Is deze benzine kraan nog te redden?

Kabouter Puntmuts

Blue Ninja
19 mei 2003
7.702
872
IJsselstein
Dit is de benzine kraan van een ZX-9R uit 2002

full


en in dat gaat hoort een verloop stukje te zitten waarop je de benzine slang aansluit.

[i.v.m. één foto per post, door naar de volgende post]
 
Ben ik weer, met precies dezelfde vraag :')

De benzine kraan zat dus weer in elkaar dankzij de Loctite. Later de kraan in de tank vast gezet. En de tank op de motor.
Toen bleek dat ik de benzine leiding er niet meer op kreeg en daarom toch maar een nieuwe benzine leiding gekocht. Die nieuwe leiding er na verwarmen met veel moeite op gekregen.
Toen alles in elkaar zat bleek de kraan zeer stroef te draaien.
Daarom toch maar een revisie set besteld met nieuwe rubbers.
Vandaag de nieuwe rubbers erin gedaan maar toen bleek de kraan nog stroever te draaien :(

En de vraag is: heeft iemand nog tips??

[afbeelding]

[afbeelding]

Ik krijg de nieuwe benzine slang niet van kraan, daarom de kraan maar los van de tank gehaald.


Beetje raar dat de kraan opeens stroef liep. Misschien door lange stilstand.
Dat het revisiesetje nog stroever loopt dan het orgineel vind ik logisch. De oude is aangetast door de benzine en de ethanol wat er tegenwoordig rijkelijk inzit. (en dat trekt condens/water aan)
De rubbers zijn meer afgesleten dan de nieuwe.

Ik zou de kraan nog een keer loshalen en de nieuwe onderdelen vergelijken met de oude. Er zitten ook stalen onderdelen bij, zoals de veerring die juist moet zorgen dat het zaakje soepel rondgaat én goed afdicht. (De veerring centreerd het binnenwerk in de kraan)
Meet en vergelijk, misschien is de veerring wel te sterk en drukt deze het draaiende binnenwerk te vast in het nieuwe verse rubbertje. En misschien is dit nieuwe rubber wel net een paar tiende mm te dik, waardoor de kraan muurvast loopt.

En hoe ziet het binnenwerk van de benzinekraan eruit? Zitten er loopsporen in, of ziet alles er nog strak uit?
 
Laatst bewerkt:
Carbs vind ik wel ff wat anders als een benzine kraantje.......

Kraantje kost hooguit 100,- minus de kosten van het revisie set, dat is dan de uiteindelijke winst.

Carbs zitten ff in een andere prijsklasse;)


Op zich ben ik het met jouw eens.
Bij revisiesetjes weet je het nooit. Of het is goed, of het is niet goed en komt nooit meer goed.
Het is een gok.
Ik vind het wel een beetje flauw om weer te gaan zagen over een nieuwe kraan.
Het beginprobleem van TS was het toevoerpijpje wat eruit gevallen was. Na een goede en snelle reparatie was dat opgelost.
Een tijd later kwam TS erachter dat de kraan opeens heel zwaar liep en werd er gelijk een revisiesetje aangeschaft, wat misschien helemaal niet nodig was.
Wat ik al zei, lange stilstand en de rubbers verzadigt met benzine, en het draait opeens spontaan zwaar. Het klinkt mij niet helemaal logisch maar dat kan.

Ik heb jaren geleden een tweedehands orginele benzinekraan gekocht omdat daar de aansluiting opzat voor het vacuum membraamklepgevalletje.
De oude kraan was geklonken en had ik al losgeboord. Ook hier zijn er toch nog wel revisiesetjes voor, met zelfs een boortje erbij.
Maar ik ben er dus niet aan begonnen, ik bulk van het geld en betaalde gewoon op de gok 60 euri voor een orginele kraan van 17 jaar oud :? |( *O*
De oude begon te lekken via de draaiknop als je eraan begon te draaien, de dure tweedehandse heeft het nog jaren goed gedaan :j
 
Laatst bewerkt:
Nee, het gaat erom dat ik hier voor gek verklaard ben, maar uiteindelijk moet er toch een nwe kraan op.
Mss was ik toch minder gek als sommige zeiden hier...... ;)

mwwah, tubetje loctide van 10euri is het proberen waard.
Je kan alles wel meteen vernieuwen , koop dan meteen en nieuwe motor.

Ik ken de vaardigheden van TS niet, weet ook niet of hij het hele tubetje in de kraan leeggespoten heeft O-)
 
Rubbers met een klein likje siliconen vet insmeren. Zodat ze net glimmen is al genoeg. De benzine spoelt dit vet niet weg en het smeert de rubber afdichtingen voldoende om de kraan soepeler te laten draaien
Dus toch vet ertussen, dit durfde ik in eerste instantie niet aan omdat het nergens aanbevolen wordt.
Inmiddels de kraan weer in elkaar gezet met hetzelfde vet dat je ook op de rubbers van de remcilinders moet doen (het leek op siliconen en ik heb nog een grote tube liggen).
En de kraan loopt nu wel gewoon soepel.
Bedankt! :)

Heerlijk topic dit!
})
Ik blijf hem ook gezellig volgen :}
Ik begrijp jullie intenties niet :?
Ik ben geen motorfiets monteur en zelf weet ik het gewoon niet. Daarom vraag ik het hier.

Kraantje kost hooguit 100,-
Woow, duur! :+
De ZX-9R is uiteindelijk een oud hok, wat verder geen geld meer opbrengt.
Daarom wil ik er niet teveel geld insteken.

Beetje raar dat de kraan opeens stroef liep. Misschien door lange stilstand.
...
En hoe ziet het binnenwerk van de benzinekraan eruit? Zitten er loopsporen in, of ziet alles er nog strak uit?
Het binnenwerk van de kraan zag er gewoon netjes uit. Geen loopsporen.
Denk inderdaad dat lange stilstand zonder smerende benzine het probleem was.
Ik heb hier ook een nog oudere ZX-7R staan waar nog benzine in zit en daarvan loopt de benzine kraan nog zeer soepel.

Iedereen bedankt zover :)
Nu wachten tot de kou periode over is dan kan de motor naar buiten en weer benzine in de tank. Dat wordt de echte test.
 
Over het moeilijk verwijderen van de slag van de aansluiting op de benzinekraan, is wel de goede diameter benzineslang gebruikt. Je hebt 6, 7 en 8 mm slang, inwendige maat. Op elk uiteinde zal zo'n klemklip zitten die de slag op zijn plek houdt als die zonder klip makkelijk op- en af- geschoven kan worden.
 
Dus toch vet ertussen, dit durfde ik in eerste instantie niet aan omdat het nergens aanbevolen wordt.
Inmiddels de kraan weer in elkaar gezet met hetzelfde vet dat je ook op de rubbers van de remcilinders moet doen (het leek op siliconen en ik heb nog een grote tube liggen).
En de kraan loopt nu wel gewoon soepel.
Bedankt! :)Ik begrijp jullie intenties niet :?
Ik ben geen motorfiets monteur en zelf weet ik het gewoon niet. Daarom vraag ik het hier.Woow, duur! :+
De ZX-9R is uiteindelijk een oud hok, wat verder geen geld meer opbrengt.
Daarom wil ik er niet teveel geld insteken.Het binnenwerk van de kraan zag er gewoon netjes uit. Geen loopsporen.
Denk inderdaad dat lange stilstand zonder smerende benzine het probleem was.
Ik heb hier ook een nog oudere ZX-7R staan waar nog benzine in zit en daarvan loopt de benzine kraan nog zeer soepel.

Iedereen bedankt zover :)
Nu wachten tot de kou periode over is dan kan de motor naar buiten en weer benzine in de tank. Dat wordt de echte test.


Als je in het leger hebt gezeten dan is smeren er helemaal ingehamerd.
Geweer niet goed schoongemaakt en gesmeerd betekende opnieuw beginnen totdat het 200% was.
Is van levensbelang hé.

Buiten pissen en roken in het donker the same. Je hoort en ziet het van kilometers afstand })
 
Laatst bewerkt:
Nee, het gaat erom dat ik hier voor gek verklaard ben, maar uiteindelijk moet er toch een nwe kraan op.
Mss was ik toch minder gek als sommige zeiden hier...... ;)

Nee het ging erom dat jij klakkeloos 100 euro neertelt voor een nieuwe kraan alleen omdat het slangpilaartje in het geval van TS losgekomen was en deze prima met wat loctite terug te plaatsen was.

Dat daarna blijkt dat de kraan stroef loopt en ook na het plaatsen van een revisiesetje kon TS in eerste instantie niet weten en daar ging de eerdere discussie niet over.

Ik vind het overigens erg kinderachtig om dan in de rest van het topic alleen maar te gaan lopen zeuren en zuigen, maar dat terzijde :W
 
Nee het ging erom dat jij klakkeloos 100 euro neertelt voor een nieuwe kraan alleen omdat het slangpilaartje in het geval van TS losgekomen was en deze prima met wat loctite terug te plaatsen was.

Dat daarna blijkt dat de kraan stroef loopt en ook na het plaatsen van een revisiesetje kon TS in eerste instantie niet weten en daar ging de eerdere discussie niet over.

Ik vind het overigens erg kinderachtig om dan in de rest van het topic alleen maar te gaan lopen zeuren en zuigen, maar dat terzijde :W


full



Het slangpilaartje was de reden om dit topic te openen, met goeie tips van de meeste reageerders was het snel opgelost.
Niemand heeft hier adviezen gegeven om later een revisiesetje te plaatsen, dat was de motivatie van TS zelf.
Misschien was het niet nodig geweest en er waren problemen met draaien door onwetendheid van TS.
Maar dat is allemaal achteraf, het mooiste is dat je hiervan heel veel leert, van zo'n simpel benzinekraantje.

Daar is dit forum voor, met vallen en opstaan en tips van gebruikers dingen repareren en onderhouden.
En vaak loopt het uit de hand qua kosten, maar dit komt meestal door de vraagsteller zelf.
Dat het extra geld kost is de beste leermeester.

Niet echt volwassen om op zo'n manier te proberen jouw gelijk te halen. Stoer doen en met geld gooien is lekker makkelijk als je het geld hebt :P ;)

BTW, TS had het geld maar het ging hem om het principe. Oude motor, mag geen geld kosten, wel tijd *O*
 
Laatst bewerkt:
Op een paar kinderachtige reacties van Wil79 na is dit toch een leuk topic. Hoe je op een simpele manier een benzinekraan kunt repareren dat was de vraag en daar kwamen oplossingen voor. Zelfs bij andere voorbeelden waar reparatie zinvol en goedkoop is (binnenband fiets) aangeven dat je het risico van een loslatende plakker niet neemt en meteen vervangt. Pfffft.

Natuurlijk mag je je mening geven en zeggen dat nieuw voor 100 euro jou keuze is maar daar zo op door blijven hameren en een in mijn ogen kinderachtige pret vertonen als er later blijkt dat er iets niet meer gangbaar is in de benzinekraan vind ik van een onvolwassenheid getuigen die ik niet kan plaatsen.


Begrijp je niet dat mensen voldoening halen uit het repareren van dingen omdat het kan.
 
Zonder heel de discussie gelezen te hebben plak ik ook bij voorkeur geen binnenbanden. Een nieuwe kost de wereld niet, en behalve het gaatje in de droogt de rest van de binnenband ook uit met leeftijd dus is een verse zo gek nog niet.
 
was ook een keer zuinig binnen band geplakt ,met een warme band ging de plakker los
met gevolg een scheur in de binnen band in een keer alle lucht uit de band,
dat wil je echt geen tweede keer mee maken
zelfs op een trap fiets in een bocht niet
 
Ligt er ook een beetje aan hoe je de band en de plakker voor behandeld.
Band ruw schuren met schuurpapier en aan de plakker mooie rondingen knippen, als dat er niet aanzit.
En geen plaksel/lijm gebruiken van 20 jaar oud :/
 
Door de antilek buitenbanden van tegenwoordig heb ik zelden een lekke band, maar vroeger plakte ik altijd mijn banden.

Als je onderweg bent op een racefiets kan ik mij voorstellen dat je een band vervangt , is gewoon eenvoudig en sneller.
Maar thuis kan je die band gewoon op je gemak plakken.
 
Het was slechts een voorbeeld in dit topic, die fietsband plakken. Ging om het principe 7,95 voor een nieuwe binnenband of even de moeite nemen het Simson doosje te pakken. Sommigen willen alles "nieuw" , ook als repareren een makkelijke en snelle optie is.

Dat mag en is de zekerste optie, in het geval van een oude (plakkerige) binnenband doe ik dat ook. Maar dat kun je dan altijd nog beslissen. Noot: Het ging in eerste instantie over een messing tuitje op een benzinekraan die losliet. ;)
 
Het was slechts een voorbeeld in dit topic, die fietsband plakken. Ging om het principe 7,95 voor een nieuwe binnenband of even de moeite nemen het Simson doosje te pakken. Sommigen willen alles "nieuw" , ook als repareren een makkelijke en snelle optie is.

Dat mag en is de zekerste optie, in het geval van een oude (plakkerige) binnenband doe ik dat ook. Maar dat kun je dan altijd nog beslissen. Noot: Het ging in eerste instantie over een messing tuitje op een benzinekraan die losliet. ;)

Oh dat is wel te lijmen met een drupje loctite of secondenlijm. :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan