is de smartphone alternatief voor je Garmin/TomTom?

hansvaessen

MF veteraan
4 jun 2012
2.524
22
wierden
Beste lieden,

Ik zal er geen geheim van maken: ook als MrGPS blijf ik behoorlijk Garmin-adept. Neemt niet weg dat ik toch ook beslist de ontwikkelingen rond de smartphone in de gaten blijf houden.

Op dit moment vind ik de IOS c.q. android phone nog niet echt een alternatief voor de 'dedicated device' als de Garmin Zumo. Maar de ontwikkelingen gaan snel:
- op basis van de nieuwe (nano) technologie zullen tenminste de high-end smartphones binnen twee jaar allemaal waterdicht zijn (bron: MrGPS ;))
- nu zo'n beetje de maximaal relevante schermresoluie bereikt is zal de aandacht verschuiven naar afleesbaarheid in zonlicht (bron: MrGSP ;))
- zowel accucapaciteit als stroomverbruik van applicaties zullen de komende jaren flinke stappen maken (bron: MrGPS, maar die gelooft hier zelf niet helemaal in..)
- er zullen geweldige apps komen, specifiek voor de motorrijder (Bron: MrGPS, maar die heeft ook hier z'n twijfels bij).

Het is voor mij onmogelijk alle ontwikkelingen zelf in de gaten te houden. Vandaar dat ik de hulp van mede-rijders inroep.

Als je ervaring hebt met je smartphone (iphone, android of windhoos) in combinatie met navigatie op de motor (en dan vooral: het rijden van routes, niet zozeer van A naar B): laat dat hieronder dan graag weten.

Voor de helderheid: daarbij niet zo'n behoefte aan iemand die vertelt hoe geweldig z'n garmin is, en hoe shit die smartphone; evenmin het omgekeerde. Het gaat me om daadwerkelijke ervaringen met
- welke type telefoon
- welke bevestiging en overige voorzieningen voor voeding en geluid
- welke app(s)

Wie roept?
 
Persoonlijk blijf ik bij de Garmin.
Telefoon staat uit tijdens het motorrijden *O*
Dan mag niemand mij storen :]
 
Beste lieden,

Ik zal er geen geheim van maken: ook als MrGPS blijf ik behoorlijk Garmin-adept. Neemt niet weg dat ik toch ook beslist de ontwikkelingen rond de smartphone in de gaten blijf houden.

Op dit moment vind ik de IOS c.q. android phone nog niet echt een alternatief voor de 'dedicated device' als de Garmin Zumo. Maar de ontwikkelingen gaan snel:
- op basis van de nieuwe (nano) technologie zullen tenminste de high-end smartphones binnen twee jaar allemaal waterdicht zijn (bron: MrGPS ;))
- nu zo'n beetje de maximaal relevante schermresoluie bereikt is zal de aandacht verschuiven naar afleesbaarheid in zonlicht (bron: MrGSP ;))
- zowel accucapaciteit als stroomverbruik van applicaties zullen de komende jaren flinke stappen maken (bron: MrGPS, maar die gelooft hier zelf niet helemaal in..)
- er zullen geweldige apps komen, specifiek voor de motorrijder (Bron: MrGPS, maar die heeft ook hier z'n twijfels bij).

Het is voor mij onmogelijk alle ontwikkelingen zelf in de gaten te houden. Vandaar dat ik de hulp van mede-rijders inroep.

Als je ervaring hebt met je smartphone (iphone, android of windhoos) in combinatie met navigatie op de motor (en dan vooral: het rijden van routes, niet zozeer van A naar B): laat dat hieronder dan graag weten.

Voor de helderheid: daarbij niet zo'n behoefte aan iemand die vertelt hoe geweldig z'n garmin is, en hoe shit die smartphone; evenmin het omgekeerde. Het gaat me om daadwerkelijke ervaringen met
- welke type telefoon
- welke bevestiging en overige voorzieningen voor voeding en geluid
- welke app(s)

Wie roept?

er is in mijn ogen maar 1 telefoon een goed alternatief voor de garmin, en dat is de telefoon van garmin(asus)

kijk hier maar eens http://www.garminasus.com/nl_NL/

zelf heb ik de a50, maar nu is de a10 uit. ik heb hem toen der tijd bij navshop.be gekocht, k weet niet of dat ze die nog verkopen.
maar tis ideaal, t draait op android. en naast het android staat het navigatie systeem. t enigste wat je beperkt op navigatie gebied is routes inladen. je kan wel routes op de telefoon zelf maken.
 
Het is voor mij onmogelijk alle ontwikkelingen zelf in de gaten te houden. Vandaar dat ik de hulp van mede-rijders inroep.

Als je ervaring hebt met je smartphone (iphone, android of windhoos) in combinatie met navigatie op de motor (en dan vooral: het rijden van routes, niet zozeer van A naar B): laat dat hieronder dan graag weten.

Voor de helderheid: daarbij niet zo'n behoefte aan iemand die vertelt...

Je hebt in ieder geval de arrogantie van een gemiddelde Garmin-adept goed weten te verwoorden en stapt 'haast' blanco in je eigen onderzoek. Voor alle duidelijkheid; iedereen heeft op een forum de vrijheid van reageren, ook als het jou even niet zo uitkomt.
 
@ Hans:

Nu toch al een drietal jaar ben ik aan't uitzoeken wat voor mij een goede navigatie op de motor kan zijn.
In het prille begin navigeerde ik met mijn Magellan SporTrack Map.

sporTrack.jpg
[/URL]

Die map moet je verstaan als een stukje map van zo'n 100Km op zijn vierkant, want het interne geheugen is slechts 5 Megabites!
Zeer basic en rudimentair maar het lukte me toch om te komen waar ik wou zijn.
Desnoods met een ommetje,...
En steeds ondersteund met een echte papierenkaart.
Met die SporTrack heb ik zeer dikwijls "genavigeerd" op enkel de eindcoördinaat: een pijl gaf de richting aan en aan de hand van de afstand tot het eindpunt koos je dan maar je afslag/richtingsverandering.
Heeft me op boeiende plaatsen gebracht.
Die Sportrack was 100% waterdicht, toen ie nieuw was dreef hij op water! Want dat was de uiteindelijke doelgroep voor dat soort GPS'sen: buitensporters, rugzaktoeristen, geocachers en dat soort ongein.

Toen kreeg ik een HTC in bruikleen, een echte smartphone met alles erop en eraan.
Daar maakte ik een beugel voor,
plaatste ik een 12V-stopkontakt op de kleine V7

htclinks.jpg
[/URL]

en kocht ik navigatie-software Sygic Mobile Maps 10 Europe.

sygic.jpg
[/URL]

Zo een Smartphone is natuurlijk kwetsbaar op een motor:
je hebt trillingen,
stof
en als't regent: water.
Laat dat nu net de drie grootste "dooddoeners" zijn van een Smartphone.
Meteen ook een verklaring waarom "echte" motor gps-sen zo duur zijn!
Ik zou ik niet zijn als ik daar geen oplossingen voor zocht:
om de trillingen enigszins te dempen beklede ik de zelfgemaakte beugel uit met zacht rubber van zo'n 3mm dik
en om stof en vooral water buiten te houden trok ik er een plastic zak over :)
Het zag er niet uit,
maar Lommel 2011 heeft bewezen dat het effektief was: de HTC doet nog steeds dienst, zij het in iemand anders zijn handen.

Waarom ik software kocht, terwijl smartphones via ingebouwde, of gratis app's, ook kunnen navigeren?
Awel, ik had/heb een zeer beperkte data-limiet, en die app's kunnen niet werken zonder netwerk-verbinding (vooral in het buitenland een zeeeeeeeeeeeer dure bedoening),
en Sygic werkt volledig off-line, net zoals een Zumo of iets dergelijks.
Nog een voordeel van Sygic is dat je routes kan maken
en dat je routes kan inladen,
zij het wel routes die voor Tom-Tom zijn gemaakt, in het *.itn-formaat dus (die je dan wel nog in het *.itf (door Sygic te verstane) formaat moet zetten).
De enige beperking (net zoals bij Tom-Tom) is dat je na 50 route punten een nieuwe route moet maken,
bij lange routes opsplitsen dus.
Voor de rest werkt die Sygic-software als een doodgewone GPS:
snel en nauwkeurig
vlugge connectie met de satellieten
vele parameters in te stellen: vlugste weg met/zonder autostrades; kortste weg met/zonder autostrades; met/zonder tolwegen; rijstrook-assistentie; eventueel radar-waarschuwing (netwerkverbinding nodig!); en zoveel meer.
Wat ik niet gebruik en ook nog niet heb gemist zijn gesproken instucties:
omdat het toestel in mijn blikveld gemonteerd staat hoef ik slechts zeer kort mijn ogen van de weg af te halen.
En bij ingewikkelde situaties (stadskern in een onbekende streek) ga ik effe aan de kant staan om een indruk te krijgen van de te volgen weg.

Tot slot het 12V stopkontakt:
ik maakte een aftakking net na de hoofdzekeringen (zodat bij kontakt "af" ook de stroom wordt onderbroken) en in die draad plaatste ik een "draad-zekering".
Het stopkontakt zelf monteerde ik op een beugel van het windscherm.
En zo'n stopkontakt is echt wel nodig:
waar mijn ouwe SporTrack op één set batterijen 15 uur kon werken is zo'n HTC als navigatie na zo'n 2 à 2.5 uur zo plat als een lege batterij :)
Een "kwaal" waar naar't schijnt alle smartphones mee te kampen hebben.

Toen na de zomer mijn GSM er na vele jaren trouwe dienst de brui aan gaf aarzelde ik dan ook niet om in het Smartphone-segment te gaan shoppen: een Samsung Galaxy Ace, een middenmoot model.
Maar toch al met een merkelijk groter scherm dan de HTC.
En ook al is dat een Android-toestel (de HTC was Windows-mobile, met als nadeel echt "windows", namelijk vastlopen op de meest ongemakkelijke momenten), de Sygic (geïnstalleerd op de micro-Sd kaart) kon ik gewoon verhuizen.
Top!

Een nieuw toestel prop je niet in een beugel met een plastic-zak erover,
nee, daar zoek je iets deftig voor.
Mijn eerste gedacht was een Givi S850, een soort tas die je met velcro's aan je stuur bevestigd:

s850_3.jpg


s850_1.jpg
[/URL]

Met deze Givi navigatietas/houder is het mogelijk om elk navigatie apparaat dat ook in de auto wordt gebruikt eenvoudig en handig op de motor te gebruiken.

Tevens biedt deze tas nog meer opberg mogelijkheden. Spullen als sleutels, mobile telefoon etc. is gemakkelijk in deze tas mee tenemen. De tas/houder is water afstotend en voorzien van waterdichte ritsen. Voor de zware regenbuien wordt er een aparte regenhoes meegeleverd.

Vrijwel elke autonavigatie is hier in op te bergen.

Als nadeel zag ik de regenhoes die je dan niet mag vergeten,
of je kan ze er constant laten opzitten natuurlijk, maar dan zit je met twee lagen plastic waar je doorheen moet kijken,
en is de GPS dan nog vlot te bedienen?
Een tweede nadeel is de manier van bevestigen: met twee velcro's aan het stuur,
ik vrees dat ofwel (bij mijn stuur althans) de Givi-tas voor de tellers zal zitten ,
ofwel aan het zicht zal onttrokken worden door de tanktas. Vooral op reis is die op z'n maximum en tamelijk hoog.

Al verder zoekende kwam ik dan terecht bij Otterbox

OtterBox Protective Cases | Best-selling Smartphone Case* | OtterBox

en meer bepaald hun Aquabox:

http://www.otterbox.nl/index.php?ProdGroup=RAMAQ2X

aquabox.jpg


aquabox2.jpg
[/URL]

Na vele gebruikerservaringen te hebben gelezen besloot ik deze dan ook aan te kopen.

enkele foto's na montage:

kabeltje gaat via de voet naar binnen:

DSCF0024.jpg
[/URL]

in princiepe is het waterdicht zo, maar waar de kabel binnenkomt heb ik brede zwarte isolatietape geplakt:

DSCF0026.jpg
[/URL]

dan komt daar een bijgeleverde opvulmouse over:

DSCF0025.jpg
[/URL]

en tot slot de smartphone op zijn plaats:

DSCF0027.jpg
[/URL]

en het deurtje dicht natuurlijk :)

Je kan je natuurlijk afvragen: waarom al die moeite doen als je heel simpel een motor-gps kan kopen?
Wel ik ben van het eerder gierige type (ik durf dat toe te geven),
anderzijds, waarom zou je twee toestellen gebruiken als het met één ook gaat?
Alles op één toestel heeft bovendien ook het voordeel dat je maar één stopkontakt hoeft te hebben, en dus na de rit met een opgeladen GSM aankomt,
geen gezoek naar een oplaadpunt na een aantal dagen reizen.
Langs den andere kant, als dat ene toestel het om de een of andere dwaze reden begeeft heb je effektief niks meer (een reden te meer om nooit de goeie ouwe wegenkaart achterwege te laten).

Bon,
nu de hard-ware op poten staat,
hoe ga ik te werk om routes te maken?

Met Motoplaner:)

Kurviger Motoplaner

Op die kaart teken je uit waar je langs wilt, ofwel doe je dat in planningsmodus "tour";
dan "berekend" Motoplaner een route van punt naar punt,
ofwel doe je dat in planningsmodus "POI", Point Of Interest,
van punt naar punt, maar dan geen route berekend,
als ik dan opsla in Tom-Tom formaat (*.itn) kan mijn Sygic zelf berekenen met de door mij ingestelde parameters.
Wat in Motoplaner speciaal is, is dat je je in *itn formaat opgeslagen bestandje (of eender welk formaat dat je hebt gekozen) niet meer kan openen om bijvoorbeeld na te kijken en eventueel aanpassingen te doen.
Nee,
je maakt je route,
als je denkt dat ze klaar is, of je stopt er mee voor vandaag, dan bij "tour aktionen" klik je op "Weitergeben",
je zal in de adresbalk een hoop coördinaten zien verschijnen na Kurviger Motoplaner,
iets in de genre van:
"Kurviger Motoplaner"
(voer bovenstaande maar eens in (wat tussen de " staat, maar dan zonder de "), in je navigatiebalk van Firefox of zo, je zal een deel van een toertocht zien verschijnen)
Met andere woorden:
je werk opslaan doe je dus door op "Weitergeben" te klikken
en daarna een bladwijzer te maken van wat in de adresbalk staat.
Als je weer zin hebt om verder te werken roep je "gewoon" die opgeslagen bladwijzer weer op en je doet rustig(?) verder.
Een rare manier van werken, maar die Duitsers hebben wel een handig programma ter beschikking gesteld,
Kijk bijvoorbeeld eens rechts-bovenaan in Motoplaner,
waar standaard "kaart" staat, en verander dat eens in "terrein",
hier in ons vlakke Belgenland levert dat niks spectakulair op,
maar "surf" eens naar de Alpen, daar is het een grote hulp op de hoogtes van de laagtes te onderscheiden, uiteraard kan je de satellietbeelden ook gebruiken.

Wat gebruik ik nog in mijn planning?

Google Maps => geen verdere uitleg nodig zeker?
Google Streetview: vindt ik ongelooflijk handig want je kan virtueel al eens gaan rondneuzen waar je terecht (hoopt) te komen. Jammer dat Duitsland nog on-ontgonnen gebied is,... Maar Frankrijk bijvoorbeeld is perfekt virtueel te bezoeken.
ViaMichelin: Kaart Nederland - interactieve kaarten en plattegronden - ViaMichelin => omdat je er net als op de gedrukte kaarten de groen-omlijnde baantjes en de points-de vue op terugvindt.
(en omdat mijn auto-GPS een ViaMichelin is en ik gemaakte routes van PC naar de GPS kon verzetten, vroeger, toen ik nog Windows had, maar nu is alles Ubuntu,...)
Landkaarten van o.a. Michelin, maar ook van Falk en stafkaarten van het Nationaal Geografisch Instituut (kortweg NGI).

Wat ik dus met deze set-up NIET kan is bijvoorbeeld toekomen op een primaVera en van een SD-kaart of zoiets direct de route inladen en rijden.
Nee, dat moet ik thuis achter "mijn" PC'tje doen.

Bovenstaande is een kleine 7 maand geleden door mij geschreven voor het Moto Guzzi-forum België.

Ondertussen kan ik hetvolgende besluiten wat betreft smartphone-navigatie op de motor:

1) het werkt wel degelijk, en de door mij gebruikte Sygic-Aura doet wat het moet doen, en je kan routes maken en rijden. Met maar één beperking: als je een waypoint mist (wegenwerken of zo) dwingt Sygic je steeds naar dat waypoint ipv je naar het eerst volgende te sturen. Heb er nog geen oplossing voor gevonden.

2) in vol zonlicht is het scherm quasi niet leesbaar. En dit vindt ik nu eens HET grootste nadeel van al: je ogen moeten op de weg gericht zijn, en niet zitten turen naar je navigatie. En nee, ik wil geen Truus in m'n oren horen!

3) Een smartphone op navigatie vreet batterij, dus 12-V stopcontact, en laat het laad-stekkertje tijdens mijn recente Normandië-reis op de tweede dag kapotgetrild zijn. Dus geen navigatie meer na dag 2,... :( Had ik op reis een soldeerbout gehad, het was dezelfde dag gerepareerd geweest. Of hoe iets stom je elektronica compleet onbruikbaar kan maken.

Dat was het zowat,

Christiaan
 
Zo cvcaelen, dat is een flink verhaal. Ik zou het wat korter houden:

Heb zelf een motorola droid 3 (android) die ik deze lente gebruikt heb voor een lang weekend sauerland. Ik had van te voren routes gemaakt met het programma Tyre voor zowel de heen, dag en terugroute. Het programma wat ik gebruikte op mn telefoon: Copilot Live Premium Europe.

Copilot is erg uitgebreid en heeft minstens netzoveel opties als een tomtom of garmin. Ik heb dan ook zonder veel problemen de route kunnen rijden. Geen last gehad van uitval of wat dan ook.
Wel is copilot langzaam (als je geen top-end mobiel hebt) en is het route-systeem omslachtig en soms verwarrend. Zo kun je kiezen wel voertuig je gebruikt maar gebruikt copilot zonder dat hoe precies de routebereking op basis van je voertuig (gebruiksgegevens anderen). Je moet dus wel je route controleren of logisch nadenken met het plaatsen van waypoints.

Op het moment probeer ik Sygic. Mijn eerste indruk is dat Sygic auro vele malen sneller/soepeler werkt dan copilot. Wel zijn er wat minder instellingen. Routes heb ik nog niet geprobeerd maar het werkt wel.

Als bescherming/houder voor mn mobiel heb ik bij de halfords simpelweg een waterdicht fietsnavigatietasje gekocht:
fietstasje.jpg

Het tasje is erg goedkoop (€18) en zit erg goed vast. Zelfs over slecht wegdek blijft het goed zitten. Heb em ondertussen ook in zware regen kunnen testen en mobiel blijft droog.

Tot slot heb ik op ebay voor €7,50 totaal een micro-usb kabel gekocht (moest een met haakse aansluiting, anders paste het niet), een 12v sigarettenaansluiting, en een 12v-USB adaptertje:
12v.JPG

12vusb.JPG



Totale kosten (los van mobiel etc.) €25 :)
 
De donders wat een lap tekst :}

Ik gebruikte mijn smartphone van nokia met garmin software. Zat gewoon in de binnenzak met oortjes. Was prima te volgen en voelde me een ware rallydriver die puur op tekst werd genavigeerd. Af en toe lastig, wanneer zijwegen elkaar rap opvolgden. Van A naar B prima, voor routes geen doen.

Grootste nadeel was echter dat de software op de smartphone behoorlijk vaak een fatal error kende B|
Moest je stoppen en opnieuw opstarten. Batterij werd ook vrij rap leeggezogen. Maar met de veel nieuwere smartphones van nu lijken me dat eigenlijk kleine problemen. Vind de GPS in de telefoon van destijds en mijn samsung galaxy2 wel minder...
 
christiaan,

daar heb ik met mijn htc hd2 navigatie configuratie weinig aan toe te voegen.... perfect beschreven hoe het wel (en soms ook niet) werkt.
Grootste nadelen voor mij zijn het zonlicht (zoals je zei) en het risico op een overleden gsm (afkloppen in 2 jaar nog niet gebeurd)
 
Ik hou het ook wat korter :+
Tot nu toe erg tevreden over Navigon op iPhone4 in een Biologic box en een 12V>USB aansluiting ineen: USB Motorcycle Power Supply Charger with Handlebar Clamp for iPhone, iPod, GPS | eBay

Route importeren echter nog niet geprobeerd, ik neem wat plaatsen onderweg, dan zet ik snelwegen: vermijden, route: mooi, werkt prima. Ik reis graag licht, met zo min mogelijk spullen, dus mijn grootste voordeel hiervan is dat ik niet nóg een apparaat mee hoef te nemen.
 
Voor alle duidelijkheid; iedereen heeft op een forum de vrijheid van reageren, ook als het jou even niet zo uitkomt.

Volkomen gelijk; excuus als ik het wat onhandig formuleerde. De achtergrond is dat ik heel vaak dergelijke discussies (over garmin vs tomtom) binnen enkele reacties heb zien verzanden in uitwisseling van 'ik heb toch gelijk' standpunten...

Het is niet moeilijk om, als garmin-gebruiker, de nadelen van de smartphone op te noemen. Maar het gaat mijn er nu juist om wat er op dit moment wèl kan, en hoe dat bevalt.

Reeds nu dank voor de (soms zeer uitgebreide!) reacties!

Ben ook erg benieuwd of er al iemand een toestel heeft ontdekt waarvan de afleesbaarheid wèl als voldoende ervaren wordt.
 
Als ik de iphone op volle helderheid zet gaat het eigenlijk wel goed, ik heb een paar keer gehad dat ik mijn hand erboven moest houden met de zon schuin achter me geloof ik.
 
Reflectie van de zon kan ook bij de het halfords tasje een probleem zijn. Als je je telefoon echter zo kan plaatsen dat het scherm tegen het plastic zit dan valt het reuze mee (zitten verhogingsrubbertjes bij).

Perfect zal het wel niet zijn, maar het scheelt ontzettend veel geld en je hoeft weer een apparaat minder mee te nemen.
 
Perfect zal het wel niet zijn, maar het scheelt ontzettend veel geld en je hoeft weer een apparaat minder mee te nemen.

Klopt allebei allicht. Althans: je bepaart geld, maar ook weer niet zo héél veel: je moet toch wat uitgeven aan bevestiging, stroom en software; en de zumo210 vind je tegenwoordig al voor 250 euro..

In hoeverre speelt hierbij ook 'de fun' het maximale uit je telefoon te halen?
 
Klopt allebei allicht. Althans: je bepaart geld, maar ook weer niet zo héél veel: je moet toch wat uitgeven aan bevestiging, stroom en software; en de zumo210 vind je tegenwoordig al voor 250 euro..

In hoeverre speelt hierbij ook 'de fun' het maximale uit je telefoon te halen?
Nouja, ik ga er van uit dat je al een telefoon hebt. Sygic kost €20 voor de benelux, en in mijn geval totale kosten voor aansluiting en hoesje €25.
Totaal €45. Dat scheelt dik €200, dat vind ik best wel héél veel.
 
Laatst bewerkt:
voor mij was het puur kosten
1) weinig gebruik
2) telefoon had ik
3) tomtom toevallig ook (gratis)
4) stroom zat al op de motor
5) hoesje 18 euro

tomtom/garmin zijn al gauw minimaal 250 dus dan is de keuze best rap gemaakt...
 
Ik heb een Iphone 3 GS, heb er Navigon op staan, werkt goed voor normale navigatie, alleen routes laden altijd met een omweg, maar wel makkelijk via mail maar altijd via omweg en je hebt een jailbreak nodig.
Nu net Copilot west europa gedownload en geinstalleerd, route inladen was een stuk makkelijker morgen ga ik er mee proef rijden, zal ze allebij weer eens proberen.

heb een houder van ultimate addons, (spat)waterdicht en een waterdicht USB aanluiting deze werken naar behoren en samen met een bluetooth headsetje lekker navigeren met een muziekje erbij :)

Oja software gratis, houdertje €35 en USB een euro of 30 ook dacht ik !

Zou voor de software ook best willen betalen helaas valt de bruikbaarheid nog weleens tegen en er zijn vaak geen gratis/proef versies beschikbaar, dus moet het maar Piet Piraat.
 
Laatst bewerkt:
en je hebt een jailbreak nodig.

Dat brengt me op een ander aspect: 'jailbreak' is een term die voor velen wellicht heel andere associaties oproept dan die jij bedoelt ;).

Voor wat het waard is: op het mrgps youtube kanaal zie 90% 45 jaar of ouder is.

Ik ben wel erg benieuwd in welke mate leeftijd van invloed is op het al dan niet gebruiken van iphone/android op de motor.

Ik weet dat het onbeschoft is om te vragen naar leeftijd, dus dat zal ik niet doen. Maar mag ik wel vragen naar de leeftijdscategorie?
A. 18-34
B. 35-44
C. 45-54
D. 55-183

Ik weet: het begint daarmee te lijken op marktonderzoek. Dat is het misschien ook wel een beetje; het gaat me erom meer gevoel te hebben bij de ontwikkelingen. Juist omdat je in de auto een enorm verschuiving naar de smartphone ziet wil ik ook wel eens weten waar we op de motor 'staan'. Zowel qua toepasbaarheid, redenen als 'doelgroep'.

(En ja: op grond van persoonlijke ervaring weet ik dat ook een 45 plusser best kan jailbreaken ;))
 
Vandaag de ingeladen route gereden met Copit live 8 op de iPhone.
Moet zeggen werkt perfect, beter als Navigon m.i.
Alleen geeft hij wel steeds alleen de route naar het volgende waypoint/stop en laat de rest niet zien.
Kweenie of dit normaal is of dat het aan de route ligt maar hij pakt wel gelijk het volgende, dus geen groot probleem. Wel wilde hij terug naar het begin toen ik hem in de pauze uitgeschakeld had.
Niet doen of de gereden waypoints wissen, wat vrij eenvoudig gaat.
Al met al wel tevreden met Copilot, behalve de zeurderige stem van die muts.
Bluetooth setje is na de hele dag navi en muziek ook nog niet leeg.

Edit: je kan heel makkelijk de route bewerken en dan alle "stops" verbinden door er een waypoint van te maken op de telefoon zelf *D
 
Laatst bewerkt:
Vandaag de ingeladen route gereden met Copit live 8 op de iPhone.
Moet zeggen werkt perfect, beter als Navigon m.i.
Alleen geeft hij wel steeds alleen de route naar het volgen waypoint en laat de rest niet zien.
Kweenie of dit normaal is of dat het aan de route ligt maar hij pakt wel gelijk het volgende, dus geen groot probleem. Wel wilde hij terug naar het begin toen ik hem in de pauze uitgeschakeld had.
Niet doen of de gereden waypoints wissen, wat vrij eenvoudig gaat.
Al met al wel tevreden met Copilot, behalve de zeurderige stem van die muts.
Bluetooth setje is na de hele dag navi en muziek ook nog niet leeg.
Hoe laat je routes op navigon dan? Had heel mooi .rte bestanden maar kon ze nergens kwijt. Zelfs een route met navigon zelf gemaakt en opgeslagen, maar er was uberhaubt geen bestand aangemaakt op mn SDkaart
 
val met 31 in de categorie a :)

Vandaag of morgen eens sygic proberen op de android telefoon... anders houden we het bij tomtom op de windhoos hd2
 
Terug
Bovenaan Onderaan