Is een cruiser iets voor mij?

Swatchss

MF'er
18 jun 2019
37
16
Waverveen
Dag allen,

Ik heb nog niet zo heel lang een motor rijbewijs en rijd nu zo'n 1,5 jaar op Honda Hornet uit 2006. Vooral aan het begin is alles helemaal te gek en was ik allang blij dat ik weer op dat ding mocht zitten. Nu merk ik dat ik steeds kritischer wordt en steeds een beter beeld krijg van mijn rijgedrag. Ik merk dat ik vooral de motor pak voor woon-werk verkeer en rijd dan voornamelijk op de snelweg (ongeveer 80km per dag). Op vrije dagen met lekker weer ga ik wel eens touren, maar helaas kom ik daar minder aan toe dan vooraf gedacht.

Ik merk dat ik niet lekker ontspannen zit voor de lange ritten op de snelweg. Voor de overige tripjes is de motor wel lekker wendbaar, bochten gaan erg soepel etc. Ik ben eigenlijk op zoek naar een motor waar je lekker lange stukken op de snelweg mee kan rijden (wat ik dus het vaakst doe) en die ook niet te lomp en te zwaar zijn. Iemand raadde mij de Kawasaki Vulcan S aan, dat zou een model zijn dat precies ertussen valt. Ik wil het liefst een cruiser met een klassieke look en iets goedkoper dan de Vulcan S.

Ik heb zelf een beetje rond zitten kijken en de keuze is reuze. Voordat ik een afspraak maak voor een testrit, wat allemaal nog moeilijker gaat tegenwoordig door Covid, wil ik de selectie wat proberen te verkleinen. Ik zag de Honda Shadow, Suzuki Intruder en Triumph Speedmaster die er interessant uitzagen. Zijn deze motoren de moeite waard en hebben jullie nog andere tips?

Als jullie vinden dat ik niet moet beginnen aan een cruiser, ook gewoon zeggen. Ik wil wat ervaringen horen met voor en nadelen voordat ik een keuze maak. Alvast bedankt :D
 
Tja, de meeste zullen je een cruiser afraden, ik ben juist gek op die dingen. Maar er is er maar 1 die het je exact kan vertellen en dat ben je zelf. Ik kan niet in hoofd kijken of hoe je rijd, dus huur desnoods een dagje een type waarje denkt dat die wel zou passen
 
Tja, de meeste zullen je een cruiser afraden, ik ben juist gek op die dingen. Maar er is er maar 1 die het je exact kan vertellen en dat ben je zelf. Ik kan niet in hoofd kijken of hoe je rijd, dus huur desnoods een dagje een type waarje denkt dat die wel zou passen
Bedankt voor je reactie. Uiteindelijk wil ik ook eerst proefrijden uiteraard. Huren voor een weekend is inderdaad een mooie optie, had ik helemaal niet aan gedacht. Maar ik probeer een beetje mijn selectie te verkleinen, zodat ik niet tientallen weekenden bezig ben met proefrijden :P
 
Ik vind een cruiser prima rijden, ook op de snelweg. Een goede ruit helpt wel een hoop als je lange stukken snelweg rijdt.

Overigens kun je natuurlijk ook naar meer tour modellen kijken, deze zijn gemaakt om lang comfortabel te zijn en over het algemeen wat wendbaarder dan de cruisers (maar veul minder mooi natuurlijk ;) )

Edit: zoals anderen al aangeven uiteraard proefrijden/huren om te weten wat je zelf het fijnst vindt.
 
Ik vind een cruiser prima rijden, ook op de snelweg. Een goede ruit helpt wel een hoop als je lange stukken snelweg rijdt.

Overigens kun je natuurlijk ook naar meer tour modellen kijken, deze zijn gemaakt om lang comfortabel te zijn en over het algemeen wat wendbaarder dan de cruisers (maar veul minder mooi natuurlijk ;) )

Edit: zoals anderen al aangeven uiteraard proefrijden/huren om te weten wat je zelf het fijnst vindt.

bedankt voor je bericht. Ik heb ook even gedacht aan een tour model, maar vind de cruisers ook veel mooier. Misschien is er ook een mooie tourer met een klassieke look, ik betwijfel het :P
 
Het zal wel toeval zijn. Maar al bij de topic titel dacht ik al aan de vulcan s.

Niet dat die het moet zijn. Maar zit inderdaad wat meer richting souplesse van de hornet. (vergeleken met de wat oudere of zwaardere cruisers) En schijnbaar ook instelbaar, zodat je ergonomisch kunt aanpassen aan je lengte.
 
bedankt voor je bericht. Ik heb ook even gedacht aan een tour model, maar vind de cruisers ook veel mooier. Misschien is er ook een mooie tourer met een klassieke look, ik betwijfel het :P
Honda Deauville...heerlijke tourmotor met een lekkere v-twin.
 
Kijk, dit zijn even andere geluiden. Een cruiser is juist niet goed voor de snelweg? Waar is het dan goed voor en wat is dan wel goed voor een snelweg?

Het zal wel toeval zijn. Maar al bij de topic titel dacht ik al aan de vulcan s.

Niet dat die het moet zijn. Maar zit inderdaad wat meer richting souplesse van de hornet. (vergeleken met de wat oudere of zwaardere cruisers) En schijnbaar ook instelbaar, zodat je ergonomisch kunt aanpassen aan je lengte.
Ik blijf er naar neigen, maar net boven mn budget. Misschien even doorsparen :p
 
Ik heb mijn Dragstar juist weggedaan omdat ik meer snelweg ging rijden. Zodra ik hem boven de 80-90 trok begon alles oncomfortabel te trillen, en zeker rond de 100 begin je echt te zoeken waar ze in hemelsnaam die 6e versnelling hebben verstopt. Verder is de zithouding niet optimaal ten opzichte van de wind; doordat je licht onderuit zit met je voeten naar voren vang je behoorlijk wat wind op je bovenbenen, die daardoor naar buiten worden geforceerd. Je kunt je in deze houding ook lastiger schrap zetten of gestroomlijnd maken, dus je vangt de wind vol op en kunt hem moeilijk van je af laten glijden. In het begin reed ik met een hoog windscherm, maar vanwege de looks en uiteindelijk turbulentie heb ik ook die eraf geschroefd. Het hielp wel iets, maar in mijn geval zat het scherm aan het stuur vast, en dat heeft dus ook invloed op je stuurgedrag. Een cruiser wil recht vooruit en het liefst niet al te snel; dat eerste lukt op de snelweg prima, dat tweede wat minder. Ik heb regelmatig 75km enkele reis over de snelweg naar mijn werk gereden op de Dragstar, en dat waren niet de lekkerste motorritten uit mijn leven. Een cruiser is gemaakt om over glooiende achterafwegen en dijken te 'cruisen' zoals de naam al zegt. Verwacht geen strak bochtenwerk (ik ben nog steeds opnieuw aan leren hoe een bocht werkt, aangezien ik de eerste twee jaar van mijn rijbewijs op een cruiser heb gereden), de gemiddelde cruiser heeft daarvoor te weinig grondspeling, teveel gewicht, een te lange wielbasis, en een te kleine balhoofdhoek. Oh, en als je een beetje van je cruiser houdt wil je dat hij er mooi bij staat, en als je een grote chroombak dagelijks de snelweg op en neer jaagt wil het qua poetsen nog wel eens flink tegenvallen. :+

Afijn, het stampen en trillen is ook te wijten aan het feit dat ik een 1100cc met relatief weinig pk's had, die al 19 jaar oud was toen ik 'm kocht. Een 'grote klappen, snel thuis'-cruiser als een VN1500/1800/2000 of XV1300/1600/1700/1900 zal wat meer adem hebben, maar daar staat dan ook weer een hoger gewicht (en prijs) tegenover. Cruisers worden nieuw vrijwel niet meer gemaakt (je hebt natuurlijk nog altijd de Harleys, Honda bouwt nog een aantal kleinere cruisers en er zijn nog wat Chinezen, maar de vroeger zo populaire Star-linie van Yamaha is tegenwoordig meer een Goldwing-achtige tourmotor dan een cruiser). Ik moet wel zeggen dat ik toen ik voor het eerst als testritje op een Vulcan S reed ik aangenaam verrast was over de kracht en souplesse die ze uit zo'n relatief klein blok hebben weten te krijgen. Je zit nog steeds met de zithouding (hoewel die wel behoorlijk aan te passen was), maar je trilt er in ieder geval niet vanaf, en hij gaat zowaar best aardig een bocht om. Misschien dus toch iets verder doorsparen, maar wat ik vooral zou doen is kijken wat je zou willen hebben, en te kijken of je die via bijvoorbeeld Motoshare een dagje kunt huren. Ga er dan ook vooral even lange snelwegkilometers mee rijden, en dan weet je precies of het wat voor je is of niet. Als ik er het geld/de ruimte/de tijd weer voor heb komt er absoluut weer een cruiser in de garage staan, maar dan alleen voor de ritten waarvoor een cruiser bedoeld is. Op de snelweg zit ik 100x liever op de Strom.
 
[
Als het je om de klassieke uitstraling gaat zijn er ook genoeg retro's bij de nakeds te vinden tegenwoordig .
Check triumph, kawasaki, yamaha e. a
Die hebben een iets sportievere zithouding wat beter bij snelweg past.
(maar qua windbescherning hebben ze ook niet veel te bieden)
 
Dat maakt nog niet eens zóveel uit.

Er gaat met een cruiser niets boven het relaxed ploffen over provinciale wegen.:]

Dat er niks boven binnendoor gaat ben ik met je eens, maar snelweg vind ik nog prima te doen op mn intruder hoor. Komt ie beter uit dan op t circuit denk ik zo :P
 
Dat er niks boven binnendoor gaat ben ik met je eens, maar snelweg vind ik nog prima te doen op mn intruder hoor. Komt ie beter uit dan op t circuit denk ik zo :P
Tuurlijk kan het prima.
Moor komt niet tot zn recht was de strekking van mijn verhaal.
 
Mijn 1500 Classic Vulcan liep met goed afgesteld scherm ook prima 150 op de snelweg, mijn gemiddelde kruissnelheid was 130, mijn 800 liep het lekkerst op 120
Dus met een cruiser kan je best meekomen op de snelweg hoor(wel met batwing omdat ik problemen heb met schouders en winddruk) Nu mijn ouwe softail loopt het lekkerst op 110/120 als die warm is, op bochtige wegen liep je echter wel eens tegen de grond met de floorboards, want grondspeling hebben die krengen amper
 
Ik rij zeer weinig autosnelweg, vind er niks aan.
Dus elke keer weer wennen aan de 'wind', lawaai, etc
Doe ik het een paar keer na mekaar dan rij ik zonder iets te merken aan de max snelheid.
En nu jullie maar 100 km/u meer mogen stelt het helemaal niks voor, buiten saai.
Kan dus perfect met elk type motor.
 
Bedankt voor alle tips, allemaal info waar ik heel veel mee kan. Ik denk dat ik een proefrit ga maken op de Vulcan S en kijken naar de Triumph Bonneville.
Op de snelweg rijd ik niet voor mijn plezier, maar vooral voor woon werk verkeer... als ik terug kijk naar afgelopen jaar, zijn dat de meeste ritjes die ik heb gemaakt... meeste plezier heb ik gehad met ritjes lekker binnendoor en ergens een terrasje pakken en dan weer verder.
 
Ik kan de Intruder 800/1400 iig sterk afraden voor snelweg gebruik.
100 is enigszins te doen.
Met 120 a 130 voel je echt dat het frame gewoon een bami gewikkeld geheel is en zwalkt, buigt en danst het alle kanten op.

Zit je ook nog achterover en wordt je dr half vanaf geduwd.
Best lekkere motor voor de zondagmiddag een beetje van en naar terrasjes, maar woon werk over de snelweg...
 
Zelf in het bezit van een suzuki intruder m1800r. Heerlijke cruiser en zeker voor de langere ritten. Als je gewoon durft te rijden voelen ze helemaal niet zo zwaar aan, als je zou verwachten. Denk overigens dat echte cruisers altijd zwaar zijn haha, al valt de Vulcan S inderdaad wel mee met ongeveer 220 kilo.
 
Ik heb een shovel van 50 jaar oud en herken die wegligging problemen helemaal niet
Oké ik heb er het een en ander aan verbouwd
Het schijnt dat je tegenwoordig niks aan een motor mag veranderen , ze vinden nieuwe spiegels al heel wat
Terwijl een paar schokbrekers en je voorvork na kijken al veel goeds kan doen
En een paar redelijke banden , dus de keiharde ouwe banden een keertje vernieuwen
 
Ik heb een shovel van 50 jaar oud en herken die wegligging problemen helemaal niet
Oké ik heb er het een en ander aan verbouwd
Het schijnt dat je tegenwoordig niks aan een motor mag veranderen , ze vinden nieuwe spiegels al heel wat
Terwijl een paar schokbrekers en je voorvork na kijken al veel goeds kan doen
En een paar redelijke banden , dus de keiharde ouwe banden een keertje vernieuwen
Het is ook maar waar je mee vergelijkt.
En inderdaad met versleten onderdelen bijvoorbeeld wat je noemt, of bijvoorbeeld balhoofd en achterbrug lagers scheelt het nog meer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan