Is dit het einde van de zijspanruns?

Het ligt ook aan de locatie denk ik. En aan het feit dat er elke X jaar weer een miljoen mensen bij komt, waarvan een steeds groter percentage individueel een auto onder de kont heeft. -O-
Nee, het is landelijk beleid. Toen we nog politieregio's hadden kon je met de burgemeester en de politie wat afspreken. Tegenwoordig beslist iemand in een ivoren toren in Den Haag of zo waar de politie ingezet wordt. En dat is dus voornamelijk bij risico evenementen.
 
Probleem met eigen begeleiding is een complexe molen van allerlei regeltjes. Er zijn een paar runs die nog toezegging hebben voor dit jaar omdat men afspraken van het afgelopen jaar nakomt. Ik weet dat door meerdere partijen de marechaussee benadert is maar daar is zeer weinig tot geen interesse om dit te gaan doen. Het komt er op dit moment op neer dat eigenlijk niemand weet hoe verder te gaan in de toekomst. Zoals de situatie nu is zullen er op redelijk korte termijn een aantal organisaties besluiten om te stoppen omdat het organisatorisch geen haalbare kaart meer is. Ook vanuit de politie is het allemaal onduidelijk. Bij de één zegt men gebruik gewoon maar verkeersregelaars en bij de ander mag dat dan ook maar die mogen niet met de run mee rijden. Die moeten dus van te voren al overal gaan staan en volledig van de route af blijven om zich te verplaatsen. Door de onduidelijke situatie is het zeer prettig dat er nu druk vanuit de politiek komt om te komen tot een oplossing en duidelijk voor de toekomst. Je kan maar beter een risico voetbalwedstrijd organiseren dan is politie geen probleem
 
Graag zou ik contactgegevens hebben van runs groot of klein. Hier wordt om gevraagd door de mensen die hier mee bezig zijn. I
 
Contact is er inmiddels met M.A-run, Nieuwenoordrun,Jumborun,Beatrixrun. Ook van de truckruns s.v.p. de gegevens voor zover bekend de zijspanners.

Verder is de opgestelde motie in de meeste gemeenten in Mid. Ned. die met dit soort evenementen te maken hebben aanvaardt en bij diverse andere staat het op de agenda. Vanuit de lokale/regionale politiek is inmiddels Den Haag benaderd om te zoeken naar een oplossing.
 
Laatst bewerkt:
Contact is er inmiddels met M.A-run, Nieuwenoordrun,Jumborun,Beatrixrun. Ook van de truckruns s.v.p. de gegevens voor zover bekend de zijspanners.

Verder is de opgestelde motie in de meeste gemeenten in Mid. Ned. die met dit soort evenementen te maken hebben aanvaardt en bij diverse andere staat het op de agenda. Vanuit de lokale/regionale politiek is inmiddels Den Haag benaderd om te zoeken naar een oplossing.

Ook hier in Zeeland. Truckrun 2019 - CAISSON :Y
Maar vertel eens verder, zijn er bepaalde plannen in de maak?
 
Laatst bewerkt:
In het stukje op de site van Nieuweroord: De politie kan door aangescherpte veiligheidsprocedures van de overheid de motorrun niet meer begeleiden.

Ik ben heel benieuwd welke aangescherpte veiligheidsprocedures daar dan bedoeld worden. Zover ik weet ( en in dit geval weet ik best ver ) is die uitspraak onzin en gaat het echt alleen maar om die paar uurtjes die men wil besparen.

Ik vind het vreselijk dat we dit soort ritten niet meer begeleiden. Ik zie in deze ritten echt een maatschappelijk belang, veel en veel meer dan bij voetbalwedstrijden.
Als het mogelijk zou zijn, zou ik op een vrije dag maar met motor van de baas alsnog mee willen rijden !
( nee, dat kan niet, als er iets zou gebeuren (aanrijding of incident waarbij geweld komt kijken ) moet ik wel 'in dienst' zijn, anders haakt de verzekering weer af )
 
Vrije tijd niet verzekerd is een bekend gegeven maar in het verleden was daar wel een creatieve oplossing voor bij diverse mensen maar dit even ter zijde.
Het verhaaltje/smoesje veiligheid is o.a naar voren gebracht in diverse gesprekken maar geld leest makkelijker volgens mij inderdaad.Het gaat gewoon om keuzes maken schijnbaar en daar vallen de motor en truckruns ook onder. Het maatschappelijk belang is inderdaad één van de aangehaalde dingen in de motie.

Of er plannen in de maak zijn? Er wordt inmiddels vanuit de politiek hard gewerkt om tot een oplossing te komen voor de ontstane situatie van vorig najaar toen organisaties van evenementen zoals de runs, wielerwedstrijden etc. te horen hebben gekregen dat zij in de toekomst geen politiebegeleiding/ondersteuning meer zullen krijgen. Dit is momenteel de enigste stap en verweer wat men kan hebben om tot een oplossing te komen. Over wat er allemaal in de motie staat ga ik hier niet te veel op in omdat hier discussies over te vermijden over hoe en wat. Dit is voor de politiek en de betrokken partijen en heeft voor mij geen zin omdat hier te plaatsen omdat ik hier zelf als privé persoon toch niets mee kan.
Het balletje wat nu aan het rollen is ontstaan door een gemeenteraadslid die deze situatie niet kon pruimen en een motie heeft ingediend bij de eigen gemeente om hier wat aan/mee te doen. Deze motie is inmiddels een rondje aan het maken bij andere gemeenten welke te maken hebben met dit soort evenementen en is tot nu toe overal aanvaardt daar waar de motie is ingediend tijdens de gemeenteraadsvergaderingen. Vanuit deze situatie heeft men inmiddels de Haagse politiek benaderd om verder te kijken hoe en wat.
Voor zover mij bekend is zijn inmiddels de eerste gesprekken met de politie gevoerd om te zoeken naar een oplossing.
Nu zullen er mensen gaan roepen maar daar en daar gaat het toch gewoon door. Dit komt omdat men zich houdt aan de vorig jaar gemaakte afspraken, anders was het op meerdere plaatsen al over geweest. Er zijn deels oplossingen met verkeersregelaars i.p.v. politie maar dit schijnt voor kleine organisaties om meerdere redenen geen haalbare kaart te zijn. Zoals de situatie nu is ( zonder politie) betekent het helaas in de toekomst einde run zoals al aangegeven door diverse organisaties.
 
Heren, dank voor de info.
We gaan 't zien, en ik hoop oprecht dat er een goede oplossing word gevonden. Want het zou echt zonde zijn als dit soort evenementen waar zo velen van genieten kapot gaan aan "de regeltjes".
 
Contact is er inmiddels met M.A-run, Nieuwenoordrun,Jumborun,Beatrixrun. Ook van de truckruns s.v.p. de gegevens voor zover bekend de zijspanners.

Verder is de opgestelde motie in de meeste gemeenten in Mid. Ned. die met dit soort evenementen te maken hebben aanvaardt en bij diverse andere staat het op de agenda. Vanuit de lokale/regionale politiek is inmiddels Den Haag benaderd om te zoeken naar een oplossing.
www.truckconvooi.nl elk jaar 125 vrachtwagens begeleid door politie en ongeveer 70 motoren, ik heb het 15 jaar mee gedaan.
 
Zo'n samenwerking zou inderdaad kunnen ontstaan. Het probleem hierbij is alleen dat er inmiddels zoveel runs zijn per jaar dat je hier wel een apart bestuur voor moet hebben. Ik zie wel hoeveel werk dit verhaal al is om de problemen/ellende proberen op te lossen. Het gaat er nu even om dat er vragen komen om een inventarisatie te maken van runs en problemen. Er zijn inmiddels in meerdere gemeenten burgemeesters die zich hard maken om mee te werken aan een oplossing als dat tot de mogelijkheden behoort.
Ooit in een heel ver verleden is er zoiets geweest dat vanuit div. organisaties er ieder jaar een vergadering was om kalender op elkaar af te stemmen enz. Dit voorkwam bijv. dat er twee runs op dezelfde dag waren zoals de laatste jaren wel eens gebeurt is. Ook organisatorisch was is wel prettig om van elkaar te horen hoe en wat het er bij een ander aan toe ging.
 
truckconvooi gaat voor de 30e keer dit jaar en hebben dus ervaring waar je iets van kunt leren . De run gaat door, of raakt vier gemeentes.
 
Het gaat niet om ervaring helaas,die is er meer dan genoeg. Het gaat om politiebegeleiding welke niet meer ondersteund wordt. Dit is een landelijk beleid helaas (landelijke politie). In de toekomst kan je nog wel rijden maar volgens de normale verkeersregels . Dus geen lange stoet meer, verkeerslichten, voorrang, zebrapaden etc. gewoon via de regeltjes rijden van het normale verkeer.
 
Voor zover mij bekend is zijn inmiddels de eerste gesprekken met de politie gevoerd om te zoeken naar een oplossing.

Oplossing: Personeel beschikbaar stellen.

Probleem: Nationale politie heeft door jaren wanbeleid een dusdanig personeelstekort dat ze als ebenezer scrooge op de uren zitten en besluiten geen uren meer beschikbaar te stellen voor dit soort evenementen.

Ik heb vele truckruns/zijspanruns enz als commandant van de begeleidende motorploeg gereden, aan 'de werkvloer' ligt het niet, als motoragent zijn deze runs echt een geweldig uitstapje en een leukere werkdag kun je niet hebben !

Als het aan mij ligt gaan de baasjes snel weer eens nadenken over waar in de maatschappij de politie hoort te staan en gaan we weer dit soort ritten begeleiden !
 
Dit is dus waarom de politiek zich er mee is gaan bemoeien. Men wil met de politietop rond te tafel om naar een oplossing te zoeken. Gelukkig wordt tot nu toe de motie steeds aangenomen daar waar hij in de gemeenteraad op tafel komt tijdens de raadsvergaderingen en staat men er voor 100% achter. Heb vandaag vernomen dat er ook buiten Midden Nederland inmiddels bij diverse betrokken gemeenten de motie op de agenda begint te komen. Het lijkt er op dat het balletje via politieke weg de goede kant op gaat rollen. Dat het niet aan de politiemensen ligt die op de dagen voor en tijdens een run druk zijn is inmiddels wel duidelijk en al jaren bekend natuurlijk.
Enkele dingen uit de motie zijn o.a. het sociaal belang en dat het niet zo kan zijn dat burger initiatief op deze manier ontmoedigd wordt. Uiteraard wordt er ook gewezen op het al vele jaren bestaan van dit soort evenementen
 
Gaat door omdat de burgemeester zich er zeer sterk voor gemaakt heeft. Ook zij hebben met de bezuinigings/urendrift van de landelijke politie te maken. Als er geen definitieve oplossing zou komen was het uiteindelijk toch einde verhaal had men aangegeven. Het is te hopen dat dit verhaal overeind blijft want dit maakt de positie/onderhandelingen van de andere evenementen alleen maar sterker.
 
Laatst bewerkt:
Komende tijd is er volgens berichten uit Den Haag lokaal overleg tussen politie en bestuurders. Hopen in Juni meer te weten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan