Is een frame altijd krom na een ongeluk?

16 feb 2004
5
0
Ede
Ik heb een schade motor gespot, waarvan het rijwiel gedeelte alweer gerepareerd is. De motor heeft een frontale crash gemaakt en volgens mij met lage snelheid. Er werd mij verteld dat de motor goed is. Ze hebben er een ander wiel, andere voorpoten en nieuwe schijfremmen erop gezet.

Kan dat? Hoe kan ik dit na meten of waar kan ik dat laten doen?

De complete kuip is eigenlijk alles wat ontbreekt :)
 
een frame kun je alleen meten als ie kaal is en op de trekbank staat, dat is de enige juiste methode....

dan kun je namelijk de geometrie e.d. opvragen bij de fabrikant en weet je hoe of wat.....
 
Kun je met de geometrie ook een "gedraaid" balhoofd bepalen? Ik kan me voorstellen dat een verplaatsing van het balhoofd in de lengte richting, makkelijk te meten is.

een frame kun je alleen meten als ie kaal is en op de trekbank staat, dat is de enige juiste methode....

dan kun je namelijk de geometrie e.d. opvragen bij de fabrikant en weet je hoe of wat.....
 
Hele frame nalopen op scheurtjes, eventueel wielbasis opmeten...

Als dat allemaal goed is kun je ff testritje maken om te kijken of hij niet krom is...

Het hoeft niet altijd krom te zijn, er zijn veel onderdelen op een motorfiets die de klap op hebben kunnen vangen. Dus misschien heb je mazzel.

Maar ik zou er niet op gaan rijden zonder eerst zeker te weten dat er nix gescheurt is ofzo!
 
een frame kun je alleen meten als ie kaal is en op de trekbank staat, dat is de enige juiste methode....

dan kun je namelijk de geometrie e.d. opvragen bij de fabrikant en weet je hoe of wat.....
BULL!! met een scheibner laser meetsysteem kan je meten zonder al te veel te demonteren (meestal alleen de kroon plaat )geeft ie dan een afwijking moet men ook het T stuk demonteren en rechtsstreeks op het balhoofd meten ,de af wijking dan geeft duidelijk aan hetzei binnen de toleranties hoe krom het frame dan is ...
 
Terug
Bovenaan Onderaan