Is dit te reviseren

fishman

MF veteraan
17 apr 2005
4.145
67
Burgum
full

Dit is het uitendende van de versnellingsbakas van mijn Yamaha Radian. Op het uiteinde zat een naaldlager. Dit lager is kapot gedraaid en heeft ook de ad beschadigd.

Mijn vraag is nu kan de as afgedraaid worden om een lager met kleinere binnendiameter te plaatsen of moet ik om een nieuwe as uit??
 
Het ís te repareren, maar ik denk dat een nieuwe as goedkoper is.
Enigste goede oplossing is: een beetje afdraaien, hardstalen bus eroverheen krimpen, en na laten slijpen op de juiste diameter.
Ander lager zoeken met binnenbus van de goede maatvoering mag ook, maar ik geef je niet veel kans dat je dat kunt vinden..........
Soms is het standaard naaldlager aan een zijde volledig dicht en zit er een olieboring op de juiste plaats, ook zit er een fixeergat in, deze dingen MOETEN overgenomen worden in een eventueel vervangend lager :Y
 
Waarschijnlijk is de as van je versnellingsbak gehard en as je die as dan af gaat draaien draai je dat harde laagje eraf. dus ik weet niet of een nieuw naaldlagertje dan de beste oplossing is...

Ik heb toen ik nog op brommers reed ook een keer zo'n probleem met een versnellingsbak gehad( af1 uit '92) En ipv een lager heeft m'n vader er toen een bronzen bus in pasgemaakt. Hij heeft het toen minimaal 20.000 km volgehouden (elke dag 30km heen en weer naar school 1,5jaar lang op topsnelheid was 90km/h *O* ), daarna heb ik hem verkocht en ik weet z'n einde dus niet.
 
Het ís te repareren, maar ik denk dat een nieuwe as goedkoper is.
Enigste goede oplossing is: een beetje afdraaien, hardstalen bus eroverheen krimpen, en na laten slijpen op de juiste diameter.
Ander lager zoeken met binnenbus van de goede maatvoering mag ook, maar ik geef je niet veel kans dat je dat kunt vinden..........
Soms is het standaard naaldlager aan een zijde volledig dicht en zit er een olieboring op de juiste plaats, ook zit er een fixeergat in, deze dingen MOETEN overgenomen worden in een eventueel vervangend lager :Y
He Paul, jij hier ;)

Da's uitgebreid wat ik kort bedoelde .
 
Volgens mij had het lager geen binnenbus en draaide de as rechtstreeks in de naalden!



Dat is bijna altijd zo. maar als de zaak oppervlakte gehard is, kún je 'm gewoon niet afdraaien en naslijpen zonder weer opnieuw te harden, en al deze processen bij elkaar zijn zeker duurder dan een nieuwe as.
Om dit te omzeilen kun je dus opteren voor een lager met binnenbus, dat over het afgedraaide asdeel gezet kan worden.
Echter als er een olieboring in de as zit, let er dan wél op dat de boringen van de as en binnelagerbus NIET tov elkaar mogen kunnen verschuiven.......... :N
 
Ik werk bij een tandwielkasten revisiebedrijf en zou al die handelingen voor je kunnen uitvoeren, inclusief afdraaien/slijpen/geharde ring eromheen krimpen naslijpen etc. etc.

Zelfs tandwielen/spline vervaardiging is mogelijk, evenals alle voorkomende hardings- en nitreerbewerkingen.

Dit is overigens een bekend probleem wat ook bij de FZR600 optreedt, maar mijn gevoel zegt dat die 2 bakken niet zo idioot veel verschillen inwendig.

Er hangt wel een prijskaartje aan. Waarschijnlijk heel wat goedkoper als een revisiebedrijf waar je een officiele prijs betaald, maar duurder dan een 2e hands as. (Alhoewel, ik weet niet hoe het met de verkrijgbaarheid van die assen zit, een FZR600 as heb je voor een tientje of 5 a 8, hoe dat met een Radian zit weet ik niet)

Maar voor een 125 a 150 euro moet het te doen zijn (maar dat weet ik pas zeker als ik de as in m'n handen heb gehad en e.e.a. heb uitgezocht)
 
Ik werk bij een tandwielkasten revisiebedrijf en zou al die handelingen voor je kunnen uitvoeren, inclusief afdraaien/slijpen/geharde ring eromheen krimpen naslijpen etc. etc.

Zelfs tandwielen/spline vervaardiging is mogelijk, evenals alle voorkomende hardings- en nitreerbewerkingen.

Dit is overigens een bekend probleem wat ook bij de FZR600 optreedt, maar mijn gevoel zegt dat die 2 bakken niet zo idioot veel verschillen inwendig.

Er hangt wel een prijskaartje aan. Waarschijnlijk heel wat goedkoper als een revisiebedrijf waar je een officiele prijs betaald, maar duurder dan een 2e hands as. (Alhoewel, ik weet niet hoe het met de verkrijgbaarheid van die assen zit, een FZR600 as heb je voor een tientje of 5 a 8, hoe dat met een Radian zit weet ik niet)

Maar voor een 125 a 150 euro moet het te doen zijn (maar dat weet ik pas zeker als ik de as in m'n handen heb gehad en e.e.a. heb uitgezocht)

Mischien ga ik wel gebruik van je diensten maken. Waar moet ik de as dan naartoe brengen????

Alvast bedankt!


(zit geen olie kanaal oid in, afdraaien en en geharde huls zal dus voldoende zijn)
 
Ik werk bij een tandwielkasten revisiebedrijf en zou al die handelingen voor je kunnen uitvoeren, inclusief afdraaien/slijpen/geharde ring eromheen krimpen naslijpen etc. etc.

Zelfs tandwielen/spline vervaardiging is mogelijk, evenals alle voorkomende hardings- en nitreerbewerkingen.

Dit is overigens een bekend probleem wat ook bij de FZR600 optreedt, maar mijn gevoel zegt dat die 2 bakken niet zo idioot veel verschillen inwendig.

Er hangt wel een prijskaartje aan. Waarschijnlijk heel wat goedkoper als een revisiebedrijf waar je een officiele prijs betaald, maar duurder dan een 2e hands as. (Alhoewel, ik weet niet hoe het met de verkrijgbaarheid van die assen zit, een FZR600 as heb je voor een tientje of 5 a 8, hoe dat met een Radian zit weet ik niet)

Maar voor een 125 a 150 euro moet het te doen zijn (maar dat weet ik pas zeker als ik de as in m'n handen heb gehad en e.e.a. heb uitgezocht)

Ah, jij kunt weleens vaker handig zijn :+
Moet toevallig een tandwiel gemaakt hebben met een hoge rondgeslepen kraag aan de zijkant, kunnen jullie zoiets :?
 
@Topicstarter: De fabriek staat in de Waalhaven te Rotterdam, maar je bent bij mij thuis te Ridderkerk ook welkom.

@Paul Ritzen: De site van m'n baas:

http://www.stork.com/gears/page.html?ch=DEF&id=4916

Ik ben daar werkzaam als constructeur en ontwerp nieuwe tandwielkasten en versnellingsbakken. Mits we de juiste frezen hebben voor jouw tandwiel (moduul & drukhoek) moet jouw vraag geen probleem zijn. (Denk ik :9 )
 
Euhm, het onderblok van een fzr 600 is gelijk aan het onderblok van een radian :?

ik heb namelijk wel eens gehoord dat het onderblok van de een fazer 600 gelijk is aan een fzr600.... en ik heb hier nog een fazer 600 blok liggen...

en die mag voor heeeel weinig wel weg... dus mail maar bij interesse...

Blok is deels gedemonteerd.. schakelvork defect van versnellingsbak.. alles wat jij nodig hebt is prima..
 
Euhm, het onderblok van een fzr 600 is gelijk aan het onderblok van een radian :?

ik heb namelijk wel eens gehoord dat het onderblok van de een fazer 600 gelijk is aan een fzr600.... en ik heb hier nog een fazer 600 blok liggen...

en die mag voor heeeel weinig wel weg... dus mail maar bij interesse...

Blok is deels gedemonteerd.. schakelvork defect van versnellingsbak.. alles wat jij nodig hebt is prima..


Als dat inderdaad zo is, dan is TS helemaal goed geholpen :Y :Y :Y

:]
 
De radian heeft hetzelfde blok als de XJ600 (pre-Diversion) en is luchtgekoeld. De FZR, Fazer, en wat dies meer zij, zijn watergekoeld. Ik kan me daarom niet voorstellen dat de carters hetzelfde zouden zijn. -O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan