Is een cruiser iets voor mij?

Wellicht ver over budget, maar ik reed in de USA met twee vingers in de neus 500km op een dag, met een HD Heritage, wel met scherm erop (die je voor een toertocht er zo af klikt)
Aan de andere kant blijft een Harley wel waarde vast. Ik heb niet het hele draadje gelezen maar wat is ongeveer je budget?
 
Zoals al gezegd ga zeker testrijden... op de meeste cruisers zul je met je benen naar voren zitten... deze houding moet bij je passen, je liggen.
Ik zat vorig jaar te twijfelen aan een nieuwe Speedmaster, maar ben afgehaakt omdat ik het contract met de motor niet voelde door de zithouding. Wellicht zal het wennen, maar het gaf mij een onstabiel gevoel of zo.
Uiteindelijk is het een Bobber Black geworden. Exact hetzelfde frame, black, etc. Maar een andere zithouding. (Twijfelde sowieso tussen die twee).

Je hebt volgens mij niets gezegd over budget. Maar een vulcan s of speedmaster van hetzelfde jaartal, dan is de vulcan volgens mij goedkoper.
 
Ik meen trouwens van die Vulcan S, dat ik laatst een filmpje zag over die 'instelbaarheid'.
Maar je kunt bij aflevering nieuw kiezen uit 3 sturen, 2 of 3 zadels en 2 of 3 varianten voetsteun bevestigingen.

Ben dus bang dat bij tweede hands je vast zit aan wat er toevallig op zit. Ofwel dat je nieuw andere delen bij koopt.
Ik denk tenminste niet dat ze bij de kawa dealer even 'voor een prikkie' met je gaan pas zitten en aanpassen, bij een 'tweedehandsje'.
 
Zo veel verschillende meningen, blijkt maar weer hoe persoonlijk een motor is. Toch ben ik erg blij met alle input en heb ik gewoon wat meer achtergrond info. Uiteraard ga ik eerst proefrijden, maar ik kan nu gewoon wat gerichter zoeken.

Mijn budget is ongeveer 3000 na inruil van mijn Hornet. Maar als het een motor is wat echt precies bij me past en boven de budget ligt, dan stel ik de koop uit en ga ik sparen. Het is niet zo dat die Hornet per direct weg moet namelijk.

Zoals al gezegd ga zeker testrijden... op de meeste cruisers zul je met je benen naar voren zitten... deze houding moet bij je passen, je liggen.
Ik zat vorig jaar te twijfelen aan een nieuwe Speedmaster, maar ben afgehaakt omdat ik het contract met de motor niet voelde door de zithouding. Wellicht zal het wennen, maar het gaf mij een onstabiel gevoel of zo.
Uiteindelijk is het een Bobber Black geworden. Exact hetzelfde frame, black, etc. Maar een andere zithouding. (Twijfelde sowieso tussen die twee).

Je hebt volgens mij niets gezegd over budget. Maar een vulcan s of speedmaster van hetzelfde jaartal, dan is de vulcan volgens mij goedkoper.
Ik ben wel gecharmeerd van de Triumphs, vind de nieuwe Speedmaster echt gaaf, maar die zijn erg duur. Het zelfde geldt voor de Bobber, wat in principe een zelfde motor is als de Speedmaster met een ander stuur en ander zitje volgens mij. Maar wel een supergaaf ding. Wellicht dat ik daar ook een proefritje op maak, gewoon omdat het kan :P.

Vulcan is volgens mij goedkoper dan de Speedmaster. Ik ga ook even kijken naar een triumph bonneville van een paar jaar oud. Met een windscherm en leren zijtassen geeft dat ook een hele gave look (zie foto).
 

Bijlagen

  • TriumphBonneville.jpg
    TriumphBonneville.jpg
    105,2 KB · Weergaven: 14
Die ga je wel voor 3000€ niet vinden, of was het waarde Hornet + 3000?
Ik heb mijn Bonneville T100 recent teruggekocht.
 
Zo veel verschillende meningen, blijkt maar weer hoe persoonlijk een motor is. Toch ben ik erg blij met alle input en heb ik gewoon wat meer achtergrond info. Uiteraard ga ik eerst proefrijden, maar ik kan nu gewoon wat gerichter zoeken.

Mijn budget is ongeveer 3000 na inruil van mijn Hornet. Maar als het een motor is wat echt precies bij me past en boven de budget ligt, dan stel ik de koop uit en ga ik sparen. Het is niet zo dat die Hornet per direct weg moet namelijk.


Ik ben wel gecharmeerd van de Triumphs, vind de nieuwe Speedmaster echt gaaf, maar die zijn erg duur. Het zelfde geldt voor de Bobber, wat in principe een zelfde motor is als de Speedmaster met een ander stuur en ander zitje volgens mij. Maar wel een supergaaf ding. Wellicht dat ik daar ook een proefritje op maak, gewoon omdat het kan :P.

Vulcan is volgens mij goedkoper dan de Speedmaster. Ik ga ook even kijken naar een triumph bonneville van een paar jaar oud. Met een windscherm en leren zijtassen geeft dat ook een hele gave look (zie foto).
De Speedmaster en Bobber zijn inderdaad bijna gelijk.. zelfde motorblok, frame en wielmaat. Zithouding is door ander stuur, andere zitting al heel anders... maar wat mij met name tegenhield was dat de speedmaster standaard forward controls heeft... dat gaf me een gevoel van minder controle.

een budget van 3K dan zul je toch moeten zoeken in de iets oudere motoren ben ik bang. Een nieuwe Vulcan S heb je nog onder de 10K, een nieuwe Speedmaster kun je er nog een 6 a 7K bijtellen.

Ga dus wel kritisch kijken naar wat je wil... zoekt en wat haalbaar is in je prijsklasse. Anders ga je ej dood staren op motoren waar je van kwijlt, maar de komende jaren buiten je budget blijven. Het moet allemaal wel leuk, blijven ;-)
 
Budget is 3000 plus waarde van de Hornet. Dan maar gewoon even doorsparen, maar dan weet ik in ieder geval waar ik voor moet gaan.
 
Budget is 3000 plus waarde van de Hornet. Dan maar gewoon even doorsparen, maar dan weet ik in ieder geval waar ik voor moet gaan.
Afhankelijk van de staat leeftijd van de Hornet heb je info idee geval een leuk start budget.
Ga in ieder geval eens test rijden of huren. Huren kost wellicht iets, maar dan kun je wel de tijd nemen om te ervaren hoe en motor rijdt. Bij een testrit ben je toch wel iets meer tijdsgebonden vaak... en vergeet ook niet dat veel motorzaken en hoog eigen risico hanteren in geval van een ongeval e.d.

Je zou ook kunnen kijken naar intruders, Yamaha dragstars.

Je had het over een Bonneville ... afhankekijk van je gevoel bij een merk zou je je wellicht ook eens kunnen verdiepen in Royal Enfield. Retro motoren voor een betaalbare prijs .
 
Ja, ik heb vaak op de Royal Enfield gereden in India. Vind dat echt hele gave motoren, maar niet wat ik zoek. Ik vind ze te licht voor op de snelweg.
 
Zelf nog nooit een cruiser gereden, maar inmiddels wel meerdere dagen op zo'n BMW 1200 GS afgelegd. Beviel me kwa zithouding ook perfect en ik kwam ook van een naked af (Ducati Monster). Vele malen relaxter dan m'n GSX-R op het moment, ook op de snelweg nog met 140. Nu wil ik niet zeggen dat je gelijk naar de BMW dealer moet rennen, maar wellicht is een proefrit op een soortgelijke fiets toch ook nog het overwegen waard. Je ziet die all-roaders tegenwoordig sowieso steeds vaker. Koffer(s) erop en je kunt er nog een keer mee op pad voor een tijd. Je mist dan alleen wel de looks van zo'n klassiek ogende fiets...

@ggfh666 Meestal blijft daar inderdaad vrij weinig van over, maar dan moet je ook nog wel de transportkosten en het invoeren erbij rekenen + de hoeveelheid tijd dat je dit gaat kosten. Als dit alle het jou dubbel en dwars waard is, is het ook zeker een optie om wat uit onze buurlanden te plukken.
 
Ja, ik heb vaak op de Royal Enfield gereden in India. Vind dat echt hele gave motoren, maar niet wat ik zoek. Ik vind ze te licht voor op de snelweg.
Heb je ook op de 650 gereden? die zou makkelijk mee moeten kunnen op de snelweg.
Verder is comfortabel snelweg rijden iets persoonlijks,waar de 1 zweert bij een toermotor of cruiser krijgt een ander daar bijvoorbeeld rugproblemen van
en rijd liever op een sportmotor,kortom om daar achter te komen zou je een langere proefrit moeten maken op de snelweg.
 
Laatst bewerkt:
Heb je ook op de 650 gereden? die zou makkelijk mee moeten kunnen op de snelweg.
Verder is comfortabel snelweg rijden iets persoonlijks,waar de 1 zweert bij een toermotor of cruiser krijgt een ander daar bijvoorbeeld rugproblemen van
en rijd liever op een sportmotor,kortom om daar achter te komen zou je een langere proefrit moeten maken op de snelweg.
Het zijn niet de meest vermogende machines dat moet ik wel toegeven... een RE 650 heeft rond de 50pk en eveneens rond de 50Nm koppel... ofwel, ik snap wel dat velen dat als iets te licht voor snelweg bestempelen.
 
Het zijn niet de meest vermogende machines dat moet ik wel toegeven... een RE 650 heeft rond de 50pk en eveneens rond de 50Nm koppel... ofwel, ik snap wel dat velen dat als iets te licht voor snelweg bestempelen.
Ach vroeger had ik een CB500 met dat vermogen,die haalde nog 165,daar kan je makkelijk mee de snelweg op.
 
Een Moto Guzzi California

Daar kun je ook comfortabel mee op de snelweg rijden. Er kan nog iemand achterop en je kunt bagage meenemen. Het is geen eenheidsworst, ze zijn betrouwbaar en gemakkelijk te onderhouden. Past binnen je budget en als je een wat oudere koopt schrijf je nooit meer af.

Betere looks dan jappen, goedkoper en betrouwbaarder dan een Harley en je kunt er nog eens een bochtje mee pikken want de wegligging is best ok en je hebt veel meer grondspeling dan bij willekeurig elke andere cruiser.
 
Het zijn niet de meest vermogende machines dat moet ik wel toegeven... een RE 650 heeft rond de 50pk en eveneens rond de 50Nm koppel... ofwel, ik snap wel dat velen dat als iets te licht voor snelweg bestempelen.
Mijn Honda Deauville 650 heeft ook maar iets van 55pk en 55nm en kan prima meekomen op de snelweg met z’n top van 180....dus een beetje onzin dit.
Niet iedereen hoeft iets met veel pk’s om lekker te rijden...
 
Ach vroeger had ik een CB500 met dat vermogen,die haalde nog 165,daar kan je makkelijk mee de snelweg op.

Mijn Honda Deauville 650 heeft ook maar iets van 55pk en 55nm en kan prima meekomen op de snelweg met z’n top van 180....dus een beetje onzin dit.
Niet iedereen hoeft iets met veel pk’s om lekker te rijden...
Ik zeg ook niet dat het keiharde waarheid is...Ik zeg alleen dat ik het snap.

Velen zijn tegenwoordig meer vermogen en koppel gewent en om dan terug te stappen naar minder, kan soms ongemakkelijk voelen.

Persoonlijk maakt het mij niets uit... geef me een opgevoerde brommer die over de 100 draait en ik voel me ook comfy op de snelweg ;) :+
 
Ik heb wel wat gebruikerservaringen met o.a. een Dragstar 650 en een zzr600 uit 1995.

Zo'n V twin geeft gewoon meer trillingen door. Toen ik daarna op de zzr overstapte, voelde het aan als sleeën zo soepel en smooth dat alles voelde! Maar die trillingen zijn natuurlijk onderdeel van het karakter en de charme bij zo'n cruiser.

Een cruiser als de Dragstar zit heerlijk hoor. Maar wanneer je ritten langer dan een halfuur duren, ga je snel last krijgen van een 'zitkont' en het gebrek aan eem rugsteun. Hier valt zeker wat aan te doen, zoals een Corbin zadel (hoor positieve verhalen) en bijvoorbeeld een rugsteun monteren. Als je nou op reis gaat bind je gewoon een sporttas achterop en heb je ook een rugsteun ;)

Cardan op zo'n motor is heerlijk en geeft altijd wel een luxe uitstraling, vind ik.

Over het algemeen ga je het op een sport-tour fiets ff makkelijker volhouden. Maar ik denk dat als je een cruiser aanpast zoals ik net zei (ik heb dat toen niet gedaan) en eventueel nog een highwaybar monteerd zodat je met de voeten languit kan, dat je eeeerg lekker kan zitten hoor.

Persoonlijk heb ik nog altijd spijt dat ik de Dragstar verkocht heb. Maar je zal op een dergelijke motor voor jouw opgegeven gebruik wss wat aanpassingen moeten doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan