is dit verstandig ?

Rick.^

Die hard MF'er
23 feb 2014
547
15
Zwolle
Hallo,

ben terug van weg geweest,
motorrijbewijs a2 zit bijna in de pocket,

dus ben ik langzame hand aan het kijken voor een motor,
gezien de aantal km's die ik rij ( en dat is ongeveer 15 op een dag en 60 in het weekend)
wil ik gaan kijken voor een supermotard, gewoon vanwege de fun
en ik ook een keer enduro wil rijden zo af en toe en de weinige km's die ik moet / wil rijden

ik hoor vele verhalen dat je hier geen snelweg km's kan mee rijden,
niet dat ik dat van plan was maar is wel een keer leuk om 20km snelweg te rijden met je eigen motor.

nou ben ik dus aan het kijken voor een yahama xt600e,
of een kawasaki klx 650, of een Ktm 620lc4,


buget is tot 3000,- tot nu toe

ik wil zowel voordelen als nadelen,

groetjes

:]
 
ook andere merken motoren hoor ik graag,
en het liefst supermotard gebaseerd, :)
 
nou ben ik dus aan het kijken voor een yahama xt600e,
of een kawasaki klx 650, of een Ktm 620lc4,

Alles kan.

Maar of je het zou willen ?

Met een Yamaha XT600E een enduro rijden kun je sowieso wel vergeten.

Met een KLX of KTM waar je ook door de weeks 5 dagen woon-werk wil rijden eigenlijk ook wel.

Je wil 2 heel verschillende dingen met 1 motor gaan doen.
Het is niet voor niets dat ze voor die beiden doelen verschillende motoren bouwt.
Hoe meer de motor voor het 1 is geschikt, hoe minder voor het ander.
 
je zou ook een Kawasaki KLE 500 kunnen overwegen. kan je goede snelweg km's mee maken, en je kan er enduro mee rijden als je dat zou willen. het is dan wel weer geen supermoto _O-

verder sluit ik me aan bij bovenstaande het is of-of, het is net waar je prioriteit ligt.
suc6 :W
 
opzich kan het prima, maar zoals gezegd je moet compromissen maken.
De XT600 kan je igv enduro zeker vergeten, persoonlijk vind ik het ook een erg tamme fiets als je kijkt hoeveel PK's ze eruit hebben weten te halen. Tijdens een proefrit zat ik telkens in de begrenzer wanneer het leuk begon te worden.

Verder kan je prima een enduro kopen met een SM set erbij, maar bedenk wel dat je een heel andere afstelling van de vering nodig hebt. Enduro vering is de soepel voor SM, je gaat bij remmen dus heel veel duiken. Zelfs als de voorkant zo stug mogelijk zet is dit eigenlijk nog niet stug genoeg. Voor op straat is dit goed te doen, maar op een circuit dagje zal je het goed merken in de snelheid en souplesse waarmee je door de bochten gaat.

Wanneer je een SM hebt en daar enduro mee gaat doen is het precies andersom, de vering is te stug en tijdens een OTR rit ga je helemaal kapot.

Een wat zwaardere SM (600cc) is verder heerlijk op straat, maar simpelweg te zwaar (vermogen en gewicht) voor enduro. een 450 of 525 zou dan een betere optie zijn. Kan 20km snelweg doen, maar blij worden ze er niet van. bij 120kmph houdt het wel aardig op, ja ze kunnen harder, maar je blokje vind dat niet tof.

Je moet dus goed nadenken wat je het meeste doet, sm of enduro.
Igv enduro, koop er dan 1 met en SM set of zoek die erbij.
Wil je SM, dan kan je er enduro wielen bij zoeken (let wel axiale en radiale rempomp) maar weet dat het nooit helemaal super zal zijn als enduro.
 
Wat versta je onder enduro?

690_enduro_R_2009_05_1920x1200.jpg

Husaberg.jpg

maxresdefault.jpg
 
Wat versta je onder enduro?

Het zal wel gaan om af en toe een zandpad door het bos of wat onverharde wegen. Meest op de weg dus. Ik zou zeggen XT660R of X en dan een tweede set wielen erbij zoeken. Past ook perfect op je A2 rijbewijs en uren op de snelweg is ook geen probleem.
 
Laatst bewerkt:
Het zal wel gaan om af en toe een zandpad door het bos of wat onverharde wegen. Meest op de weg dus. Ik zou zeggen XT660R of X en dan een tweede set wielen erbij zoeken. Past ook perfect op je A2 rijbewijs en uren op de snelweg is ook geen probleem.


Goeie suggestie.

Mijn KTM 690 ENDURO R kan dat nog beter (bovenste foto van onze Mod), maar dan zit je helemaal buiten het budget van TS.
 
Laatst bewerkt:
Kijk voor een lichte motorfiets met een lange adem (kle 500 gs650f) ik kan je uit ervaring vertellen dat een dikke toer buffel als een gs 1200 allen bloed zweet en tranen is bij offroad ritten.

Persoonlijk zou ik met je budget adviseren om naar een oude type v storm 650 te gaan kijken: oersterk, wendbaar, zuinig en licht , veel koppel maar ook ideaal voor op de snelweg.
Enig nadeel: is niet echt een offroad motor zo als een xt oid ( gietvelgen, dure plastic ) zandpad/modderpad is verder geen probleem


Maar offroad kan wel met alles als je maar goed vooruit kijkt


full
 
Kijk voor een lichte motorfiets met een lange adem (kle 500 gs650f) ik kan je uit ervaring vertellen dat een dikke toer buffel als een gs 1200 allen bloed zweet en tranen is bij offroad ritten.

Persoonlijk zou ik met je budget adviseren om naar een oude type v storm 650 te gaan kijken: oersterk, wendbaar, zuinig en licht , veel koppel maar ook ideaal voor op de snelweg.
Enig nadeel: is niet echt een offroad motor zo als een xt oid ( gietvelgen, dure plastic ) zandpad/modderpad is verder geen probleem


Maar offroad kan wel met alles als je maar goed vooruit kijkt


full
 
Drz van bviep kopen en kijken voor een setje extra cross velgen.
Problem solved
 
Zou voor een suzuki drz 400 gaan, als je wat wil zoeken heb je nog wat geld over, setje sm wielen en je kan gaan spelen, goede motors, goede alrounders.
of een suzuki rmx 450z kost wat meer maar heb je ook wat meer.
 
Ik zag vandaag bij De Doelen in Zaandam een Husqvarna SM610 uit 2006 staan voor 3000 euro (8500km). Die voldoet prima aan je eisen op de straat (ook snelweg) en zolang het droog is heb je voor het onverharde deel in NL ook niet per se noppen nodig (tenzij je echt mul zand op zoekt).

DRZ is ook een goede keuze.
 
Ik heb zelf anderhalf jaar mijn oude lc4 gebruikt voor iedere zaterdag de crossbaan en voor de rest toch minmaal wel 3x per week naar school 20 heen 20 terug. Ik had hem cross gericht af laten veren en dat gaat gewoon best op de weg. Alleen 20km snelweg is niet leuk, hij reed 90 met best hoge toeren, mede door het tandwiel wat voorop zat vanwege het crossen. Dus nu heb ik een wr 450 voor enduro en sm, daar reed ik trouwens ook altijd 20 minuten mee op de snelweg, vanuit rotterdam naar brielle. Eerlijk gezegd was ik altijd blij dat er file was :+. ik moest op den duur 2 keer per maand olie verversen en schreef hem wel erg snel af. Toen maar gespaard voor een motor erbij :9
 
Ik heb zelf anderhalf jaar mijn oude lc4 gebruikt voor iedere zaterdag de crossbaan en voor de rest toch minmaal wel 3x per week naar school 20 heen 20 terug. Ik had hem cross gericht af laten veren en dat gaat gewoon best op de weg. Alleen 20km snelweg is niet leuk, hij reed 90 met best hoge toeren, mede door het tandwiel wat voorop zat vanwege het crossen. Dus nu heb ik een wr 450 voor enduro en sm, daar reed ik trouwens ook altijd 20 minuten mee op de snelweg, vanuit rotterdam naar brielle. Eerlijk gezegd was ik altijd blij dat er file was :+. ik moest op den duur 2 keer per maand olie verversen en schreef hem wel erg snel af. Toen maar gespaard voor een motor erbij :9
Kijk, dat is verstandig ;)
 
Kijk, dat is verstandig ;)

Zelfs met 2 motoren ben ik nog steeds goedkoper uit dan een auto _O- .
Niet dat ik het niet naar mijn zin had met alleen de enduro, maar het rijdt toch wel relaxter op een motor die gewoon normaal 130 kan rijden. en qua kosten ben ik maar iets van 180 euro per jaar duurder uit. Nou woon ik wel bij mij ouders.
Dus nee, woon werk verkeerd met een sm is niet verstandig. kan je beter een gs500 oid erbij nemen.
 
Ik heb zelf ook een enduro gekocht (CRF450x). In de zomer gaan daar dan ook SM wielen op om mee over straat te rijden met mooi weer.

Het is net wat je meer wilt doen. Enduro of SM... en op basis daarvan een keuze maken.
 
De motoren die Rick noemt zijn m.i. noch SM noch enduro en prima geschikt voor (kort) woonwerk, dijkjes en af en toe een zandpad. Ze kunnen alles een beetje en niks heel goed.
 
Zelfs met 2 motoren ben ik nog steeds goedkoper uit dan een auto _O- .
Niet dat ik het niet naar mijn zin had met alleen de enduro, maar het rijdt toch wel relaxter op een motor die gewoon normaal 130 kan rijden. en qua kosten ben ik maar iets van 180 euro per jaar duurder uit. Nou woon ik wel bij mij ouders.
Dus nee, woon werk verkeerd met een sm is niet verstandig. kan je beter een gs500 oid erbij nemen.
Je vergeet het onderhoud (zuiger/banden/olie/ketting) aan de SM/Enduro fiets bij weggebruik. Als je dat ook nog gaat meetellen ligt het voor de hand dat een motor erbij veel goedkoper is. Koop je dan ook nog een "oud brikje", rijd je voor een paar tientjes per jaar op die youngtimer/brik/"classic".
 
Laatst bewerkt:
XT500, geen lichte meisjes fiets, krijg je spieren van, en met de orginele banden (Trial Wings) is er op straat prima mee te driften (SM), en Enduro (dus de bospaden) is perfect, snelweg is ook geen probleem, 140 zolang je wilt...

Zoals Sjors Kloenie al zei : XT500... what else ?
 
Hallo allemaal bedankt voor het reageren,

wat ik onder enduro vind vallen wat ik dus erbij wil doen
is zoals de meeste mensen zeggen zandwegegentjes bergje op en af ect,
en hooguit keer de baan ermee op,

veder over onderhoud maak ik me niet druk
daar heb ik het bedrijf voor waar ik werk :)

veder word het gewoon me dagelijkse fiets, en wat ik hier boven zeg voor erbij
een keer in de week / maand

ik was op de hoogte dat ik een keuze moet maken ,

meeste zou toch fun ritjes worden denk hier aan,
dijkjes, kleine ritjes op en neer na de zaak, en van tiel na houten binnendoor (25a30km)

snelheid maakt mij niet uit wat je uberhaupt toch niet kan verwachten bij een omgebouwde enduro

maar ik weet niet of het zo slim is om een enduro te kopen en dan setje sm velgen erbij te halen
want ik had gehoord dat ze kwa weg gebruik en dus op sm wielen niet betrouwbaar zijn

wie kan mij wat meer info geven daar over ?

ik zit dus met dit,
dagelijkse fiets, zou de keuze zijn supermotard vanwege de fun en de weinig km's die ik maak

enduro, zou de keuze zijn een enduro met kenteken en set sm velgen, maar of betrouwbaar voor dagelijks idontknow,

daarom wil ik zoveel mogelijk informatie,

Bedankt alvast !
 
Laatst bewerkt:
ook zat ik naar dit te kijke,

dat lijkt me aardig interessant want heb zulke ook als enduro gezien,

http://www.marktplaats.nl/a/motoren...c1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer

ook heb ik zitten kijken naar een ktm 520exc en de 525 exc
ook gezien in zowel enduro als supermotard en geloof dat het best een combinatie is van 2

maar zoals ik al zei in het bericht hier boven,
het moet voor dagelijks wel gewoon te doen zijn
ik ga natuurlijk niet met noppen over de weg rijden haha,

de yahama xt600e hebben wij op de zaak,
en heb ik ook proefgereden en zou ook 1ste instatie me 1ste fiets worden,
ik snap dat die te zwaar is voor enduro maar sm is die volgens mij gewoon goed te doen,

ik zit in een lastig pakket en weet dus niet wat slim is
veel mesen zeggen haal een normale motor maar nee ik ben niet zo into de buikschuivers :9

dat is ook 1 van de rede dat ik dus supermotard wil,
als de keus zo word dat een supermotard voor dagelijks te doen is,
kan ik daarna altijd nog kijken voor een enduro fiets voor erbij

dus wat zou voor mij nou een leuk woon/werk supermotard zijn ?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan