IRC/Shinko banden

Mark.

Die hard MF'er
11 apr 2004
753
0
Wie kent of heeft er ervaring met IRC en Shinko (voorheen Yokohaha) motorbanden?

Mark
 
De cross en enduro banden zijn helemaal niet zo slecht.

Voor een Supersport zou ik ze niet gebruiken, maar in 1980 zou ik ook nooit een bridgestone onder een CBX zetten.
 
Bij mij zitten ze er ook op, en ik heb niks te klagen eigenlijk. Niet dat ik zo'n bochten-beul ben, maar ook bij mij schuurt er wel eens wat over de grond. Dat was met de Bridgestones zo, en nu met die IRC's ook.

Ik was eerst een beetje sceptisch wegens onbekend merk, maar na een paar rondjes op de VFR van een maat van me waar deze banden ook onder liggen zag ik geen reden meer om ze zelf niet te nemen.
 
je kan geen mening hebben over iets waar je nog nooit mee gereden hebt en als ik ga kijken naar bijvoorbeeld avon die maken voor autosport wel de beste banden alleen komen ze de f1 niet in hoe zou dat nou komen misschien door een test met een minder team die ineens dik 3 seconden van zijn tijd afhaalde met een setje avon bandjes


dus voor degene die commentaar hebben en het zelf nog niet geprobeerd hebben eerst proberen dan oordelen
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf shinko achterband gehad en moet zeggen dat deze nog goed de baan houd als het DROOG is. Als het nat is kan ik igenlijik geen oordeel maken want ik rij nie in regen. Binnenkort ga ik toch maar voor de diablo's :)
 
Die nieuwe IRS's zijn voor normaal (weg)gebruik prima.
Ik heb ze onder mijn Multistrada getest en daar deden ze het prima op.
Nu heb ik Michelin en merk op de weg weinig verschil. Bandenkeuze zit trouwens bij de meeste mensen toch enkel tussen de oren. Als je denkt dat er Supercorsa's onder zitten en het zijn de IRC's dan merk je het vaak niet, maar als iemand dan zegt dat het een k..band is dan.....
 
Bandenkeuze zit trouwens bij de meeste mensen toch enkel tussen de oren. Als je denkt dat er Supercorsa's onder zitten en het zijn de IRC's dan merk je het vaak niet, maar als iemand dan zegt dat het een k..band is dan.....


Dan val ik in de andere categorie want ik merk heel duidelijk verschillen: snel glijdende banden, zwaar insturen, vreemd en snel wegslijten en instabiliteit op hoge snelheid lag toch echt aan de verschillende mindere bandentypes en merken die ik eronder had, en ik durf echt wel te stellen dat m'n Pilot Powers het karakter van m'n fiets totaal veranderd hebben tov. die mindere voorgangers. Veel van de kritieken die ik lees in die banden-testverslagen herken ik, dus ik geloof ook zeker dat die IRC's niet voor mij zijn gemaakt.
 
Je moet wel rekening houden met het feit dat ik geen sportieve rijder ben en met de IRC banden toch goed kan insturen en voldoende grip heb in een bocht. Ik ben er niet op uit om tot op het randje te rijden.

Kortom, gezien mijn rijstijl ben ik tevreden over de prestaties.

Mark
 
Volgens mij maken veel mensen hier dezelfde fout...

Vraag je gewoon eens af: wat rij ik (tour/sport/supersport) - hoe rij ik? en wat verwacht ik in dat verband van een motorband...

Het zal duidelijk zijn dat een tourder hele andere eisen heeft dan een circuitrijder, kies dan ook een band die daarbij past! (en dat kan in heel wat gevallen echt best een zogenaamd B-merk zijn) *D

Hele volksstammen zogeheten hardgaanders hier met Pirelli/Michelin/Bridgestone etc worden zo zoek gereden door een betere piloot op die o zo slecht Avon Azarro-tjes - Conti's en zelfs Yokohama (die vrougah echt nog niet zo slecht was!) enzo, dus lulkoekje gehalte is ook hier weer groot... :Y

Kijk banden zijn er (ook van de A merken) in allerlei soorten (en maten), hardere, zachtere, triple compounds etc. Door allerlei toevoegingen met even magische (silica) namen worden weer zaken als gunstige warm-up tijd etc bereikt. Even als voorbeeld een Pirelli Diablo heeft een Diablo Corsa een 'gewone' Diablo en een Diablo Strada. Al die drie hebben verschillende karakteristieken. Dus logisch dat de ene (merk)band de andere niet is...

Eind van het verhaal: Ik weet het ook niet precies, maar heb in ieder geval Maxxis - Yokohama enz gereden die MIJ op straat best bevielen, ook in regen en qua levensduur en ik ben echt niet van het type tokkel tokkel oud vrouwtje ;) De betweters die alles afkraken wat ze niet kennen of die alleen afgaan op een test door motorbladpiloten die alleen op zoek zijn naar (ultieme) grip (waar blijft levensduur) is niet echt een waardevolle aanvulling.

Conclusie: Geloof mij, geen enkele fabrikant zet heden ten dage een levensgevaarlijke band in de markt, maar er zullen altijd (geringe) onderlinge verschillen zijn. Het gros van de normale rijders zal die verschillen amper écht merken of gewoon iets moeten wennen en zij die dat wel merken reden toch al terecht/oterecht merkvast en vooraf uberhaupt niet met banden die onder een goedkopere naam uit soms dezelfde mal komen!

Want is ook Metzeler niet het goedkopere (slechtere???) broertje van zo'n supergoede a-band??? :Y
 
Want is ook Metzeler niet het goedkopere (slechtere???) broertje van zo'n supergoede a-band??? :Y
Nee, eigenlijk heeft Pirelli Metzeler opgekocht omdat dat een makkelijkere manier was om aan de know-how van Metzeler te komen dan royalties betalen over bepaalde patenten.

Of iets van die strekking, kwam er iig op neer dat ze Metzeler wel konden gebruiken bij Pirelli.
 
Ik kan me van lang geleden nog iets herinneren over IRC. Ik reed toen woon werk en m'n Cb vrat banden en irc werd me verkocht als redelijk goed. Nou ik heb het geweten, want ik had ineens last van een regelmatig blokkerend voorwiel, terwijl dat met dunlop en metzeler niet voorkwam. Ook de achterband zette regelamtig flinke stappen opzij. Dan maar wat duurdere bandjes, want ik moet wel vertrouwen hebben in het rubber onder mijn fiets.
 
Ik heb shinko gereden op een magna, de banden reden best wel goed echter na zo'n 3000km vond ik ze niet meer betrouwbaar, zeer zeker in de regen, het bekende stapje opzij kwam wel heel vaak voor.
Nee geen shinko meer voor mij

Gr Magnaatje
 
En daardoor klopt je verhaal net niet.


Het hedendaagse(!) Metzeler rolt toch echt als een goedkoper alternatief uit de wat aangepaste (oude)mal van datzelfde Pirelli/Metzeler en met een techniek die net even wat gedateerder is... :Y De redenen voor overname door Pirelli van datzelfde metzeler staan daar op zich verder los van...

Het is overigens best waar dat banden van Shinko - Chey Shin en hoe ze ook heten vaak net even harder zijn qua compound en wellicht ook net even wat minder exotisch zijn qua rubber samenstelling, ze staan tenslotte ook niet als de Ultieme Ultra Sport Raceband in de markt, dat zie je bij sommige van die merken alleen al aan de maatvoering(en). Overigens zie je ook zoiets terug bij de Grote Merken, een hardere toerband daar biedt namelijk ook niet dezelfde grip als diens Ultrasportieve Corse Raceband. Simpel gezegd: een band met lange(re) levensduur levert altijd in aan grip en vice versa, net zo goed alsdat een net nog goedgekeurde (straat) semislick in de regen ook niet de sterren van de hemel zal grippen ofzoiets :Y

Blijft een feit dat ook goedkopere banden (en daar gaat dit topic tenslotte over) hun bestaansrecht hebben en NIET per definitie SLECHT hoeven te zijn! En ''NEE'' ik geen connecties bij zo'n zogenaamd B-merk... ;)

Oja(!): Sowieso zijn alle NL straatbanden goedgekeurd en 99% van de tijd een compromis voor meerdere zaken (grip-nat weer - de gemiddelde eindafnemer en zelfs zoiets als het heersende modebeeld etc) en natuurlijk betaal je altijd ook mee voor het MERK. Trouwens; dat beruchte stapje opzij waarover ik hier zo vaak lees vang je toch gewoon op met een mooie drift?!? _O- _O- _O- _O- _O- _O-

Even een persoonlijke note: Yokohama vond ik trouwens wel beter en zelfs vertrouwder klinken dan Shinko, hoezo merknamenmode... |(
 
Laatst bewerkt:
Het hedendaagse(!) Metzeler rolt toch echt als een goedkoper alternatief uit de wat aangepaste (oude)mal van datzelfde Pirelli/Metzeler en met een techniek die net even wat gedateerder is... :Y De redenen voor overname door Pirelli van datzelfde metzeler staan daar op zich verder los van...
Dat is dus gelul, want de vergelijkbare types van Metzeler en Pirelli zijn even duur (afwijkingen van een paar euro zijn mogelijk).
En zeker niet minder....

Overigens hoor je nog wel eens bij mensen die dat soort banden kopen "jah, het is voor de motor van mn vrouw, die rijdt niet zoveel"
Duw dr meteen van de trap af, is veel makkelijker, bespaart weer een paar euro en je kunt dr motor voor meer verkopen
 
Laatst bewerkt:
Hoe je het ook bekijkt: banden blijven altijd een compromis tussen levensduur en grip. Hoe harder de band, hoe langer die meegaat maar hoe minder grip hij biedt.
Hetzelfde geldt voor het opwarmen van een band en de grip bij nat weer/kou.

Daarnaast is er nog zo iets als "vertrouwen". Ik heb Metzlers 4 onder m'n Fazer gehad. Brrrr..... wát een slechte banden. Betekent dat, dat ik altijd op het randje rijd? Nee. In dat opzicht zou ik volgens sommigen dus bést op die Metzlers door hebben kunnen rijden.....ze zijn immers goedgekeurd....
Maar wie bepaalt, behalve ikzelf, wat ik vertrouwen vind geven? M'n volgende banden worden Pilot Powers. Heb ik ze "nodig"? IK vind van wel...... :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan