Is een BMW R850RT echt nog zoveel waard?

jbazelmans

MF veteraan
18 mrt 2020
4.425
4.209
Kwam deze tegen op marktplaats, bij mij in de buurt. Maar is deze niet wat hoog geprijsd? Voor dat geld krijg ik bij motorzaken een nieuwere R1150RT met minder kilometers
 
Hoe zit dat eigenlijk met al die leuke gadgets op een RT van meer dan 20 jaar oud? Zoals handvatverwarming, elektrisch verstelbaar windscherm. Bij auto’s van die leeftijd zie je dat dat soort zaken vaak niet meer werken na 20 jaar. Maar hoe zit dat bij motoren? Specifiek bij RT’s
 
Het ziet er naar uit, dat deze wel goed behandeld is. Vaak zijn dat soort auto's ook al flink ge-(mis)bruikt. Als je echt geïnteresseerd bent, kan je het best even vragen wat voor gebreken de motor heeft en of dat soort dingen nog werken.
 
Zal ik ook zeker vragen en testen natuurlijk. Verkoper zegt dat hij de hele onderhoudshistorie heeft en dat hij net een grote beurt heeft gehad. Ben benieuwd
 
Bij een motor van die leeftijd is de prijs gewoon wat koper en verkoper overeenkomen.

R850RT of een (iets) jongere R1150RT: het zijn allebei gewoon hele oude motoren, en afhankelijk van hoe ermee is omgegaan kunnen het pareltjes zijn, of gewoon rijp voor de sloop. Bekijk de motor goed, controleer of alles werkt, en of je niet op korte termijn voor allerlei onderhouds- of reparatieklussen komt te staan.
Als het ding in orde is, dan is elk bedrag tussen de 3 en 4k€ imho realistisch, ongeacht of het een 850, 1100 of een 1150 is. Als het ding niet in orde is - bijvoorbeeld ABS zit erop maar werkt niet meer, of als het ding onderweg uit de versnelling schiet - dan beter met een hele grote boog eromheen lopen.
 
Daar dacht ik aan nadat ik het vorige bericht had geschreven. Wat zouden andere mogelijkheden kunnen zijn dat de datum eerste afgifte Nederland in 2015 is?
 
Tja 22 jaar oude motor voor 3300 euro met importverleden, je moet het er maar voor over hebben.
 
Tja 22 jaar oude motor voor 3300 euro met importverleden, je moet het er maar voor over hebben.
Dat heb ik dus niet. als ik een beetje op prijzen afga van RT (850/100/1150) die bij motorzaken staan dan denk ik dat 2500 relaistischer is. En dat zal ik er best voor over hebben als ie verder goed is. Ik zal hem binnenkort eens gaan bekijken
 
Vrijwel geen, althans, ik zou niet weten wat.

Importmotor it is. Maar dat hoeft nog niets te betekenen.

Betekent dat ie in 2015 in ieder geval de moeite nog waard was om te importeren. Hoeft verder niks te zeggen over de staat, historie, onderhoud enzovoorts.

En bedenk natuurlijk dat die 3300 een vraagprijs is, meestal kan er nog gesproken worden over de prijs.
 
Maar waarom wil je van ons horen dat hij minder waard is dan de vraagprijs? De enige die je daarvan moet overtuigen is de verkoper.
 
Ik zou gewoon gaan kijken, misschien is de staat wel buitengewoon goed, is hij daarom wat duurder. En aangezien de motor er al vanaf begin april opstaat snapt de verkoper inmiddels waarschijnlijk ook wel dat de prijs wat aan de hoge kant is.

Import hoeft ook zeker niet slecht te zijn, en misschien is de hele historie inderdaad wel bekend. Een keertje kijken kan altijd, merk je ook snel genoeg of er nog wat ruimte in de prijs zit.
 
Ik wil mijn BMW R850RT graag verkopen, omdat ik een elektrische fiets wil aanschaffen met de verkoop opbrengst ervan.

die ouwe baas wil zn fiets er van kunnen betalen, daarom issie zo duur :+
 
Maar waarom wil je van ons horen dat hij minder waard is dan de vraagprijs? De enige die je daarvan moet overtuigen is de verkoper.
Omdat ik een leek ben op motorgebied en al helemaal op RT gebied. En ik wil ook niet horen dat hij minder waard is. Ik wil alleen weten of deze motoren nog steeds zoveel waard zijn. En dan van mensen die er meer verstand van hebben dan ik. Die verwacht ik in dit forum te vinden
 
Ik sta versteld van de vraagprijs in relatie tot ouderdom en nieuwprijs. Voor dat soort bedragen is er toch iets veel moderners te koop? Met modernere rij-eigenschappen, modernere abs, etc.

En met elektrische start (of is die lelijke gele kabel over het stuur niet het startkoord... :) )

Zoiets als deze motor bijvoorbeeld:
 
Tsja, als je BMW wil rijden, moet je ook BMW betalen. En zo’n BMW RT is nu eenmaal altijd mijn droom geweest.
Ik kan er natuurlijk ook 2500-3000 euro extra tegenaan gooien en voor een RT1200 uit 2006 gaan.


Is trouwens nog altijd een optie hoor 😁
 
Laatst bewerkt:
Als een RT je ultieme droom is, dan vallen de kosten voor het verwezenlijken van die droom wel weer mee. Dat dan ook wel weer.

Mijn gevoel zegt dat die RT1200 een meer uitgerijpt geheel is. Meer doorontwikkeld op veel gebieden.
Maar ik ben zeker geen BMW of RT-kenner, trek je dus van bovenstaande vooral niets aan, laat de kenners zich hier maar op uitleven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan