Is dit een goede deal voor een R6?

expor

Die hard MF'er
8 feb 2011
464
0
Hallo allen,

Vandaag gaan kijken voor mijn eerste motor en uiteindelijk een proefrit gemaakt op een R6 uit 2003 met 32.xxx op de teller. Nu beviel dat rijden prima en ziet de motor er kwa uiterlijk goed uit (kleine krasjes op carterdeksel / onderkuip, dus waarschijnlijk keer omgevallen, meer niet gezien), maar toen ik bij de jiffy naar binnen keek zag ik nogal wat prut hangen. Ik heb even een foto hieronder geplaatst.



Uploaded with ImageShack.us
Uiteraard gevraagd wat dit precies was (ik ben niet compleet a-technisch maar helemaal nieuw als het op motoren aan komt), en er werd verteld dat het 'van de waterpomp is, niks aparts'. Nou heb ik er een vinger langs gehaald en het lijkt mij iets van smeer icm vuil en iets waterigs, niet zeker of echt olie is. Er zijn vast wel mensen die mij meteen kunnen vertellen wat het is.

Daarnaast een klein beetje de vraag of de prijs reëel is, hij komt dus uit 2003 met 32.xxx op de teller. Via RDW erachter gekomen dat hij pas in april 2010 in NL op kenteken is gezet. De achterband wordt vervangen, samen met afl.beurt (wat dat waard mag zijn) en 6 maanden garantie, voor samen €5000.

Ongeacht particulier/dealer wil ik (waarschijnlijk) een keuring laten doen door bijv. van Lent, gewoon voor een stukje zekerheid voor mezelf. Is het dan een aantrekkelijke optie of kan ik net zo goed particulier gaan kijken en voor dat geld nog iets mooiers halen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
:^ ff die kap eraf halen waar 1 t/m 6 op staat dan kan je het zo zien :]
 
Laatst bewerkt:
Ja dat had ik mij ook bedacht, maar is het de bedoeling dat het overal hangt, of zit er gewoon iets te veel op. Ik heb (misschien teveel) veel verhalen gelezen over aangeschafte motoren en wat er later mis mee bleek te zijn, dat ik een beetje huiverig ben (vandaar dat ik waarschijnlijk sowieso een keuring wil) om 5k over de balk te smijten.
 
Voor vijf mille zou ik een motor kopen die geen (kleine) schade heeft, een jaartje nieuwer is, en die een duidelijke historie heeft. ;) Verder denk ik bij de prut aan kettingvet. :)
 
het is niet de bedoeling dat dat overal zit, maar dat is een bijeffect als je de ketting vaak en ruim smeert.
 
De historie ga ik sowieso nog achteraan morgen, kijken of ze zelf met het import verhaal komen en/of er schriftelijke historie is. Eerste keer dat ik proefrit maak sinds ik mijn rijbewijs heb dus ik probeer me ook niet blind te staren, hoewel ie verschrikkelijk lekker reed en ik hem prachtig vind :P
 
Ok duidelijk, bedankt allemaal, wilde het toch even zeker weten. Hij staat twee dagen vast dus ik kan er nog even over nadenken... Sowieso eerst achter eerder genoemde informatie aan.
 
Ok duidelijk, bedankt allemaal, wilde het toch even zeker weten. Hij staat twee dagen vast dus ik kan er nog even over nadenken... Sowieso eerst achter eerder genoemde informatie aan.
Zoals gezegd kettingvet en voor minder geld heb je een jongere motor met minder km's en geen schade.
 
Als je het niet vertrouwd moet je gewoon eventjes verder kijken, heeft voor mij ook een tijdje gekost totdat ik mijn r6 tegenkwam.
Voor 5000 euro heb je genoeg keuze in ieder geval.
 
Lijkt mij ook kettingvet, maar als iemand dat zo laat zitten is bij niet een echte liefhebber/poetser. Kleine moeite om dat even schoon te maken lijkt mij. (zeker als je hem verkoopt)

Kenteken RDW is gewoon de datum laatste mutatie. (datum dat de huidige eigenaar hem kocht).

Keuring zegt helemaal niets, de persoon die hem keurt heeft geen glazen bol en geeft je geen garantie. Net zoiets als APK, dag later valt je auto uit elkaar hoef je niet naar de keurmeester te gaan. Is een momentopname.

Dealer betaal je veel meer voor garantie wat ook niet altijd vanzelfsprekend is.
Particulier scheelt je een hoop euro's maar mocht er iets stuk gaan betaal je dat zelf maar het kan zomaar 1000/1500 euro schelen voor dezelfde motor (in deze prijsklasse)... Lastige keuze weet ik uit ervaring maar mijn blackbird heb ik uiteindelijk particulier gekocht en heb nu een motor met alle mod's die je maar kan bedenken voor het geld waar ik bij de dealer een standaard motor zou kopen.
 
Is inderdaad kettingsmeer, ik heb de zelfde r6 en bij mij ziet het er ook zo uit. Zou wel ff verder kijken als ik jou was want er staan van dat model verschillende met een stuk minder kilometers te koop voor het zelfde bedrag en minder....
 
Keuring zegt helemaal niets, de persoon die hem keurt heeft geen glazen bol en geeft je geen garantie. Net zoiets als APK, dag later valt je auto uit elkaar hoef je niet naar de keurmeester te gaan. Is een momentopname.
Weet je wie Erik van lent is? meestal pikt hij de relevante dingen wel op, het is zijn werk en hij heeft er een stuk meer ervaring mee. Tuurlijk, je zult nooit 100% zekerheid hebben, maar wel een stuk meer zekerheid dan wanneer je zelf kijkt.
 
Weet je wie Erik van lent is? meestal pikt hij de relevante dingen wel op, het is zijn werk en hij heeft er een stuk meer ervaring mee. Tuurlijk, je zult nooit 100% zekerheid hebben, maar wel een stuk meer zekerheid dan wanneer je zelf kijkt.

En hij is zorgvuldig, grodnig en eerlijk.

Lees je wel eens artikels over zijn keuringen? En hij schrijft ook columns, erg intressant.
www.erikvanlent.nl, als ik het goed heb.
 
Lijkt mij ook kettingvet, maar als iemand dat zo laat zitten is bij niet een echte liefhebber/poetser. Kleine moeite om dat even schoon te maken lijkt mij. (zeker als je hem verkoopt)

Kenteken RDW is gewoon de datum laatste mutatie. (datum dat de huidige eigenaar hem kocht).

Keuring zegt helemaal niets, de persoon die hem keurt heeft geen glazen bol en geeft je geen garantie. Net zoiets als APK, dag later valt je auto uit elkaar hoef je niet naar de keurmeester te gaan. Is een momentopname.

Dealer betaal je veel meer voor garantie wat ook niet altijd vanzelfsprekend is.
Particulier scheelt je een hoop euro's maar mocht er iets stuk gaan betaal je dat zelf maar het kan zomaar 1000/1500 euro schelen voor dezelfde motor (in deze prijsklasse)... Lastige keuze weet ik uit ervaring maar mijn blackbird heb ik uiteindelijk particulier gekocht en heb nu een motor met alle mod's die je maar kan bedenken voor het geld waar ik bij de dealer een standaard motor zou kopen.

Ja laatste tenaamstelling is wanneer de dealer hem heeft binnengekregen in dit geval feb 2011. Er staat echter ook 'Datum eerste afgifte Nederland 09-04-2010', dan is het toch import? Keuring snap ik dat het een momentopnamen is, maar als ik lees hoe bijv. van Lent keurt, weet ik iig dat het in principe goed moet zijn. Uiteraard kan de volgende dag iets kapot gaan, het is zeker geen garantie. Ben er inmiddels achter dat er voor dit geld ook 2004 modellen zijn met 20-25k op de teller, zelfs bij een dealer heb ik er een gevonden (huybers), deze heeft echter geen akrapovic slipon, gear indicator en valdoppen.

Morgen even bellen wat ze me over de historie kunnen vertellen, maar denk dat ik nog even rustig verder kijk en me niet op deze ene motor blind staar.
 
Laatst bewerkt:
Net geimporteerd, dus wie weet wat er allemaal met de kmstand gebeurd is. Raar dat de verkoper dat er niet bij vermeldt.

Verder lijkt die smeer mij ook kettingvet, maar dat weet ik niet zeker. Vreemd dat die verkoper een vaag verhaal verteld over de waterpomp.

Die kleine beschadigingen kunnen duiden op een gerepareerd schadegeval. Had de verkoper daar nog wat over te melden?

Al met al een beetje teveel onzekerheden. En als dan blijkt dat je voor hetzelfde geld een jonger exemplaar met minder km's kan vinden zou ik deze lekker laten staan.
 
Net geimporteerd, dus wie weet wat er allemaal met de kmstand gebeurd is. Raar dat de verkoper dat er niet bij vermeldt.

Heeft TS er om gevraagd? Dan heb je gelijk! Zo nee, dan zou ik het ook niet erbij vermelden. Heeft voor veel mensen geen toegevoegde waarde namelijk.
 
Inderdaad, heb er niet naar gevraagd (stom achteraf), dus dat ga ik morgen alsnog doen.
 
Heeft TS er om gevraagd? Dan heb je gelijk! Zo nee, dan zou ik het ook niet erbij vermelden. Heeft voor veel mensen geen toegevoegde waarde namelijk.

Ben ik met je eens. Wat ik vooral bedoelde is dat ik nergens lees dat er onderhoudsboekjes bij zijn (wat niet per se betekent dat ze er niet bij zijn). Aangezien de motor recentelijk geimporteerd is, is de kilometerstand en andere historie geheel niet meer na te trekken.
 
voor 5000 euro vind ik hem aardig aan de prijs als ik eerlijk ben. vooral omdat ie schade heeft gehad.

history kun je over het algemeen toch niet zoveel mee. je weet nooit hoe iemand er op rijd...
 
Is de motor toevallig voorzien van een (automatisch) smeersysteem? Als ik zo naar de ketting kijk ziet die er best wel heel netjes uit. Als er zo'n systeem opzit zou het heel goed kunnen dat er te veel smering is op de ketting.

Verder ben ik niet zo thuis in dit type motor, maar denk dat je voor dat bedrag wel een nette motor moet kunnen kopen waar je geen vraagtekens bij hebt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan