Is 16 volt opladen een te hoge spanning voor ZZR 600?

Mozor

MF'er
30 apr 2005
236
0
Zaandam
Hallo,

Ik heb een probleempje met een oudere ZZR 600.

Lange tijd stil gestaan, wilde niet meer starten.
Bougies vernieuwd en accu opgeladen.

Vandaag met behulp van een auto en 'starthulpgas' gestart: na lange tijd kwam er leven en lopen!
Eventjes laten warmdraaien, hij liep niet echt jovel (aannemelijk gezien de lange stilstand).

De accu: bij stationair draaien zonder licht blijft hij hangen rond de 12,7 volt.
Bij stationair met licht aan zakt hij direct naar 12,4 v, en is dan ook afnemende! Dus laadt hij niet goed/voldoende bij?

Het opladen: bij 3000 rpm laadt hij met 16 volt (PROBLEEM!?!).

Twee vragen hier uit volgende:
1. Kan het zijn dat een wat oudere accu wel oplaadt, maar onder belasting sterkt terugvalt?
2. Is de 16 volt echt te veel (zoals ik in eerder post heb kunnen lezen: 15 max.)?

Alvast dank voor je reactie.
Robert
 
Yep, maximaal 14.5 Volt......

tenminste dat heb ik gecontrolleerd toen ik een nieuwe SR geplaatst heb en opnieuw de spanning gemeten heb....zelfs bij 8000omw/min.... 14.55V....dus stabiel als een huis...
 
Laatst bewerkt:
Eerst: niet zo wijs om een motor te starten welke lang heeft stilgestaand. Olie aangekoekt en smerende eigenschappen van een fles cola.

16 volt is naar mijn weten véél te veel. Dit moet rond de 14 volt zijn of iets eronder naar ik weet.

Stationair terugvallen is niets gek aan. Te weinig toeren om op te laden.

Wil je een motor tot leven brengen welke lang heeft stilgestaan maar waar je wel van weet dat het nog allemaal werkt: olie vervangen + filter en dan starten.

Edit: niet belerend bedoeld hoor.
 
Laatst bewerkt:
1) Ja. Een defecte accu kan onbelast een klemspanning hebben van 12V die bij enige belasting direct in mekaar zakt.
2) Ja. Generally wordt 14,5V als max. aangehouden. Met een spanning van 16V heb je al snel je accu kapot. Overigens, heb je de meter gecontroleerd adhv een goed werkende accu/lader?
 
Terug
Bovenaan Onderaan