Irritante brom in uitlaat

Polly™

MF veteraan
14 feb 2008
3.045
476
Amsterdam
We hebben het volgende probleem.
Een vriend van me heeft onlangs een vrijwel nieuwe Z1000 uit 2007 met 1500
KM op de teller gekocht.
Nou is het zo dat hij de testrit heeft gedaan zonder otoplastieken (later
aangeschaft). En als hij nu op z'n Z1000 rijd en/of z'n gas los laat krijgt hij
last van een soort bromtoon in z'n trommelvliezen waar hij helemaal
gek van word en na het rijden heeft hij een half uur last van een pieptoon in z'n oren.
Het is zo'n lage toon dat het eigenlijk niet leuk meer is. Dit veranderd niet met andere oordopjes.
Iemand van een garage heeft erop gereden en hoorde het ook en zei dat als
hij de uitlaten veranderd dat het daarmee misschien is opgelost, maar hij
was daar niet zeker van. De dealer waar hij hem heeft gekocht zei dat ze
niets horen en dat dit een "normaal" Z1000 geluid is.
Mijn vraag is: is het zo dat als je normaal rijd en/of je gas loslaat dat
je dan een hele erge lage bromtoon hoort op een Z1000. Zo ja is hier wat aan
te doen (af gezien van andere uitlaten) ?
Sinds hij met otoplastieken rijd is het erger geworden. Hij heeft het ook al
geprobeerd met een jethelm, een systeemhelm en een intergraalhelm, maar
niets lijkt te helpen.
Misschien kunnen jullie helpen. Alvast bedankt.
Ik heb dit verhaal ook op het Z1000 topic geplaatst maar krijg er niet echt een andere oplossing voor dan andere uitlaten.
 
Ik stel ook voor dat hij een andere filter in zijn otoplastieken laat plaatsen. De mijne zijn van Alpine en daar kun je ze gewoon opsturen met de vraag om ander filters te plaatsen. in dit geval vragen om de lage tonen weg te filteren.
 
Het lijkt mij meer een soort resonantie, wat best voortgebracht kan worden door het geluid van de uitlaat. Misschien is het resonantie van de oorstukjes zelf, in het oor, of het kan ook een lichte trilling van het blok zelf zijn wat de boel laat resoneren.

Ik heb iig zoiets eender gehad toen ik mijn yoshi nog eronder had. Als ik dan in een tunnel reed, met een bepaald laag toerental ging er ook iets resoneren, via de wand denk, en dan ging het ontzettend kriebelen in mn oren. Kon ook behoorlijk irritant zijn. -> Oplossing, andere versnelling pakken.

Mocht het resonantie zijn, kan het al opgelost zijn met het aandraaien van dat ene moertje.

Iig, succes!
 
Het lijkt mij meer een soort resonantie, wat best voortgebracht kan worden door het geluid van de uitlaat. Misschien is het resonantie van de oorstukjes zelf, in het oor, of het kan ook een lichte trilling van het blok zelf zijn wat de boel laat resoneren.

Ik heb iig zoiets eender gehad toen ik mijn yoshi nog eronder had. Als ik dan in een tunnel reed, met een bepaald laag toerental ging er ook iets resoneren, via de wand denk, en dan ging het ontzettend kriebelen in mn oren. Kon ook behoorlijk irritant zijn. -> Oplossing, andere versnelling pakken.

Mocht het resonantie zijn, kan het al opgelost zijn met het aandraaien van dat ene moertje.

Iig, succes!
Nu is alleen nog de vraag: Welk moertje/boutje? :?

Over een ander filter is zijn otoplastieken zal ik hem eens aanspreken en voorstellen.
 
Laatst bewerkt:
Dokter, ik heb een probleem met mijn motor :+

Vreemd, maar ik kan het me voorstellen. Dat heb ik als ik langs een golfje van een "petje" sta.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan