invordering of niet?

gijsco

MF'er
6 sep 2004
64
0
's-Hertogenbosch
Hoi

Gisteren ben ik door een motoragent bekeurd voor het "inhalen tussen twee rijdende voertuigen", een overtreding van artikel 5: onverantwoord rijgedrag.

Ik reed, zoals vaker, tussen een paar auto's door, maar dit keer was het in een bocht. Toegegeven: niet zo slim..

Afijn, de agent zei dat de officier van justitie de hoogte van de boete zal betalen en vroeg of ik eerder zoiets had gedaan.
Twee jaar geleden ben ik gepakt met een huurmotor, 40 km te hard op de autosnelweg.
Dat kostte me 250 euro per accept giro.

Wat kan ik verwachten, een acceptgiro met een soortgelijk of hoger bedrag, of wellicht een invordering, zoals de agent hardop dacht?
En in dat laatste geval, hoe lang zou ik mijn rijbewijs maximaal kwijt zijn? (dagen, weken, maanden, jaren?)

tnx!
 
Ik verwacht eerder een schikkingsvoorstel dan een invordering.

Reed je precies 40 te hard op de snelweg? Daar ligt de grens voor het bijhouden namelijk.
Maar ik dacht dat het een jaar was. In principe zou je dan alleen een bekeuring in de bus krijgen en meer niet.
Tenzij de agent ervan overtuigd is dat je een motorrijdend gevaar voor de samenleving bent en dit heeft aangegeven bij de officier van justitie.

Afwachten wat er op de mat valt dus.
 
Geregistreerde snelheidsovertredingen zijn vanaf 30km/u en hoger.
In dit geval zal het ook deels om de snelheid gaan waarmee je tussen de auto's door ging en hoe hard de auto's zelf reden!
 
En ook al is het meer dan 40 (geen 50 of meer uiteraard!) dan is die overtreding na 2 jaar ook al verjaard.

Ik zou me niet al te veel zorgen maken, wordt waarschijnlijk een boete.

Edit> het is per acceptgiro gegaan zie ik net, dan heb je dus geen papier gekregen in de trent van "U heeft een misdrijf begaan!", dan moet je je al helemaal geen zorgen meer maken over die overtreding.
 
Hoi

Gisteren ben ik door een motoragent bekeurd voor het "inhalen tussen twee rijdende voertuigen", een overtreding van artikel 5: onverantwoord rijgedrag.

Dat kostte me 250 euro per accept giro.
tnx!

hoeveel accept giro's heb je gehad dan????
 
hoeveel accept giro's heb je gehad dan????

ik bedoelde daarmee te zeggen dat het per acceptgiro ging als betaalmiddel
1 acceptgiro dus
ik zie dat ik ook schreef dat de officier de hoogte van de boete betaalt.. moet zijn "bepaald" uiteraard..

conclusie: ik wacht het inderdaad gewoon af.. blijft wel spannend altijd dit soort dingen... duurt me altijd te lang

ik reed trouwens bij deze laatste overtreding op een weg waar je 80 mag (tussen De Bilt en Zeist, Utrechtseweg) en de auto's die ik passeerde reden denk ik 50/60 (ze remden af voor naderende stoplichten) en ik reed ~80 km/h.

de vorige keer kreeg ik idd geen 'u heeft een misdrijf begaan'-papiertje, maar een schikkingsvoorstel en een acceptgiro.. ik hoop dat het nu weer zo is..
 
Ik verwacht eerder een schikkingsvoorstel dan een invordering.
:^

Volgens mij gaan ze ook bellen als je het erg bont maakt met (h)OvJ en nemen ze hem dan ook meteen in.

Maar Baksteen o.a. (of een van zijn vele mede collega's die hier rondzwerven) kan dit het best antwoorden :)
 
Bedenk me dat ik ook vaak zat op weg naar werk wat "tussen de auto's door" rijd. Er is natuurlijk een grijs gebied tussen filerijden en flink illegaal bezig zijn. Je kent het wel, het verkeer rijdt met een gangetje of 70/80 op de snelweg, maar de afstand tussen de auto's is dusdanig dat je er redelijk makkelijk tussen door kan :] . Sta er eigenlijk nooit bij stil dat dit formeel een misdrijf is -O- , je hebt namelijk niet het idee dat je echt risico's neemt of asociaal rijdt...
 
Zoals Peejay al zei..op de snelweg is 40 km/u overschreiding de grens voor recidive, en dan nog geld dat alleen voor snelheidsovertredingen en binnen 1 jaar.

Invorderen had gekunt, maar dat is een bevoegdheid voor die agent ter plaatse en die heeft dat dus niet gedaan in dit geval.
De officier kan nu hoogstens nog gaan voor een tijdelijke ontzegging van de rijbevoegdheid maar dat zal nu niet meer zo snel gaan gebeuren.

Ik denk dat je rekening moet hoduen met een aardig geldbedrag en daar zal het bij blijven.
Eventueel een voorwaardelijke ontzegging met een proeftijd, maar ook dat lijkt me al verder gaan als een officier in dit soort gevallen zal doen.
 
Bedenk me dat ik ook vaak zat op weg naar werk wat "tussen de auto's door" rijd. Er is natuurlijk een grijs gebied tussen filerijden en flink illegaal bezig zijn. Je kent het wel, het verkeer rijdt met een gangetje of 70/80 op de snelweg, maar de afstand tussen de auto's is dusdanig dat je er redelijk makkelijk tussen door kan :] .

Sta er eigenlijk nooit bij stil dat dit formeel een misdrijf is -O- , je hebt namelijk niet het idee dat je echt risico's neemt of asociaal rijdt...

Als je er maar wel bij stilstaat dat je met die snelheden ( al voelt het op dat moment misschien niet echt als snelheid....) toch echt een behoorlijk risico neemt als je dat doet

De afstand die je nodig hebt om tot stilstand te komen is toch al heel behoorlijk!!
En naar mate je snelheid hoger is, is de motor moeilijker van z'n lijn te brengen om uit te wijken...alhoewel...waar moet je uberhaupt naar uitwijken, tussen de file doorrijderd... :X :? :X
 
Als je er maar wel bij stilstaat dat je met die snelheden ( al voelt het op dat moment misschien niet echt als snelheid....) toch echt een behoorlijk risico neemt als je dat doet

Ach, wat is nou 70 km/u??


















Nou, dat is vergelijkbaar met de klap die je maakt als je neerkomt na een val van 20(!) meter hoogte -O-
 
maar t blijft een vervelend gevoel... :+

Dat is helemaal waar.
Ik vind het alleen jammer dat bij berekeningen die mensen doen als voorbeeld, dat ze voor het gemak net doen of het voertuig voor hen, "opeens" volledig stilstaat.
"En dan ga je zo en zo hard, en zoals je ziet heb je een langere remweg en klap je er altijd bovenop!". Doet mijn natuurkunde-hart wel wat pijn -O-
 
Mijn eerste en enige aanrijding was achterop een kettingbotsing. Dan staat het voertuig voor je vrijwel onmiddelijk stil. Zelfs flink afstand houden was toen niet genoeg en ik tikte nog net de aanhanger van mijn voorganger aan (350 gulden schade).

Ook als je tussen auto's door rijdt en je wordt door een van baan wisselend koekblik omver getikt dan kan je zonder moeite met 70 km/u tegen een stilstaande vangrails/lantaarnpaal/hectometerpaaltje schuiven.
 
Mijn eerste en enige aanrijding was achterop een kettingbotsing. Dan staat het voertuig voor je vrijwel onmiddelijk stil. Zelfs flink afstand houden was toen niet genoeg en ik tikte nog net de aanhanger van mijn voorganger aan (350 gulden schade).

Ook als je tussen auto's door rijdt en je wordt door een van baan wisselend koekblik omver getikt dan kan je zonder moeite met 70 km/u tegen een stilstaande vangrails/lantaarnpaal/hectometerpaaltje schuiven.

Daar ging het niet om.
Het ging over een aanrijding met een normaal afremmend voertuig.
 
Ik vind het alleen jammer dat bij berekeningen die mensen doen als voorbeeld, dat ze voor het gemak net doen of het voertuig voor hen, "opeens" volledig stilstaat.
"En dan ga je zo en zo hard, en zoals je ziet heb je een langere remweg en klap je er altijd bovenop!". Doet mijn natuurkunde-hart wel wat pijn -O-

Waarom doet jouw natuurkunde-hart zo'n pijn ?? Op zich kloppen die berekeningen wel, al gaan ze er inderdaad vanuit dat je voorganger 'ineens' stilstaat. Maar wanneer je voorganger bovenop een stilstaande file klapt is dat ook precies wat er gebeurt.

Zo'n beetje al die voorbeeldberekeningen in al die overheidscampagnes en tv-programma's over afstand houden gaan uit van het volgende:

Je rijdt 100 km/uur = 27.7 m/s en je voorganger remt. Je hebt dan 1 seconde reactietijd nodig dus je hebt al 27.7 m afgelegt voordat je begint met remmen. Remmen doe je vervolgens met 5 m/s2. Bij 27.7 m/s en een remvertraging van 5 m/s2 duurt het dus 76.7 meter voordat je stil staat. Je stopafstand is daarom 27.7 meter (reactie-afstand) + 76.7 meter (remafstand) = 104.4 meter.

Als je dus een afstand tot je voorganger houd van 105 meter bij 100 km/uur en je voorganger botst frontaal op een stilstaande file dan kom jij tot stilstand zonder je voorganger te raken. Bij een remvertraging van 8 m/s2 is deze afstand trouwens ongeveer 75 meter.

Ik snap ook wel dat dit soort afstanden wel erg fors zijn en in de praktijk niet te handhaven zijn. Daarom hoor je steeds vaker de '2-seconden regel'.

Bij 100 km/uur =27.7 m/sec moet er dan 55.4 meter tussen jou en je voorganger zitten. Van die 55.4 meter gebruik je 27.7 meter voor je reactie-tijd (1 seconde) en die andere seconde heb je om af te remmen van jouw snelheid tot de snelheid van je voorganger. Als je voorganger stilstaat heb je pech, dan klap je er bovenop
ongeveer 80 km/uur ingeval van een remvertraging van 5 m/s2 en met 70 km/uur in geval van een remvertraging van 8 m/s2.

Als je geluk hebt dan staat je voorganger niet stil maar rijd hij alleen maar langzamer dan jij. Je kunt uitrekenen hoeveel langzamer je voorvanger mag rijden zodat jij binnen 2 sec de tijd hebt om te reageren (1 sec) en af te remmen tot zijn snelheid en waarbij jij je voorganger dan nog NET niet raakt. Voor iemand met een natuurkunde-hart (zoals jij) moet het geen probleem zijn die snelheid te berekenen :-)

Oh ennuh ... natuurlijk is 1 seconde reactie-tijd rijkelijk fors. De meeste mensen hebben ongeveer 0.2 sec nodig tussen het moment dat ze iets zien (signaaltje van ogen naar hersenen) totdat ze tot actie overgaan (signaaltje van hersenen naar rechtervoet). Dan moet de voet of de hand nog van het gas en moet de rem bediend worden. Dat kan natuurlijk allemaal wel sneller dan 1 seconde, maar als je net ff een cd'tje aan't wisselen bent of net ff in je spiegels keek dan zit je zo aan die ene seconde. Uit testen blijkt dat:
• Een reactiesnelheid van 0,4 sec. wordt bereikt door 2% van de bestuurders
• Een reactiesnelheid van 0,83 sec. wordt bereikt door 98% van de bestuurders

En tot slot. Andere belangrijke factor is natuurlijk de remvertraging: de genoemde 5 m/s2 wordt aangehouden voor een nat wegdek, 8 m/s2 voor droog wegdek.
Niet elk voertuig zal echter 8 m/s2 halen want de minimale wettelijke eisen zijn:
- Personenauto 5,2 m/sec²
- Bedrijfsauto vóór 1-1-1998 4,0 m/sec², daarna 4,5 m/sec²
- Bus 4,5 m/sec²
- Motorfiets vóór 1-4-1998 4,5 m/sec², daarna 5,2 m/sec² (met beide remmen)
 

Mooi betoog :)

Als je op een stilstaande auto klapt, had je in de meeste gevallen beter moeten opletten en dus iets verder kijken dan alleen de achterlichten van je voorganger. Dichte mist niet meegerekend ;)

Over de reactietijd: 0,83 seconden voor een gemiddelde reactie is erg snel naar mijn bescheiden mening.
Bij een testje als http://www.praktijkonderwijs.com/~ehl/spel/test_je_reactie_snelheid.htm (deze) zit je snel op 0,4 seconden en dan weet je exact wat er gaat gebeuren. Je zit op de verandering te wachten.
Onderweg in de auto of op de motor heb je al snel een hele seconde nodig in mijn ogen.
 
Dank je ... maar ik weet nog steeds niet waarom jouw natuurkunde-hart nou zo'n pijn doet.

Omdat, zoals ik al had aangegeven, er bij de voorbeelden die vaak gegeven worden, altijd alleen maar gesproken wordt over afstand tot je voorligger en het eventuele ongeluk dat zich voordat als die voorligger ineens volledig stilstaat.

Dat komt alleen maar voor bij kettingbotsingen en bomen die geraakt worden. En niet bij de "normale" ongelukken.
 
@TBone: Hoe bereken jij de remweg,dus met die 5m/s?? 27,7 en die 5 m/s dus
(is geen betweterrij,maar ben gewoon benieuwd *D )
 
Terug
Bovenaan Onderaan