Is een cardan nu ook al een slijtageonderdeel (bij de nieuwste BMW 1300)?

ex-motorloos

MF veteraan
28 aug 2013
2.625
1.264
Deventer
Lees ik net op de site van Motorrad (Startseite | MOTORRADonline.de) dat voor de nieuwste BMW1300 motoren een interval voor de vervanging van de cardan wordt opgegeven (elke 80.000 km) .
En dat voor wat oudere, maar toch nog recente, modellen er een terugroepactie is voor de vervanging van de cardan (vervanging elke 60.000km, 1e vervanging garantie, daarna zelf de kosten dragen).

Heb ik iets gemist? Sinds wanneer is een cardan een slijtageonderdeel met een vaste interval voor de vervanging ervan?
Hebben meer modellen/merken dit?
Ik had er nog niet eerder van gehoord.
 
De Cardan is niet plots een slijtageonderdeel geworden.. Alleen dit is een manier van BMW om er toch iets van "onderhoud" aan te hangen.

Bijv. bij mijn R nine T staat er in de instructie helemaal niets over onderhoud aan de Cardan.. (Alleen olie vervangen van achteroverbrenging) Echter is het wel wijs om de x aantal jaren eens de cardan open te maken en e.e.a. opnieuw in te vetten. Anders kan hij gaan roesten. En dat is natuurlijk niet bevorderlijk voor de slijtage.

Dit betekend nog niet dat een Cardan spontaan uit elkaar knalt na 60.000km.. Er zijn zat BMW's met meermaals het aantal Kilometers die nog rondrijden zonder problemen. En daar is ook niet de Cardan ineens kapot..

Beetje BMW bashen is natuurlijk wel weer leuk.

Kan trouwens het filmpje niet zien zonder stom abonnement? Dus clickbait zal het wel zijn denk ik zo.
 
Cardan werd ons altijd verkocht als zijnde onderhoudsvrij. Dit in tegenstelling tot de ketting en riem.
Dat er regelmatig (af en toe) controle aan, en nieuw vet in, gedaan moet worden is tot daaraan toe.
Maar vervangen om de 60k of 80k???
Gewoon een nieuw verdienmodel, omdat er teveel cardans onder garantie moesten worden vervangen.
:t
 
145 pk die knappe nieuwe 1300? :9~

Wat zou de termijn zijn van de GTR1400? 8-)
 
Lees ik net op de site van Motorrad (Startseite | MOTORRADonline.de) dat voor de nieuwste BMW1300 motoren een interval voor de vervanging van de cardan wordt opgegeven (elke 80.000 km) .
En dat voor wat oudere, maar toch nog recente, modellen er een terugroepactie is voor de vervanging van de cardan (vervanging elke 60.000km, 1e vervanging garantie, daarna zelf de kosten dragen).

Heb ik iets gemist? Sinds wanneer is een cardan een slijtageonderdeel met een vaste interval voor de vervanging ervan?
Hebben meer modellen/merken dit?
Ik had er nog niet eerder van gehoord.

Dat heeft alles met betrouwbaarheid te maken. vroeger werd er met een v snaar n geen spanrol of watdan ook vervangen bij een auto.
Tegenwoordig krijg je gewoon een compleet set waar alles in zit.

Daar is veel van te zeggen en is zeer zeker niet verkeerd , maar niets is onderhouds vrij , versnellings bak olie van een auto hoeft ook veel al niet vervangen te worden , kan je doen of het verstandig is een tweede.
 
Maar vervangen om de 60k of 80k???
Gewoon een nieuw verdienmodel, omdat er teveel cardans onder garantie moesten worden vervangen.
:t

De hele cardan vervangen? Klinkt als totale onzin, maar niet verrassend van bmw.
Bmw en Mercedes bieden sinds kort toch ook een abonnementsdienst aan zodat je de stoel verwarming in je auto 'kan' (mag) gebruiken?

Alles word een abonnement.
 
Alle bewegende delen zijn toch aan slijtage onderhevig?
Zeker. Maar waarom dan wél een vervangingstermijn voor de cardanas. En niet voor: benzine-injector, remhendel, tandwiel versnellingsbak (allemaal random voorbeelden). Ik kan me enkel voorstellen dat als het een risico op voortijdige schade of overmatige slijtage is, er een vervangingstermijn voor wordt opgesteld. En een vervangingstermijn voor een versnellingsbaktandwiel ken ik niet. Tot voor kort ook niet van een cardan...
 
Laatst bewerkt:
Zeker. Maar waarom dan wél een vervangingstermijn voor de cardanas. En niet voor: benzine-injector, remhendel, tandwiel versnellingsbak (allemaal random voorbeelden). Ik kan me enkel voorstellen dat als het een risico op voortijdige schade of overmatige slijtage is, er een vervangingstermijn voor wordt opgesteld. En een vervangingstermijn voor een versnellingsbaktandwiel ken ik niet. Tot voor kort ook niet van een cardan...
Dit is gewoon een manier om geen cardanassen meer in garantie te moeten vervangen,maar in plaats daarvan een HELE VETTE factuur aan de klant te geven.
Leve BMW. -O-
 
Vind het wel apart dat de nieuwe intervallen alleen geldt vanaf een bepaald bouwjaar/type

Hoe zit het dan met alle oudere modellen? Die hebben een ander soort Cardan?
 
Staat op het to-do lijstje.. Erg moeilijk lijkt het ook niet om te doen. (natuurlijk niet de voorkant vergeten)

 
Is er al bekend wat die as van een 1300 kost dan? Bij een 1200LC/1250 kostie 120euro. Vervangen kost minder tijd dan een kettingset vervangen.. :)
Ik heb me nooit afgevraagd wat de prijs van een cardan zou zijn.
Maar € 120 is een (flink) lager bedrag dan het bedrag dat ik zou verwachtten dat het zou kosten.
 
Ik heb me nooit afgevraagd wat de prijs van een cardan zou zijn.
Maar € 120 is een (flink) lager bedrag dan het bedrag dat ik zou verwachtten dat het zou kosten.
Zoals ik het lees heeft Royal Club het over de cardanAS (dus de as tussen de versnellingsbak en de cardanklok), en Ex-Motorloos het over de cardan zelf. De prijs voor die as zou inderdaad best 120 euro kunnen zijn, maar ik denk dat die voor de cardan zelf toch een stuk hoger zal uitvallen...
 
Als zo'n as 200euro zou kosten en je vervangt m preventief bij die 80dkm, dan is het m.i. vrij onzinnig om daar moeilijk over te gaan doen _O- Een kettingset voor een K49 S1000XR kost volgens het WWW:

  • Ketting 33 81 8551930 €150
  • Sluitschakel 27 72 7720938 €7
  • Achterste kettingwiel 33 84 8527635 €93
  • Voorste kettingwiel 23 00 8569917 €55euro
bij elkaar €305euro en dan ligt het er nog naast. Geef mij dan maar een asje, misschien, bij 80dkm.


Zoals ik het lees heeft Royal Club het over de cardanAS (dus de as tussen de versnellingsbak en de cardanklok), en Ex-Motorloos het over de cardan zelf. De prijs voor die as zou inderdaad best 120 euro kunnen zijn, maar ik denk dat die voor de cardan zelf toch een stuk hoger zal uitvallen...

Ik denk dat @ex-motorloos de cardan-as bedoeld, en dat dat ook in het artikel bedoeld is.

De haakse overbrenging vervangen binnen regulier onderhoud geloof ik geen reet van _O-
 
Als zo'n as 200euro zou kosten en je vervangt m preventief bij die 80dkm, dan is het m.i. vrij onzinnig om daar moeilijk over te gaan doen _O- Een kettingset voor een K49 S1000XR kost volgens het WWW:

  • Ketting 33 81 8551930 €150
  • Sluitschakel 27 72 7720938 €7
  • Achterste kettingwiel 33 84 8527635 €93
  • Voorste kettingwiel 23 00 8569917 €55euro
bij elkaar €305euro en dan ligt het er nog naast. Geef mij dan maar een asje, misschien, bij 80dkm.




Ik denk dat @ex-motorloos de cardan-as bedoeld, en dat dat ook in het artikel bedoeld is.

De haakse overbrenging vervangen binnen regulier onderhoud geloof ik geen reet van _O-
Ik heb het originele artikel niet gelezen (mijn Duits is nicht so gut), dus ik geef Royal Club het voordeel van de twijfel.
 
Elke 20.000Km cardan open, nieuw vet er in, dan ook meteen kruiskoppelingen controleren.

Is alles prima, mooi laten zitten die cardan.
Zo niet vervangen. Geen km-stand aan hangen.

Je gaat een koppeling toch ook niet vervangen zonder dat deze versleten is? :?
 
Als zo'n as 200euro zou kosten en je vervangt m preventief bij die 80dkm, dan is het m.i. vrij onzinnig om daar moeilijk over te gaan doen _O- Een kettingset voor een K49 S1000XR kost volgens het WWW:

  • Ketting 33 81 8551930 €150
  • Sluitschakel 27 72 7720938 €7
  • Achterste kettingwiel 33 84 8527635 €93
  • Voorste kettingwiel 23 00 8569917 €55euro
bij elkaar €305euro en dan ligt het er nog naast. Geef mij dan maar een asje, misschien, bij 80dkm.




Ik denk dat @ex-motorloos de cardan-as bedoeld, en dat dat ook in het artikel bedoeld is.

De haakse overbrenging vervangen binnen regulier onderhoud geloof ik geen reet van _O-
Ikzelf bediel niets. Ik refereer enkel aan het bewuste artikel. En in dat artikel wordt de getriebewelle, de aandrijfas, genoemd.
 
Vreemd is het niet de gestegen vermogen en koppel heeft men doen besluiten om de betrouwbaarheid te vergroten om dan preventief de cardanas te verv.

Ik zou dat prima vinden ,tuurlijk kan je dat laten zitten dat gaat ook met de olie kan ook.

Prima zaak ,mag hopen dat de prijs van het onderdeel redelijk blijft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan