Is dit een juiste manier van rullen (pics)?

Da Puppet Masta

Die hard MF'er
31 mrt 2003
669
0
Ik heb dus sinds gisteren nieuwe Pirelli SC2 op mijn Gixxer 600 liggen. Ik begon vandaag met een spanning van 2.6 psi maar vond na een aantal rondjes hoevelaken dat er een beetje veel rullen ontstonden. Wat denken jullie er van?
Inmiddels staat hij achter op 2.8 psi en dat rult minder...



Hoop dat de pic lukt...

Bye,

DPM

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/112635/11f9a65a8c19f12f2d3558aa30dd0280 (IMGP0384 aangepast.JPG)​
 
full



2.6 psi???

Das ook wel hééééél erg zacht :P Geen wonder dattie zo rult })

Maaruh ff serieus, zelf rij ik met 2,5 achter en 2,3 bar voor met SC-tjes op de weg en dat gaat prima........, op circuit gaan er resp 0,5 en 0,2 bar af!
Maar ziet er goed uit dus :}
 
Band ziet er goed uit! hier een voorbeeld van teveel rulletjes.
Gebeurt tijdens een circuitdag vorig jaar op Zolder, het was heet(30°C), en ik had op aanwijzing van een motorzaak mijn bandenspanning voor op 2.1bar en achter op 2.3bar.Ben toen zelf maar eens gaan zoeken naar aanbevolen bandenspanning van BT020: 2.5bar voor en 2.9bar achter...das ff wat anders. Ook op die circuitdag erachter gekomen dat voorvering slecht was(te weinig demping, en kon niet strakker). Voorvering laten maken bij die motorzaak. Ga ik mijn motor ophalen, zakt hij onderweg naar huis terug door vorkpoten heen :( sindsdien geen lekker gevoel meer op motorfiets ;( Die motorzaak ziet mij dus niet meer terug voor reparaties!

full
 
Band ziet er goed uit! hier een voorbeeld van teveel rulletjes.
Gebeurt tijdens een circuitdag vorig jaar op Zolder, het was heet(30°C), en ik had op aanwijzing van een motorzaak mijn bandenspanning voor op 2.1bar en achter op 2.3bar.Ben toen zelf maar eens gaan zoeken naar aanbevolen bandenspanning van BT020: 2.5bar voor en 2.9bar achter...das ff wat anders.

Die bandenspanning was op zich wel goed hoor. Die aanbevolen bandenspanning is voor leuk rijden op de openbare weg, maar als het gas ver(der) opengaat, zal je de bandenspanning moeten laten zakken.
Zeker op het circuit is zo'n hoge bandenspanning niet goed.
 
Ik dacht dat er het volgende gebeurde bij lager bandenspanning:
Meer grip(tot10% bij 10%lagere bandenspanning), echter voor een kortere duur(tot 30% korter).
Nu had ik op die circuitdag goede grip tijdens de 1e 3 sessies, daarna was de grip echt grotendeels weg, ik kon nauwelijks lekker doorremmen of plat door de bocht en ik hoef al helemaal niet flink op het gas de bocht uit te gaan.
En mijn achterband deed net zo rullen als voor, dus het rullen lag niet aan de vering.
Of is het gewoon dat BT020 echt niet geschikt is voor een dagje rijden op Zolder?
Want door mijn rijstijl komt het niet, want ik gebruik dan wel heel het loopvlak van mijn band, maar ik heb nog nooit mijn knie of steppie aan de grond gehad.(overigens was dit op een zx-6r uit 1998)
ik heb sindsdien een slecht gevoel gehad over banden en vering, zodoende heb ik nu zelfs een nieuwe motor(ZX-6r uit 2003 :) ), daar hoop ik het motorgevoel weer op terug te krijgen. Maar wat was de oorzaak van het extreme rullen van die BT020´s?
 
Ik dacht dat er het volgende gebeurde bij lager bandenspanning:
Meer grip(tot10% bij 10%lagere bandenspanning), echter voor een kortere duur(tot 30% korter).
Nu had ik op die circuitdag goede grip tijdens de 1e 3 sessies, daarna was de grip echt grotendeels weg, ik kon nauwelijks lekker doorremmen of plat door de bocht en ik hoef al helemaal niet flink op het gas de bocht uit te gaan.
En mijn achterband deed net zo rullen als voor, dus het rullen lag niet aan de vering.
Of is het gewoon dat BT020 echt niet geschikt is voor een dagje rijden op Zolder?
Want door mijn rijstijl komt het niet, want ik gebruik dan wel heel het loopvlak van mijn band, maar ik heb nog nooit mijn knie of steppie aan de grond gehad.(overigens was dit op een zx-6r uit 1998)
ik heb sindsdien een slecht gevoel gehad over banden en vering, zodoende heb ik nu zelfs een nieuwe motor(ZX-6r uit 2003 :) ), daar hoop ik het motorgevoel weer op terug te krijgen. Maar wat was de oorzaak van het extreme rullen van die BT020´s?

Een bt-020 is meer een sport/toer band die het heel goed doet op de openbare weg, maar voor het circuit is dit een band die iets minder reserve heeft.
Het extreme rullen komt door de combinatie van lage bandenspanning bij zeer warm weer. Hierdoor is je band zeer warm geworden en is beginnen te smeren. Kijk maar eens hoe een regenband eruit ziet na een droge sessie.
Je banden hadden er met 2,3 en 2,5 (voor-achter) waarschijnlijk beter uitgezien :)
 
Ah, bedankt voor het plaatsen van de pic!

Okee, dus ik kan hem in spanning iets laten zakken. De foto is overigens genomen bij 2.6 PSI, inderdaad.

En na ongeveer 4 keer hoevelaken, en daarvan ongeveer de helft kneedown, is dit dus niet zo een slecht resultaat.

Thx,

Bye
 
Terug
Bovenaan Onderaan