Is deze remklauw nog te redden?

k0en

MF veteraan
Donateur
18 jan 2004
3.210
3.479
Utrecht
Achterremklauw zat bij aankoop al behoorlijk vast. Nu de tijd voor groot onderhoud, en alles los gehaald. Nu is mijn vraag, wat zouden jullie doen met deze klauw? Is dit nog te redden? Corosie verwijderen met een Dremel en polijsten? Of is het rijp voor het oud ijzer?

Ene zijde:
DSC_4978_1.JPG
DSC_4979_1_1.JPG

Andere zijde:

DSC_4980_1.JPG

DSC_4981_1.JPG
 
Oef. Als je er plezier uit haalt kun je het proberen netjes te krijgen. Ik vind de achterrem niet van levensbelang.

Ik zou zelf gaan voor een goede tweedehands of nieuwe.
Zou mij teveel moeite zijn en dan nog kans dat het niet ok is.
 
't is niet de eerste keer dat ik remmen uit elkaar haal om ze te reviseren, maar wel dat ze er zo erg uit zien. Beetje corrosie ben ik niet bang voor en krijg ik wel weg, maar vroeg me af of dit ook te doen was, vandaar.
 
De boring van de klauw en de remzuiger staan niet met elkaar in verbinding, dus deze goed schoonmaken, nieuwe seals, en belangrijk, een zuiger zonder roest schade... anders gaat ie lekken.
 
Achterremklauw zat bij aankoop al behoorlijk vast. Nu de tijd voor groot onderhoud, en alles los gehaald. Nu is mijn vraag, wat zouden jullie doen met deze klauw? Is dit nog te redden? Corosie verwijderen met een Dremel en polijsten? Of is het rijp voor het oud ijzer?

Ene zijde:
Bekijk bijlage 1575271
Bekijk bijlage 1575272

Andere zijde:

Bekijk bijlage 1575273

Bekijk bijlage 1575274

Hoe zien de remzuigers er uit?
Wat op de foto's staat is eenvoudig schoon te krijgen
 
Waterproof korrel 400, kluwen staalwol, flink wat water en wat 'elbowgrease'.
Heb je ook wat eer van je werk..
Knikkerbusje AMZ erover, is het weer als nieuw
 
Achterremklauw zat bij aankoop al behoorlijk vast. Nu de tijd voor groot onderhoud, en alles los gehaald. Nu is mijn vraag, wat zouden jullie doen met deze klauw? Is dit nog te redden? Corosie verwijderen met een Dremel en polijsten? Of is het rijp voor het oud ijzer?

Ene zijde:
Bekijk bijlage 1575271
Bekijk bijlage 1575272

Andere zijde:

Bekijk bijlage 1575273

Bekijk bijlage 1575274
Zelf vandaag een vergelijkbare remklauw gedaan, zie mijn €500,-Challenge topic

In de kamers heb ik voornamelijk messing borsteltjes op de dremel gebruikt. De grove stukken oxidatie eerst weghalen met haakje (zie link in mijn post daar), scheelt tijd en verlengt de levensduur van het messingborsteltje op de Dremel.

De afdichting gebeurt op de seals en de remzuigers. Het oppervlak van de zuigers is dus veel belangrijker dan het oppervlak van de kamers. Zoals hierboven ook aangegeven.
 
Als de zuiger nfg zijn kun je er ook voor kiezen naar RVS zuigers over te stappen. Heb recent op eBay voor de vf750f nieuwe zuigers met alle rubbers gestoken. Voor deze twee zuiger achter klauw kostte 75 euro ofzo. Die zuigers zullen niet meer rotten.

db
 
Eigenaardig dat de meeste er voor gaan om de boring te vergroten door te gaan krassenen schuren om die corrosie weg te halen .
Boring is na corrosie altijd groter corrosie vreet namelijk materiaal weg .
zuigers kun je vervangen maar als de boring er zo uit ziet is vervangen verstandiger .

Stel je voor je bent lekker in de bergen aan het vegen en net voor een scherpe bocht met een diep ravijn raak je de achter rem aan en die slaat vast omdat je zuiger vast loopt door de teveel aan ruimte ( kantelt ) achterwiel blokt en je ziet je hele leven voor je ogen voorbij trekken terwel je naar beneden vliegt en dat allemaal omdat je een remklauw die te ver heen is perse wil redden .
Die dingen kosten net geen 30 euro bij de onderdelen handelaren is een kwestie van de goede er tussen uit pikken
 
Terug
Bovenaan Onderaan