Is dit dopsleutelsetje van acceptabele kwaliteit?

_P_

Banned User
1 apr 2004
4.389
0
Limburg
Het verhaal:

Ik ben dus op zoek naar een dopsleutelsetje/ratelsetje, en bij de lokale Hazet-dealer werd me een 61-delig setje aangeboden in een plastic koffertje voor EUR 99,-

Thuis gekomen vond ik dit setje uiteindelijk het goedkoopst bij louis.de (wie anders?) voor EUR 49,-

Voor 50 euro vind ik dit nog wel een acceptabel setje, daar er imbus- en torcxdopjes bij zitten, en er sprake is van "lange" doppen.

Visuele ondersteuning:
10003662_910.JPG


specs:

61-delige, semi-professionele set van mat Chroom-Vanadium-Staal in een degelijke stootvaste kunststof koffer. Voorzien van 3/8'' ratel met dopvergrendeling én -ontgrendeling.
De set bevat:
* Knietje en 3 verlengstukken.
* 18 Doppen in de maten 6 - 22, 24mm, met extra relief voor houvast.
* 9 Verlengde doppen in de maten 8, 10 - 15, 17 en 19mm. Inbusbitjes van 3 - 8, 10mm.
* Torxdoppen van T10 - T55.
* 6 Kruiskopbitjes PH1 - PH3 en PZ1 - PZ3
* 3 platte kopbitjes.
* 2 Bougiedoppen van 16 en 21 mm, en een half-inch-adapter.



De vraag:

Aangezien ik op zoek ben naar 6-kant doppen leek me dit setje niet veel soeps, het viel me echter op dat dit geen klassieke 12-kants doppen zijn. De fabrikant beweert grip te zetten op de zijkant van de moer middels de bolle uitstulpingen in de dop, en zodoende zelfs grip te kunnen bieden op 'versleten' moeren.

Aangezien het tell-sell gehalte van dit verhaal me net iets te hoog is (waarom gebruikt dan niemand anders deze doppen?) leg ik deze vraag bij m'n mede-MF'ers neer:

Werkt iemand met dergelijke doppen en zijn ze het geld waard? En heb je inderdaad nog grip op ietwat versleten moeren, of verslijt je ze er juist mee?

Nogmaals visuele ondersteuning:
Superlock%20dop%201.jpg
Superlock%20dop2.jpg



Kortom:
Gewoon nie mauwe om die 5 tot 6 tientjes of ff doorsparen en een setje van 150-200 euro aanschaffen?
 
Voor zover ik weet zijn 6-kantige doppen met een bolle kant juist heel handig voor een beetje afgesleten moeren. Ik mis in het rijtje goede merken Mannesmann, naar mijn idee nog een tikkeltje beter dan Geodore. En ook duurder '(

Wat die doppenset betreft. Samenstelling is oke, bolle wangen dus ook, maar uit de foto kun je de kwaliteit niet bepalen. Ik vnd het moeilijk om een advies te geven. Het enige waar ik rekening mee zou houden is dat je misschien nog een apart bougiedop moet kopen. Standaard zitten er maat 16 en 21 in, gangbaar voor auto's. Bij motoren komt maat 18 voor. En dan niet een andere lange dop voor je bougies gebruiken, daar zit geen rubberen binnenmantel in die voorkomt de de bougies bij het aandraaien beschadigen.
 
Okay, thx voor de tips! Zal een aparte bougiesleutel kopen.

Het de doppendoos aan de kant laten leggen, vanavond retourtje Aken. Voor die 5 tientjes.. Koop meteen wat ander klein grut dat bij motozoom 10 euro per artikel duurder is :p
 
Het lijkt me niet echt rommel, hazet,tengtools,gedore,enz is mooi als je er echt dagelijks mee moet werken.
Maar voor een beetje hobby is dat echt wel een goed setje.
Als je maar niet zo'n totrommel koopt van 150 delig voor 14,95 bij praxis want dan springt het chroom je om de oren en steeksleutel 13 wordt bij een keer gebruiken steeksleutel 14 of 15.

Gegroet Dennis
 
Aangezien het tell-sell gehalte van dit verhaal me net iets te hoog is (waarom gebruikt dan niemand anders deze doppen?) leg ik deze vraag bij m'n mede-MF'ers neer:

Werkt iemand met dergelijke doppen en zijn ze het geld waard? En heb je inderdaad nog grip op ietwat versleten moeren, of verslijt je ze er juist mee?
Ik mis Facom in het rijtje die hebben ook een doppenset met "bolle" kanten.
 
Ik gebruik op mn werk Tengtools en dat is huilen met de pet op. De ratels en doppen gaan nog wel, die zijn alleen een beetje lomp. Het overig gereedschap, vooral tangen en steek/ring sleutels, is ronduit waardeloos.

Prive heb ik ook zo'n koffertje als van Mannesmann, alleen dan van ProForte (zelfde gereedschap verder). Perfect gereedschap. Heb de grote ratel al meerdere keren moeten verlengen met 1.50 meter (volle gewicht eraan gehangen) om een aandrijfasmoer van mn auto los te krijgen. Ding doet het nog steeds als nieuw. Die doppen krijg je ook alles mee los met weinig kans op doldraaien van de zeskant. Wat mij betreft een aanrader.
 
Het speciale profiel heb ik ook gehad met gedore
ringsleutels deze geven echter diepe moeten in de
bouten en moeren.Bij verchroomde motorbouten is
dat funest.
Ik heb ze terug gebracht.
Van tengtools heb ik zeskante doppen met normaal profiel.
 
Ik heb een schroevendraaierset van Teng tools en daar ben ik niet tevreden over. De koppen waren snel versleten en ze passen nu niet meer goed.

M'n doppen en steeksleutels zijn van Snap-on en die heb ik via ebay gekocht. Ze zijn dus 2e hands, maar nog in uitstekende staat en een heel stuk goedkoper dan nieuw. En als er iets versleten is kun je het gewoon omruilen bij de lokale dealert :)

Zelfs als je niet vaak sleutelt zou ik toch kwaliteits spul kopen. Dan misschien niet alles in 1 keer, maar alleen wat je op dat moment nodig hebt. Zo blijven in ieder geval je bouten heel en kun je de collectie langzaam uitbreiden.
 
(Afbeelding)
166 euro. Een mannesmann set. Goede kwaliteit, maar ik heb zelf een set van Fantom waar precies hetzelfde inzit. Beide dozen met elkaar vergeleken, geen verschil.
En bij allebei paste de bougiesleutel niet in de cylinderkop van mijn BMW GS. '(

Gisteren zo een set gekocht, wel van een ander merk, maar ziet er wel goed uit. Het enige wat kapot kan zijn de ratels, maar daar kun je zo een andere voor kopen. Doppen heb ik zelfs van het goedkoopste buttmerk nog niet kapot gekregen, behalve met de luchtsleutel. Ik gebruik het voor "fijn" sleutelwerk, als ik echt met geweld erop moet pak ik altijd gewoon een ringsleutel. Mijn ratels belast ik niet meer als met de hand of een voet erop. Buiten dat heeft een dopsleutel altijd de neiging om van je bout af te kantelen als je veel kracht gaat zetten.

Heb ene 3/8 set van Lux en daar zeer content over. Nog niets kapot, fijn spul om te gebruiken.
Set wat ik heb bijgekocht is 1/4 en 1/2 dus nu heb ik alle gangbare maten bij elkaar. Vooral de lange doppen gebruik ik erg veel.
 
Ik heb een schroevendraaierset van Teng tools en daar ben ik niet tevreden over. De koppen waren snel versleten en ze passen nu niet meer goed.

M'n doppen en steeksleutels zijn van Snap-on en die heb ik via ebay gekocht. Ze zijn dus 2e hands, maar nog in uitstekende staat en een heel stuk goedkoper dan nieuw. En als er iets versleten is kun je het gewoon omruilen bij de lokale dealert :)

Zelfs als je niet vaak sleutelt zou ik toch kwaliteits spul kopen. Dan misschien niet alles in 1 keer, maar alleen wat je op dat moment nodig hebt. Zo blijven in ieder geval je bouten heel en kun je de collectie langzaam uitbreiden.


Er gaat niets boven snap-on. De snap-on dealer levert ook blue-point, nog wel prijzig maar een goed alternatief.

Helaas vorige maand bij inbraak 2 voledige snap-on kisten gestolen t.w.v. 8000 eurie. In die kisten lagen een aantal stukken gereedschap die meer dan 10 jaar oud waren en dagelijks intensief werden gebruikt en nog steeds geen slijtage vertoonden.

De schroevendraaiers van snap-on hebben de meeste (handvat)grip, doe maar eens een test op een momentmeter. Met een handvat van snap-on draai je al snel 2x zoveel nm! Nog een voordeel is dat ze tekoop zijn in fluor kleuren waardoor je ze minder snel kwijt raakt.

Het kost wel wat maar dan heb je ook iets.
(nog een voordeel is dat je voor de verzekering geen afschrijving hoeft te accepteren, snap-on geeft levenslang garantie. Dus na 10 jaar krijg je gewoon nieuw gereedschap terug betaald! Als je goed verzekerd bent natuurlijk :? )
 
Zelf koop ik altijd de dopsleutelsetjes van de Lidl voor 3 euro. :)
Dan loop ik niet zo te janken als ik er 1 kapot draai. :) En op een gegeven moment spaar ik de wat minder gebruikte maten op en breng ze naar de ijzerboer, krijg ik nog geld terug ook! :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan