iPhone navigatie

jan88

Rookie
20 jul 2013
20
0
Hoi allemaal,

Er zijn heeeeeeeel veel websites, forums, boeken (?) met informatie over dit onderwerp, maar ik heb nog geen passende oplossing gevonden.

Alles heb ik, een iPhone, een houder met lader op de motor, maar ik mis nog een navigatie-app op mijn iPhone waarin ik routes kan laden. Ik ken ze allemaal, TomTom, Sygic, Navigon, enzovoort. Maar dat waren allemaal topics van meer dan een jaar oud waarin geen goede oplossing stond.

Wie heeft er goede ervaringen met een navigatie-app waarin je op een legale, normale manier routes kan inladen?

Als die nog steeds niet bestaat heb ik hier misschien zomaar het beste idee van Nederland.... :)

Alvast bedankt voor jullie hulp! :W
 
Ik heb er 2 maanden geleden ook een paar dagen ingestoken maar niets kunnen vinden dat werkt. Er zijn wel GPS apps die routes kunnen laden maar daar heb je weer geen navigatie bij dus zijn ook niet bruikbaar. Alle navigatie apps op de iPhone ondersteunen weer geen routes. Uiteindelijk maar een TomTom Rider gekocht :-)
 
En ja, ervaring met Navigon. Na veel gekloot met de routes laden kom je er achter dat het aantal route punten (9 geloof ik) te beperkt is, ook met de Premium upgrade.
 
Het is een I phone.

Gewoon mee bellen, af en toe eens surfen en mailen, spelletjes doen en als reserve camera gebruiken. Navigatie alleen in geval van nood maar zeker niet voor routes in te maken. Daar is 'ie nu eenmaal niet voor gemaakt.

Ik heb al jaren een Zumo 550, gepaird met mijn Iphone, prima combi.
 
Navfree, gratis kaarten van heel de wereld. Omdat het gratis is kan het nog wel eens vreemd doen met huisnummers (gebruikt namelijk openstreet maps, vrijwilligers bouwen dat). Ben er zelf erg tevreden over, nog geen één keer gehad dat een weg niet bestond, en dan gebruik ik het op de brommer meestal.

Voor lange afstanden met de auto bijvoorbeeld kijk ik meestal op Google maps en dan gewoon het rijtje snelwegen onthouden, eenmaal in de buurt even de navigatie aandoen en dan daarmee op bestemming komen.

Maargoed, zet je mobiel wel even in vliegtuigstand/mobiel netwerk uit zodat je niet wordt gebeld, is irritant namelijk :+ (Ik heb trouwens een Android telefoon, maar Navfree bestaat ook voor iOS)
 
Laatst bewerkt:
Copilot kan je routes inladen met ifunbox, download de gratis versie even en probeer het, gratis versie is alleen NL.

Oja route wel converteren met ITN, maar je hoeft niks te veranderen of route punten te verwijderen zoals in die andere link is weergegeven.
 
Laatst bewerkt:
:^ CoPilot is idd best ok, en niet extreem duur :)

maar ik zou idd eerst de gratis versie uitproberen
 
Routes rijden met de iPhone gaat prima (al dan niet i.c.m. een scala rider). Inmiddels 2 motorvakanties gedaan zonder problemen. Beide vakanties meerdere dagen routes van 200+ km gereden. Belangrijkste is vooraf de routes goed plannen en opdelen in stukken van stop naar stop. Dat reduceert het aantal waypoints per bestand. Zodoende heb ik de routes van 200+ km niet als geheel geladen, maar in 2, 3 of 4 stukken van elke max. 24 waypoints (ik gebruik navigon).
Ik verkies Navigon dus boven Copilot. Sygic heb ik niet geprobeerd, TomTom kan geen vooraf geplande routes aan.

Voordeel van Copilot zijn de 50 waypoints per route. Dus gewoon te TomTom files (ook max 50 waypoints) van een website downloaden, omzetten naar Copilot format en gaan.
Copilot is echter vervelend omdat die de hele route opnieuw berekend zodra je een waypoint passeert, of een afslag mist. Dat laatste gebeurt ook makkelijk met Copilot omdat die geen gesproken instructies geeft zodra je een route met meerdere waypoints rijd. Hij registreert wel goed dat je in de buurt van een waypoint komt (straal van zo'n 300 meter). Maar laatst op vakantie een route van 200+ km ingeladen, passeer een waypoint en 1,5 minuten niets meer op het scherm (iPhone 4) omdat hij alle 200+ km opnieuw aan het berekenen was. Dan ga je afslagen missen. Dubbel onhandig, want als je daardoor een afslag mist, is hij meteen nogmaals 1,5 minuten aan het rekenen. (Toen ik dat doorhad meteen gestopt langs de weg, handmatig de helft van de waypoints verwijderd, maar nog steeds een wachttijd van 45 sec. na een waypoint te hebben gepasseerd. Dat is niet handig)

Navigon daarintegen kan maar 24 waypoints aan en beschouwd elk waypoint als een eindpunt. Tijdens het rijden hoor je dan ook met enige regelmaat 'bestemming bereikt'. Maar, dat nadeel weegt in mijn ogen niet op tegen de voordelen t.o.v. Copilot. Namelijk het daadwerkelijk navigeren, gesproken instructies dus, (ipv continu op het scherm te moeten kijken waar je heen moet rijden, zoals bij Copilot) En razendsnel het volgende stukje route berekenen. Dat is vaak ook maar 3 of 4 kilometer dus dat duurt überhaupt niet lang. Dus na het 'bestemming bereikt' volgt vaak meteen een 'na 500 rechtsaf slaan', daarom vind ik dat niet hinderlijk.
Wat ook handig is, is als je een waypoint mist (om wat voor reden dan ook) je in het submenu (knopje rechtbovenin) kunt kiezen voor actuele bestemming overslaan, en dan navigeert hij gewoon naar het volgende waypoint.
Geconverteerde routes in .route format op de telefoon zetten kan, met bv. iFunbox, in de map 'User Applications'\Navigon\Documents\StoredRoutes
Let bij Navigon er wel op dat er geen waypoints midden op een kruising staan. Anders rij je een kruising op zonder te weten waar je kruising af moet rijden. Omdat Navigon tijdens het rijden op het scherm alleen de route tot het eerstvolgende waypoint laat zien. Pas na het passeren daarvan en het berekenen van het nieuwe stukje route zie je die op je scherm.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor je uitgebreide reactie.

Met betrekking tot dat 'bestemming bereikt'; Sygic heeft als opmerking; "u passeert een tussenpunt" op het moment dat je een 'waypoint' voorbij rijdt.

Ik heb het op de motor nog niet uitgeprobeerd, dat ga ik gelijk doen wanneer het weer beter wordt. Ik ben ook benieuwd of het zonder geluid gaat lukken. Afgelopen zomer is dat bij een trip in de Eiffel wel goed gegaan bij een motorrijder waar ik achteraan reed (TomTom Rider).
 
Ik gebruik zelf iPhone 5 met TomTmom West-Europa + houder van RAD. Is prima te doen.
Geluid gaat wel niet met mijn scala ridder (scala rider kan het niet aan) en zelfs zo lukt het :).

Ohja 12V adaptor is wel noodzakelijk voor langere routes :)
 
Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Dit ga ik ook wel even volgen.

Tomtom heeft trouwens tegenwoordig ook een kronkelwegen optie tussen de routeplanning staan. Het is natuurlijk nooit zo mooi als een route die je helemaal zelf uitstippelt, but it gets the job done...

Ik heb trouwens de nieuwste Onroute motorkaarten werkend gekregen op mijn oude Windows Mobile 5 PDA met behulp van Garmin Mobile XT. Kan uit ervaring vertellen dat het ook werkt op een Windows Mobile 2003 device :).
 
Haha old skool!

Hoe hebben jullie gezorgd voor stroom op je motor?

Ik heb trouwens deze houder:
38897gr.jpg



Nog niet op de motor gemonteerd/getest.
 
Laatst bewerkt:
http://www.pcnautic.nl/USB-Waterdicht/Waterdichte-behuizing-Iphone-4G/vmj_color_plus.tpl.html

Erg hoge kwaliteit en snel geleverd en vaak goedkoper dan motor navigatie shops! :] :)

De aansluiting voor de iPhone is dan helaas wel weer slecht. Bij mij was na 2 weken de buiten mantel al los gekomen ;(
 
Heb lang Sygic gebruikt op mij Iphone en dat werkte perfect. nu heb ik mijn toestel moeten laten herstellen en Sygic opnieuw geïnstalleerd. Is via update van 11.2 naar 13.4.1 gegaan.

Nu is het probleem dat ik geen routes meer kan zien. Ik laad ze in via ifunbox in de juiste folder, doch de routes zijn niet zichtbaar. In versie 11.2 werkte dit echter zonder problemen.
grrrrrrrrr.

Ik kan blijkbaar ook niet terug gaan naar vorige versie van Sygic want hij update telkens.
Heb route ook al opgeslagen via Itn convertor naar Sygic 13 ipv Sygic 11 maar brengt ook geen soulaas.

Iemand enig idee voor een oplossing? Iphone staat op ios7 en ik gebruik ook Cydia.
 
Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Dit ga ik ook wel even volgen.

Tomtom heeft trouwens tegenwoordig ook een kronkelwegen optie tussen de routeplanning staan. Het is natuurlijk nooit zo mooi als een route die je helemaal zelf uitstippelt, but it gets the job done...

Ik heb trouwens de nieuwste Onroute motorkaarten werkend gekregen op mijn oude Windows Mobile 5 PDA met behulp van Garmin Mobile XT. Kan uit ervaring vertellen dat het ook werkt op een Windows Mobile 2003 device :).

Goh, je kan je route wel zelf uitstippelen, maar niet zo gedetailleerd als een vast GPS-systeem :). Je kan Vb Plaats 1 naar Plaats 3 via Plaats 2 invoeren :).
 
Heb lang Sygic gebruikt op mij Iphone en dat werkte perfect. nu heb ik mijn toestel moeten laten herstellen en Sygic opnieuw geïnstalleerd. Is via update van 11.2 naar 13.4.1 gegaan.

Nu is het probleem dat ik geen routes meer kan zien. Ik laad ze in via ifunbox in de juiste folder, doch de routes zijn niet zichtbaar. In versie 11.2 werkte dit echter zonder problemen.
grrrrrrrrr.

Ik kan blijkbaar ook niet terug gaan naar vorige versie van Sygic want hij update telkens.
Heb route ook al opgeslagen via Itn convertor naar Sygic 13 ipv Sygic 11 maar brengt ook geen soulaas.

Iemand enig idee voor een oplossing? Iphone staat op ios7 en ik gebruik ook Cydia.

Ik heb het net ook even geprobeerd, maar werkt nog gewoon prima. Zit op dezelfde versie van Sygic (13.4.1). Routes inladen via iFunbox gaat zoals eerst. Pak je de goeie map?

User Applications/Sygic/Library/sygic/aurares/itinerary

Deze laatste map wordt volgens mij pas zichtbaar als je een normale route hebt genavigeerd voor het eerst.
 
Ik gebruik zelf ook Sygic in combinatie met ifunbox. Werkt prima. Het enige nadeel vindt ik dat hij de routes niet doorberekend wanneer je er iets langs een waypoint rijdt.

Ik heb in het Sauerland wat routes gedownload van het internet. Sommige waypoints waren iets verschoven door onduidelijke reden. Hierdoor was er bijvoorbeeld één verschoven van de doorgaande weg naar een zijstraat. Ik ben natuurlijk niet de zijstraat in gereden, maar hierna blijf hij me terugsturen naar dat waypoint. Met de hand een waypoint verwijderen was even wat werk maar is me uiteindelijk wel gelukt.

Nu kijk ik de routes van te voren helemaal na of alle waypoints goed staan.
 
Volgens mij verschijnt die map pas nadat je n route op de sygic zelf heb gemaakt, maar ben niet helemaal zeker.



Grappig. Mn vriendin nam tomtom op dr iphone met hd traffic voor ons werk, maar zij heeft "kronkelwegen" erop zitten met 3 wegenkeuze instellingen :)

Waarom heeft mn android versie dat niet? :(
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dus Sygic gedownload en ik wil dit vrijdag gaan testen door België, Luxemburg. Heb gewoon een simpel rondje in de buurt als route opgeslagen zodat hij dat opslaat en de map alvast aanmaakt (waar jullie het over hebben).

Maar nou is mijn vraag eigenlijk, waar maken jullie je route in? google.maps? afstandmeten.nl? Of toch gewoon met de Sygic app? Vind het op de iPhone net wat te klein om steeds te zoeken waar ik heen wil rijden?

Misschien iemand stap voor stap een uitleg hoe hij een rit voorbereid en uiteindelijk op Sygic op de iPhone zet?
 
Terug
Bovenaan Onderaan