Is Aprilia een betrouwbare keuze?

Fritser

MF veteraan
17 mrt 2003
3.975
1
Nieuwerkerk ad IJssel
Ben aan het zoeken naar een nieuwe motor.
Ik heb mijn oog laten vallen op de Aprilia Tuono :9~ , maar omdat ik in het verleden wat nare ervaringen heb met motoren welke verschillende "kwalen" hebben wil ik graag jullie ervaringen horen mbt deze fiets.

Dus ik wil een 2004 Tuono kopen, natuurlijk met een RSV Mille hart.
Zijn hiermee problemen bekend?
Gaat hij standaard op een bepaalde kilometer stand kapot?

Als voorbeeld kan ik (helaas) een paar Kawa voorbeelden geven:
ZX-9 "b": Zakkende cilinderbussen rond de 35000km
ZX-9 "b": Drijfstang 3e cilinder breekt
ZX-9 "c": 5e versnelling slaat over, schakelwals-arm versleten.
enz enz. niet fijn want ik heb ze in de laatste 2 jaar allemaal zelf meegemaakt.
En achteraf blijken het nog bekende problemen te zijn... had ik vooraf kunnen weten... stom stom. (Geen Z1000 voor mij dus, ZX-9 Blok |( !!)

Daarom wil ik nu iets meer info, graag van de Mille rijders of Tuono-knallers.

Ik heb al een proefrit achter de rug (2003) met de Tuono en weet zeker dat dit de fiets is welke ik (nu) wil hebben, maar graag wat zekerheden!!!!

Bijvoorbaat dank..
 
Over de motor zelf kan ik je niets zeggen.
Wel over het merk Appie. Die staat op punt van overgenomen te worden. Ik weet niet of dit gevolgen heeft voor de beschikbare onderdelen, die je misschien ooit nog nodig gaat hebben.

Misschien iemand hierover een zinnig woord te zeggen?
 
het rotaxblok is wel heel degelijk,gaat nu al wel ff mee met de nodige modificaties hier en daar voor de gasrespons en vermogesafgifte.
heeft bovendien een dry sump systeem voor het weelien is da naart schijnt beter(weet nie wa jij wil met die fiets eh ;) )
ik heb met aprilia nooit stukken gehad en heb der verschillende gehad,eigelijk nooit met italiaanse fietsen en scoots,met de yamaha's wel :(
stukken zijn wat duurder maar da heb je nu eenmaal met de italianen,ik rijd nu 3 maand op de rsv(99 model) en heb der nog niks aan gedaan buiten 2x gekuisd en verder getankt,geen probs en da was het eerste model van de mille
 
Aprilia is goed behalve het smeer systeem is even wennen.
En bij de RSV is de zijstandaard slecht.
 
Ik raad aan even op http://www.apriliaforum.com (www.apriliaforum.com) te kijken waar er genoeg mensen zijn die je meer kunnen vertellen.
 
En bij de RSV is de zijstandaard slecht.

FastMarc, is de zijstandaard van de Factory dezelfde als de modellen daarvoor? Ik heb (nog) geen problemen gehad met een spontaan omgevallen motor. Ook nergens gelezen, zelfs niet op het RSV forum.
 
tuono heeft geen kinderziektes meer. dus die zou ik zeker kopen. de 2004 mille heeft er wel een heel stel.

verder zijn alle onderdelen van aprilia tuono, falco en mille van andere leverantiers, behalve het frame en het plastic. dus ookal gaat aprilia falliet dan nog is alles in ruime mate voorradig.

gewoon kopen dus. tuono is een topfiets :)
 
Ben inmiddels bezig aan m'n 2e mille, en deze is minstens zo goed als m'n eerste, kijk ook 's op http://WWW.RSVMILLECLUB.NL (WWW.RSVMILLECLUB.NL)
 
ik zou het zeker doen
maar als je toch gaat testrijden op een tuono, probeer dan ook effe op de nieuwe mille te rijden
is het proberen zeker waard :)
 
Zeker kopen!!!!
Je gaat er een prachttijd mee beleven :] :]

Het enigste wat soms bij bepaalde modellen problemen geeft
is het koppelings pompje.

aprilia :9~
 
tja gezien je ervaringen kan ik je wel begrijpen, maar om dan over te stappen naar een Appie, kijk dan eerst maar eens goed naar de problemen die je daarmee kunt krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Het Rotax blok is superbetrouwbaar...heb in mijn Mille wel een zwaardere accu gemonteerd i.v.m. startproblemen (kreeg die dikke zuigers soms niet goed rond). Verder het gelazer met de koppelingspomp gehad (keerringetje, maar had dit bij de hydraulische koppeling van mijn Soez TL-R ook). Pechgevalletje startrelais (CBR900 relais ingezet) en doorgebogen standaard (van een '94 CBR900 gemonteerd), maar dat was mijn eigen schuld: draai de motor nog weleens over het standaard om...

Kleine dingetjes dus...voor de rest heel tevreden over het ding.
 
Mijn Mille vorige week op mogen halen bij de dealer. Wat een beest! Voor mij NOOOOOOOOOOOOOOIT meer een 4 cilinder. Veel navraag gedaan voor ik voor Aprilia ging en alleen maar goede verhalen gehoord. Doen en je bent verkocht!

Die ZX-9R verhalen komen mij akelig bekent voor aangezien mijn broer al 5 jaar op een ZX-9R rijdt.

Suc6 met je keus!
 
Mijn pa was ook niet zo dol op Italianen, maar toen hij hoorde dat er een Rotax blok in zat was hij om :) Er zit nl ook een Rotax blok in de motorzwever op de vliegclub, dus als dat niet meer betrouwbaar is dan weet ik het ook niet meer ;)
 
Mijn pa was ook niet zo dol op Italianen, maar toen hij hoorde dat er een Rotax blok in zat was hij om :) Er zit nl ook een Rotax blok in de motorzwever op de vliegclub, dus als dat niet meer betrouwbaar is dan weet ik het ook niet meer ;)

Vrijwel alle vliegongevallen met motorzwevers (en dat zijn er relatief veel) komen door het niet willen starten van de motor op lage hoogte...
 
FastMarc, is de zijstandaard van de Factory dezelfde als de modellen daarvoor? Ik heb (nog) geen problemen gehad met een spontaan omgevallen motor. Ook nergens gelezen, zelfs niet op het RSV forum.

Heb ik niet opgelet volgens mij hebben ze dat wel verbeterd,want die van mij staat bijna rechtop en als de weg iets schuin loopt moet je goed opletten of hij stabiel staat.
 
Heb ik niet opgelet volgens mij hebben ze dat wel verbeterd,want die van mij staat bijna rechtop en als de weg iets schuin loopt moet je goed opletten of hij stabiel staat.
die van mij stond eerst ook bijna rechtop(99 model) en nu er een set rennsposts onder zit staat hij veel schuiner.

tl-rev ivm die batterij... wat deed hij dan juist? een geluid zoals een platte batterij,tikken van de toerenteller en dan heel het dashboard dat reset?(topsnelheid en dagteller en zo dus...)

ik heb dat nl af en toe voor,dacht eerst aan een electronische storing of zo..
 
Rij inmiddels ruim 4 jaar rond met dit ROTAX blok onder m'n gat en heb nog steeds geen spijt, integendeel!!

Kwalitatief erg goede fiets, perfecte windbescherming en ergonomie. M'n eerste sportfiets waar ik ook 800km mee kan rijden zonder massage bank (190cm)

Oftewel: kun je rustig doen!

Kijk ook eens op www.aprilia-riders.nl
 
Hoe is het met de finaciele situatie van de fabriek momenteel?
 
Aprilia is overgenomen door Piaggio. Piaggio koopt op deze manier een "high end " aan haar eigen scootergamma.

Piaggio strijkt de financiele plooien glad. Tevens kopen ze dus Moto Guzzi en Laverda, onderdelen van Aprilia.

Grote probleem van Aprilia was de laatste jaren voldoende liquide middelen om de groei te financieren. Met 1 oprichter aandeelhouder waren de mogelijkheden tot geld injectie beperkt. Dat is nu opgelost. Ik denk dat het een positieve ontwikkeling is voor Aprilia liefhebbers. Er staat nu toch een clubje met 1,5 miljard euro omzet....
:)
 
Wat ik niet zo goed begrijp is dat Aprilia altijd gezegd heeft dat het inzakken van de scootermarkt hun problemen heeft veroorzaakt en ze daarom nog aktiever willen worden op motorgebied. Maar nu worden ze overgenomen door toch weer een (DE) scooterfabrikant?
 
ja en? Dat zegt toch niet gelijk dat ze meer scooters gaan maken? Anders zou piaggio hun grootste concurrent alleen maar groter maken. Toevallig leverde piaggio al de motoren van enkele aprilia scooters...maar denk niet dat de scooterproductie veel zal gaan toenemen. Aprilia blijft gewoon zoals t altijd was maar nu gewoon met meer financiele bronnen.

Iig goed nieuws...nu maar hopen dat de rsv450/550 snel komt :)
 
ze hadden zelfs een eigen ditech injectieblok met software van siemens en na een jaar of 2-3 bouwen hebben ze toch inneens het piaggio blok in gebruik,kwist al langer dan vandaag da ze samen gingen komen ipv alleen werken
 
Hey..

Ik lees toevallig dit topic.. net nu ik een kawa zx9r ninja heb gekocht..
wat bedoel je trouwens met die "b" en "c" bij de problemen van de kawa ?

greetz,

RR
 
ja en? Dat zegt toch niet gelijk dat ze meer scooters gaan maken? Anders zou piaggio hun grootste concurrent alleen maar groter maken.


Nee ik zeg ook niet dat ze meer met brommers gaan doen, maar ik vind het vreemd dat klaarblijkelijk Aprilia wel last heeft gehad van de instortende scootermarkt terwijl DE scooterfabrikant bij uitstek dit niet heeft en zelfs het geld heeft om ze uit de penarie te halen :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan