Is een warmtewisselaar verplaatsbaar naar een oudere motor?

Villyman

MF'er
2 feb 2009
82
0
Eeklo
Ik ben bezig met een Mocal oliekoelerflens op mijn motor te plaatsen ( VF1100S uit 1985 ) om dan vandaar een oliekoeler te installeren. De flens is voor een auto bedoeld en nu blijkt dat die verschillende draad hebben dus hij past niet op mijn motor.
Ik vroeg me nu af of een warmtewisselaar van een motor zomaar los te schroeven is en tussen mijn carter en filter te plaatsen. Of is dat te simpel gedacht?
Vind een warmtewisselaar wel interessanter (én compacter) dan een externe oliekoeler.
 
Normaal moet dat lukken, maar dan moet je de juiste maat hebben natuurlijk zodat hij nergens kan gaan lekken. Ikzelf heb zo'n flens die je eerder noemde aangepast van een auto zodat ik ook een oliekoeler kon aansluiten. Tevens zat er een thermostaat ingebouwd in de flens. Bij enkele Yamaha's kun je de warmtewisselaar en oliekoeler van de verschillende bouwjaren gewoon uitwisselen. FZR1000 of YZF750 weet ik niet meer zeker. Of het beter is dan een oliekoeler kan ik je helaas niet zeggen...
 
Bij mij is het er ook één met een thermostaat.
Ik hoop eigenlijk om een nieuwe bout (is eigenlijk niet zomaar een bout ...) te kunnen kopen om die alsnog te kunnen monteren.
Ik heb daar ook al een olietemperatuursensor op gemonteerd, vandaar zou ik het spijtig vinden mocht ik geen oplossing vinden voor de bout.

Wat heb jij dan aangepast, Mathh?
 
Ik heb zoiets gezien op een yamaha xs.
Daar hadden ze toen gewoon een nieuwe bout laten maken.

;)


Ik heb bij mijn XS1100 het filterhuis en de cartridge vervangen door een zelfgemaakte adapterplaat om het verloop in diameter naar de door jou genoemde flens voor de oliekoeler aansluiting en ingebouwde thermostaat op te vangen. Met een op maat gemaakte bout kon ik hierdoor tevens gewone autofilters gebruiken.

DSCN2761a.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bij mij is niet het probleem dat de diameters verschillen maar dat de draad waarop het oliefilter wordt geschroefd anders is dan de "verlengbout" bij de flens.
Ik vrees dat het maatwerk zal worden...

Mooie oplossing, trouwens!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan