ook meestal al. En praten we over boetes, ik vind dat ze over 10 a 20km/u niet moeten lullen op de snelweg. Binnendoor natuurlijk wel wat strenger, helemaal bij scholen en kinderspeelplaatsen.

Wat betreft auto\'s die zich aan de regels houden, dat ik me daar aan erger :
Ze houden zich toch niet geheel aan de regels. Je moet namelijk rekening houden met de overige weggebruikers en niet als een blinde rijden. Hij kon met gemak naar links, even wat gas bij geven of even het gas inhouden in plaats van met gelijke snelheid naast mij te blijven rijden. Dan ben je toch niet helemaal goed bezig en heb je toch niet helemaal goed opgelet met rijlessen.

Ik probeer zo veel mogelijk rekening te houden met de overige weggebruikers en laat ik dat zo houden. Als ze nou ook rekening met mij gaan houden, dan is iedereen blij.
 

ben je nou blij?

Banned User
5 jan 2003
43
0
door JK:
Overigens zijn mensen die zich geheel 100% aan de regels houden even gevaarlijk als mensen die zich niet 100% aan de regels houden. Vanmorgen nog, moest invoegen.. een auto reed exact 100km/u en wilde niet even naar de linkerbaan of even het gas erop gooien om mij in te laten voegen. Nou maakt dat op een motor niet uit maar met mn koekblikje met weinig koppel en pk\'s is het toch moeilijk om even voor die auto te komen voor het einde van de invoegstrook

even kijken of ik het goed begrijp...

jij wil invoegen en er rijdt een auto die zich aan de maximum snelheid (100 in dit geval) houdt

Je zegt dat je hem niet voorbij kan omdat je auto niet snel genoeg trekt en je zit aan het einde van de invoegstrook.


Dit is de mogelijke oplossing...

1. eerder proberen in te voegen, nooit pas gaan invoegen aan het einde van een invoegstrook. (of wil je voordringen of zo?)
2. als je op een invoegstrook rijdt en je wilt invoegen dan heeft verkeer dat op de weg rijdt waarop je wil invoegen voorang. Je had dus vaart kunnen minderen en achter hem invoegen. Mocht er achter hem geen plaats zijn dan voeg je achter de volgende auto in.

conclusie, de man rijdt niet gevaarlijk omdat hij zich juist aan de regeltjes houdt. Over die regeltjes zijn heus wel nagedacht voordat ze werden ingevoerd. Ik denk dat als je je aan mijn oplossing houdt dat het wel allemaal goed komt.
 

CBX Blakkie

MF veteraan
25 mrt 2002
1.629
4
Amersfoort
Overigens zijn mensen die zich geheel 100% aan de regels houden even gevaarlijk als mensen die zich niet 100% aan de regels houden. Vanmorgen nog, moest invoegen.. een auto reed exact 100km/u en wilde niet even naar de linkerbaan of even het gas erop gooien om mij in te laten voegen. Nou maakt dat op een motor niet uit maar met mn koekblikje met weinig koppel en pk\'s is het toch moeilijk om even voor die auto te komen voor het einde van de invoegstrook :(

[/quote]

Diegeen die op de rechtse baan op de snelweg rijd en naar links gaat om jou ruimte te geven is volgens de nederlandse wet fout. Er zijn hier in het verleden PV voor gegeven. Jij veranderd van rijbaan. Dus wie moet er voorrang geven. Als ik op de rechtse baan zit met mijn koekblik ga ik ook niet opzij. Iedereen rekend erop tegenwoordig dat ik opzij gaat. Maar als het niet kan verwacht men dat ik afrem, nou mooi niet.
 
Bovenaan Onderaan