Is dit deukje te plamuren?

BobberB

Die hard MF'er
14 jul 2009
727
0
Zwolle
Ik heb een tank op het oog maar er zit een deukje in. Nu vraag ik me af op dit goed weg te werken is door bijvoorbeeld plamuren. Ik heb zelf nog maar weinig ervaring met dit soort dingen daarom vraag ik eerst advies voordat ik hem koop.

Ik heb wel gezocht naar deuken in benzinetanks, maar dit gaat bijna allemaal over het daadwerkelijk uitdeuken.

foto:
full


de deuk zit links van de letter ''S''
 
Als ik dat deukje zo zie, dan denk ik dat "uitdeuken zonder spuiten" hier een mooi resultaat kan halen.
Kost je een paar tientjes, maar je ziet er niets meer van.

Plamuren kan uiteraard ook, maar dat blijft plamuur. Als het moet kan het, maar ik zou het laten uitdeuken.
 
Dat "restylen" (uitdeuken zonder spuiten) wil vaak maar moeilijk lukken met tanks want die zijn van verdraaid taai blik (lees dikker dan autoblik)

Klassiek gevalletje van uitdeuken en plamuren/spuiten lijkt me zo!
 
Laatst bewerkt:
uitdeuken zonder spuiten wordt lastig bij een tank.
maar de moeite waard op te proberen..

als je toch wilt plamuren kunnen ze desnoods even met een spotter aan de gang.
is een slagtrekker die zich met een puntje vastlast.
daarmee kun je de deuk wel mee verminderen
 
Je kunt je vraag ook even in het "motor spuiten/laten spuiten" topic plaatsen, daar komen de amateur en pro spuiters samen en daar zit ook nog wel wat kennis over uitdeuken bij.
Ik zelf denk dat het prima te plamuren is, aangezien het niet echt een grote plek is. Goed opschuren en ontvetten. En de juiste plamuur gebruiken. Dan moet dat helemaal goed komen.
 
Prima te plamuren. Maar daarna moet je helaas spuiten, en om dat er mooi uit te laten zien kun je het beste de hele tank spuiten. Dat kost wel een paar centen.

Dat uitdeuken zonder spuiten (als de lak niet gescheurd is, kan dat. De lak is een beetje flexibel) is misschien zo goedkoop dat je het eerst zou kunnen uitproberen? Als het niet lukt kun je alsnog met (staal)plamuur en spuiten aan de gang, lijkt me.
 
Ik zou zo'n deuk er eerst voor een groot gedeelte uit halen, desnoods een paar M10 moeren erop hardsolderen (LET OP MET BRAND) , draadstang erin , heetstoken en eruit proberen te trekken. Misschien dat het ook met een lijmsoort kan??
Als er teveel plamuur op komt kan het "losknappen" (ervaringsdeskundig). Die van mij is in de winter netjes en in de zomer zie je een rand waar de plamuur overgaat in metaal. Tank zat er al op btw. Heb momenteel een andere in de plamuur en verf staan waar een flinke knik in zat en ook op bovenstaande manier gedaan.
Zat gelukkig geen benzinedamp meer in, dat werkt wat prettiger.
 
eerst hoge randen weg tikken,eventueel met een lijm trekker iets uitdeuken en dan plamuren en spuiten...!!

als je rand aftekening hebt dan heb je of de verkeerde plamuur gebruikt of verkeerd uitgeschuurd,dat mag normaal gesproken niet gebeuren..!!!

met een spotter zou ik niet zo snel op een tank gaan,veel te bang voor gaatjes en onder roest...!!!

succes
 
volgens mij is de regel toch altijd zo weinig mogelijk plamuur gebruiken dus altijd eerst uitdeuken en dan als het niet meer anders is het laatste stukje in de plamuur zetten netjes de grovve randen rond tikken/maken en dan netjes afwerken spuitplamuur er op evt een hecht primer en dan spuiten maar

dus plmuur altijd zo min mogelijk ivm het ook kan knappen of scheuren en ja dan kan je weer opnieuw beginnen

uitdeuken zonder spuiten bij een tank is een optie maar je moet er wel goed (lees redelijk) bij kunnen komen met het juiste gereedschap
 
En elk plamuur is ok? Heb laatst alabastine autoplamuur gebruikt maar das toch wel erg zacht..
Alabastine heeft wel goed spul zoals twee componenten epoxy houtrotvuller maar van de plamuur ben ik nooit enthousiast geweest. Sowieso moet je alles wat je bij de Gamma kunt halen, vermijden. Althans, voor professioneel resultaat. Je gaat je kozijnen toch ook niet verven met Histor ipv Sikkens, Wijzonol etc.


Ik zou hetgeen je nodig hebt hier halen:
polyservice.nl

Verder zou ik epoxy plamuur gebruiken, dit laat zich zeer goed en lang verwerken en is en blijft vrij 'elastisch'.


Epoxy moet je wel zeer nauwkeurig mengen anders hard het niet optimaal uit.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan