Invoering Puntenrijbewijs ?!?

Invoering puntenrijbewijs goede zaak ?

  • Nee ! Ik ben tegen

    Stemmen: 30 85,7%
  • Ja ! Goede zaak

    Stemmen: 5 14,3%
  • Ik weet niet...

    Stemmen: 0 0,0%

  • Totaal aantal stemmers
    35
door JK:even kijken of ik het goed begrijp...

jij wil invoegen en er rijdt een auto die zich aan de maximum snelheid (100 in dit geval) houdt

Je zegt dat je hem niet voorbij kan omdat je auto niet snel genoeg trekt en je zit aan het einde van de invoegstrook.


Dit is de mogelijke oplossing...

1. eerder proberen in te voegen, nooit pas gaan invoegen aan het einde van een invoegstrook. (of wil je voordringen of zo?)
2. als je op een invoegstrook rijdt en je wilt invoegen dan heeft verkeer dat op de weg rijdt waarop je wil invoegen voorang. Je had dus vaart kunnen minderen en achter hem invoegen. Mocht er achter hem geen plaats zijn dan voeg je achter de volgende auto in.

conclusie, de man rijdt niet gevaarlijk omdat hij zich juist aan de regeltjes houdt. Over die regeltjes zijn heus wel nagedacht voordat ze werden ingevoerd. Ik denk dat als je je aan mijn oplossing houdt dat het wel allemaal goed komt.

Ik voeg altijd direct in zodra ik die weefstrook zie, dus niet aan het einde. Maar de invoegstrook is vrij kort en die auto voorbij gaat lastig met weinig vermogen. Dus wat doe ik ? Ik moet wel gas terug om erachter te gaan. Dat deed ik dus ook. Maar als meneer moraalridder nou eventjes mij ZIET aankomen en even plaats maakt. Hij kon ook kiezen : even naar de linkerbaan, even gas erop of even inhouden.

Ik weet dat het verkeer op de snelweg voorrang heeft op het invoegende verkeer, maar het is asociaal om niet even aan de andere weggebruikers te denken. En op die manier bedoel ik dus dat 100% aan de regeltjes te houden je het ook moeilijk / gevaarlijk kan maken voor anderen.

Het komt altijd wel goed met invoegen, maar men moet wat meer aan elkaar denken ipv de ego uit te hangen. Oogkleppen op en het wetboek op de passagiersstoel !
Als ik ruimte kan maken of opzij kan voor invoegend verkeer, dan doe ik dat ALTIJD ipv ze te narren.

Met de motor maakt het me niet uit, kom er altijd wel tussen en vermogen zat, maar met de auto is dat dus anders.

Trouwens, de invoegstrook ging niet over op vluchstrook, maar over op vangrails. Anders rijd ik gewoon een stuk door op de vluchtstrook (als mijn voorligger wil invoegen met 70km/u en ik dat net iets te gevaarlijk vind om daar achter te zitten).

Hier kunnen we lang of kort over lullen, dat de meeste mensen in het verkeer niet aan anderen automobilisten en motorrijders denken is gewoon een feit. :(
 
Overigens zijn mensen die zich geheel 100% aan de regels houden even gevaarlijk als mensen die zich niet 100% aan de regels houden. Vanmorgen nog, moest invoegen.. een auto reed exact 100km/u en wilde niet even naar de linkerbaan of even het gas erop gooien om mij in te laten voegen. Nou maakt dat op een motor niet uit maar met mn koekblikje met weinig koppel en pk\'s is het toch moeilijk om even voor die auto te komen voor het einde van de invoegstrook :(

Diegeen die op de rechtse baan op de snelweg rijd en naar links gaat om jou ruimte te geven is volgens de nederlandse wet fout. Er zijn hier in het verleden PV voor gegeven. Jij veranderd van rijbaan. Dus wie moet er voorrang geven. Als ik op de rechtse baan zit met mijn koekblik ga ik ook niet opzij. Iedereen rekend erop tegenwoordig dat ik opzij gaat. Maar als het niet kan verwacht men dat ik afrem, nou mooi niet.
[/quote]

Als je opzij KAN maar je doet het niet, dan ben je in mijn ogen gewoon egoistisch bezig. Of het nu volgens de wet fout is of niet, dat was tripleren eerst ook.

Lukt het niet, ja dan is het pech en moet het invoegende verkeer zich maar aanpassen. Maar zoals die meneer in de Ford Mondeo vanmorgen, die had alle plek van de wereld en die moest precies bij mij moeilijk doen.
 
Tja, heren en dames discussianten.

Ik merk het al, met de kennis van de verkeersregels is het droevig gesteld.

Als je de gelegenheid hebt om even naar links te gaan en op de andere rijstrook gaat rijden om een ander te laten invoegen is dat wel beleefd en niet verboden. Je mag alleen niet onnodig links rijden. Ik doe dat altijd als er mogelijkheid is. Wat ik erger vind is dat een invoeger die op de rechterrijstrook achter mij invoegt vervolgens een dot gas geeft en mij aan de rechterkant voorbij komt zetten. Ten eerste is rechts inhalen verboden en ten tweede is het uitermate onbeleefd voor degene die ruimte maakt. De laatste vijf jaar heb ik drie maal een aanrijding gehad aan de rechtervoorzijde van mijn koekblik omdat andere bestuurders kennelijk haast hadden zonodig wilden invoegen op de snelweg, terwijl ik daar reed en op dat moment niet opzij kon (ook niet om uit te wijken). Een Alfa, een Golfje GTI en een BMW 3 serie. Jammer voor ze, het levert ook nog een proces-verbaal op (art 5 WVW, het kapstok artikel). Voor dat soort rijders mag voor mij het puntenrijbewijs worden ingevoerd.

Doorrijden over de vluchtstrook als je niet kunt invoegen is al helemaal uit den boze en zeker verboden. Levert ook een leuk mulderfeitje op van 144 euro.

Kijk toch eens bij mijn verkeersquiz.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
...

Doorrijden over de vluchtstrook als je niet kunt invoegen is al helemaal uit den boze en zeker verboden. Levert ook een leuk mulderfeitje op van 144 euro.

Kijk toch eens bij mijn verkeersquiz.

Nee, aan het einde van de invoegstrook vol in de ankers gaan ... dat is slim |( |( |(

Van mij mag het op zich wel komen dat puntenrijbewijs ... maar dan wel naar Duits voorbeeld en niet zoals het nu geldt voor mensen die net hun rijbewijs gehaald hebben. In ieder geval niet teveel nadruk leggen op snelheid, maar op asociaal rijgedrag.

In Duitsland moet je het redelijk gek maken wil je je rijbewijs verliezen, bij de normale overtredingen krijg je ruim op tijd de kans om punten weg te laten strepen door het volgen van cursussen.

Je krijgt vooral veel strafpunten voor overtredingen als: dronken achter het stuur, door rood rijden, veroorzaken van dodelijke ongevallen. Lijkt me niet meer dan fair.
 
Al die regeltjes hier in Nederland komen me zowat m\'n strot uit!!! Ik begrijp best dat we een paar regels nodig hebben om niet alles in de soep te laten lopen maar er zijn grenzen.

Ikzelf rijd +/- 50.000 km per jaar in de auto en ik houd me maar zelden aan de snelheid. Als ik harder kan dan ga ik harder. Over de bekeuringen zul je me hier ook nooit horen, die betaal ik gewoon. Maar je gelooft toch zeker niet dat ik op een lege snelweg lekker 100 blijf sukkelen, in slaap val en de vangrail inboor?

Ik probeer wel beleefd te rijden en me aan te passen aan de situatie, dus ik laat automobilisten invoegen (ALS ze RICHTING aangeven). Aan de andere kant ben ik ook keihard tegen onbeschofte chauffeurs (bv die gasten die altijd menen dat ze tot het einde doormoeten bij het ritsen), die snij ik doodleuk de vangrail in.

Ik heb het idee dat er hier wat mensen aan deze discussie meedoen die zelf niet zo vaak op de werk zitten. Allemaal leuke theorie, maar werkt dus niet in de praktijk.
 
Nee, aan het einde van de invoegstrook vol in de ankers gaan ... dat is slim |( |( |(

Van mij mag het op zich wel komen dat puntenrijbewijs ... maar dan wel naar Duits voorbeeld en niet zoals het nu geldt voor mensen die net hun rijbewijs gehaald hebben. In ieder geval niet teveel nadruk leggen op snelheid, maar op asociaal rijgedrag.

^^ I\'m with stupid. Kan het plaatje niet vinden ;)
Aan het einde in de ankers gaan en vervolgens wachten tot je een beetje kan invoegen van 0 de snelweg op waar ze met 120+ aan komen karren?

Als ik zo graag dood wil, spring ik liever voor een sneltrein. Met een motor kan je met gemak aan het einde van de strook stoppen, binnen 3 seconden zit je gewoon op een nette snelheid. Als ik wel eens stop voor een collega motorrijder op de vluchtstrook en ik ben klaar, dan zit je in no time weer tussen het verkeer.

Een \'normale\' auto doet er tussen de 10 en 14 seconden over van 0-100, dus LEVENSGEVAARLIJK als je aan het einde stopt en later vanaf stilstand wilt invoegen. Dan moet je wel over de vluchtstrook. Liever een bon dan een auto in m\'n reet. Ook invoegen achter een invoegende auto die 70 rijd is net zo gevaarlijk.

Ga maar eens inhalen als je de kans krijgt ! Het verkeer komt met veel hogere snelheid langs. Nou is dat weer met de motor niet zo\'n probleem, maar een simpele non-gti auto red dat simpelweg niet. Ik rijd zelf denk ik zo\'n 25.000 a 30.000km per jaar (auto + motor) grootste gedeelte prive.

Daarnaast is het veel drukker op de weg geworden, dus ik denk dat sommige regeltjes aangepast kunnen worden (zoals iets meer aandacht aan elkaar besteden).
Bij asociaal gedrag hoort ook bij files tot het einde doorrijden, dat soort mensen laat ik er over het algemeen ook niet makkelijk tussen. Is ook weer wat aso van mij, maarja waar je mee om gaat, dat wordt je he.

Vind puntenrijbewijs OK als het idd zoals Joris zegt, asociaal rijgedrag moet voorkomen zonder de nadruk te leggen op snelheid.

Maar zoals ik al zei, dit zijn discussies die eindeloos door kunnen gaan en denk dat we daarvoor beter bij het forum van de tuftufclub.com terecht moeten. Laten we het maar weer over het plezier van motoren hebben :]
 
Op zaterdag 18 januari 2003 17:56 schreef PanRider het volgende:

.... De laatste vijf jaar heb ik drie maal een aanrijding gehad aan de rechtervoorzijde van mijn koekblik omdat andere bestuurders kennelijk haast hadden zonodig wilden invoegen op de snelweg, terwijl ik daar reed en op dat moment niet opzij kon (ook niet om uit te wijken).....

Dus voor je en naast je was geen ruimte. Volgens mij kun je dan ook nog zoiets doen als een beetje afremmen zodat een ander er ook tussen kan. Jij verdedigt dus koste wat het kost je plekje en verbaast je dan dat je al drie keer een aanrijding hebt gehad rechts-voor.

Ik zie ook geregeld mensen die voor willen dringen op die manier. Mij is het echter geen aanrijding waard en laat ze er tussen. A: Omdat ik ook een ander wil laten invoegen als het zo druk is. (blijkt tenminste uit je verhaal) B. Omdat ik \" mijn plekje\" minder belangrijk vindt dan een aanrijding.

Ik laat JK er wel tussen dus.
 
Dus voor je en naast je was geen ruimte. Volgens mij kun je dan ook nog zoiets doen als een beetje afremmen zodat een ander er ook tussen kan. Jij verdedigt dus koste wat het kost je plekje en verbaast je dan dat je al drie keer een aanrijding hebt gehad rechts-voor.

Ik zie ook geregeld mensen die voor willen dringen op die manier. Mij is het echter geen aanrijding waard en laat ze er tussen. A: Omdat ik ook een ander wil laten invoegen als het zo druk is. (blijkt tenminste uit je verhaal) B. Omdat ik \" mijn plekje\" minder belangrijk vindt dan een aanrijding.

Ik laat JK er wel tussen dus.

:^
Het verkeer is geven en nemen. Ook fouten van anderen opvangen en dan spreek ik de hoop uit dat anderen ook mijn fouten willen opvangen.

Puntenrijbewijs zal niet echt veel verschil opleveren in gedrag en mentaliteit en juist daar moet aan gewerkt worden. Te veel stresskippen/hanen achter het stuur die het verkeer onveilig maken. Ik kom liever wat later aan op de plaats van bestemming dan helemaal niet.
 
Dus voor je en naast je was geen ruimte. Volgens mij kun je dan ook nog zoiets doen als een beetje afremmen zodat een ander er ook tussen kan. Jij verdedigt dus koste wat het kost je plekje en verbaast je dan dat je al drie keer een aanrijding hebt gehad rechts-voor.

Ik zie ook geregeld mensen die voor willen dringen op die manier. Mij is het echter geen aanrijding waard en laat ze er tussen. A: Omdat ik ook een ander wil laten invoegen als het zo druk is. (blijkt tenminste uit je verhaal) B. Omdat ik \" mijn plekje\" minder belangrijk vindt dan een aanrijding.

Ik laat JK er wel tussen dus.

Toen ik het schreef zei ik al tegen mijn vrouw, er is vast iemand die reageert en zegt je kunt ook remmen of zo.

Vooraf gezegd ik rijd zo\'n 60.000 km per jaar op motor en auto. Nu zoek ik zeker geen aanrijding op en de keren dat ik geremd heb in een vergelijkbare situatie en een voordringer heb voor laten gaan zijn legio. Op de motor al helemaal. Vorige maand werd ik met een snelheid van 70 à 75 km/h nog de weg afgedrukt op een binnenweg door iemand die van links uit een uitrit kwam; tussen het asfalt en de sloot was niet meer dan twee meter schuin aflopend talud. Goed sturen, koppeling inknijpen en de motor later uitrijden en gematigd bijremmen en zorgen dat je niet in de sloot belandt. Maar de schrik zat er wel goed in toen ik eenmaal stilstond.

In al de gevallen met de auto was er sprake van druk (file)verkeer. Twee keer reed ik op de rechterrijstrook: één keer een kras over de zijkant van de spiegel van het golfje dat gewoon naar links doordrukte, en de andere keer de rechter voorkant. En één keer op de linkerrijstrook: een Alfa die eerst op de invoegstrook ff goed gas geeft om met hoge snelheid zoveel mogelijk auto\'s rechts te passeren en vervolgens aan het eind van de invoegstrook het overige verkeer snijdt en ineens twee banen naar links opzij komt zetten om de meest linker rijstrook te pakken, waar ik dus reed. Nu rijd ik toch een auto van 1800 kilo volgeladen met mijn hele gezin, maar door de klap kwam de vangrail wel heel dichtbij. De vent had nog gezopen ook.

Ik hoef mijzelf niet te bewijzen als weggebruiker en ik zal mijn leven en dat van mijn gezin zeker niet in de waagschaal stellen. Je hebt soms geen keuze: remmen had ook een aanrijding betekend met mijn achterliggers en uitwijken - voor zover al mogelijk - met de auto die naast me reed. Daarbij als ik uitwijk of rem en het komt het tot een aanrijding dan wordt de bewijslast wel erg lastig als de werkelijke veroorzaker is gevlogen. Daar is in dit forum al genoeg over geschreven.

Geloof me van mijn kant was een aanrijding niet te voorkomen geweest.

Nu ik toch aan het schrijven ben, kan ik er nog wel een aardig verhaal over vertellen. Ik reed op de motor Den Haag binnen bij het proviciehuis. Stond in de rechterbaan voor links af te wachten voor het verkeerslicht, want even verder moest ik rechtsaf richting Centrum. Het verkeerslicht springt op groen en ik trek rustig op samen met de auto\'s voor, achter en naast mij, ga linskaf en sorteer voor in de voorsorteerstrook voor rechtsaf. Komt er van de linkerrijbaan ineens een auto die kennelijk ook rechtsaf wil, en mij aan de kant drukt. Als motorrijder heb je geen keus dan fors in de ankers te gaan.

Nu stond er voor het verkeerslicht achter mij een motoragent te wachten die het voorval had gezien. De man negeerde onmiddellijk het rode licht, en reed mij voorbij - ik stond nog stil tegen de stoeprand - en gaf een stopteken aan de bestuurder van de auto. Toen ik hem weer voorbij reed hebben we nog vriendelijk naar elkaar gegroet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja ja hoe dan ook vanmiddag werd ik door een motoragent aangesproken met de tip dat ik beter ietsje zachter kon rijden... inplaats van me meteen een boete te geven... Ik denk dat je het wel heel bont moet maken als je \"een punt wilt scoren\"... Wat mij betreft kunnen ze het dus gewoon invoeren...
 
Op zondag 19 januari 2003 02:42 schreef PanRider het volgende:... de keren dat ik geremd heb in een vergelijkbare situatie en een voordringer heb voor laten gaan zijn legio...

Dus toch! P.S. No Offense hoor :)

:]
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan