iridium/getint vizier

SP1KE

MF veteraan
22 aug 2002
3.942
0
Mill
Heb net een nieuw vizier voor mijn helm aangeschaft,
een getinte(blauw iridium)of spiegelend,hoe je het noemen wilt.
Nou hoor ik links en rechts verschillende dingen over of het wel of niet is toegestaan in het buitenland.
Weet iemand daar wat van of heeft er nog nooit iemand van gehoord?

groeten six
 
Ik weet 100% zeker dat die dingen in Engeland (zal wel heel UK zijn) verboden zijn.

Viezieren met die het zicht met 13% (of was het 30?) verminderen mogen daar niet.

Ook heb ik me laten vertellen (door verkoopster Safe Rotterdam, trek je eigen conclusies :P ) dat een standaard donker vizier (komt van shark fabriek zelf) hier zelfs "officieel" niet mag.
 
Klopt helemaal, ik ken de percentages niet, maar zal wel 30 zijn in dit geval. Stond een par jaar geleden een artikeltje in PB, en schrik niet van de percentages, maar dat gaat dus HARD. Een beetje leuk getint vizier zit al op 50% van normaal, en een echt goed donker (dus zwart als je van buitenaf kijkt) reduceert met 80%! Geen gelul. En getint, tja, het zit er ergens tussenin. Probleem is dat dee coating niet gegarandeerd blijft zitten, da's nogal een moeilijk proces. Ik heb er zelf één van Arai, helemaal offivieel, in verpakking en zo gekocht, maar toen al (in Utrecht, bij de stand) werd me verteld dat ze eruit gingen, precies om die reden.
De belangrijkste reden dat het niet mag is dat je niks meer ziet als het donker wordt. Tenzij je dus aan kan tonen dat je een helder vizier bij je hebt (en dat kan je dus bijna nooit), heb je dus een probleem. Om het gelijk te trekken heeft men dus besloten dat het maar helemaal niet mag, ook overdag niet, maar gevoeglijk en sportief schijt hebben werkt wel zo goed voor je ogen.

Trouwens, sommige zonnebrillen filteren nog sterker, en dat mag dan weer wel... hoezo krom? 8-) , letterlijk.

...maar eignelijk kan ik je vrag niet beantwoorden.... ik zou geen flauw idee hebben waar het wel mag en waar niet. Ja, in Nieuw-Zeeland schijnt het wel te mogen..
 
Tenzij je dus aan kan tonen dat je een helder vizier bij je hebt (en dat kan je dus bijna nooit)
Gewoon 1-tje in de rugzak of bagagevak doen. Doe het meestal wel in het buitenland bijvoorbeeld voor als het gaat regenen of zo.
Trouwens, sommige zonnebrillen filteren nog sterker, en dat mag dan weer wel... hoezo krom?
Die kun je makkelijk afzetten dus da's geen probleem in het donker.
 
En wat als je door een tunnel moet als je een zonnebril opstaan hebt?
Je kan moeilijk gaan stoppen voor de tunnel om je zonnebril af te zetten en na de tunnel terug stoppen om hem terug op te zetten.
Een vizier kan je open doen voor de tunnel maar dan heb je wel last van wind in de ogen.
 
in engeland zijn 'dark' visors idd verboden, alhoewel er al een jaar een lobby bezig is om dit verbod ongedaan te maken en naar het schijnt niet onsuccesvol.
Ik rijdt al 7 jaar met irridium visieren, ben overal in europa geweest en heb nog nooooooooit meegemaakt dat ik daarvoor ben aangehouden cq aangesproken. In de UK rijden ze trouwens evengoed allemaal met dark visors en irridium visieren dus ik zou me daar niet zo druk om maken.
De hedendaagse donkere visieren zijn trouwens veel lichter dan dat ze pakumbeet 10 jaar geleden waren. Met de hedendaagse visieren kun je gewoon in het donker ook goed rijden en dat was vroeger toch wel anders. Toen had ik wel altijd een helder visier bij me voor 's avonds maar tegenwoordig rij ik alleen nog maar met het donker visier.
 
Ik heb ook een iridium vizier. Ideaal in de zon, maar wat minder in het donkeer.
Volgens mij mag het ook niet in Nederland. Op de verpakking stond bij mij dat het alleen gebruikt mocht worden voor races en niet voor op de openbare weg.
Maar ik denk niet dat de politie er moeilijk over gaat doen. Zoals met veel meer dingen is het niet toegestaan, maar doen ze er niks aan.
 
Op woensdag 23 oktober 2002 18:59 schreef edraket het volgende:
...Met de hedendaagse visieren kun je gewoon in het donker ook goed rijden en dat was vroeger toch wel anders. Toen had ik wel altijd een helder visier bij me voor 's avonds maar tegenwoordig rij ik alleen nog maar met het donker visier...
Eeeeeecht niet! Ik rij hier met een origineel Suomy irridium vizier. En als het ook maar *begint* te schemeren, gaat detail al verloren (kiezeltjes en zo) Laat staan dat het wat donkerder begint te worden en ik zie zo goed als geen f*ck meer... Daarom rij ik in de zomer na 21.30 niet meer :P en zit er zodra die tijd noodgedwongen vroeger wordt, het normale vizier op. En tuurlijk mis ik dan mijn irridium, maar dat weegt niet op tegen het detail als je aan het knallen bent! Ik wil gewoon het wegdek perfect kunnen inschatten, en niet iedere keer twijfelen, en dus toch maar even je vizier open gooien.
Nu kun je wel zeggen: "je bent blind", maar volgens mij zie je echt *beduidend* minder met een irridium als het ook maar begint te schemeren!
Just my 2 cents....
 
Klopt helemaal, ik heb zelf ook een origineel iridium vizier van Suomy. Echt een perfect ding alleen;

Zodra t gaat schemeren t ding NIET meer gebruiken, je ziet geen kiezels meer, geen modder, geen zand enz enz

In de regen ist ook klote rijde omdat je slecht de natte plekken ziet.
 
dat is ook waar ja, ik heb een vrij donker vizier (Bieffe) en als het gaat schemeren moet ie open anders zie ik dus ook weinig.
je ziet het wel, maar je twijfelt soms omdat je niet alles even lekker kan inschatten of sommige zijstraatjes niet lekker zien kan...
en ik heb echt geen slechte ogen

dan moet ie dus open, maar ja, ik vind een helder vizier :r
aan de andere kant moet je wel aan je veiligheid denken natuurlijk
 
Aloha allemaal,

Iridium rulez :} , kheb er ook een van Shark. Je kan als je tijdens schemering/ regen meer wilt zien een bril met geel of oranje gekleurde glazen opzetten, deze verhogen het contrast en je ziet alles weer een stuk gedetailleerder. Maar dan heb je dus wel weer een bril op |(
 
Suomy irridium for me too, maar ik heb wel die met alle kleuren van een lekstok (past goed bij me helmpe joh).

Ik vind het echt 10x mooier met dit vizier.
maaaaaaaaaaaaarrrr zoals dikky al zij: op de verpakking is te lezen dat deze visor "for race only" zijn. Nu zijn ze er in nederland niet zo happig op, maar als je een ongeluk zou maken als het schemerd ofzo en de verzekering komt erachter zou het me en jullie wel eens duur kunnen kome nte sstaan, die cooooolllleeee blik.
 
Eh, dat Arai vizier waar ik het over had... ook iridium, was ik vergeten te melden. Heb nog 'nen zwarte ook, van Bob Heath. Zit er vaker op, want ook met een eventueel krasje blijft iegewoon zwart. Met ir. zie je dat meteen zo goed, is geen gezicht.

En bedenk wel dat als je met kleurtjes gaat werken voor contrast, je dus toch minder licht in je ogen krijgt. Tis gewoon een filter, en het woord zegt het al, dat filtert. Met andere worden: zeker in het donker (maar ook overdag, allen valt het dan niet zo op) zie je gewoon minder dan zonder niks. En ik hou er gewoon niet van, maar dat is persoonlijk. beetje neutraal filteren tegen zonneschijn okee, maar kom niet aan met kleurtjes.
 
Wat mij opvalt is dat niemand noemt waar ze echt perfect voor zijn. Het filteren van zonlicht. Iedereen heeft het maar over de "coole look"... O-)
 
pffff hoe minder je ziet hoe beter, is er ook minder om voor te schrikken. Je kunt beter geen kiezel of natte plekken zien, dan gebeurt er ook nix. Zie je iets liggen dan reageer je daar op en juist dan gaat het vaak mis.

Les 1 van de VRO cursus.
 
"pffff hoe minder je ziet hoe beter, is er ook minder om voor te schrikken. Je kunt beter geen kiezel of natte plekken zien, dan gebeurt er ook nix. Zie je iets liggen dan reageer je daar op en juist dan gaat het vaak mis.
Les 1 van de VRO cursus."

Wat een gevaarlijk waanzin is dit. Ik geef VRO cursussen en geloof me, dit soort belachelijke uitspraken horen in een VRO cursus niet gedaan te worden. Ik kan me ook niet voorstelen dat er motorrijders zijn die dit zouden geloven.

Grizzly
 
Wat mij opvalt is dat niemand noemt waar ze echt perfect voor zijn. Het filteren van zonlicht. Iedereen heeft het maar over de "coole look"... O-)
Ik heb mijn donkere vizier in eerste instantie gekocht omdat ik een hekel heb om een zonnebril te dragen onder mijn helm, de "coole look" is natuurlijk mooi meegenomen.
 
"pffff hoe minder je ziet hoe beter, is er ook minder om voor te schrikken. Je kunt beter geen kiezel of natte plekken zien, dan gebeurt er ook nix. Zie je iets liggen dan reageer je daar op en juist dan gaat het vaak mis.
Les 1 van de VRO cursus."

Wat een gevaarlijk waanzin is dit. Ik geef VRO cursussen en geloof me, dit soort belachelijke uitspraken horen in een VRO cursus niet gedaan te worden. Ik kan me ook niet voorstelen dat er motorrijders zijn die dit zouden geloven.

Grizzly
is geen onzin maar realiteit. Zelf ervaren en is ook verteld tijdens mijn VRO.

Voorbeeld:
in een bocht ligt een streep zand. Als jij die bocht instuurt en je ziet die rotzooi liggen, kijk en rijd je ernaar toe (waar je naar kijkt rij je naar toe) je wilt uitwijken, remmen,... gaat capriolen uithalen en door dit gedoe op je plaat.

had je nix gezien, dan was je er overheen gereden, je fiets had een stap opzij gezet en zijn spoor verder gevolgd. Los van een hartslag van 200 gebeurt er nix. (zelf trouwens ook al vaak in de praktijk meegemaakt)

Als jij dit niet weet dan ben je een prutser van een instructeur. mis je toch duidelijk iets in de opleiding instructeur.

Toen ik mijn training deed op de Nordschleiffe kreeg ik les van een duitser die het onofficiele ronderecord had onder natte omstandigheden. Op mijn vraag hoe hij daar zohard rond kon rijden op een natte baan was zijn antwoord:
"omdat ik een donker visier droeg, zag ik geen natte plekken waar ik anders op zou hebben geanticipeerd. Nu reed ik gewoon onbesuisd alsof het een droge baan was."
 
Ik zou bijna zeggen: doe vooral een blindoek om en blijf als een ongeleid projectiel door gaan. Ik vind het eigenlijk te stom voor woorden maar zal het nog een maal proberen.

Er zijn gelukkig andere motorrijders met werkelijk bruikbare kennis.
Die willen graag wel een oliespoor in de bocht zien liggen als ze met een gangetje van boven de 100 km aan komen rijden. Dat gebeurt namelijk regelmatig op de openbare weg.

Ja, Ik heb onder andere op de Nordschleiffe, Zandvoort, Assen, Zolder, Croix en andere circuits gereden en daar ook les gegeven (weinig zand en olie op zo'n circuit trouwens).

Circuit trainers geven regelmatig slechte adviezen als het gaat om de werkelijke wereld.
Er zijn geen tractoren of plotselinge fietsers die oversteken op een circuit. Geen vrachtwagens die in de bocht olie verliezen etc.
Kom bij mij aub niet aan met verhalen van die beroemde circuit racers die circuit trainingen verzorgen en race omstandigheden met de werkelijke wereld vergelijken.

Je haalt iets verschrikkelijk door elkaar.
Kennis is macht. Alles wat je ziet daar kun je je voordeel mee doen en is dus kennis.

Als je ergens naar kijkt zorgt de spierspanning in je lijf er voor dat je die kant oprijdt. Wanneer je die kennis goed begrijpt, kun je dat gebruiken door OVERAL naartoe te rijden door ergens naar te kijken. DUS OOK DE GOEDE KANT OP !!!
Als je de kennis en wetenschap hebt dat er een oliespoor op je weghelft ligt, kun je er voor kiezen van die kennis gebruik te maken door er niet overheen te rijden.
Je kunt namelijk als je verder kijkt, er ook langs rijden zonder als een wilde aan je stuur te gaan rukken.
De meeste motorrijders doen het dagelijks. Zolang ze rechtuit rijden kun je bijna overal overheen rijden zonder problemen. Gewoon niet remmen en geen malle dingen doen. Wanneer zoiets in een bocht gebeurd kunnen ze beslissen er omheen te rijden. De motorrijders die niets in de bocht zien liggen gaan helaas regelmatig onderuit. (net zoals die circuitracers die daar instructie gegeven en op de grens rijden om betere tijden te halen. Die gaan regelmatig op hun bek. Af en toe hebben ze mazzel en blijven overeind waardoor ze een ronde record zetten. Gewoon als een blinde GAAAAAAAAN op het circuit. Roep echter niet dat dit de beste en veiligste manier is om motor te rijden, dat is dwaas en stom)

Ik geef VRO's voor mijn brood en smijt dit soort dingen niet zomaar over het forum.

Kies zelf maar hoor, rijd met blindoek.... of doe je ogen open en weet wat er om je heen gebeurd.
Ik wens je wijsheid en inzicht

ciao
Grizzly
 
Laatst bewerkt:
Oh ja, edraket.

"Als jij dit niet weet dan ben je een prutser van een instructeur. mis je toch duidelijk iets in de opleiding instructeur".

Je vindt jezelf kennelijk een werkelijk goede motorrijder met al je "ervaringen" op het circuit.
Bel toch eens met de KNMV, ze zitten daar echt te wachten op een specialist die hun de fijne kneepjes van het vak kan leren. Kun je gelijk de opleiding voor instructeur even verbeteren. :} :} :} :} :} :} :} :}
 
ff een schop...... |(
maar ik heb geen zin in om er een hele topic voor te openen.
waar kan je die iridium viziers op internet bestellen en hoe duur zijn ze?
 
ff een schop...... |(
maar ik heb geen zin in om er een hele topic voor te openen.
waar kan je die iridium viziers op internet bestellen en hoe duur zijn ze?

Afhankelijk van welk merk. Mijne was 110 gulden op de beurs. Weet alleen niet meer of het origineel suomy was.
 
Terug
Bovenaan Onderaan