iphone via USB opladen niet ondersteund

arjanvmax

MF'er
27 sep 2010
122
0
Amsterdam
Onlangs heb ik een 12V aansluiting laten inbouwen in m'n Vmax. Deze is geschakeld aan het contact, dus contact aan = spanning op de uitgang (sigaretten-aansteker-type). Als ik er vervolgens een USB-converter in steek, krijg ik op mijn iPhone4 de volgende melding te zien:

"opladen niet ondersteund met dit accessoire"

scaled.php


(afbeelding van internet geplukt)

Toen er een andere iPhone4 in gestoken werd, deed deze het wèl.

Het rare is dat met dezelfde plug in mijn auto, mijn iPhone probleemloos wordt opgeladen, zonder dat deze melding verschijnt. Dus het heeft niet te maken met al of niet orginele accessoires. Ik heb ook een plug die ik al in mijn auto gebruik, in mijn motor geprikt. Deze gaf de helft van de tijd bovenstaande melding, maar als ik 'm dan opnieuw inplugde, laadde hij soms wel weer op. De plug die ik meegeleverd kreeg toen het spul in mijn motor gebouwd werd, gaf helemaal geen sjoege en gaf continu de melding hierboven.

Is er iemand die dit probleem bekend voorkomt of weet hoe ik dit kan oplossen ?

Ik vermoed dat het te maken zou kunnen hebben met de spanning die de accu levert, wellicht te laag of teveel schommelingen in spanning ? Het probleem doet zich overigens zowel voor met als zonder draaiende motor. Beide USB-converters/pluggen zijn voorzien van een klein ledje, maar ja... dat verbruikt vrijwel niets volgens mij.

Ben benieuwd of iemand mij hiermee kan helpen.

GrtZ!

arjan
 
Laatst bewerkt:
Hai Tom,

Ja, het is een aansluiting waar de omvormer naar 5V al in zit (heb ik op de verpakking gelezen). Het ene contact is aangesloten op een draad met spanning achter het contactslot en het andere contact op de massa.
 
Dat zal um in dat USB ding zitten, ik heb een USB lader in mijn auto en mijn Iphone 4S laadt ie gwoon.

Dat is 't 'm nou juist, de USB-lader die ik al anderhalf jaar totaal zonder problemen in mijn auto gebruik met m'n iPhone, geeft dus wèl die melding als ik 'm op m'n motor gebruik met dezelfde kabel en dezelfde iPhone. Vandaar mijn vermoeden dat het wellicht in de spanningskwaliteit van de accu/motor zit.

Echter... wat zou ik daar aan kunnen doen ? Electrotechneuten met misschien een idee ?
 
Ik heb ook n 12v lader uit Japan ofzo(goedkoop ding).

Of ik hem nou in de auto, vrachtwagen 12v aansluiting stop altijd geeft hij het aan.Maar na n paar keer erin en eruit(hmm klinkt raar) doet ie het gewoon.Is ff kloten maar hij doet het.

Hoe het komt,geen idee!
 
een door apple gekeurde 12v->Usb lader pakken ;)

Mja... degene die de USB in mijn motor heeft gebouwd, kon zijn iPhone4 dus wèl opladen aan mijn motor. Daarna hebben we het geprobeerd met zijn orginele Apple auto-lader (al past die dan niet tijdens het rijden). Ook met die lader gaf m'n telefoon de foutmelding. Zijn telefoon deed het er wederom wel gewoon op. De contacten zijn schoon, dus daar kan het niet aan liggen (en dan zou ik het probleem altijd bij het laden hebben). En voor de volledigheid: met mijn andere USB-ladertje heb ik dat hij dus soms wel en soms niet wil laden.
Wordt ik dus ook niet echt wijzer van... -O-
 
Laatst bewerkt:
Kijk eens naar de versie van je iOS. Ik had met versie 5.0.x ook van dat soort meldingen met m'n iPhone 4 (non "S" versie) terwijl ik die met versie 4.9.x nooit had in combinatie met een niet "Apple" kabel (beide in de zelfde auto.... op de motor gebruik ik m'n foon niet, zit in m'n binnenzak, dan).

Met iOS 5.1.x heb ik die ellende niet meer....
 
Laatst bewerkt:
Ik heb alle combinaties in de auto geprobeerd: totaal geen problemen met mijn telefoon en kabel(s). Dus het probleem zit ergens in de combinatie van de electrische spanning van de motor en de twee USB-adapters (de een doet niets en de anders 50% van de tijd) òf in de 12-aansluiting zelf, maar dan had de telefoon van degene die het heeft ingebouwd het ook niet moeten doen, lijkt me. Zelfde geldt overigens voor de USB-adapter die bij zijn telefoon (4S overigens) geen problemen gaf.

Ik ga steeds meer denken dat wellicht de 4S soft/hardwarematig minder gevoelig is voor spanningsfluctuaties ? Ik roep maar wat hoor... M'n IOS is overigens 5.1.1etc...

Ik vind het vervelend om jullie suggesties steeds te kunnen weerleggen, maar dat sluit wel dingen uit... blijf vooral meedenken als je nog wat weet.

M'n meisje heeft een 4S dus ik ga dat ook z.s.m. even testen.
 
Laatst bewerkt:
heb je ook gas gegeven tijdens het proberen met draaiende motor of alleen stationair. de motor accu is kleiner en verliest dus makkelijker spanning als een auto accu. en bij stationair laad de accu normaal eigenlijk niet bij. en dat een andere telefoon het wel doet kan goed. als het een meting is die zegt dat er te weinig spanning of stroom gelevert wordt dan kan de meting per apparaat verschillen. of als jij meer aps hebt draaien als de ander heeft de accu van de telefoon ook meer stroom nodig om te laden.
 
Laatst bewerkt:
Goed punt, ga ik ook even uitproberen.

UPDATE:

Geprobeerd met iPhone 4S van m'n meisje en die geeft op beide adapters geen problemen. Het ziet er dus toch naar uit dat de 4 op één of andere manier gevoeliger is dan de 4S voor datgene wat kennelijk het verschil maakt tussen de stroomvoorziening van m'n motor en m'n auto, bijv die kleinere accu die al genoemd is. PS geen verschil tussen draaiende motor en stationair/uit.

Ik ga maar eens kijken of ik iets kan vinden om dit op te lossen. Suggesties welkom en nee, ik wacht nog ff tot de iPhone5 voor ik deze wegdoe... :P
 
Laatst bewerkt:
De iPhone is een beetje kieskeurig wat laadstroom betreft, als je lader niet exact het juiste signaal/voltage geeft krijg je deze melding. Ik kan me voorstellen dat het voltage op een motorfiets net wat te instabiel is. Hoe dan ook, ik krijg die melding ook wel eens, maar ondanks de melding laadt mijn telefoon wel gewoon op dus dan lijkt het me niet zo'n probleem toch?
 
Hoe dan ook, ik krijg die melding ook wel eens, maar ondanks de melding laadt mijn telefoon wel gewoon op dus dan lijkt het me niet zo'n probleem toch?

Bij mij zie ik het laad-icoontje niet rechtsboven in het batterij-symbool, dus ga ik er vanuit dat hij niet laadt. De motor zelf moet nog wat afgesteld worden, dus ik ga het tzt even rijdend uitproberen met GPS aan. Zie ik gauw genoeg of hij laadt : )
 
Laatst bewerkt:
Wat je kan doen is een spanningsregelaartje kopen. Is een heel goed kitje van Velleman (weet niet of je kan solderen? Normaal ook wel gemonteerd te vinden) K8042, kan je de spanning heel zuiver mee afstellen. Zorgt ook voor een afgeschermde nullijn, dus geen ruis van je motor op het circuit :) Vind je iPhone ook lekkerder waarschijnlijk ;)
Stuur je gewoon 12V in en 5V uit, usb-aansluiting opmaken en klaar :)
 
Wat je kan doen is een spanningsregelaartje kopen. Is een heel goed kitje van Velleman (weet niet of je kan solderen? Normaal ook wel gemonteerd te vinden) K8042, kan je de spanning heel zuiver mee afstellen. Zorgt ook voor een afgeschermde nullijn, dus geen ruis van je motor op het circuit :) Vind je iPhone ook lekkerder waarschijnlijk ;)
Stuur je gewoon 12V in en 5V uit, usb-aansluiting opmaken en klaar :)

Dat is geen gek idee, weet je ook of zo'n regelaartje kant-en-klaar te krijgen is ? Volgens mij moet ik het er zelf nog wel tussen kunnen zetten, al ben ik niet echt een technicus op dat vlak.
 
Top dat je voor me wilt zoeken joh. Ik denk dat als het er zit, het er kan blijven zitten, maar het moet onder m'n dummytank passen waar al 4xK&N zit met straks nog de rest van de NOS-setup. Wordt lekker vol daaronder dus haha... Succes met je examen !
 
Goed, hier even een beknopte samenvatting van m'n fout!
Ik dacht dat een iPhone enkel 5V nodig had om op te laden, en dat de lader die gebruikt werd deze niet accuraat genoeg leverde :)
Vervolgens raadde ik dus aan om een regelaar ertussen te stoppen om het signaal beter af te regelen enzo. Liefst een hele moeilijke om het nog ingewikkeld te maken :+ En omdat het bij mij hielp om het signaal ook "properder" te maken :)
Nu blijkt dus (zie latere posts) dat een iPhone weer moeilijk moet doen en nog spanning nodig heeft buiten die 5V. Een schema om dat op te lossen, vind je eveneens verderop.
Ga dus niet zomaar regelaars inbouwen en 5V aan je iphone hangen, gaat niets oplossen :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan