Iphone Navigatie + communicatie

OrganicWaste

Rookie
20 aug 2009
22
0
Arnhem
Hallo!

Ik vroeg me af (met alle mogelijkheden van tegenwoordig) of er met de Iphone (of andere smartphones) niet het één en ander te combineren valt. Natuurlijk is het mogelijk om TomTom te installeren en via een (bluetooth) headset de aanwijzingen op te volgen.
Nu zou je gratis en voor niks, via skype bijvoorbeeld, een open verbinding kunnen houden met een mede motor rijder. Bij de nieuwe Iphone is multi tasking namelijk mogelijk.
Nu begreep ik dat voor skype een goede internetverbinding nodig is en dat het tevens behoorlijk veel bandbreedte kost. . . dus kan dit voor wel wat problemen zorgen.

Weet iemand of er een applicatie beschikbaar is waarbij je zowel navigatie kunt afspelen als een communicatieverbinding kunt maken met een andere motor rijder (hetzij via een webapplicatie of bluetooth).
Communicatie tussen 2 motoren gebeurt ook vaak via bluetooth. Dus waarom zou dit niet kunnen?
 
die communicatie mogelijkheden wil ik me ook wel in verdiepen :P

al geloof ik dat bij de iphones Skype is geblokkeert (een internet-belprogramma op een telefoon is natuurlijk vragen om problemen)
 
Gratis en voor niets?? Je betaalt toch voor je internet verkeer, en dat kan eens duur oplopen...

Nou ja, als je zo'n internetbundel hebt van €10 per maand zal dat wel meevallen.
Tenzij je over de limiet van 200MB gaat...

Maar goed, het principe kan natuurlijk.
Draai even een goed ontwerp in elkaar, en stel het als project voor
op de diverse developer-sites (die zijn er vast ook wel voor IPhone).


Edit: is natuurlijk wel een leuk projectje om te kijken welke community sneller
zoiets oppakt: Iphone, Android of Maemo, (oh of Windows Mobile)
 
Laatst bewerkt:
Tegenwoordig zijn de internetjes ongelimiteerd op telefoons. (meestal)
als wij nou allebij skype instalieren met een headsetje kunnen we binnenkort ook ouwehoeren op de brommer *D
promo_iphone_20100624.jpg
 
naar mijn weten zijn alle iphone abbos ongelimiteerd

skype is idd een optie, maar 2 opmerkingen:

dan moet je de appel ook aansluiten, want batt is zo leeg
niet overal heb je goede verbinding met het net (is nog zachtjes uitgedrukt)
 
Laatst bewerkt:
Scala rider headset... Ik weet niet of de Q serie dat ook kan, maar bijvoorbeeld de SRCS van Schuberth voor de C3 (ook van Scala) kan 'multitasken'. Je luistert radio, maar navigatie of een telefoongesprek komt erdoorheen naar de voorgrond. Dat in combinatie met de goede software en het is mogelijk... 't Is alleen wel zo dat die headsets ook gewoon onderling kunnen babbelen.
 
Laatst bewerkt:
Zelf ben ik op zoek naar een Android applicatie welke het mogelijk maakt om Bluetooth <-> Bluetooth met iemand te babbelen.

Ondertussen heb ik wat spul van onze Chinese vrienden over laten komen, namelijk:
Bluetooth headset (A2DP):
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll...163711&ssPageName=STRK:MEWNX:IT#ht_4192wt_911

Helm speakers:
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll...160938&ssPageName=STRK:MEWNX:IT#ht_3389wt_911

Schade: ca 11 - 12 euro

Ik ben benieuwd of ik die helm speakers netjes in de helm kan plaatsen en of de bluetooth headset ook een beetje werkt.
Op die manier kan ik met m'n HTC Desire dus netjes Google Navigatie beluisteren. En als ik dus iets van een Bluetooth <-> Bluetooth 'walkie talkie' app kan vinden, dan kan de vriendin ook babbelen!
Voor die 12 euro toch wel het proberen waard :).
 
Zelf ben ik op zoek naar een Android applicatie welke het mogelijk maakt om Bluetooth <-> Bluetooth met iemand te babbelen.

Ondertussen heb ik wat spul van onze Chinese vrienden over laten komen, namelijk:
Bluetooth headset (A2DP):
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll...163711&ssPageName=STRK:MEWNX:IT#ht_4192wt_911

Helm speakers:
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll...160938&ssPageName=STRK:MEWNX:IT#ht_3389wt_911

Schade: ca 11 - 12 euro

Ik ben benieuwd of ik die helm speakers netjes in de helm kan plaatsen en of de bluetooth headset ook een beetje werkt.
Op die manier kan ik met m'n HTC Desire dus netjes Google Navigatie beluisteren. En als ik dus iets van een Bluetooth <-> Bluetooth 'walkie talkie' app kan vinden, dan kan de vriendin ook babbelen!
Voor die 12 euro toch wel het proberen waard :).


Om even te proberen is dit inderdaad leuk (hoe kunnen ze het maken voor dat geld :? )
maar ik zie wat minpuntjes voor dit.

1. Microfoon zit in het Bluetooth-kastje. Die kun je dus niet IN de helm plaatsen
waar je m nodig hebt als je zelf wilt praten...
2. Volumecontrol in de kabel van de headset. Handig: maar niet met motorhandschoenen.
 
Skypen met T-mobile onbeperkt internet gaat vast niet werken met alle problemen die ze nu hebben. Het mag dan onbeperkt zijn, de snelheid is er niet naar. Dan zou bluetooth een betere optie zijn.
Is het mogelijk om je telefoon met bluetooth te koppelen met zowel een headset als een andere telefoon? Het lijkt me wel een goed idee om dit even bij een ontwikkelaar neer te leggen aangezien ik zelf niet ga programmeren. . .
 
Om even te proberen is dit inderdaad leuk (hoe kunnen ze het maken voor dat geld :? )
maar ik zie wat minpuntjes voor dit.

1. Microfoon zit in het Bluetooth-kastje. Die kun je dus niet IN de helm plaatsen
waar je m nodig hebt als je zelf wilt praten...
2. Volumecontrol in de kabel van de headset. Handig: maar niet met motorhandschoenen.
Ah ja, ik was er even vergeten bij te vermelden dat er waarschijnlijk het e.e.a. wordt aangepast. Zo wil ik de platte speakers gebruiken met het kabeltje waar ook de mic in zit.
En een aansluiting in de helm maken (gewoon 3.5mm female connector, rekening houdende met mic). Kan de bluetooth headset in de binnenzak, en dan kabeltje naar de helm toe. Die dan ook makkelijk los te maken is.

En als het kabeltje naar beneden erg vervelend is misschien kijken of die bluetooth headset in de helm verwerkt kan worden. Maar dat lijkt me nogal krapjes :).

Maar exact zoals je zegt, leuk om te proberen voor dat geld! Zou toch wel mooi zijn als het nog gaat werken ook :).
 
Ik heb het even tijdens mijn werk vandaag in detail uitgezocht.

De meeste mobiele providers hebben nog een clausule staan in hun algemene voorwaarden die VOIP diensten verbiedt.
Of dit actief controleerbaar is, is een ander verhaal.

Verder qua bandbreedte moet het geen probleem zijn. Het geluid zal niet kraakhelder zijn maar dat is ook dat.

Bluetooth headsets in helmen, het bestaat, sommige fabrikanten hebben hier ook al speciale setjes voor hun specifieke helmen.

Ten slotte is het nog zo dat bijna alle mobiele datacontracten met een Fair Use Policy (FUP) werken. Deze FUP is dat je niet meer dan 10X van het gemiddelde gebruik in een maand mag gebruiken, deze waardes lijken per provider nogal wat te wisselen.

Uiteindelijk denk ik, het is het proberen waard. Dr zijn heel compacte BT headsetjes te krijgen die je denk ik makkelijk in de helm kan stoppen of gewoon in je oor kan hebben.

Qua legaliteit, het mag eigenlijk niet, maar als je het gaat doen zul je van je Telco provider eerst even een waarschuwing krijken denk ik.

Verder navigatie e.d. via smartphones, prima te doen. Met of zonder headsetje, het is enkel een kwestie van het op z'n plaats houden van de telefoon. En zorgen dat hij op de accu is aangesloten om op te laden. Scherm + Navigatie + Bluetooth = batterijen lopen in no time leeg.
 
Terug
Bovenaan Onderaan