Is 50000 KM veel voor een tourmotor?

senza

Kawasaki Versys 650 2007
27 jul 2020
19
41
Hallo,

Inmiddels rij ik al een paar jaar met veel plezier op mijn Honda CB 600 F Hornet, echter is de tijd gekomen om hem in te ruilen voor een wat meer 'tour' achtige motor. Mijn oog is een beetje gevallen op een Kawasaki Versys 650, dit lijkt nogal de enige betaalbare tour motor op het moment te zijn. Ik zie soms deze motoren aangeboden worden met zo'n 50.0000 KM, is dat veel voor een motor als deze?

Zijn er bij jullie weten nog andere leuke alternatieven (budget tot max 4000 euro).
 
Met ( recent ) goed onderhoud is 50k geen enkel probleem.
Zou een motor er zeker niet voor laten staan.
 
50k bij een toermotor? Dan is hij net ingereden :P

De twijfelgrens voor een toermotor ligt bij mij eerder richting de 80k - 100k... maar dan lag de focus wel meer op zwaardere motoren dan een 650.
 
OP, waarom vraag je niet bij de dealer wat je kunt verwachten qua onderhoud?

Want nu gaat de discussie over "een toermotor", maar eigenlijk gaat jouw vraag specifiek over die Versys met dat bouwjaar.
 
Met een hoge kilometerstand is de restwaarde voor jou natuurlijk ook lager bij verkoop na enkele jaren.
 
Volgens mij zijn er wel specifieke kilometer standen waarbij het onderhoud iets hoger kan uitvallen dan gebruikelijk.
Op 25.000, 50.000, 75.000,enz.
Denk dan aan je ketting, kleppen stellen, en schokdemper revisie.
Boven een ton zou ik zelf niks meer kopen, tenzij je houdt van sleutelen, en het is niet je enige motor.
 
@ts: Het gaat er meer om hoe die kilometers zijn gemaakt.en hoe de staat van onderhoud is. Voor wat betreft de Versys kun je het best eens informeren bij een Kawasaki dealer. Zoals al eerder benoemd kun je beter een motor kopen die veel heeft gereden en goed is onderhouden dan één die veel heeft stilgestaan en minder is onderhouden.

Ik weet niet precies wat je wensen zijn voor een tourmotor, maar wellicht is een Vstrom 650 wat voor je? Die zijn heel betrouwbaar.
 
Volgens mij zijn er wel specifieke kilometer standen waarbij het onderhoud iets hoger kan uitvallen dan gebruikelijk.
Op 25.000, 50.000, 75.000,enz.
Denk dan aan je ketting, kleppen stellen, en schokdemper revisie.
Boven een ton zou ik zelf niks meer kopen, tenzij je houdt van sleutelen, en het is niet je enige motor.
Waarom niet?

Ik heb mijn vorige motor een Honda VFR1200X ingeruild met 130.000 km.
Super betrouwbaar, nooit een probleem (wel altijd dealer onderhouden bij TenKate) verbruikte geen drup olie.
Alleen maar snelweg km's

Ik weet zeker dat de nieuwe eigenaar er nog jaren plezier van heeft, dat blok is niet af te krijgen.
En hij heeft hem voor een mooie prijs gekregen, nadeel is inderdaad (voor mij dan) dat de inruilprijs nogal zakt door de tellerstand.
 
Waarom niet?

Ik heb mijn vorige motor een Honda VFR1200X ingeruild met 130.000 km.
Super betrouwbaar, nooit een probleem (wel altijd dealer onderhouden bij TenKate) verbruikte geen drup olie.
Alleen maar snelweg km's

Ik weet zeker dat de nieuwe eigenaar er nog jaren plezier van heeft, dat blok is niet af te krijgen.
En hij heeft hem voor een mooie prijs gekregen, nadeel is inderdaad (voor mij dan) dat de inruilprijs nogal zakt door de tellerstand.
Mijn K1300S zit nu op 170.000 km.
 
De voorzitter van de ZZR club rijdt een ZZR1400. Met zijn motor heeft hij inmiddels denk ik rond de 230.000 km's gereden. Vorig jaar had hij de motor een utigebreide beurt laten geven. Aan de foto's van alles (ook het binnenwerk) was te zien dat alles nog in picobello staat verkeert. Mits goed onderhouden, netjes bereden enz. zou het geen enkel probleem moeten zijn. Je moet het ook per motor beoordelen denk ik. Als hij er bijstaat alsof hij nieuw is, dan is er vermoedelijk heel zuinig mee omgesprongen. Maar ziet hij er slecht uit, dan zou ik hem laten staan. De Versys is een tourmotor. Over het algemeen wordt zo'n motor netjes bereden. Dus, in principe zou het geen probleem hoeven te zijn volgens mij.
 
Voor dat geld is het al gauw wat ouder. Versys, Honda Transalp of Suzuki V-strom is redelijk vergelijkbaar. Ook betrouwbaar mits goed onderhouden.
Een Yamaha TDM kan ook, vaak nog wat ouder.
Niets is heel goedkoop op het moment.
Meer tour is bijv een Honda NT700 Deauville. Meeste echte tour modellen zijn vaak wat groter en lomper
 
Een beetje doorsparen en je kan bij CF Moto of Benelli bijna wat vergelijkbaars kopen
cf.png
 
een versys 650 is geen toermotor en gaat stuk bij hogere kmstanden ongeacht onderhoud

de hornet gaat niet stuk bij redelijk onderhoud
 
Zou toch eerder voor een Kawa gaan dan die merken. En als je een motor koopt met hoge km stand zorg dan dat
er een onderhoudshistorie bij zit.
 
Volgens mij zijn er wel specifieke kilometer standen waarbij het onderhoud iets hoger kan uitvallen dan gebruikelijk.
Op 25.000, 50.000, 75.000,enz.
Denk dan aan je ketting, kleppen stellen, en schokdemper revisie.
Boven een ton zou ik zelf niks meer kopen, tenzij je houdt van sleutelen, en het is niet je enige motor.
Een mens lijdt het meest van het lijden dat hij vreest. Er zijn geen specifieke km standen voor iets hoger onderhoud. Als je slijtage onderdelen bedoelt moet niet gaan rijden maar te voet gaan, schoenzolen verslijten.
 
Bedankt voor alle feedback. Als ik het dus goed begrijp is zelfs een motor als deze met zo'n 77k kilometers dus ook nog wel te doen.
1711569296263.png
 
Waarom niet?

Ik heb mijn vorige motor een Honda VFR1200X ingeruild met 130.000 km.
Super betrouwbaar, nooit een probleem (wel altijd dealer onderhouden bij TenKate) verbruikte geen drup olie.
Alleen maar snelweg km's

Ik weet zeker dat de nieuwe eigenaar er nog jaren plezier van heeft, dat blok is niet af te krijgen.
En hij heeft hem voor een mooie prijs gekregen, nadeel is inderdaad (voor mij dan) dat de inruilprijs nogal zakt door de tellerstand.
Mijn mening is geen wet he :+
Gemiddeld gezien is een motor met 130.000km minimaal 20 jaar oud, en dan wordt het echt een hobby project.
De jouwe toevallig niet, maar ik zou alsnog voor eentje van hetzelfde bouwjaar maar met een ton minder gaan.
Als je er 10.000 mee gaat rijden, geen probleem.
Wil je er nog een ton bij zetten, gaan er echt wat zaken stuk.
Persoonlijke keuzes dus. 👍

De meeste motoren worden ingeleverd zodra er kosten aan zitten te komen.
Dus net voor die dure beurt staan ze in de showroom.
Moet je wel rekening mee houden.

een versys 650 is geen toermotor en gaat stuk bij hogere kmstanden ongeacht onderhoud

de hornet gaat niet stuk bij redelijk onderhoud
Ha! De mijne kreeg “redelijk” onderhoud.
Maar de olie veranderde toch echt in goud tegen de 70.000_O-
 
Een mens lijdt het meest van het lijden dat hij vreest. Er zijn geen specifieke km standen voor iets hoger onderhoud. Als je slijtage onderdelen bedoelt moet niet gaan rijden maar te voet gaan, schoenzolen verslijten.
Volgens mij horen onderdelen bij het onderhoud toch?
Dus preventief onderhoud.
Correctief onderhoud is slecht te voorspellen meestal 👍
 
Boven een ton zou ik zelf niks meer kopen, tenzij je houdt van sleutelen, en het is niet je enige motor.
Mijn GSA staat inmiddels over de 215.000km. En ik hou niet van sleutelen. Ik heb wel een tweede motor en dat is toevallig een Versys 650. Die staat op 27.000km. Ik rij daar duidelijk een stuk minder mee en het blok is wat hoogtoeriger dan dat van de GSA, dus ik durf niet te zeggen dat dat probleemloos de 2 ton zou halen, maar bij 50.000km maak ik me nergens zorgen over.

Maar de prijs zou wel flink lager moeten zijn, want ook al is het nergens voor nodig een motor met 50.000km te laten staan, ze zijn wel minder gewild.
 
De meeste motoren worden ingeleverd zodra er kosten aan zitten te komen.
Dus net voor die dure beurt staan ze in de showroom.
Moet je wel rekening mee houden.

Dat geldt voor bijna elke tweedehandse voertuig. Auto of motor maakt niet uit. Ik heb het mijn kinderen ook ingepeperd: als je een tweedehandse auto koopt, houd rekening met mogelijk € 1.000,- onderhoudskosten op niet al te lange termijn. Bijna elke auto wordt weggedaan zodra er grote kosten aankomen. Het gebeurt zelden dat je een voertuig koopt, wat ouder is, dat je geen kosten hoeft te verwachten.

Naar alle waarschijnlijkheid heb ik binnenkort wel een motorscooter te koop waar niks mee is. Een Kawasaki J300. We hebben deze drie jaar geleden gekocht met 1.400 km's op de teller. Hij staat nu op circa 2.800 km's en ik heb 1,5 week geleden de olie en filter vervangen terwijl ik bijna zeker ben dat we hem over waarschijnlijk een maand in de verkoop zetten. Deze is dan ook zo goed als nieuw en voorzien van het noodzakelijke onderhoud... Maar dat kom je niet vaak tegen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan