Is dit een goede keuze wat betreft schijfremslot+alarm?

nomko

Experienced banned user
25 feb 2019
574
416
Beste,

Ik ben even op een speurtocht geslagen voor het vervangen van mijn oude slot. Nu kwam ik deze schijfremslot met alarm tegen. Prijs is niet zo erg pittig, mooi onder de €100,-.

Ook deze zag ik staan op onze Nederlandse Alibaba, oftewel Bol.com. Goed geprijsd ook, net over de €75,-.

Welke van de 2 lijken jullie het meest geschikt? Boeren, burgers, buitenlui aanwezig die ervaring hebben met 1 van deze 2 sloten? Ben benieuwd naar jullie mening!


Ps.: breedte van remschijven op mijn motor is net geen 40mm (+/-38mm).

Bedankt!
Nomko
 
Naar mijn ervaring zijn sloten met alarm vooral hinderlijk voor de gebruiker. Of dieven er problemen mee hebben, weet ik niet.
Hinderlijk op welke manier? Als er iemand aan je motor zit te rommelen, wil je dan niet liever dat er een alarm gaat loeien? Meeste alarmen gaan na een aantal seconden zelf uit door een reset. Dus jij rijdt in een auto zonder auto alarm omdat het hinderlijk is voor jezelf? heb je zeker een hele hoge premie die je voor jouw autoverzekering moet betalen of niet?
 
Hinderlijk op welke manier? Als er iemand aan je motor zit te rommelen, wil je dan niet liever dat er een alarm gaat loeien? Meeste alarmen gaan na een aantal seconden zelf uit door een reset. Dus jij rijdt in een auto zonder auto alarm omdat het hinderlijk is voor jezelf? heb je zeker een hele hoge premie die je voor jouw autoverzekering moet betalen of niet?
Ik heb geen autoverzekering.
Koop gerust een schijfremslot met alarm. Die dingen gaan af als je het niet wilt en het is voor een dief heel simpel om ze stil te krijgen.
 
Ik ben inmiddels wat cynisch geworden ten aanzien van sloten. Ik heb een ART4-slot zodat mijn verzekering uitkeert bij diefstal, maar ik betwijfel of het de kans op diefstal verlaagt. Wellicht dat een schijfremslot de toevallige passant met slechte bedoelingen tegenhoudt, maar tegen gerichte diefstal zal het weinig helpen. Dus heb ik voor het goedkoopste goedgekeurde slot gekozen (twee tientjes).

Verder is het voor het gebruik handig dat een schijfremslot ook echt past, en ik weet niet of je dat via een website kan achterhalen.
 
Dit type schijfremslot heeft totaal geen nut. Je verbreekt het door weg te rijden met enige vaart, de remschijft knipt het slot dan vanzelf door (die is gehard, het slot niet). Het alarm krijg je stil door er van te voren purschuim in te spuiten.

In zijn algemeenheid doet een schijfremslot weinig om je motor tegen diefstal te beschermen, maar er zijn wel betere kwaliteit sloten die in ieder geval de gelegenheidsdief tegenhouden. Maar dan zit je op de ART4 gekeurde sloten. Die heb je ook met alarm maar dat is daar ook zinloos en zit alleen jezelf in de weg.

Als je een schijfremslot gebruikt, koop er dan ook zo'n reminder kabeltje bij dat je van het slot aan je stuur hangt. Anders gebeurt het geheid een keer dat je wegrijdt en je slot vergeet.

Wil je echt enige zekerheid, dan heb je een slot nodig waarmee je de motor ergens aan vast zet. Maar ook dat houdt niemand tegen die je motor echt wil hebben.
 
Wil je echt enige zekerheid, dan heb je een slot nodig waarmee je de motor ergens aan vast zet. Maar ook dat houdt niemand tegen die je motor echt wil hebben.
Ik ben ook aan het oriënteren voor een goed slot. Ik zie de schijfrem sloten inderdaad vooral als 'extra' hindernis als je hem onderweg ergens neerzet. Helaas is een ketting dan vaak onhandig/niet mogelijk (die van mij heeft onder het zadel niet veel ruimte in ieder geval).
Maar in de garage wil ik hem wel vast zetten met een ketting. Ik denk daarom aan een oxford boss + ketting. Maar nu vraag ik mij wel af, waar maak je de ketting vast aan de motor? Het wiel lijkt mij, net als bij de fiets, niet echt zinvol?

Ik vond eerst een alarm functie ook wel waardevol maar na het lezen van veel reviews is die waarde toch flink verminderd. Niet zo luid dat het mega storend is (ala autoalarm) en wel zo gevoelig dat ik waarschijnlijk zelf degene ga zijn die er het meest last van krijgt.
 
Maar in de garage wil ik hem wel vast zetten met een ketting. Ik denk daarom aan een oxford boss + ketting. Maar nu vraag ik mij wel af, waar maak je de ketting vast aan de motor? Het wiel lijkt mij, net als bij de fiets, niet echt zinvol?

Ik gooi hem gewoon door mijn voorwiel. Het voorwiel van een motor verwijderen is een stuk lastiger dan het verwijderen van een fietsvoorwiel. Andere opties zijn er ook zelden. Misschien een valbeugel maar die krijg je makkelijker losgeschroefd dan het voorwiel.
 
Allen bedankt voor jullie inbreng. Hier kan ik mee verder werken.

Wat mij betreft mag deze topic van mij gesloten worden...
 
Ik gooi hem gewoon door mijn voorwiel. Het voorwiel van een motor verwijderen is een stuk lastiger dan het verwijderen van een fietsvoorwiel. Andere opties zijn er ook zelden. Misschien een valbeugel maar die krijg je makkelijker losgeschroefd dan het voorwiel.
Dat is het handigste ! Als je willen stelen wordt het een heel gedoe zonder voorwiel. En overigens, tegen een professionele betonschaar is geen enkel slot bestand. De profi's hou je niet tegen, je kunt het alleen de gelegenheidsdiefjes wat lastiger maken
 
Terug
Bovenaan Onderaan