Is een hugger volgens de wet nu wel of geen spatbord?

GsxrEd

Die hard MF'er
25 apr 2017
400
64
Schijndel
Ik vroeg het mezelf af vanwege mijn projectje.

Ik ben bezig met een single seater en ik weet dat, als je echt de letter der wet ga volgen, de motor er zo bij moet staan alsof deze rechtstreeks uit de fabriek komt.

Nu is het een kale achterbrug (dus zonder hugger of spatbord) en de bedoeling is om daarboven een klein zitje te maken.

Dus volstaat een hugger of moet ik echt een spatbord gaan fabrieken? (nee, een 'echt' spatbord voor een GsxR hebben ze niet uitgevonden ;) )
 
Ik vroeg het mezelf af vanwege mijn projectje.

Ik ben bezig met een single seater en ik weet dat, als je echt de letter der wet ga volgen, de motor er zo bij moet staan alsof deze rechtstreeks uit de fabriek komt.

Nu is het een kale achterbrug (dus zonder hugger of spatbord) en de bedoeling is om daarboven een klein zitje te maken.

Dus volstaat een hugger of moet ik echt een spatbord gaan fabrieken? (nee, een 'echt' spatbord voor een GsxR hebben ze niet uitgevonden ;) )
Er is geen strikte regel mbt spatbord. Je mag dus best wat maken.
Geen gevaarlijke/uitstekende delen.
 
Ik ben bezig met een single seater en ik weet dat, als je echt de letter der wet ga volgen, de motor er zo bij moet staan alsof deze rechtstreeks uit de fabriek komt.

Nu is het een kale achterbrug (dus zonder hugger of spatbord) en de bedoeling is om daarboven een klein zitje te maken.

Dus volstaat een hugger of moet ik echt een spatbord gaan fabrieken? (nee, een 'echt' spatbord voor een GsxR hebben ze niet uitgevonden ;) )

Je weet dat de motor er volgens de letter van de wet bij moet staan alsof hij zo uit de fabriek komt ??
Je weet verkeerd.

Je hoeft helemaal geen hugger of spatbord te monteren als je dat niet wil.
Maare... zoals het er nu staat ga je het zadel op de achterbrug monteren ...nee toch ?
 
Je weet dat de motor er volgens de letter van de wet bij moet staan alsof hij zo uit de fabriek komt ??
Je weet verkeerd.

Je hoeft helemaal geen hugger of spatbord te monteren als je dat niet wil.
Maare... zoals het er nu staat ga je het zadel op de achterbrug monteren ...nee toch ?

Dat lijkt me wel een fijn gehobbel :)
 
Je weet dat de motor er volgens de letter van de wet bij moet staan alsof hij zo uit de fabriek komt ??
Je weet verkeerd.

Je hoeft helemaal geen hugger of spatbord te monteren als je dat niet wil.
Maare... zoals het er nu staat ga je het zadel op de achterbrug monteren ...nee toch ?

Hmm... Volgens mij zijn er wat topics geweest dat een spatbord verplicht is op een motor... Een reactie van een mede MF-er was dus als bovenstaande, had ook meer betrekking mbt type goedkeuring blablabla. Was volgens mij ook in het 'brikken topic', er waren een aantal mensen die hadden bekeuringen gehad mbt de kentekenplaatsing (naast het wiel) maar ook dat er geen spatbord op het voertuig aanwezig was. (en deze motor af-fabriek wel spatborden had)

Maar goed, het liefst heb ik helemaal geen spatborden! :]

Ennuh.... nee ik ga het zadel niet op de achterbrug monteren ;) Excuus voor de verwarring O-)

Zoiets bedoel ik dus
incroyable-Bobber-sur-base-GSXR.jpg
 
Hmm... Volgens mij zijn er wat topics geweest dat een spatbord verplicht is op een motor... Een reactie van een mede MF-er was dus als bovenstaande, had ook meer betrekking mbt type goedkeuring blablabla. Was volgens mij ook in het 'brikken topic', er waren een aantal mensen die hadden bekeuringen gehad mbt de kentekenplaatsing (naast het wiel) maar ook dat er geen spatbord op het voertuig aanwezig was. (en deze motor af-fabriek wel spatborden had)

Maar goed, het liefst heb ik helemaal geen spatborden! :]

Ennuh.... nee ik ga het zadel niet op de achterbrug monteren ;) Excuus voor de verwarring O-)

Zoiets bedoel ik dus
[afbeelding]

Zadeltje, cool zo !! :Y

:? Hoe word dat voorste tandwiel aangedreven :?


Kentekenplaats is idd duidelijk, die mag echt alleen volledig achterop bevestigd worden.

Maar spatborden.... voor jou als consument geld Regeling voertuigen :: Maxius.nl voorheen Lexius.nl
Ik zie daar niets over spatborden.
 
Laatst bewerkt:
Is er niet een regel dat zegt dat het spatbord moet doorlopen tot de horizontale lijn van de bovenzijde van de velg van het achterwiel al dan niet incl. kenteken.

Meen me zoiets te herinneren van onderzoek n.a.v. eigen geknutsel aantal jaren geleden

Edit:

Kan het niet terug vinden, is ook al lang geleden, maar vond dit wel:

Afscherming
Wielen en banden van motorfietsen van voor 17 juni 1999 moeten goed zijn afgeschermd en mogen niet aanlopen.
De motorfiets mag geen scherpe delen hebben die gevaarlijk kunnen zijn voor andere weggebruikers.

Maar plaatsing kenteken is denk ik wel iets om rekening mee te houden
 
Laatst bewerkt:
Is er niet een regel dat zegt dat het spatbord moet doorlopen tot de horizontale lijn van de bovenzijde van de velg van het achterwiel al dan niet incl. kenteken.

Meen me zoiets te herinneren van onderzoek n.a.v. eigen geknutsel aantal jaren geleden

Edit:

Kan het niet terug vinden, is ook al lang geleden, maar vond dit wel:Maar plaatsing kenteken is denk ik wel iets om rekening mee te houden
Echte regel is er niet.

Die laatste zin geldt voor alles: veilig en niets uitstekend of of.

De eerdere foto mist een kettingbeschermer, daardoor gaat die motor het bij rdw niet redden.

Ik heb een motor zonder voorspatbord door rdw keuring gekregen. Keurmeester vroeg er wel naar. Heb eerlijk antwoord gegeven: bij nat wegdek krijg ik wss zooi in mn bakkes...
 
Is er niet een regel dat zegt dat het spatbord moet doorlopen tot de horizontale lijn van de bovenzijde van de velg van het achterwiel al dan niet incl. kenteken.

Meen me zoiets te herinneren van onderzoek n.a.v. eigen geknutsel aantal jaren geleden

Edit:

Kan het niet terug vinden, is ook al lang geleden, maar vond dit wel:
In Duitsland hebben ze zo'n soort regel. Vandaar dat Duitse all roads uitgerust zijn met een Possum scraper. In Nederland zijn ze gelukkig zoals Martell schrijft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan