is dit te vervangen?

insulani

Die hard MF'er
28 jun 2009
527
0
Ik heb een tijdje terug xenon 8000k op m'n cbr 600rr 2007 gezet.
Nu zit er boven de 2 koplampen een 'V' vormig lampje.
Ik dacht eerst dat dit een ledje was en wilde dit gaan vervangen voor een ledje met dezelfde kleur als m'n 8000k xenon.

Tot m'n verbazing kan de behuizing van het lampje niet open geschroefd worden, en het lampje dus niet worden vervangen.(heb dit ook bij de dealer na gevraagd)

Eigenwijs als ik ben, nam ik hier geen genoegen mee.
Heb de dremel gepakt en de buizing voorzichtig open geslepen.

Toen zag ik dit :
 
Dat zijn smd leds (surface mounting divice)
Als je met het printje naar een elektronica zaak gaat dan hebben ze een voorbeeld.
Met een klein soldeerboutje moet het lukken, maar pas op dat je de koperbanen niet los trekt.


:^

Zijn gewoon te vervangen middels wat soldeerwerk, maar zorg er wél voor dat je LED's terugzet met voldoende vermogen en van een goede kwaliteit.

In het display van veel motoren zitten die SMD Led's als verlichting.... en die zijn ook te vervangen als je weet hoe.

Google maar eens op "Blue Gauges" ...maar die led's zijn uiteraard ook hier in NL te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
De weerstanden zijn 510 ohm.
De st70-27 is een surge protector en doet volgens niks anders dan de schakeling beveiligen tegen spanningspieken.
als de schakeling 12 volt krijgt en de leds hebben een derempelspanning van 2 volt, dan staat er 10 volt over de weerstand van 510 ohm.
U=Ixr 10/510 is bijna 20ma.
Je moet dus leds hebben die werken op 20mA, of je moet de weerstanden aanpassen.
 
Loop gewoon even een electrozaakje bij je in de buurt binnen.... Ziet er voor een gemiddeld persoon "eng" uit... maar ze hebben er wél de spullen die je wil hebben én kunnen je eventueel uitleggen hoe/wat te monteren.

En já... (SMD)LED's kun je in die kleur krijgen.... zoals je ze eigenlijk in iedere kleur kunt krijgen ;)
 
Laatst bewerkt:
Als je originele LED-dingetje niet stuk is zou ik daar niets aan veranderen.
Ik zou een vervangend printje fabrieken.
Zo moeilijk kan dat niet zijn. Je kan printplaatjes met koperbaantjes of eilandjes kopen en daar elke gewenste schakeling op maken.
Wat LEDS en wat weerstanden is vlgs mij alles wat erop moet.
Je kan het natuurlijk verbeteren door er iets van surge arresters (overspanningsbeveiliging) bij te maken.
 
niet om het een of ander, maar nu hij toch losligt, koop een printplaatje met allemaal losse gaatjes, zaag die in de vorm van je huidige, koop de ledjes met pootjes die je nodig hebt qua kleur, soldeer die in de vorm die je wilt hebben op de printplaat, ff finetunen met weerstandjes voor de kleur en spanning, boel dichtkitten, en hoppa klaar is kees


tis nog vroeg,(en laat geworden gisteren) had de bovenstaande reactie niet gelezen, 2 zielen een gedachte
 
Laatst bewerkt:
En wat zegt de dealer: kunnen ze iets anders leveren in een door jou gewenste kleur? En wat kost het dan?

dealer kon me alleen vertellen dat de behuizing niet 'normaal' open te schroeven is.
hij wilde wel bij de fabrikant navragen of deze andere kleur lamp+behuizing konden leveren, maar dat hoefde voor mij niet.
ik had geen zin in hoge kosten van oem-producten, en dacht dat roggel ik zelf wel.
(ervan uitgaande dat er een insteek ledje in zou zitten)
 
Terug
Bovenaan Onderaan