Irritant op middelste baan blijven rijden, liefst met 90 KMH

Goh, ik had wat haast met de kar erachter.
Als je genoeg gas geeft, en een stabiele aanhanger hebt, ben je wat mij betreft gewoon welkom op die baan hoor ... _O- :t

Ik bedoel, de wet is ook maar een verzonnen regel. Ze noemen het wel een 'wet' maar dat is het dus helemaal niet. Want een regel heeft uitzonderingen, en een wet heeft die niet. Dat is de definitie. Een wet, als in een natuurwet, kent geen uitzonderingen.
 
Hebben jullie dat ook dat op een gegeven moment de rechterbaan, al dan niet een vluchtstrook, ineens een afrit word en er links naast je bumper op bumper word gereden zodat er voor jou niks anders op zit om die afslag weer te nemen?

Daarom ga ik al ruim op tijd naar links.

En de maximum snelheid is misschien dan wel 100 maar ik rijd met de vrachtwagens mee dus tussen de 85 en de 95 en zelden kom ik bij 100.
Haal ik toevallig een vrachtwagen in dan doe ik dat met een beetje gas er bij, maar niet boven de 100.

Dus ja, ik ben er zo een, ben alleen niet zo geboren zo hebben mijn medeweggebruikers mij gemaakt. Het verkeer is toch één grote ego show.
Iedereen is te laat en vergeet vooral niet “de cente van de baas ben niet van blik” dus hurry-up en schiet op een beetje, je baas wacht op je. Je bent namelijk onmisbaar, als links niet kan dan maar over rechts, hop hop er langs. Het liefst wild gebarend en schreeuwend mij aankijken terwijl je dan ziet dat ik ineens in de lach schiet, zo dicht bij een hartaanval ben je nog niet geweest.

En dan ben ik ook nog eens die lul die vrachtwagens, campers en caravans wel laat invoegen. Het is niet dat omdat ze langzamer dan mij rijden dat ze dan maar dood moeten, zichzelf van het talud moeten rijden en de plomp in.
Eenmaal op snelheid is alles weer bij het oude. Het treintje gaat door en wat er een paar minuten eerder gebeurde ben ik allang vergeten, een minuut later sta ik achter je bij de koffie machine jouw verhaal aan te horen over dat kut verkeer dat niet doorrijden wil, mij ben je dus al lang vergeten terwijl je hoofd alweer rood kleurt als het kruis boven het wegdek.


succes met je hartfalen op de weg terug

Relativeren ligt jou heel goed!
 
Zo! Al lang geen mega quote meer gemaakt :P

Als chauffeur mag ik me graag even mengen in dit gesprekje :)

Ik zie zeer regelmatig automobilisten die op de middelste rijstrook blijven rijden, het liefst doen zij dat met 90 km per uur. Helemaal ernstig is dit als er een spitstrook open is. De rechter rijstrook is dan vaak de vluchtstrook, dat is voor veel mensen verboden gebied. Zij hebben blijkbaar last van kleurenblindheid, zij zien het groenkruis boven de rechterrijstrook maar blijven stoer op de middenstrook rijden. Ben ik de enige die hier last van heeft? Ben benieuwd!
Last? Jeen. Simpelweg omdat 99/100km op snelwegen met de vrachtwagen zijn en ik dus uiterste rechts met 83kmh voort hobbel. Maar idd, een spitstrook krijg je schijnbaar lepra van dus veel automobilisten (en sommige Oostblok "chauffeurs") blijven dus op de 2e baan hangen.
Zit ik echter in mijn prive auto heb ik vaak een sleurhut erachter als ik naar Assen ga en soms van de Achterhoek naar Rotterdam dan kom ik wel veel links/middenplakkers tegen en ja die hebben soms wat meer motivatie nodig om naar rechts te gaan.

Ik werd laatst aan de kant gezet toen ik met de bus van het werk op de middenbaan reed van de A7.De agent vroeg me waarom ik niet rechts ging rijden.Had ik nooit over nagedacht,ik houd onbewust niet zo van op de vluchtstrook rijden.
Was ook niet druk op de weg ofzo.Ik houd er nu wel rekening mee,je kunt er dus ook een prent voor krijgen.
Juist als het niet druk is, ga dan naar rechts. Als je gelijk terug naar links moet ivm volgende vrachtwagen helemaal logisch om links te blijven maar als die nog een paar honderd meter weg is kan je een ander met meer haast voorbij laten.

Nieuw zeker? Dit is al heel erg lang zo.

Vaak zijn het bellende mannen, of beppende meisjes/vrouwen, of ouden van dagen. Allemaal mensen die je in feite niet kunt vertrouwen, wat ook al wel blijkt uit het feit dat ze ruim onder Vmax rijden en niet op hun plek op de weg letten.

Aangezien het dus bestuurders zijn die er duidelijk al niet helemaal bij zijn, is rechts inhalen dus nog extra gevaarlijk. Alleen al daarom moet je het dus gewoon niet doen. En je ziet die mensen vaak al van een kilometer afstand, dus je hebt bijna altijd alle tijd om er gewoon links langs te gaan.

Daarbij, heel af en toe gaat zo iemand dan opeens alsnog naar rechts (meestal in een "o shit ik moet naar rechts" reactie, zonder goed kijken dus) en als je er dan als motorrijder naast zit ben je echt serieus kwetsbaar. Oefen dus gewoon een beetje geduld en maak gebruik van je wendbaarheid en ga er gewoon links langs.

Waarmee ik niet wil zeggen dat ik me zelf altijd aan dat wijze advies houd hoor O-) Zéker als ze helemaal links rijden en er nog een strook tussen zit.
Dit zijn eigenlijk altijd:
-premium Duitse auto's die te duur zijn voor de rechter baan, of
-mensen die met hun telefoon bezig zijn
-mensen die eruit zien alsof ze aan hun laatste rit bezig zijn
-mensen van het andere geslacht
Alle soorten smaken, kleuren, leeftijden, enz kom ik tegen en ik merk geen verschil bij bepaalde groepen.

De twee meest rechtse rijstroken? Helaas heb ik er geen foto van, maar er zijn echt dappere dodo's die dus op baan 3 gaan inhalen met hun sleurhut.

Guilty as charged. Verschil is echter dat ik met 100-110 op de teller (dus 90-100kmh echt) rij. En als het me te lang duurt geef ik rustig ff gas bij en rij nog wat harder.

Hebben jullie dat ook dat op een gegeven moment de rechterbaan, al dan niet een vluchtstrook, ineens een afrit word en er links naast je bumper op bumper word gereden zodat er voor jou niks anders op zit om die afslag weer te nemen?

Daarom ga ik al ruim op tijd naar links.

En de maximum snelheid is misschien dan wel 100 maar ik rijd met de vrachtwagens mee dus tussen de 85 en de 95 en zelden kom ik bij 100.
Haal ik toevallig een vrachtwagen in dan doe ik dat met een beetje gas er bij, maar niet boven de 100.

Dus ja, ik ben er zo een, ben alleen niet zo geboren zo hebben mijn medeweggebruikers mij gemaakt. Het verkeer is toch één grote ego show.
Iedereen is te laat en vergeet vooral niet “de cente van de baas ben niet van blik” dus hurry-up en schiet op een beetje, je baas wacht op je. Je bent namelijk onmisbaar, als links niet kan dan maar over rechts, hop hop er langs. Het liefst wild gebarend en schreeuwend mij aankijken terwijl je dan ziet dat ik ineens in de lach schiet, zo dicht bij een hartaanval ben je nog niet geweest.

En dan ben ik ook nog eens die lul die vrachtwagens, campers en caravans wel laat invoegen. Het is niet dat omdat ze langzamer dan mij rijden dat ze dan maar dood moeten, zichzelf van het talud moeten rijden en de plomp in.
Eenmaal op snelheid is alles weer bij het oude. Het treintje gaat door en wat er een paar minuten eerder gebeurde ben ik allang vergeten, een minuut later sta ik achter je bij de koffie machine jouw verhaal aan te horen over dat kut verkeer dat niet doorrijden wil, mij ben je dus al lang vergeten terwijl je hoofd alweer rood kleurt als het kruis boven het wegdek.


succes met je hartfalen op de weg terug
Nee nooit. Vooruit kijken en dus op tijd zien dat de spitstrook eindigt, knipperlicht aan (ja ik weet dat hij niet bedoelt is om ruimte te vragen) en zorgen dat ze je zien door eventueel even richting streep te gaan in hun zicht. Ik rij met een kort span van zo'n 10m en nooit problemen.
Verder heb je een goeie verkeersinstelling denk ik :)

Vroeger viel t nog wel mee , dat op de middenstrook rijden. Maar wij kaaskoppen hebben dat nare trekje van onze oosterburen overgenomen. Daar is t helemaal zum kotzen !!!!

Verschil is dat in die Heimat het toegestaan is om links te blijven als je binnen 30 seconden terug naar links zou moeten. Bij mijn weten in NL zou je ALTIJD terug naar rechts moeten.
Praktijk - theorie werkt het wat anders natuurlijk maar even voor de duidelijkheid.

Het is maar een aanname dat rechts inhalen gevaarlijk is, een tendentieuze bovendien. De inhaler is verantwoordelijk voor het veilig inhalen, en op de motor kan een alerte rijder dat net zo veilig doen als links inhalen. In de auto doe ik het zelden tot nooit, maar op de motor elke dag.
Ik denk dat je je gewoon niet teveel van de regels moet aantrekken, want daar zijn er veel teveel van om er allemaal aan te voldoen.

Uitgangspunt is overleven, op een liefst zo sociaal mogelijke manier. Rechts passeren is niet gevaarlijker dan links, en het zou m.i. niet verboden moeten zijn. Rechts passeren met een snelheidsverschil van +80KM/H is wel gevaarlijk, maar dat is het links ook.

Schijt aan de regels, lang leve het overleven. :]

Het gevaar zit hem erin dat je niet weet hoe degene die je inhaalt reageert. Die kan wel zo hard schrikken dat ze de sloot in rijd. Daarom is de gevaarszetting van rechts inhalen hoger als links rijden.

Je zal wel een goed gevulde portemonnee hebben want voor de meeste mensen is het echt niet rendabel om dat soort dingen te gokken.
Elke snelheidmeter geeft teveel aan. In mijn Vivaro kan ik 10kmh harder op de teller rijden als de max en dan zit ik net aan de juiste snelheid. Nog wat correctie dus tot 113kmh op de teller word ik niet eens geflitst. En ik denk niet dat er agenten zijn dus iemand aan houden omdat ze 5-10kmh boven de v max rijden? (Snelweg heb ik het dan ff over)

En sommigen willen gewoon echt niet harder, die zijn gewoon op tijd vertrokken.
Vanochtend geheel in de geest van dit topic een rij vrachtwagens ingehaald, zat ook een buitenbocht bij en daar hadden zij weer de binnenbocht en gingen ze net sneller dan mij. Rechtuit ging ik weer wat sneller en net toen ik in wou voegen ging het heuvel af en werd ik rechts weer ingehaald door twee vrachtwagens die ik net had ingehaald. Maar na een kleine, schamele vijftien minuten was ik alle vijf vrachtwagens voorbij.
Persoonlijk had ik hier ff gas gegeven en lekker voor de vrachtwagen weer de oude snelheid gereden. Andersom zorg ik dat ik niet harder ga als ik word ingehaald dus ook niet bult af.

Precies dat niet willen is het probleem.
Je bent niet Remy alleen op de wereld.
Anticiperen is een vereiste.

Waar ben je in hemelsnaam mee bezig wanneer vrachtwagens je kunnen inhalen. Die mogen toch maar 80???

Lopen mopperen over anderen hun gedrag, maar eigen gedrag aanpassen doen we niet. De rest moet zich aan jullie aanpassen, want jullie zijn op tijd vertrokken en rijden wel al 100!
Maar schijnbaar kan je met 80 ingehaald worden..
En dan reed je ook nog eens niet op de rechter baan met dat tempo 8)7

Zie hier waarom ik bepaald volk rechts voorbij ga.
Mogen 80, kunnen 90 (geijkt) dus op je auto/motor teller 100 wss.

Kunnen we overeenstemmen dat iedereen in het verkeer irritant en verkeerd is behalve wijzelf?
Dat idd. Hetzelfde met te hard rijden. We vinden dat we op een bepaalde mooie stuurweg wel wat harder kunnen want overzicht enz. Maar vervolgens is het land te klein als iemand met 10kmh teveel voor de eigen voordeur langs rijd.

hartelijk dank. Niet dat ik je niet geloofdde trouwens, maar ik lees graag precies hoe het in de wet staat.
Ik vind het wel vreemd dat ik dat met rijles nooit geleerd heb.
Of dat voor het buitenland ook zo is durf ik niet te zeggen. In DE in ieder geval wel ook zoiets, weet de lengte alleen niet. Frankrijk mag je met caravan onder de 3,5 TTM ook 130 dus daar misschien wel?

En daar mag iedereen van mee genieten?🙄😁
Ja. :P

Ik zeg niet dat die er verantwoordelijk voor zijn, ik leg uit dat ze de oorzaak zijn van heel erg normaal gedrag dat anderen zullen gaan vertonen.
Wie van ons blijft 60 rijden achter een 60 km rijdend voertuig op een 80 km/u weg ?
Niemand, iedereen wil daar voorbij.
Verkeersveiligheid is grotendeels gebaseerd op voorspelbaar gedrag, van jou en anderen op de weg. 60km/u is niet wat men verwacht en men gaat uiteindelijk allemaal stuk voor stuk inhalen. Dat veroorzaakt nu eenmaal meer risico.
Ik vraag me af of er iemand is die kan uitleggen dat deze redenatie niet zou kloppen ?


En uiteraard heb ik het niet over langzame voertuigen of allerlei incidentele gevallen, dat (verkeersinzicht) leek me vanzelfsprekend.
En met auto en motor is dat te overzien vaak. Nu kom ik met 40-50 ton achter die sukkelaar. Dan is inhalen pas een anticipeer kunstje.

Niet gehele topic gelezen, dus excuses indien ik dingen herhaal ...

Groen kruis??? Dat staat bij ons voor apotheker.
Boven een open rijstrook staat bij ons een groene pijl, en een rood kruis bij een gesloten vak.
[/einde-grammar-nazi-modus]

Ik ben een "traagrijder", maar houdt rechts, bij open spitsstrook dus op de spitsstrook.
En zelfs dan zijn er die nóg trager rijden en op het tweede vak blijven hangen.
Wat je bij ons ook veel ziet bij geopende spitsstrook, vrachtwagens die toch stoïcijns op het tweede vak blijven rijden ...
Heb dan hetzelfde gedacht als jij. Zijn die kleuren blind?
Of erger nog, valt het hun dan niet op dat er voor hun uit andere voertuigen wél daar rijden?

Anyway, ik probeer mij zo weinig mogelijk te storen aan anderen hun rijgedrag, en zorg gewoon voor mijzelf, dat ík niet irritant ben. Rijdt zoveel relaxter :t
In België is de spitsstrook nog een "nieuw" iets. Zo uit het hoofd kan ik me ook alleen die van Antwerpen ri Massenhoven voor de geest halen en idd daar haal ik met de vrachtwagen (terwijl ik niet eens 90 rij) nog "collega's" rechts in. Praat het niet goed, maar voor mijn gevoel is het in België nog niet zo ingeburgerd als in NL.

Klopt.
Maar de politie is er ook achter dat alle criminelen zich vroeg of laat verplaatsen. Over de weg.
Of hun spullen verplaatsen, over de weg.
Deze SIV voertuigen zijn voor die criminaliteit aangeschaft, niet voor verkeerssurveillance.
Dus precies wat jij noemt als voorbeeld, ramkrakers.

Daarnaast is het grappig dat je aangeeft waar men wel op zou moeten controleren en de rest los te laten.
Iedereen heeft nl die mening, pak aan wat ik vervelend/gevaarlijk vind, maar dat andere laat maar gaan.
Probleem is dat er ook genoeg mensen zijn die heel andere dingen prioriteit willen geven en juist dingen die jij belangrijk vind onzin vinden om te handhaven.
Wat zou de politie daarmee moeten ? De ene dag wat jij belangrijk vind, de andere dag wat je linker buurman belangrijk vind en de dag erop wat de rechter buurman belangrijk vind ?
Geen aanval op wat jij schrijft, maar met iedere manier van optreden vind je voor en tegenstanders, de politie kan het dus onmogelijk goed doen.

Als je dan even laat weten welke dagen het verkeer even niet gedaan word, MF is je dankbaar.

Maar dat is niet alleen voor de politie zo. Voor elk "probleem" zijn er meerdere groepen en ook vaak mensen die zich niet willen of kunnen verplaatsen in de ander.
"Ik wil een mooier uitlaatgeluid!"
"Gotver heb je weer zo'n teringlijer met zo'n herriepijp"
 
Zo! Al lang geen mega quote meer gemaakt :P

Als chauffeur mag ik me graag even mengen in dit gesprekje :)


Last? Jeen. Simpelweg omdat 99/100km op snelwegen met de vrachtwagen zijn en ik dus uiterste rechts met 83kmh voort hobbel. Maar idd, een spitstrook krijg je schijnbaar lepra van dus veel automobilisten (en sommige Oostblok "chauffeurs") blijven dus op de 2e baan hangen.
Zit ik echter in mijn prive auto heb ik vaak een sleurhut erachter als ik naar Assen ga en soms van de Achterhoek naar Rotterdam dan kom ik wel veel links/middenplakkers tegen en ja die hebben soms wat meer motivatie nodig om naar rechts te gaan.


Juist als het niet druk is, ga dan naar rechts. Als je gelijk terug naar links moet ivm volgende vrachtwagen helemaal logisch om links te blijven maar als die nog een paar honderd meter weg is kan je een ander met meer haast voorbij laten.



Alle soorten smaken, kleuren, leeftijden, enz kom ik tegen en ik merk geen verschil bij bepaalde groepen.



Guilty as charged. Verschil is echter dat ik met 100-110 op de teller (dus 90-100kmh echt) rij. En als het me te lang duurt geef ik rustig ff gas bij en rij nog wat harder.


Nee nooit. Vooruit kijken en dus op tijd zien dat de spitstrook eindigt, knipperlicht aan (ja ik weet dat hij niet bedoelt is om ruimte te vragen) en zorgen dat ze je zien door eventueel even richting streep te gaan in hun zicht. Ik rij met een kort span van zo'n 10m en nooit problemen.
Verder heb je een goeie verkeersinstelling denk ik :)



Verschil is dat in die Heimat het toegestaan is om links te blijven als je binnen 30 seconden terug naar links zou moeten. Bij mijn weten in NL zou je ALTIJD terug naar rechts moeten.
Praktijk - theorie werkt het wat anders natuurlijk maar even voor de duidelijkheid.




Het gevaar zit hem erin dat je niet weet hoe degene die je inhaalt reageert. Die kan wel zo hard schrikken dat ze de sloot in rijd. Daarom is de gevaarszetting van rechts inhalen hoger als links rijden.


Elke snelheidmeter geeft teveel aan. In mijn Vivaro kan ik 10kmh harder op de teller rijden als de max en dan zit ik net aan de juiste snelheid. Nog wat correctie dus tot 113kmh op de teller word ik niet eens geflitst. En ik denk niet dat er agenten zijn dus iemand aan houden omdat ze 5-10kmh boven de v max rijden? (Snelweg heb ik het dan ff over)


Persoonlijk had ik hier ff gas gegeven en lekker voor de vrachtwagen weer de oude snelheid gereden. Andersom zorg ik dat ik niet harder ga als ik word ingehaald dus ook niet bult af.


Mogen 80, kunnen 90 (geijkt) dus op je auto/motor teller 100 wss.


Dat idd. Hetzelfde met te hard rijden. We vinden dat we op een bepaalde mooie stuurweg wel wat harder kunnen want overzicht enz. Maar vervolgens is het land te klein als iemand met 10kmh teveel voor de eigen voordeur langs rijd.


Of dat voor het buitenland ook zo is durf ik niet te zeggen. In DE in ieder geval wel ook zoiets, weet de lengte alleen niet. Frankrijk mag je met caravan onder de 3,5 TTM ook 130 dus daar misschien wel?


Ja. :P


En met auto en motor is dat te overzien vaak. Nu kom ik met 40-50 ton achter die sukkelaar. Dan is inhalen pas een anticipeer kunstje.


In België is de spitsstrook nog een "nieuw" iets. Zo uit het hoofd kan ik me ook alleen die van Antwerpen ri Massenhoven voor de geest halen en idd daar haal ik met de vrachtwagen (terwijl ik niet eens 90 rij) nog "collega's" rechts in. Praat het niet goed, maar voor mijn gevoel is het in België nog niet zo ingeburgerd als in NL.



Als je dan even laat weten welke dagen het verkeer even niet gedaan word, MF is je dankbaar.

Maar dat is niet alleen voor de politie zo. Voor elk "probleem" zijn er meerdere groepen en ook vaak mensen die zich niet willen of kunnen verplaatsen in de ander.
"Ik wil een mooier uitlaatgeluid!"
"Gotver heb je weer zo'n teringlijer met zo'n herriepijp"
Mooie multi-kloot 👍
 
Terug
Bovenaan Onderaan