iphone via USB opladen niet ondersteund

arjanvmax

MF'er
27 sep 2010
122
0
Amsterdam
Onlangs heb ik een 12V aansluiting laten inbouwen in m'n Vmax. Deze is geschakeld aan het contact, dus contact aan = spanning op de uitgang (sigaretten-aansteker-type). Als ik er vervolgens een USB-converter in steek, krijg ik op mijn iPhone4 de volgende melding te zien:

"opladen niet ondersteund met dit accessoire"

scaled.php


(afbeelding van internet geplukt)

Toen er een andere iPhone4 in gestoken werd, deed deze het wèl.

Het rare is dat met dezelfde plug in mijn auto, mijn iPhone probleemloos wordt opgeladen, zonder dat deze melding verschijnt. Dus het heeft niet te maken met al of niet orginele accessoires. Ik heb ook een plug die ik al in mijn auto gebruik, in mijn motor geprikt. Deze gaf de helft van de tijd bovenstaande melding, maar als ik 'm dan opnieuw inplugde, laadde hij soms wel weer op. De plug die ik meegeleverd kreeg toen het spul in mijn motor gebouwd werd, gaf helemaal geen sjoege en gaf continu de melding hierboven.

Is er iemand die dit probleem bekend voorkomt of weet hoe ik dit kan oplossen ?

Ik vermoed dat het te maken zou kunnen hebben met de spanning die de accu levert, wellicht te laag of teveel schommelingen in spanning ? Het probleem doet zich overigens zowel voor met als zonder draaiende motor. Beide USB-converters/pluggen zijn voorzien van een klein ledje, maar ja... dat verbruikt vrijwel niets volgens mij.

Ben benieuwd of iemand mij hiermee kan helpen.

GrtZ!

arjan
 
Laatst bewerkt:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/...SHOP_AREA_17336&promotionareaSearchDetail=005

Pootjes naar beneden, text op het zwarte gedeelte naar je toe, en dan als volgd aansluiten:
Links = 12V ingangspanning
Midden = massa
Rechts = 5V uitgangspanning

Bedenk me net dat bij de conrad iets van 0,63 eurocent bestellen niet slim is, maar beetje electronicazaak heeft ze wel. En dan bedoel ik niet de zaken waar je wasmachines of tv's koopt :)
 
Laatst bewerkt:
Zoiets best niét doen! :)
Als je gewoon een transistor gaat aansluiten, krijg je wel een 5V output, maar je deelt de ground van je motor. Daarop zit spijtig genoeg geen zuiver signaal, dus ga je ook geen echt zuivere spanning krijgen naar je iPhone. Normaal is dat geen probleem (heb het ook voor mn mp3) maar aangezien de iPhone hier nogal een moeilijk apparaat is om tevreden te stellen raad ik af om dit te doen...
Je kan het proberen hé :) Maar het gaat waarschijnlijk hetzelfde probleem geven als wat je nu hebt :)
Dit is geen transistor maar een spanningsregelaar.
Ik zou wel nog een condensator over de 5 volt zetten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je sluit de linkse pin (+12V) en de middenste (0V, ground) aan op de batterij. Vervolgens sluit je de middenste en de rechtse (+5V) aan op de iPhone. De 0V sluit je dus op beide aan, dat bedoel ik met gedeelde ground :) Het enige wat "geregeld" wordt is de positieve spanning, de nul wordt gewoon doorgegeven. Daarop kan dan nog storing zitten...
Noem eens 1 apparaat waarbij dat niet zo is :?
 
Ga nog even aanvullen, zo'n 12V oplader voor een aanstekeraansluiting daar zit normaal ook een spanningsregelaar in zoals ik heb aangeraden, alleen minder uitgebreid (moet nl. maar 1 spanning leveren). Enige probleem met die dingen is dat als ze niet de juiste ingangsspanning krijgen, ze ook vaak niet de juiste afgeven (meestal iets te weinig).
Vandaar dat ik de regelbare aanraad, kan je multimeter op aansluiten en fijnregelen. Vervolgens testen of je iPhone wilt laden, zonee, bijregelen, zoja, iedereen blij :)
Je begrijpt dus duidelijk niet hoe zo'n spanningsregalaar werkt.
Zolang de ingangsspanning meer dan 2 volt hoger is dan de uitgangspanning is dat ding veel stabiler dan jij kan meten.
 
Ga nog even aanvullen, zo'n 12V oplader voor een aanstekeraansluiting daar zit normaal ook een spanningsregelaar in zoals ik heb aangeraden, alleen minder uitgebreid (moet nl. maar 1 spanning leveren). Enige probleem met die dingen is dat als ze niet de juiste ingangsspanning krijgen, ze ook vaak niet de juiste afgeven (meestal iets te weinig).
Vandaar dat ik de regelbare aanraad, kan je multimeter op aansluiten en fijnregelen. Vervolgens testen of je iPhone wilt laden, zonee, bijregelen, zoja, iedereen blij :)
Het enige dat zo'n spanningsregelaar (7805) vraagt is dat de ingangspsanning ca. 3 volt hoger dan die 5 V. Alle hogere ingangsspanningen worden keurig teruggeregeld tot die 5 V.

Om een redelijk schone NUL (massa) te verkrijgen is deze direct op de - van de accu aan te sluiten.
 
Het gaat me niet zozeer over de stabiliteit van die +5V, maar wel over de interferentie op de ground, da's wat ik hier nu al de hele tijd probeer te zeggen :)
Die unit die ik daar aanraad, die kan je mooi regelen, blijft stabiel én geeft een schone ground...
Rechtstreeks op de accu gaat inderdaad ook al helpen :)
Ground op een motor :?
Wat bedoel je met interferentie ?
 
Het gaat me niet zozeer over de stabiliteit van die +5V, maar wel over de interferentie op de ground, da's wat ik hier nu al de hele tijd probeer te zeggen :)
Die unit die ik daar aanraad, die kan je mooi regelen, blijft stabiel én geeft een schone ground...
Rechtstreeks op de accu gaat inderdaad ook al helpen :)
Die veel te uitgebreide unit die jij aanbeveelt heeft ook een gedeelde massa. En dat is ook normaal.
 
Flip, heb jij het wel helemaal goed begrepen.... :?

Wat v.d.v. en Jaap aangeven is juist mbt een 7805. Hij dissipeert wel het volledige vermogen van 12 a 13V - 5V x de stroom die de iphone verbruikt (weet zo niet precies hoeveel, 300mA meen ik), dus je zou ook een modernere step-downconverter kunnen gebruiken die minder warm wordt.

Het probleem met laden van een iPhone via usb zit hem vaak in het volgende: gewoon 5V op een USB aansluiting is niet voldoende, de iPhone merkt dat hij niet aan een laptop oid hangt omdat er geen communicatie is op D+ en D- (middelste 2 pootjes van USB aansluiting).
Ze je op die 2 pootjes (via simpele spanningsdeler met weerstanden) een spanning van 2,3 en 2,7 V, dan laadt de iPhone wel op met die aansluiting.

Kijk ff hier: http://ebatterychargers.com/iphone-charger-135.html

iphone-charger.jpg
 
Er zijn twee mogelijkheden, ofwel een gedeelde massa, ofwel een niet-gedeelde :)
Ik zeg niet dat die unit die ik aanbeveel de enige mogelijkheid is, maar het lijkt me het makkelijkst, aangezien je een properder signaal krijgt en ook nog de spanning kan regelen...
Zodoende kan je dus bijregelen tot de iPhone gelukkig is.
Ik zeg maar hoe ik het zou doen hé, kan best zijn dat het ook werkt met een simpele spanningsregelaar en klaar, maar als de telefoon al klaagt over een kant-en-klare unit, dan zou ik toch iets voorzichtiger te werk gaan...
Geef eens een schema van een niet gedeelde massa dan...? :?

En die storing valt alles mee, heb al 2 jaar rondgereden met Navigon op de iPhone 3 en 4 met zo'n in elkaar geknutseld voedingkje/lader, zonder problemen.
 
Er zijn twee mogelijkheden, ofwel een gedeelde massa, ofwel een niet-gedeelde :)
Ik zeg niet dat die unit die ik aanbeveel de enige mogelijkheid is, maar het lijkt me het makkelijkst, aangezien je een properder signaal krijgt en ook nog de spanning kan regelen...
Zodoende kan je dus bijregelen tot de iPhone gelukkig is.
Ik zeg maar hoe ik het zou doen hé, kan best zijn dat het ook werkt met een simpele spanningsregelaar en klaar, maar als de telefoon al klaagt over een kant-en-klare unit, dan zou ik toch iets voorzichtiger te werk gaan...
:r

Maak deze schakeling en het werkt.
Heeft niks met gedeelde massa o.i.d. te maken.
Het is overigens gemeenschappelijke massa.

full


Zijn ze me weeer voor :/
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan