Is er een dokter in de zaal?

Oude Brikker

MF veteraan
7 jan 2003
8.086
18
Den Haag
Maanden geleden had ik plotseling een pijnlijke linkerhand als ik mijn koppeling (niet hydraulisch) in moest knijpen.
Een langer heveltje gemaakt zodat de bediening ervan wat minder zwaar ging.
Dat samen met een nieuwe koppelingskabel die ik wat vloeiender heb laten lopen hielp.
In augustus een lange toch gemaakt, zonder problemen.
Gisteren een tocht van 250 km gemaakt. Het was behoorlijk fris en verdomme na zo'n 130 km begon mijn hand weer problemen te geven. Op het laatst maar lang in een (te lage) versnelling gereden om zo min mogelijk te hoeven koppelen.

Komt dit probleem nu door een verkeerde stand van mijn hand of wordt mijn hand domweg te koud?
Of is er mogelijk iets anders loos?
Mijn handschoenen zitten niet strak.
 
Koude kan van invloed zijn, maar ook verkeerde stand.
Ik ben geen dokter maar heb wel problemen met mijn handen... Das weer een ander verhaal.
Je hou kunnen proberen je hand af en toe op je tank te laten rusten, of op je knie, maar ja, dan overbelast je weer de andere.
Persoonlijk denk ik dat je er verstandig er aan doet om het aan de arts voor te leggen, het kan zijn dat de koker waar de pees doorheen schuift wat aanslag heeft (dicht slibt) waardoor je na verloop van tijd die pijn krijgt.

Beterschap!
 
Werk je met computers en muis je toevallig linkshandig? Ik heb al eerder gehoord van mensen die door RSI (of hoe ze het tegenwoordig noemen) het motorrijden niet met plezier kunnen beleven. En verder sluit ik aan bij Lara: ff de huisarts bezoeken
 
Zou best een peesschedeontsteking kunnen zijn, de schede waar de pees doorheen schuift is dan ontstoken, waardoor de pees er niet meer lekker doorheen kan glijen. Komt vaker voor, vanwege het overbelasten van je gewrichten/pezen. Ik heb het eens aan mijn duim gehad, na een kleine operatie heb ik er nooit meer last van gehad.
Dus als ik jou was zou ik er toch effe mee naar een dokter gaan.
Succes ermee!
 
Koude kan van invloed zijn, maar ook verkeerde stand.
Ik ben geen dokter maar heb wel problemen met mijn handen... Das weer een ander verhaal.
Je hou kunnen proberen je hand af en toe op je tank te laten rusten, of op je knie, maar ja, dan overbelast je weer de andere.
Persoonlijk denk ik dat je er verstandig er aan doet om het aan de arts voor te leggen, het kan zijn dat de koker waar de pees doorheen schuift wat aanslag heeft (dicht slibt) waardoor je na verloop van tijd die pijn krijgt.

Beterschap!
Tïs denk ik een vernauwing van de tunnel ff op laten rekken (heb het bij alle 2 gehad en,genezen 100%)maare ben geen dokter dus: ff langs gaan kan het de winter mooi genezen en volgend jaar heb je er geen problemen meer mee ........

beterschap ermee
 
Ff naar de dokter is een goed idee.

Struik verkoopt trouwens van die apparaatjes die je er op kunt zetten, waardoor je veel minder kracht hoeft uit te oefenen, de easy-clutch heten die geloof ik. ( http://www.onderdelen-struik.com/ )
 
Je kunt natuurlijk bij het opschakelen niet koppelen ... Scheelt de helft van de inspanning. Gewoon je voet een beetje omhoog tegen de weerstand aan, gas los, de versnelling springt in de volgende stand en weer gas erop. Minder inspanning aan de linkerhand! 8-)

edit: bij terugschakelen wél koppelen! De versnellingsbak vindt dat prettiger.
 
Je kan ook de stand van de hendels veranderen, zodat je polsen niet telkens buigen.


als het te extreem word en je kan het niet meer,
kan je altijd je koppeling veranderen en er een voet koppeling van laten maken!
een bedrijf in assen doet dat... rob heet die meneer
ik kan zijn telefoonnummer altijd voor je opzoeken.
 
gewoon je hendel dichter naar je handvat stellen met het wieltje ervoor zodat ie het eerste stukje superlicht gaat *D
of koop een veel zwaardere motor met veel koppel onderin zo'n 400tje met 6bak je moet er maar van houden(blijven) :?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dit ook (gehad). Ook bij mij gaat de koppeling redelijk zwaar.

Ik had er deze zomer tijdens mijn vakantie in Ierland behoorlijk last van. Ik kreeg de tweede dag rijden een pijnlijke linker hand. De volgende ochtend was het wel weer over maar na een paar uur rijden kwam de pijn weer opzetten. Weer een paar dagen later had ik continu last en deed het al pijn als ik hard ergens in kneep. Toen ben ik maar gaan schakelen zonder te koppelen :X

Op een gegeven moment ben ik er op gaan letten welke vingers ik gebruikte bij het koppelen. Dat klinkt stom maar ik kwam er achter dat ik vooral koppelde met mijn middelvinger. Omdat dan de hefboom die je op je koppelingspedaal uitoefend maar heel kort is moest ik behoorlijk kracht zetten met mijn middelvinger. Met alle pijnlijke gevolgen van dien.

Door vervolgens geconcentreerd met vier vingers te koppelen ben ik er van af gekomen. Ik merkte al snel dat als ik met alle vier de vingers gelijkmatig kracht zette dat het dan geen pijn deed. Dan leer je het snel. Het was wel lastig om ook mijn pinkje te gaan gebruiken omdat die bij het aanzetten nog niet echt bij de koppeling kan. Ik laat nu mijn vingers over de koppeling glijden en dan pakt de pink ook mee. Na een paar dagen had ik helemaal geen pijn meer in mijn hand.

Inmiddels merk ik dat mijn aandacht verslapt is en gisteren kreeg ik weer last van mijn hand. Dit weekeinde nl. behoorlijk wat kilometertjes gereden. Toen weer goed opgelet en de pijn zakte al snel weer weg.

Het is een heel verhaal maar ik hoop dat je er je voordeel mee kunt doen.
 
Ff naar de dokter is een goed idee.

Struik verkoopt trouwens van die apparaatjes die je er op kunt zetten, waardoor je veel minder kracht hoeft uit te oefenen, de easy-clutch heten die geloof ik. ( http://www.onderdelen-struik.com/ )

een piccie
tpic_5.jpg


http://216.71.9.151/Shop/groups/g_1/itemsna1.htm (even een linkje)

staat onder accesoires
 
Laatst bewerkt:
trouwens moet je hendel in het verlengde van je arm staan.
als het ware in een lijn van elkaar.
dit geeft ook rust in de gelederen.

ik heb om mijn reumatische redenen al vele dingen geprobeert maar het komt toch steeds weer terug.
en heb nu een hydraulische koppeling, dit bevalt beter.
minder krachten op de hendel.
 
Het kan een hele boel zijn maar dat kunnen wij niet zien en beoordelen ;)
Gewoon ff langs de huisarts!
 
al die 18 mijoen rontondes en pokke verkeers borden/lichten/flitspalen(tesamen) alsook 18 miljoen andere weggebruikers nee daar krijg je iid met een 6bak honda 400four(ever?) een lam handje van :+
 
Bedankt voor alle reacties. :}
Ik las veel over een spiertunnel. Daar heb je vlgs mij ook last van als je kracht zet om bijv. een tang samen te knijpen etc. Je moet dan vlgs mij continue last hebben, immers de aandoening is er continue en niet bij vlagen. :?
Dat heb ik niet.
Ik ga meer voor het verhaal dat je bij het koppelen niet met alle vingers tegelijk evenveel kracht zet, maar 1 vinger het meeste werk laat doen.
Ondanks dat vermoeden zal ik bij mjn eerstvolgende huisartsbezoek maar eens informeren.
De pijn in mijn hand is bij het rijden onplezierig genoeg. '(
Het apparaatje om de koppeling lichter te laten werken ga ik maar eens bekijken bij Struik onderdelen in leiden. Leuke tip!
Ik ga ook de stand van het koppelingshendel maar eens wijzigen, zodat hand en hendel in 1 lijn komen te liggen.
Enne ja, mijn 400-tje heeft veel schakelwerk; met zijn kleine vermogen is de 6-bak geen overbodig ding...... :P
Ter afwisseling (om mijn hand even rust te gunnen) even op een Aprillia Pegaso gereden. Die heeft een koppeling als een veertje vergeleken bij die van mijn Cb400F! En dan nog niet eens hydraulisch bediend....
Bovendien kun je daarmee langer in een versnelling blijven rijden omdat hij veel meer koppel onderin heeft (is een 650cc 2-cilinder als ik het goed heb). Maar ja, is geen CB400F...... :)
 
Laatst bewerkt:
Idd even langs de huisarts gaan... Ik ken ook iemand die de tunnels heeft laten verwijden, nooit meer ergens last van :)

Tegen dit soort pijnen wil een goede plak spacecake overigens ook nog wel eens helpen :+
 
komt ie: :+
[imgatt)

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/131079/f623a3b7693d9a510b664fee0a8cab39 (images.jpg)​
 
Bedankt voor alle reacties. :}
Ik las veel over een spiertunnel. Daar heb je vlgs mij ook last van als je kracht zet om bijv. een tang samen te knijpen etc. Je moet dan vlgs mij continue last hebben, immers de aandoening is er continue en niet bij vlagen. :?
Dat heb ik niet.
Ik ga meer voor het verhaal dat je bij het koppelen niet met alle vingers tegelijk evenveel kracht zet, maar 1 vinger het meeste werk laat doen.
Ondanks dat vermoeden zal ik bij mjn eerstvolgende huisartsbezoek maar eens informeren.
De pijn in mijn hand is bij het rijden onplezierig genoeg. '(
Het apparaatje om de koppeling lichter te laten werken ga ik maar eens bekijken bij Struik onderdelen in leiden. Leuke tip!
Ik ga ook de stand van het koppelingshendel maar eens wijzigen, zodat hand en hendel in 1 lijn komen te liggen.
Enne ja, mijn 400-tje heeft veel schakelwerk; met zijn kleine vermogen is de 6-bak geen overbodig ding...... :P
Ter afwisseling (om mijn hand even rust te gunnen) even op een Aprillia Pegaso gereden. Die heeft een koppeling als een veertje vergeleken bij die van mijn Cb400F! En dan nog niet eens hydraulisch bediend....
Bovendien kun je daarmee langer in een versnelling blijven rijden omdat hij veel meer koppel onderin heeft (is een 650cc 2-cilinder als ik het goed heb). Maar ja, is geen CB400F...... :)

Hoeveel ringetjes liggen er onder je koppelings veren?
 
Ik rook al van de weduwe van Van Nelle (je komt er dus niet vanaf), daarnaast plakken cake met geestverruimende grassen nuttigen lijkt me wat veel van het goede...... :P

Hoeveel ringen onder de koppelingsveren zitten weet ik niet; ik heb hem nog nooit open gehad.
Overigens ben ik er vrij zeker van dat het niet aan de koppeling an sich ligt.
Dit omdat ik er intussen een ander blok onder heb zitten en het probleem ook bij mijn vorige blok optrad.
 
Ik zal mijn ervaring hier maar effe dumpen, ipv nieuw topic !!!



Ik had voorheen altijd last van mijn handen/polsen , en dan rijd ik nog wel VFR
en dat is een toer/sport fiets. Op mijn GS 500 had ik het ook !!

Voor de duidelijkheid; ik had een stekende pijn in mijn handen waar de duim begint (in het midden dus) , voornamelijk links. Wat ik altijd deed was hand los en effe ronddraaien, dat verlichte het iets.

Toen ik dit helemaal zat was heb ik eens precies de houding van mijn hand t.o.v.
het handvat bestudeerd!! Ik zag dat het leer van de handschoenen altijd vrij strak
om mijn vinger en duim heen zat als ik gewoon reed!! Daar had ik geen last van(duim en vinger).
Het waren grote handschoenen maatje 10.

Doordat het leer dus gespannen zat om mijn vinger en duim kwam het rustpunt
dus niet op de handpalm maar op de vingers terecht.

*
*
*
*
Even later liep ik op de motorbeurs met nog steeds de gedachte dat ik eens
andere handschoenen moest proberen. Toen kwam ik dus simpele handschoenen tegen
in maatje 12 voor 15 euro !!! Deze waren veel te groot en schuif je met gemak van je handen af!!

Maaaaarrrrrr

Ik heb met de nieuwe handschoenen dus nooit meer pijn in mijn handen gehad!! Ik heb in Maart een ritje van ruim 90 km gemaakt met vriendin achterop en ik had nergens last van !!!

Ik kan nu dus gerust hele einden rijden zonder die vervelende pijn en dat gedraai.



Misschien is dit een handige tip!!!!

(ik rij sinds juni 2004 ongeveer zo'n 2000km)
 
komt ie: :+
[imgatt)

Grappenmaker B|

http://www.motor-forum.nl/forum/search.php?searchstr=&condition=and&on=topicbody&topicstarter=dr.&user=&sortdir=desc&sortby=datelastpost&forum=&maxagetype=lastpost&maxagetopic=&topicstatus=any (De dokters hier op het forum..)
 
Terug
Bovenaan Onderaan