iPhone 12 Pro Max

zzoeff

MF'er
10 nov 2006
205
62
Op dit forum staan een aantal berichten over de iPhone 11 (pro) waar de camerastabilisator door het rijden stuk is gegaan. Vaak al na een paar honderd kilometer. Ik heb een 12 pro Max die ik gebruik om mee te navigeren. Zijn er mensen met een 12 pro (Max) wiens iPhone door het rijden ook stuk is gegaan?
 
Wat zijn de fysieke verschillen tussen de 11en 12?
Volgens de Keynote van Apple is het nu de sensor van de 12 die beweegt en zo het beeld stabiliseert. Het zou 5000 correcties per seconde kunnen maken. Bij de iPhone 11 is het de lens die de bewegingen corrigeert.
 
Volgens de Keynote van Apple is het nu de sensor van de 12 die beweegt en zo het beeld stabiliseert. Het zou 5000 correcties per seconde kunnen maken. Bij de iPhone 11 is het de lens die de bewegingen corrigeert.
Dan ben ik ook wel benieuwd of dat wat uitmaakt.
 
Ik heb Apple al gebeld, maar daar wisten ze het me ook niet te vertellen. Het is niet gedocumenteerd. Ze konden me alleen op de Keynote wijzen. Ik ben dus benieuwd naar praktijkervaring.
 
Volgens de Keynote van Apple is het nu de sensor van de 12 die beweegt en zo het beeld stabiliseert. Het zou 5000 correcties per seconde kunnen maken. Bij de iPhone 11 is het de lens die de bewegingen corrigeert.
Das interessant!
Ze zijn dus afgestapt van optische beeldstabilisatie en passen nu de goedkopere, maar duurzamere elektronische beeldstabilisatie toe.
Gaat weliswaar ten koste van resolutie, maar met de huidige hoeveelheid aan MP is dat goed te verkroppen.

Wat ik me dan afvraag: is de beeldstabilisatie in/uitschakelbaar?
 
Nee, het gaat niet om een software truukje, de sensor wordt fysiek bewogen. Het is dus nog steeds optische beeldstabilisatie en kan nog steeds stuk (en da's toch wel een beetje zonde bij een €1200+ telefoon...)
 
Nee, het gaat niet om een software truukje, de sensor wordt fysiek bewogen. Het is dus nog steeds optische beeldstabilisatie en kan nog steeds stuk (en da's toch wel een beetje zonde bij een €1200+ telefoon...)
Elektronische beeldstabilisatie is geen software truc, maar een kleinere beeldsensor die over een grotere beeldsensor heen beweegt.
Maar inderdaad ook kapot getrild kan worden.
Maar er bestaan ook diverse softwarematige stabilisatoren die werken door het combineren van een correct belicht beeld met onderbelichte beelden (kortere sluitertijd dus geen bewegingsonscherpte) die middels knappe software helderder gemaakt worden.
 
Er is maar één sensor (per camera), twee op elkaar werkt niet... Het is wel zo dat die sensor kan bewegen om zo trillingen te compenseren. Dat is net als het bewegen van een lens optische beeldstabilisatie: "optical image stabilization" (OIS). Er zijn ook camera's die beide combineren (Canon, Nikon, Sony, Olympus)
Bij het andere systeem, "digital image stabilization", ook wel "electronic image stabilization" (EIS) genoemd, wordt er niets fysiek verplaatst, maar wordt het berekend.
 
Je hebt gelijk. Ikke abuis.
De electronische stabi’s laten inderdaad de beeldsensor bewegen en niet de lens.
Twee sensoren over mekaar is mijn denkfoudt.
My bad.
 
Ja, jij.

Ik heb de iPhone 11, maar die gebruik ik niet voor navigatie. Ik kan kiezen uit een aantal voor de motor geschikte navigatiesystemen.
 
De meeste hier hoeven niet zo nodig te pochen met een iPhone 12 Pro Max Ultra 6G blabla.
Hangt dat ding lekker aan je motor, wees de stoere bink en zie maar of dat ie stuk gaat.

Of je koopt voor 1/5 van de prijs van zo’n toestel een apparaat wat er voor gemaakt is. Noemen ze een TomTom Rider 550. Of een Garmin Zumo, net waar je voorkeur naar uit gaat.
Kan tegen trillingen enzo. En tegen weersinvloeden. En zelfs te bedienen met handschoenen aan!
En wist je dat je daar ook mee kunt bellen? En dat ze flitsers weergeven?
 
Standaard hier dat er altijd mensen zijn die niet normaal kunnen reageren.
:^

Even voor je aangepast.

Maar ik zou zelf nooit iets met zo een prijs daarvoor gebruiken, als jij dat wel wil doen zou ik het binnen de garantie termijn uitproberen.
En een beetje Garmin gaat ook zo richting de 800 euro.

1 van de knelpunt zou voor mij zijn dat je net die ene keer vergeet je telefoon van de motor er af te halen en iemand dat ding herkent voor wat het is en hem meegapt.
Als je bedenkt wat voor neven functies de meeste telefoons hebben voor veel mensen (inc. zo een makkelijk gleufje voor je bankpas in het hoesje :X ) ben ik op reis /onderweg altijd superzuinig op dat ding.
 
Ja, jij.

Ik heb de iPhone 11, maar die gebruik ik niet voor navigatie. Ik kan kiezen uit een aantal voor de motor geschikte navigatiesystemen.
Tja, voor motoren zijn er veel geschikte navigatiesystemen, voor motorrijders daarentegen....
zeg na een rit voor de gein "goh bij mij gaf hij daar en daar dit aan" en de eerste wedervraag is of je een Tomtom hebt of een Garmin.
Na het antwoord ben je dan gelijk in een 'kamp' ingedeeld en gaat het gesprek het komende kwartier( voorzichting geschat) over zachte waypoint en routus en treks . Hopeloos :P
 
Ghehehe, ik probeerde ook maar wat.
ik doe even mee.
ik zat vandaag langs de weg (trapfiets , sue me) en er kwamen 3 GS 'en langs , daarna vanaf de andere kant een seat, een golf en een Polo.
Toen dacht ik, de 2e groep van 3 voertuigen waren makkelijker uit elkaar te houden.
Overigens zijn al die 6 voertuigen geweldig en ben ik maar een fietsende pauper met een oude k*tdiesel, maar men kan zich afvragen waarom je meer dan 20k uitgeeft om exact hetzelfde als je 'buurman' te hebben.

Op motorreis kom ik wel het meeste GS' en tegen, wat mij heeft doen bedenken dat mensen die zo een ding kopen nog geld genoeg daarna over hebben om er (lang) mee op vakantie te gaan, wat dan altijd nog 'beter' ( in mijn beleving, dat voorop gesteld) is dan een hele dure auto en die alleen maar wassen en poetsen op de oprijlaan.
 
:^

Even voor je aangepast.

Maar ik zou zelf nooit iets met zo een prijs daarvoor gebruiken, als jij dat wel wil doen zou ik het binnen de garantie termijn uitproberen.
En een beetje Garmin gaat ook zo richting de 800 euro.
Je hebt gelijk. Een telefoon is niet gemaakt voor de motor. Een Zumo XT wel. Toch word je een beetje op het verkeerde been gezet met al die routeplannenende apps en smartphone hoesjes voor op het stuur. Mijn 6s heeft het trouwens prima gedaan als routeplanner, maar meer functionaliteit maakt kwetsbaarder lijkt wel.
 
Je hebt gelijk. Een telefoon is niet gemaakt voor de motor. Een Zumo XT wel. Toch word je een beetje op het verkeerde been gezet met al die routeplannenende apps en smartphone hoesjes voor op het stuur. Mijn 6s heeft het trouwens prima gedaan als routeplanner, maar meer functionaliteit maakt kwetsbaarder lijkt wel.
ik heb een xiaomo nadat ik een tijd lang een huawei heb gehad, beiden werkte prima met OSMand.

Meer functionaliteit is niet alleen qua hardware, maar ook software.
vergeet een keer tussen een (automatisch naar default springend) profiel te gaan en je staat met de motor op een fietspad.
pas kon ik niet goed genoeg kijken op het scherm en stuurde de navigatie mij via een niet bestaande weg een parallel weg op en in de verwarring pakte ik de snelweg de verkeerde kant op. Doe dat in Frankrijk en je staat zo 20 km verderop ..

Dus het 'uitvinden' van de software zal minder werk zijn bij een 'simpel' apparaat als een tomtom.

Maar het kan dus prima met een telefoon, dat doe ik dus ook sinds ik mijn garmin gewoonweg ben kwijtgeraakt en ik mij besefte dat ik te lomp ben voor dure apparaten en sindsdien dus een smartphone van max 250 die dan ook op het stuur gaat in een enigszins waterdicht hoesje.
 
. Ik heb een 12 pro Max die ik gebruik om mee te navigeren. Zijn er mensen met een 12 pro (Max) wiens iPhone door het rijden ook stuk is gegaan?
Op welke motor gebruik je je foon?
Een flinke V2, of een zijdezachtzoemendezescilinder?
 
Terug
Bovenaan Onderaan