Is dit spruitstuk te maken? zo ja is dit het waard

Flaco707

MF'er
5 dec 2016
32
3
Eindhoven
Na afgelopen maandag een aardige crash te hebben gemaakt is er volgens mij niet veel over van mijn spruitstuk. Aangezien deze net nieuw was toch even de vraag of hij misschien nog te redden is8)7
Hier de foto's
thumbnail_IMG_0893.jpg
thumbnail_IMG_0894.jpg
 
Alles is te repareren, de vraag is of het mooi wordt en wat het kost.
Maar volgens mij is het gewoon een kost-vraagstuk. Als het niet als nieuw hoef te zijn, wat is goedkoper, reparatie of een nieuwe?

Ik ben toch ook wel benieuwd hoe de rest van de motor er uit ziet :+
 
Zou jij een idee hebben wat iemand daar voor zou vragen? de middelste 2 bochten worden nooit mooi meer lijkt me inderdaad. Maar anders moet er weer zo'n verrotte standaard zwarte pijp onder en dat is ook niet alles :r
Bij deze de rest van de foto's van de crash:X
thumbnail_IMG_0873.jpg
thumbnail_IMG_0874.jpg
thumbnail_IMG_0869.jpg
thumbnail_IMG_0870.jpg
 

Bijlagen

  • thumbnail_IMG_0893.jpg
    thumbnail_IMG_0893.jpg
    53,4 KB · Weergaven: 6
  • thumbnail_IMG_0894.jpg
    thumbnail_IMG_0894.jpg
    57,9 KB · Weergaven: 6
  • thumbnail_IMG_0873.jpg
    thumbnail_IMG_0873.jpg
    64,4 KB · Weergaven: 7
Staat alweer in elkaar met een donor motor voor 350 euro 2 dagen na crash, had nog verschillende dingen liggen. Frame was niet krom. Mijn eerste motor, dus kon hem niet loslaten ;) Of doelde je enkel op het spruitstuk? al ben ik het er mee eens dat de motor dat eigenlijk ook was 8)7
 
Laatst bewerkt:
Ik heb aardig wat geluk gehad, wat spierpijn, een blauwe plek hier en daar en gebroken middenhandsbeentje is alles wat ik er aan over heb gehouden.
Ben je er nog genadig van afgekomen! beterschap in ieder geval.

Nu terugkomend op jouw spruitstuk.
Nee, zal het niet meer gaan herstellen. Metaal heeft namelijk de idiote eigenschap dat het bij vervorming uitrekt, dus je rekt het materiaal uit. Zou je dit willen herstellen, dan loop je tegen het probleem aan dat je dan hier en daar extra materiaal heb zitten verkregen uit het dunner worden van de wanddikte. Bij het terug buigen van metaal zal je dan geen gladde oppervlak krijgen maar plooien wat de uitlaat nog lelijker maakt. Daarbij heb je bij vervorming van buismateriaal te maken met lokale verdunning van de wanddikte wat nadelig kan zijn ten aanzien van bv. sterkte en roestvorming. Vergeet ook niet dat een uitlaatsysteem dusdanig gemaakt is dat deze past op/onder/aan/rond de motor en dat alle buizen even lang moeten zien om elke cilinder evenzoveel tegendruk te geven. Zou je dat niet doen dan loop je namelijk het risico dat de ene cilinder loopt te persen in de andere cilinder waardoor deze slechter gaat lopen (er blijven bv. uitlaatgassen in de cilinder hangen, vanuit de cilinder met verminderde tegendruk perst uitlaatgassen zich de andere cilinders in).

Wil je het laten herstellen, haal dan de verbogen,ingedeukte/verfrommelde delen weg en las er goede stukken tussen. Heb je wel overal lasnaden maar deze kunnen vlak geschuurd/gepolijst worden en bij het verchromen zie je daar dan niks tot weinig van weer terug. Beste advies is dan ook om van een donor motor de uitlaat eronder vandaan te halen en die op jouw motor te zetten. Scheelt je hoop ellende.


De rest van de motor....ziet er behoorlijk technisch total loss uit! Al is het frame op het oog nog recht, weet je zeker dat de hele uitlijning van de motor nog wel recht is?? Kan je het niet ergens laten uitmeten via lasers?

Plastic delen zijn makkelijk te vervangen, dat is of van een donormotor of via een aftermarket (web)shop.

Maar het meest belangrijkste is dat er bij geen onderdelen vervangen hoeven te worden! Sterkte met genezen!
 
Staat alweer in elkaar met een donor motor voor 350 euro 2 dagen na crash, had nog verschillende dingen liggen. Frame was niet krom. Mijn eerste motor, dus kon hem niet loslaten ;) Of doelde je enkel op het spruitstuk? al ben ik het er mee eens dat de motor dat eigenlijk ook was 8)7
Ik bedoelde de hele motor. Maar als je nog onderdelen hebt, kun je er natuurlijk nog wat van maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan