Is een spacer in de voorvelg echt nodig?

Dutch

MF veteraan
5 mrt 2003
8.697
1.014
Boxmeer
Ik wil een wat bredere voorvelg in m'n FZ steken en heb daarom een FZR velg op de kop getikt. Lagers waren verrot, maar dat is geen probleem want ik heb toch andere lagers nodig ivm de dunnere vooras van de FZ.

Alleen blijkt uit dit plaatje: klik dat er tussen beide lagers (nr. 3) nog een spacer (nr. 2) zit. In mijn 'nieuwe' velg zit geen spacer. Wat is eigenlijk het doel van die spacer? Het gewicht wordt gedragen door de lagers dus ik kan eigenlijk alleen bedenken dat het dan wat makkelijker is om bij het monteren van het wiel in de voorvork de as er netjes recht in te steken.

Wat is wijsheid: gewoon rijden zonder spacer (zou toch weinig functie hebben, binnendiameter spacer = 17 mm en FZ as = 15 mm) of op zoek gaan naar iemand die een passende spacer voor me kan draaien ??

Greetz, Dutch
 
spacer zou ook goed kunne zijn om te voorkomen dat de lager te wer naar binnen gaan of om krachten die zijdelings uitgeoefend worden op de kern van de lager niet op de ballen van de lagers te laten drukken. ik zou er even een laten draaien het zal je de kop niet kosten.
 
Zonder spacer zijn de lagers binnen de kortste keren aan splinters. Spacer neeemt de axiale kracht op die je krijgt door moer no.1 aan te draaien en het hele spul voor te spannen om een stijf geheel te vormen met de vork. As en spacer moeten perfect passen. Spacer moet nagenoeg dezelfde interne diameter hebben als de lagers.
 
Ik denk dat de spacer het aanhaalmoment van de as moet opvangen.
Dit is nodig als de as niet spanningvrij gemonteerd wordt.
Waarschijnlijk heeft de FZR in de voorvork aan een kant een inklemming met een soort 'halve maantjes' zoals een klassiek stuur ingeklemd zit.
De FZ heeft dit mogelijk niet.
Ik heb overigens geen verstand van beide types, probeer alleen een verklaring te bedenken.
 
De spacer zorgt ervoor dat de binnenringen van de lagers op de juiste afstand staan.
De velgt doet dit voor de buitenringen.

Probeer het maar:

Zonder spacer draait je wiel voor geen meter.

Vergeet niet daarna de lagers weg te gooien, die vinden het ook niet leuk.
 
Wat een superforum is dit toch: snelle reacties en in dit geval nog eenduidig ook :} :} :}

De axiale krachten op de binnenkant van lager zat ik ook aan te denken. Draait zo'n spacer eigenlijk mee met de velg of niet? Ik weet ook niet hoe strak ie in de velg hoort te zitten, maar iets moet er tegen elkaar bewegen: de binnenhuls van het lager en de as staan stil, de buitenhuls en de velg draaien. Lijkt me dan het meest voor de hand liggend dat de spacer relatief strak om de as past maar vrij los in de velg zit met lekker wat vet eromheen zodat de velg om de spacer draait. Right?

Bedankt voor de reacties, Dutch
 
Met de bussen, spacer en binnenringen maak je als je de as vastzet een "treintje", dat geeft de stijfheid.

De spacer moet vrijlopen van de velg. Doe de wanddikte niet te krap, kijk naar de afrondingen van de binnenringen, dat gaat van het draagvlak af. De maat van de afrondingen kan je gebruiken voor een schuine kant in de spacer, dan gaat de as er makkelijker in. Een wanddikte van 2-3 mm zit je al gauw aan.

De uiteinden moeten goed parallel zijn, de lengte moet ook kloppen met de tussenafstand van de lagers in de velg.
Een afwijking hierin zorgt ervoor dat de lagers niet vrij lopen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan