Is de Fazer FZ1 weer tunen naar R1 vermogen

Hanzzzz

MF veteraan
3 dec 2002
5.497
181
Soest
Ik lees dat de FZ1 het blok heeft van een R1. Nu wil ik graag een R1 o.i.d. kwa rij-egeinschappen en gewicht/PK verdeling ;) maar een BlackBird o.i.d. kwa comfort. de FZ1 met volle kuip komt daar dicht bij in de buurt.

Nu lees ik dat het R1 blok terrug getuned is. :? Waarom?
Kun je vrij eenvoudig het R1 blok weer de 170 PK geven die het had? OF geeft dat andere problemen.

Hanzzzz
 
Ik weet geen details.
Maar is het niet zo dat er andere nokassen mogelijk andere kleppen andere inspuitingsprogammatuur (bij injectie) en zo nog wat andere onderdeeltjes in zitten?!
 
Klopt tmoons.

Zo'n R1 blok wordt niet zozeer terug getuned, maar meer wordt het motorkarakter aangepast, wat beter bij het karakter van het soort fiets past. Die aanpassing houdt dan wel vaak een lager topvermogen in, maar in de wat lagere toerenregionen is zo'n aangepast blok vaak 'n stuk sterker dan waar ie van afstamt.
 
Ik weet dat een FZ1 in ieder geval een zwaarder vliegwiel heeft om de smeuigheid onderin te verbeteren. Nu heeft een FZ1 toch nog dik 150PK, dus om nou te zeggen dat dat behelpen is :X

T'is wat dat betreft gelukkig geen zwaar gecastreerde CBF1000
 
Zo'n R1 blok wordt niet zozeer terug getuned, maar meer wordt het motorkarakter aangepast, wat beter bij het karakter van het soort fiets past. Die aanpassing houdt dan wel vaak een lager topvermogen in, maar in de wat lagere toerenregionen is zo'n aangepast blok vaak 'n stuk sterker dan waar ie van afstamt.
:^ En dik 150 pk is nou niet echt weinig te noemen ;)
 
Ach mischien ben ik wat te veel eisend maar een R1 heeft 1 pk per kg dus dat wijkt nogaf af van 150pk bij 200kg Eigenlijk zou ik 200kg willen bij een fiets van 200kg.

Vraagje: hoeveel seconden rij jij aan één stuk vol gas? Of gaat het puur om de cijfertjes?

Alternatief: hang er een turbo op :+
 
Vraagje: hoeveel seconden rij jij aan één stuk vol gas? Of gaat het puur om de cijfertjes?

Alternatief: hang er een turbo op :+
Vol gas vidnt ik niet zo interressant dan zou ik een Haya bog een zx-12 kopen. Accelleratie, wegligging en stuureigenschappen wel.

Ik vergelijk op het moment op de cijfertjes ja. Was ik zoek is de beste optie voor mij tegenstrijdige eisen. Ik rijd nu een VFR750 (ca 100pk met 200kg) dus ik ga er zeker op vooruit. (denk ik)

een Fazer lijkte een daarom zeker een goede optie maar het zou nog beter zijn als deze eenvoudig op te krikken was naar 170pk.
 
Vol gas vidnt ik niet zo interressant dan zou ik een Haya bog een zx-12 kopen. Accelleratie, wegligging en stuureigenschappen wel.

Ik vergelijk op het moment op de cijfertjes ja. Was ik zoek is de beste optie voor mij tegenstrijdige eisen. Ik rijd nu een VFR750 (ca 100pk met 200kg) dus ik ga er zeker op vooruit. (denk ik)

een Fazer lijkte een daarom zeker een goede optie maar het zou nog beter zijn als deze eenvoudig op te krikken was naar 170pk.
Erhmm hard op trekken is de fazer sneller dan de r1
iig van 0 tot 100 :P

En verder geloof me cijfertjes boeien geen kloot als je er op rijdt.
Verschil tussen 1 of 2 pk merk je niet...

Maar ben het met spider eens als je zo veel vermogen wil, dan moet je geen fazer kopen maar een zx12 ofzo.. die heeft ook de been ruimte
 
Klopt maar iets duurder dan ff een andere chip, wat tandwieltjes e.d.

Ik denk dat het wel even wat ingewikkelder (en duurder) is dan jij je voorstelt.
Nokkenassen kassa......
aanpassen chip, is dat mogelijk? of moet je aan een andere CDI unit?
diameter gaskleppen is die anders... is de compressie verhouding gelijk...
Een compleet R1 blok kon nog wel eens een goed optie zijn.

Verder zou ik zou me willen aansluiten bij het advies, rij eens met een Fazer.
Is het niet genoeg kan met een ander uitlaat, luchtfilers en een chip (of een powercommander) nog wel wat winst boeken..
Succes...
 
Vol gas vidnt ik niet zo interressant dan zou ik een Haya bog een zx-12 kopen. Accelleratie, wegligging en stuureigenschappen wel.

Ik vergelijk op het moment op de cijfertjes ja. Was ik zoek is de beste optie voor mij tegenstrijdige eisen. Ik rijd nu een VFR750 (ca 100pk met 200kg) dus ik ga er zeker op vooruit. (denk ik)

een Fazer lijkte een daarom zeker een goede optie maar het zou nog beter zijn als deze eenvoudig op te krikken was naar 170pk.

Kijk eens naar een Benelli TNT Sport (Naked) of een Triumph Speed Tripple, echte funbikes. Vooral de Benelli is qua acceleratie nauwelijks te verslaan. Veel koppel
laag op toeren.

Tip: Motorrad (Duits blad) heeft net nog 8 naked's getest, incl. accelaratiemetingen etc.

Edit: Nieuwe FZ1 eindigede in de middenmoot.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet wat je nu voor een motor hebt maar op je avatar zie ik een cbr600?
Zeg dat je huidige motor 90 pk heeft en 180 kg weegt?
Stap dan aub eerst eens op de nieuwe FZ1 met 150 pk, ik denk dat je al die pk's nog niet eens vol durft/kunt benutten.
Ik heb zelf ook eerst een '94 cbr600 gehad en nu sinds een jaar een rsv mille met zeg ongeveer 118 aw pk's. Geloof me net na zo'n cbr is dat echt wel ff meer dan genoeg. met de mille heb ik nu een paar keer op het circuit gereden en heb echt genoeg power. Nu heb ik pas zoiets van ok het mag wel ietsje meer";. Pas als je echt ervaring hebt op zo'n machine benut je alle pk's.

Maar idd het is wel kicke, pk per kg! ;)
 
Kijk eens naar een Benelli TNT Sport (Naked) of een Triumph Speed Tripple, echte funbikes. Vooral de Benelli is qua acceleratie nauwelijks te verslaan. Veel koppel
laag op toeren.

Tip: Motorrad (Duits blad) heeft net nog 8 naked's getest, incl. accelaratiemetingen etc.

Edit: Nieuwe FZ1 eindigede in de middenmoot.
Triumph Speed Triple heb ik ook goede verhalen over gelezen. Maarre moet je daar een ander sleutelset voor aanschaffen?

Benelli heb ik nog niet na gekeken. ken ik niet zo is dat betrouwbaar spul? Is dat niet te klein voor iemand van bijna 2 meter?

Overigens zoek in niet een naked bike meer met volledige kuip.

Of is dan de goede aanduiging FZS 1000 Fazer GT. Kom er niet helemaal uit met die aanduidingen van de Fazer. :?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan