irridium vizier (oliekleur) illegaal?

Nuke'm

MF veteraan
27 mrt 2003
1.246
1
Den Haag
Ik heb een irridium vizier en ik vind 'm echt ideaal. Op de A12 rijdt ik nog wel eens tegen de zon in en met dit vizier is dat geen enkel probleem.
Nu zegt laatst iemand dat die dingen officieel niet mogen omdat weerkaatsing andere weggebruikers kan verblinden. Ik had nog nooit gehoord dat ze illegaal waren maar kan me er wel wat bij voorstellen.
Iemand die daar meer van weet?

u bent de zwakste schakel :P

ze zijn illegaal ;)
En waarom? Omdat je in slecht weer of donker een belemmerd zicht hebt :)

Heb ooit iets opgevangen dat nieuwe modellen helmen vanaf een bepaald jaar niet meer mogen worden voorzien van nieuwe donkere/spiegel visieren. Shoei zou dit omzijlen door nieuwe helmen te maken waar oude type visiers in passen.
Bron is een motordealer...... maar in hoeverre het klopt. Ik weet het niet.

Bij mijn weten zijn ze in NL niet illegaal, anders is bijv. GB.

Ik ben zelfs van mening dat ze zelfs in D mogen, anders zouden ze toch niet zonder waarschuwing bij Louis en Hein Gericke te koop zijn, waarschuwing als alleen voor circuit/shows of zo.

Wat betreft zonnebrillen, mijn :] valpet (Schubert) is voorzien van het ideale compromis, een ingebouwd neerklapvizier. Tunnel of bewolking, :] dingetje omhoog en na de tunnel/bui :] weer fijn naar beneden.

Zonnebrillen mogen toch ook, enne ze verhogen toch je verkeersveiligheid?
Zou een beetje raar zijn als je onveilig moest gaan :] handelen, alhoewel (opgeplakte pijlen in de bocht |( , drempels |( , etc |( , etc. Wortd allen lid uweetwel) |( ...... :} MAG :}

Dat verblinden is onzin, punt is dat je niks meer ziet als het donker wordt. Hoe legaal ze zijn weet ik niet, maar ik kan me niet voorstellen dat je er een bekeuring voor krijgt. Op een fiets zonder verlichting mag je ook rijden zolang het niet donker is. Denk dat het een soortgelijk verhaal is.

Bij mijn weten zijn ze in NL niet illegaal, anders is bijv. GB.

Ik ben zelfs van mening dat ze zelfs in D mogen, anders zouden ze toch niet zonder waarschuwing bij Louis en Hein Gericke te koop zijn, waarschuwing als alleen voor circuit/shows of zo.

Wat betreft zonnebrillen, mijn :] valpet (Schubert) is voorzien van het ideale compromis, een ingebouwd neerklapvizier. Tunnel of bewolking, :] dingetje omhoog en na de tunnel/bui :] weer fijn naar beneden.

Zonnebrillen mogen toch ook, enne ze verhogen toch je verkeersveiligheid?
Zou een beetje raar zijn als je onveilig moest gaan :] handelen, alhoewel (opgeplakte pijlen in de bocht |( , drempels |( , etc |( , etc. Wortd allen lid uweetwel) |( ...... :} MAG :}

Zonnebrik kun je zo afdoen en in je zak stoppen, vizier niet he :z

Op mijn irridium visier stond wel degelijk: for track use only.
SO WHAT!? Ik rij er toch echt mee op de weg. Slecht zicht, gelul. Ik mag toch een een zonnebril dragen als de zon niet schijnt.

Verblinden? Laat ze dan eerst wat doen aan mensen die hun koplampen niet goed afgesteld hebben of mensen met xenon verlichting die ik je bek schijnt.

Op mijn vizier staat idd ook daytime use only. DFus overdag geen probleem lijkt mij. In het donker wordt het zicht belemmerd. Wellicht niet toegestaan geen idee.

Denk niet dat ze je speciaal aan de kant gaan zetten omdat je vizier niet aan de regeltjes voldoet. Als je je misdraagt, en je staat er toch, zullen ze er wellicht een opmerking over maken, maar een bekeuring voor een vizier kan ik met niet voorstellen. Heb zelf een donker vizier, superprettig met dit weer. Maar als ik vantevoren weet dat ik in het donker nog terug moet gaat het normale vizier erin, in het donker rijden met een donker vizier is klootjes.

in Belgie is 't niet illegaal.
what about een mooi [ * ] opgepoetste totaal verchroomde Harley Davidson?
mag ook niet?
verblindt toch ook de tegenliggers? :)

[* contradictio in terminis: mooie HD ?? :+ just kidding]

Laatst bewerkt:
ik heb zelfs afgereden met een "illegaal" vizier. Had namelijk een zwart vizier op mijn helm zitten.
Had de halve rit al met dat vizier dichtgereden, gaan we BV doen gaat die examinator ineens zeuren. Moest hem of open doen of stoppen met examen. Toen maar verder gereden met vizier open.

Terug op het CBR en na het verlossende antwoord gehoord te hebben nog even in discussie gegaan met die man. Hij zei: Kan je ogen niet zien met dat vizier, dus niet zien waar je heen kijkt. Vergelijk het maar met een geblindeerde auto.
Waarop ik zei:
Mag een zonnebril wel
Hij:
Ja, dat mag
Ik:
ALs ik een zonnebril opheb zie je ook niet waar ik heen kijkt...

Snap nog steeds niet waar hij moeilijk over deed, als je ergens heen kijkt draai je je hoofd toch? En hoe wil hij mijn ogen zien, als hij in een auto tig meter achter me rijdt??? :?

(was wel geslaagd na die rit trouwens)

Bij de wet is er niets omtrent vizier kleuren geregeld.
Wel komt artikel 5WvW om de hoek kijken, er kan bekeurd worden als je een gevaar voor je eigen of voor een ander bent op de weg.
Voorbeeld met een donker vizier rijden als het 's avonds donker is, je ziet dan weinig tot niets (althans als je hem dicht hebt) en dat kan oom agent dus als gevaarlijk bestempelen, en je dus eventueel bekeuren.

Informatie komt bij oom agent vandaan

Laatst bewerkt:
Snap niet waarom er geen mee kleurende scherm is zoals een bril die als de zon schijnt donkerder wordt, dat bestaat al jaren (gat in de markt) 8-)

Snap niet waarom er geen mee kleurende scherm is zoals een bril die als de zon schijnt donkerder wordt, dat bestaat al jaren (gat in de markt) 8-)

Ellende zulke dingen. Reageren vaak te traag. Rijd je een tunnel in blijft ie gewoon nog donker. En ze reageren op UV, dus als het bewolkt is en er toch veel UV-licht is, dan zijn ze toch donker.

Wel eens een paar weken in mijn gewone bril gehad, levensgevaarlijk. Binnen twee weken zaten er weer gewone glazen in!

Terug
Bovenaan Onderaan