Is dit dopsleutelsetje van acceptabele kwaliteit?

_P_

Banned User
1 apr 2004
4.389
0
Limburg
Het verhaal:

Ik ben dus op zoek naar een dopsleutelsetje/ratelsetje, en bij de lokale Hazet-dealer werd me een 61-delig setje aangeboden in een plastic koffertje voor EUR 99,-

Thuis gekomen vond ik dit setje uiteindelijk het goedkoopst bij louis.de (wie anders?) voor EUR 49,-

Voor 50 euro vind ik dit nog wel een acceptabel setje, daar er imbus- en torcxdopjes bij zitten, en er sprake is van "lange" doppen.

Visuele ondersteuning:
10003662_910.JPG


specs:

61-delige, semi-professionele set van mat Chroom-Vanadium-Staal in een degelijke stootvaste kunststof koffer. Voorzien van 3/8'' ratel met dopvergrendeling én -ontgrendeling.
De set bevat:
* Knietje en 3 verlengstukken.
* 18 Doppen in de maten 6 - 22, 24mm, met extra relief voor houvast.
* 9 Verlengde doppen in de maten 8, 10 - 15, 17 en 19mm. Inbusbitjes van 3 - 8, 10mm.
* Torxdoppen van T10 - T55.
* 6 Kruiskopbitjes PH1 - PH3 en PZ1 - PZ3
* 3 platte kopbitjes.
* 2 Bougiedoppen van 16 en 21 mm, en een half-inch-adapter.



De vraag:

Aangezien ik op zoek ben naar 6-kant doppen leek me dit setje niet veel soeps, het viel me echter op dat dit geen klassieke 12-kants doppen zijn. De fabrikant beweert grip te zetten op de zijkant van de moer middels de bolle uitstulpingen in de dop, en zodoende zelfs grip te kunnen bieden op 'versleten' moeren.

Aangezien het tell-sell gehalte van dit verhaal me net iets te hoog is (waarom gebruikt dan niemand anders deze doppen?) leg ik deze vraag bij m'n mede-MF'ers neer:

Werkt iemand met dergelijke doppen en zijn ze het geld waard? En heb je inderdaad nog grip op ietwat versleten moeren, of verslijt je ze er juist mee?

Nogmaals visuele ondersteuning:
Superlock%20dop%201.jpg
Superlock%20dop2.jpg



Kortom:
Gewoon nie mauwe om die 5 tot 6 tientjes of ff doorsparen en een setje van 150-200 euro aanschaffen?
 
Zelf zou ik eerder voor een setje van hazet kiezen dan een alternatief merk.
Hazet heeft in ieder geval kwaliteit en dan is 99 eurie voor een setje niet te veel.
Die ringsleutels en ook doppen die op de wang van een bout/moer aangrijpen ipv op de hoeken wordt door meerdere merken, waaronder bv facom (die toch echt wel goed gereedschap heeft), bebruikt en ze zeggen dat je op deze wijze een betere krachtverdeling op de 6-kant hebt en hierdoor de 6-kant minder snel beschadigd.
 
ff voor de duidelijkheid, dat setje van 99 euro was hetzelfde setje dat je hier ziet en dus bij louis.de 49 euro kost! Hazet had de beste man pas vanaf 200 euro..
 
Ik heb het setje een jaar geleden gekocht ..... ook bij Louis en voor slechts 29,95 Eurie. Exact dezelfde.
Nu een jaar verder en intensief gebruikt:
- één kruiskop is gebroken (kwam door onhandige buurman die kracht zetten combineert met trekken ipv druk)
- (lichte) roest hier en daar, veroorzaakt doordat ik nogal eens in de regen knutsel.

Maar verder, uitstekend passend, goede grip. Stevig setje voor een heel erg lage prijs.
 
Het ligt er natuurlijk net aan hoe vaak je sleutelt.

Als je af en toe een schroefje aandraait dan zou ik geen hazet kopen.

Die van lux (bij de praxis) is ook best goed, heb er al regelmatig mee gesleuteld en nooit rare dingen gemerkt.
 
ik heb zelf veel van Hazet, maar heb ook eens zo'n zelfde setje gekocht van Bruder Mannesmann. En ik betrap mezelf erop dat ik toch wel erg vaak met dit kistje in de hand sta. Misschien omdat het ook metrinche doppen zijn, past altijd. Tegenwoordig wordt geen slecht spul meer gemaakt en meestal zit op zo'n set ook nog een paar jaar garantie (who cares?).

Kijk ik hoef echt geen kleppenslijpstokje van hazet te hebben (10 euro) dat kan 1 van 2 euro net zo goed, alleen als het op preciesie gereedschap aankomt en spul wat ik vaak in de hand heb is het fijn om wat degelijker spul in je klauwen te hebben.

Maar als ik echt kracht moet zetten zet ik toch de hazet sleutel erop. Gaan je bouten langer mee. Hun gereedschap voldoet aan een bepaalde DIN norm waardoor hij perfect past.


PS. ik zag nou die foto pas, dat zijn dezelfde doppen als de mijne. Metrinche heet dat. Metrische en inches kun je hiermee sleutelen. Makkelijk als je een Engelse of een Amerikaanse motor hebt. Je moet wel oppassen soms passen er verschillende doppen op 1 bout dan moet je altijd de stakste pakken natuurlijk, maar ik heb er fijne ervaringen mee.
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik maar 1 merk gereedschap ;) FACOM rulezzzzzzzzzzzzz :}

Nog nooit een bout of schroefkop mee stukgedraaid ! En als er iets aan het stuk gereedschap mis is : naar de shop en hopla gratis een nieuwe ;)

Heb vroeger ook zo van die chocowackadadoegoe merken gebruikt |( meer mee stuk gedaan dan gerepareerd )

goed gereedschap is het halve werk ;) en kwaliteitsgereedschap heb je voor de rest van je leven
 
Zelf heb ik een schuur vol met gedore gereedschap.
Degelijk gereedschap (wel duur in aanschaf)en omdat op mijn werk dit zelfde merk gevoerd wordt is het wel makkelijk ruilen als er iets kapot gaat.
(inleveren bij magazijn en nieuwe meenemen).
 
ik heb zelf veel van Hazet, maar heb ook eens zo'n zelfde setje gekocht van Bruder Mannesmann. En ik betrap mezelf erop dat ik toch wel erg vaak met dit kistje in de hand sta. Misschien omdat het ook metrinche doppen zijn, past altijd. Tegenwoordig wordt geen slecht spul meer gemaakt en meestal zit op zo'n set ook nog een paar jaar garantie (who cares?).

Kijk ik hoef echt geen kleppenslijpstokje van hazet te hebben (10 euro) dat kan 1 van 2 euro net zo goed, alleen als het op preciesie gereedschap aankomt en spul wat ik vaak in de hand heb is het fijn om wat degelijker spul in je klauwen te hebben.

Maar als ik echt kracht moet zetten zet ik toch de hazet sleutel erop. Gaan je bouten langer mee. Hun gereedschap voldoet aan een bepaalde DIN norm waardoor hij perfect past.


PS. ik zag nou die foto pas, dat zijn dezelfde doppen als de mijne. Metrinche heet dat. Metrische en inches kun je hiermee sleutelen. Makkelijk als je een Engelse of een Amerikaanse motor hebt. Je moet wel oppassen soms passen er verschillende doppen op 1 bout dan moet je altijd de stakste pakken natuurlijk, maar ik heb er fijne ervaringen mee.
:^

Het doppensetje op de foto LIJKT me niet slecht, maar is erg moeilijk te beoordelen van zo'n foto'tje.
Verder vind ik bovenstaande stukje het wel aardig verwoorden.. voor dingen die je vaak gebruikt en dingen waarbij je je bouten echt heel wil houden, kan je wel wat geld voor uitgeven. Maar een peperduur merk is vaak niet nodig hoor.

Hazet is topspul, net als oa. Facom, Gedore, Stahlwille en Snap-On bijvoorbeeld, maar een merk als Kraftwerk is ook nog best wel goed.
Voor de meeste hobbysleutelaars is het spul van Louis goed genoeg, maar als je wat eisen stelt en niet om een paar euro verlegen zit, zou ik voor een "merk" gaan. En gewoon brutaal korting vragen! Als je het al niet handig via-via kan bestellen bij een kennis met een eigen zaak of zo. Bedrijven krijgen nogal snel korting en de BTW is aftrekbaar!

Ik ben zelf ook aan het rondkijken naar dit spul, ik kan gelukkig "buigen" op een familielid met een garagebedrijf waarbij ik tegen gereduceerd tarief kan bestellen. En hij heeft veel ervaring met verschillende gereedschapsmerken. Mede daarop gebaseerd het bovenstaande verhaal. Voor mij zal het waarschijnlijk Facom worden, dat vond hij ook zeer goed. Snap-On was beter, maar peperduur. Snap-On Eurotools is goedkoper maar kwalitatief ook een tikje minder, ongeveer op gelijke hoogte als bijv. Facom en zo. Nog steeds zeer goed dus.
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik maar 1 merk gereedschap ;) FACOM rulezzzzzzzzzzzzz :}

Nog nooit een bout of schroefkop mee stukgedraaid ! En als er iets aan het stuk gereedschap mis is : naar de shop en hopla gratis een nieuwe ;)

Heb vroeger ook zo van die chocowackadadoegoe merken gebruikt |( meer mee stuk gedaan dan gerepareerd )

goed gereedschap is het halve werk ;) en kwaliteitsgereedschap heb je voor de rest van je leven

:^

Facom is :}
Snap-on nog net iets beter, maar helemaal onbetaalbaar
Gedore is betaalbaar en goed, Rahsol ook.
 
en http://www.dhz-shop.nl/osc/catalog/product_info.php?cPath=36_37_38&products_id=156 (deze) ?

Lijkt mij wel wat

Is hetzelfde spul, gewoon goed dus...(alleen is die prijs hoog, check marktplaats!)

:)

Hehe, jij hebt zeker van die ouderwetse loodzware sleutels uit de CCCP, aan je icoontje te zien :+


Da! Wij gebruiken LADA,SMIRMOV,KOERSK, en nog meer andere zooi!

;)
 
ik heb ooit een heel goedkope set gekocht, alles wat kapot ging of niet prettig werkte, heb ik vervangen door kwaliteitsspul. ( de ratels van facom/hazet, rest van de gereedschapsboer om de hoek ). alles wat ik zelden of nooit gebruik is goedkoop, maar goed genoeg, en de rest is goed spul. kost prijs wordt dus bepaalt door hoe vaak het gebruikt wordt, maar in elk geval over enkele jaren verspreid, zodat het telkens een maar beetje kost. set zal nu wel dikke 10 jaar oud zijn ondertussen.
Paar weken gelee wel compleet nieuwe set 1000V schroevendraaiers gekocht van Facom. Dat spul is bij de vakhandel met wat standaardkorting net zo duur als dat doe het zelf spul bij de praxis/gamma. soms zelfs goedkoper. ik geloof 45€ voor 8 schroevendraaiers.
 
Ik ben voor het compromis gegaan: De maten die je veel gebruikt
8,10,12,14 mm doppen van een goed merk aageschaft. voor de rest is hobby+ kwaliteit goed genoeg. En natuurlijk een merk moment sleutel (Gedore)
en ratels van Snap On.
 
Terug
Bovenaan Onderaan