Is de BMW technologie superieur?

wat is er zo complex aan canbus?
het maakt het systeem juist minder complex, minder kabels, minder contacten die stuk gaan, storingen zijn beter te vinden, vaak goed beveiligd dus geen gesmolten stekkers meer.

Dat bedoel ik dus. Can-bus is juist uitgevonden zodat er minder bedrading is en storingen makkelijker te vinden.
 
Mijn zoon has een GS en ging daarmee, vrijwel vanuit stilstand, onderuit op een tramrail.

Geschatte schade: €4000.- :X B|


Wat voor schade was er dan?

Krassen en deuken maken zon motor mooier, battlescars verminderen de waarde van je motor amper en het is zonde dat je ze laat oplappen. Dan lijkt het net of je nooit met de motor rijdt.

Ik laat de mijne regelmatig vallen, spijtig genoeg meestal op de rechter kant! Mijn voornemen voor 2013 is hem wat meer op de linker kant te laten neerkomen zodat de krassen mekaar wat aanvullen. O-)

224359_3758723400787_1712483871_n.jpg


391212_3758726920875_2038582660_n.jpg


293280_3758719400687_520272309_n.jpg


558311_3799693785021_2018664557_n.jpg
 
De NASA, dat is die instelling die miljoenen dollars uitgaf aan de ontwikkeling van een pen om mee in de ruimte te kunnen schrijven. De Russen zeiden daarop, dat hebben we al jaren en kost 10 cent. Het heet een potlood...

Mooi verhaal, maar wel een mythe.

NASA gebruikte in het begin ook potloden en kochten hierna gewoon een doos pennen bij een fabrikant. Ik geef toe, 130 dollar voor een pen, was in 1965 veel geld. Tegenwoordig nog steeds wel trouwens :P
 
Laatst bewerkt:
Dat waterdichte is ook gewoon hoognodig. Die computer schakelt met mA, dan betekent een druppel water direct dat de schakelaar niet meer functioneert.

Wat ik mezelf wel afvraag: wat is de toegevoegde waarde van canbus op een motorfiets? Waarom is die canbus complexiteit nodig? Wat kan er met canbus wel wat zonder niet mogelijk is?


Tegenwoordig zijn ze echt waterdicht, ik heb gasten gezien die hun motor door water duwde dat op borsthoogte kwam, inlaat en uitlaat vrijmaken en hij starte gewoon zonder probleem.
 
Tegenwoordig zijn ze echt waterdicht, ik heb gasten gezien die hun motor door water duwde dat op borsthoogte kwam, inlaat en uitlaat vrijmaken en hij starte gewoon zonder probleem.
Sta mij toe dit te betwijfelen. O-)
 
Sta mij toe dit te betwijfelen. O-)


F88 IJsland was afgesloten (augustus 2012), 4 russen en 2 polen zijn toch doorgereden en bij een ford uitgekomen die op het beste moment 1m20 diep was.

Iedereen is er doorgeraakt behalve 1 gs die hebben ze met een wagen en een takel uit het water getrokken toen die vast kwam te zitten op een grote kei.

Ze duwden (trokken) de motors door het water terwijl de uitlaat en inlaat afgedicht waren.

Zelf heb ik niet zon diep water meegemaakt maar had ik wel een snorkel voorzien om door heel diep water te kunnen rijden.

Een foto van de russen uit kaliningrad, let op de missende bodyparts van de middelste gs, en die motor was enkele weken oud :+ (ze waren op de f88 in een stofstorm de weg kwijt geraakt en zijn beginnen rijden tussen de lavavelden waar ze ook wel eens af rotsen gevallen zijn enzo :') )

196622_3799703225257_1118882905_n.jpg
 
F88 IJsland was afgesloten (augustus 2012), 4 russen en 2 polen zijn toch doorgereden en bij een ford uitgekomen die op het beste moment 1m20 diep was.

Iedereen is er doorgeraakt behalve 1 gs die hebben ze met een wagen en een takel uit het water getrokken toen die vast kwam te zitten op een grote kei.

Ze duwden (trokken) de motors door het water terwijl de uitlaat en inlaat afgedicht waren.

Zelf heb ik niet zon diep water meegemaakt maar had ik wel een snorkel voorzien om door heel diep water te kunnen rijden.

Een foto van de russen uit kaliningrad, let op de missende bodyparts van de middelste gs, en die motor was enkele weken oud :+ (ze waren op de f88 in een stofstorm de weg kwijt geraakt en zijn beginnen rijden tussen de lavavelden waar ze ook wel eens af rotsen gevallen zijn enzo :') )

[afbeelding]
In zo'n geval draag ik de motor meestal op mijn schouders, hoewel me dat de laatste tijd wat zwaar valt (Triumph Tiger).
Mijn volgende motor wordt dan ook wat lichter van gewicht. :+
 
Voor mij, als doe het zelver, is can bus ontoegankelijk. Bij auto's wordt er maar heel weinig openbaar gemaakt, vooral de merk-afhankelijke foutcodes worden geheim gehouden. Toch, als ik zie wat er aan problemen op bijvoorbeeld problemcar.nl staan, staan daar toch een flink een aantal canbus-gerelateerde problemen op. Vooral bij de door elektronica geplaagde merken.





Maar ik heb inderdaad pas kort geleden wat apparatuur en literatuur gekocht, eens puzzelen hoe groot de ramp werkelijk is.

Ik heb namelijk een VW Polo gekocht die een af en toe optredende fout heeft waar ook de profs niet uit komen. Maar de auto is in zeer goede conditie, ik vind het zonde om hem nu al af te schrijven. Zo heb ik een leuk puzzelobject en ik leer weer een nieuw trucje.
 
Tja, ik durf bijna niet te reageren. Is BMW superieur? Ik denk het niet. Mijn R1150RS is best wel kritisch voor wat betreft de brandstof, op BP Ultimate rijdt ie het best (anders wat last van KFR). Maar wat ligt ie lekker op de weg, wat trekt ie al lekker vanaf 2000 RPM. Geen gedonder meer met kettingsmeren om de 350 km, geen gedonder met een choke (injectie motor) en de iABS die er op zit remt heel prettig. Fijn ook om te weten dat onderdelen voor deze fiets de komende 20 jaar ruim voor handen zullen zijn. Mijn Yamaha Maxim 550 (reed best wel aardig, ondanks het gedonder met de choke en het om de 30k wisselen van ketting) had scheurende afdichtingsrubbers waarvan de garage me vertelde dat de beschikbaarheid voor hen in ieder geval te lastig was geworden.... Of ik zelf maar op jacht wilde. Nu reed die nog prima, dus heb ik hem ingeruild voor een motor met cardan, injectie, beetje meer power, ABS en een schermpje waarop ik kan zien hoe warm de motor is, hoeveel benzine ik nog heb en in welke versnelling ik rij (ja, ja, da's eigenlijk alleen voor mietjes, maar ik vindt het toch best handig). Erg lekker ook, die touring koffers, een volle boodschappen kar Appie prop ik er met gemak in weg. Voor € 3.250 was die voor mij, een fiets uit 2001 met 78.800 op de teller. Ik weet niet of ik een andere fiets voor dat geld had kunnen vinden met al die techniek er op (was het alarm vergeten te vermelden). Superieur zal het dus wel niet wezen, maar prijs/kwaliteit scoort die fiets van mij heel hoog.
Voor mijn vrouw trouwens voor precies hetzelfde bedrag een R1150R Twinspark kunnen regelen uit 2003 met 31.300 op de teller. Die fiets loopt wel heel erg lekker zeg....
Kan verder niet veel vergelijkingsmateriaal noemen: heb een Kawa gereden (500cc), een Honda CM450A (450cc) en een Yamaha Maxim (550cc). Het reed allemaal best aardig.... Maar toch niet zo lekker als die twee Beemers die er nu in de schuur staan (oh nee, de R1150RS staat op dit moment braaf op me te wachten in het motorhok op Schiphol tot ik terug kom van het werk..)
 
rijgedrag e.d. zijn uiteraard persoonlijk interpreteerbaar. Er zijn er zelfs die vinden dat een Harley goed stuurt! MAAR gaat hier om de technologie toch?

BMW Durft ten minste iets. En als ze dan niet gek doen en een jap kopiëren is hij nog beter ook (s1000rr wint zowat alle tests waar hij in meedoet)

Hun technologie is ondanks de gedurfde ontwerpen meestal nog heel betrouwbaar ook. Ik zou met mijn technische knobbel ze dan beter durven noemen!

Ik zeg alleen maar:" kijk naar de resultaten van de langeduurtests in DUITSE bladen en dan zie je hoe superieur BMW dus NIET is."
Voor mensen die het lijstje toevallig niet bij de hand hebben citeer ik even uit de Motorrad van december:
de 10 motoren die de laatse 10 jaar het beste scoorden zijn:
1 Harley Road Runner ( Ja, ik moest ook even slikken)
2 yamaha XJ6 diversion
3 Honda CBF 1000
3 Susuki Bandit 1250
3 Susuki Gladius
3 Yamaha XT 1200 Super Tenere
7 Triumph Sprint ST
8 BMW K 1200 S
9 Kawasaki ER 6f
10 Honda VFR CBS ABS

Op 15 BMW F88
Op 21 BMW R1200 GS en BMW S1000RR
Op 35 BMW K1300 GT

Wanneer je alleen kijkt naar de slijtagedelen na deze test is de S1000RR ook de enige die een plaatsje in de top 10 kan veroveren.

Hiermee is dus objectief en duidelijk door de Duitsers zelf aangetoond dat de superieuriteit van hun motoren nogall tegenvalt, om het zacht uit te drukken
 
Motorrad van 21.12.2012, bladzijde 41.
trouwens ook grappig in deze uitgave hoe de toch wel erg nationalistische Duitsers een 6 cilinder BMW inzetten tegen de driecilinder Triumph om dan door de motorbeoordeling de BMW toch nog kunnen laten winnen van de Triumph. Trek je het verschil van deze punten af ( en laat ons eerlijk zijn wie zit nu op zo'n 6pitter te wachten) wint gewoon de Triumph op de meeste fronten.
 
Hmm, tja, ik heb op de triumph gereden, en rij redelijk vaak op de 6. Als ik moet kiezen wordt het de 6 met ruime voorsprong, maar het zijn niet echt (of echt niet) vergelijkbare motoren. De BMW bedient een veel hoger heel ander segment.
 
Laatst bewerkt:
Mweah, nee. Ik heb een BMW R1100RT gehad en flink wat mankementen er mee gehad. De techniek is weliswaar goed; de boxer motor is gewoon behoorlijk ontwikkeld (nogal wiedes gezien de leeftijd), maar veel van de elektra kent z'n zwakke punten. Accu's die snel leeg getrokken worden, ABS systeem dat in ongeveer 50% van de ritten weer herstart moest worden vanwege onvoldoende spanning. Mijn BMW K100RS was eenzelfde verhaal; veel problemen met de ontsteking gehad en de brandstof toevoer. De techniek is bij BMW soms wat te vooruitstrevend, daar waar common sense wellicht een betere oplossing had kunnen bieden.

Is BMW technisch superieur? Nee, maar wel vooruitstrevend. Desondanks rijdt ik liever een Honda, dan maar wat minder vooruitstrevend, die blijft rijden, dan een technisch hoogstandje met kinderziektes die zo'n motor z'n gehele levensduur blijven plagen.
 
Ik heb jaren terug een R1100R gehad. Toen was ik nog BMW minded.
Ik keek uit naar de nieuwere techniek op motoren zoals inspuiting en alle zaken die er een moderne motor van maken.

De motor heeft mij nooit in de steek gelaten, maar het rijden was op een gegeven moment minder plezierig geworden door het veelvuldig herhalen van het KFR gedrag/euvel.

In de bochten met een flinke hik in toeren terugvallen en de volgende tiende van een seconden bijna volgas gaan. Dat heeft mij heel behoedzaam gemaakt en het lekker rijden was dan ook voorbij. Het is door de dealer nooit opgelost.
 
Mijn dealer heeft dat ooit veroorzaakt zelfs :). M'n GS had na een krap half jaar een kapotte klep (inderdaad rechts). Onder garantie gerepareerd maar daarna precies hetzelfde probleem als jij met de 1100R. Toen zelf maar eens afgesteld, de juiste bougies er in (ipv de goedkoopste bosch de de dealer op voorraad had) en na het wegpoetsen van door uitschieten (?) veroorzaakte bramen op het pasvlak naar het klepdeksel deed ie het weer prima :)
 
Hmm, tja, ik heb op de triumph gereden, en rij redelijk vaak op de 6. Als ik moet kiezen wordt het de 6 met ruime voorsprong, maar het zijn niet echt (of echt niet) vergelijkbare motoren. De BMW bedient een veel hoger heel ander segment.


Ik zou niet weten waarom ik de zescilinder zou kiezen. En een ander segment, tja voor mijn gevoel het segment van mensen die vooral geld over hebben, maar van motorrijden niet echt verstand hebben. maar dat is mijn mening. behalve het surplus aan motorvermogen biedt de BMW voor mijn gevoel niets extra's, en wees eerlijk, wanneer kun je dat surplus gebruiken, zonder direct de Hermandad achter je aan te krijgen?

Voor het geld dat ie extra kost kan ik een hele hoop oldtimerspeeltjes kopen die minstens even leuk zijn.
 
OMG..... had je tijd over BB? Dit topic is zoooo....... 2003 :P .

:+

liep er toevallig tegen aan

wist ik veel dat de beerput open ging _O-

trouwens,zo superieur is het niet geweest al die jaren, tot de nieuwe K series en s1000rr gaven ze altijd maximaal 100 pk per liter ,die boxerblokken :/
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan