Is GPS ontworteling van motorvakantiegevoel??

Heerlijk dit... *D
Vanavond zeker voor de sfeer koken op een houtvuurtje... O-)

full
 
Ik houd het nog steeds bij de Michelin 1:200.000. Ik ben nog nooit verdwaald. Ja ik nam wel eens een andere weg dan ik van plan was maar ik weet altijd waar ik ben.

Dat heeft niets met motorgevoel of angst voor nieuwe dingen te maken, integendeel. Maar het hele jaar hangt de kaart van Frankrijk boven mijn buro en als ik het even niet meer zie zitten dan kijk ik eventjes naar al die weggetjes waar ik gereden heb en dan zie ik nog véél meer weggetjes waar ik nog niet gereden heb.

Maar er komt een dag....
 
Wat is daar verkeerd aan?
Doe ik ook, alleen dan op houtskool. :z
Niets... hou ook van BBQ... ;)
B|

Heb ik een wild zwijn doodgeknuppeld, zit m'n berevelletje onder het bloed.

Gelukkig doet mn houtvuurtje het wel :P
Trek je beeb aan d'r haren uit jullie grot en dwing haar jouw berevel te wassen in de rivier... :)
Tegen de tijd dat ze terug is heb jij dat zwijn op en kan je dat berevel drogen boven het vuur... :X

:+
 
Maar dan voor de mensen die een GPS meenemen op de motor. Wat voor iets hebben jullie dan.
Nou weet ik het jullie zeggen meteen UTFS (of zoiets) er zijn zat topics over navigatie. Maar toch probeer het gewoon weer.

Hebben jullie dan een dure Garmin (of iets dergelijks) of blijft het bij een PDA met TomTom. Zit zelf te denken aan een PDA maar ik weet niet hoe die zich houd op de motor. (Qua schokken en regendruppels.)
 
Maar dan voor de mensen die een GPS meenemen op de motor. Wat voor iets hebben jullie dan.
Nou weet ik het jullie zeggen meteen UTFS (of zoiets) er zijn zat topics over navigatie. Maar toch probeer het gewoon weer.

Hebben jullie dan een dure Garmin (of iets dergelijks) of blijft het bij een PDA met TomTom. Zit zelf te denken aan een PDA maar ik weet niet hoe die zich houd op de motor. (Qua schokken en regendruppels.)
zal het maar gelijk "voor iedereen" antwoorden :P

Sommigen hebben de "grote" Garmin's (perfectpilot, 2610, V de III of nog eerdere uitvoeringen), enkelen rijden ook met de kleine versies als de quest of de gpsmap60c en zo.

Tomtom rider (de motortomtom was een leukere naam geweest) is volgens mij nog niet in het echt gesignaleerd hier, en de normale tomtom op een motor ??? lijkt mij niet handig (of je moet een kuip hebben waar je u tegen zegt :P )

wel veel PDA's verder met tomtom- of route 66 software, sommige zelfs met smartfone's als de nokia 6600 (deze zijn niet waterdicht B| )

ook hebben er een aantal de "aldi/lidl" navigatiesystemen (tomtom/ pda-klonen, al dan niet met extra functies) zoals de mio268 of zoiets, welke je onder het doorzichtige tanktasmapje stopt. heb er nog niet veel slechts over gelezen, uiterrad niet te vergelijken met de volle garmins, maar scheelt ook een hoop pecunia's

Wat betreft jouw vraag van een PDA op de motor ...
een PDA is in principe niet berekend op de trillingen van een motor, dus niet vast op een stuur oid monteren, maar in een tanktas of "otterbox" of zo.
Bijna alle pda's zijn ook niet waterdicht, dus zorg ook vor een erg goede tanktas, anders kan de lol na een heftige regenbui over zijn.
 
Laatst bewerkt:
Er zijn ook speciale beschermboxen voor een PDA, zodat je deze op de motor kunt gebruiken... ;)
Wie een beetje handig is knutselt wel iets in elkaar zodat het waterdicht blijft... :P

Zelf heb ik idd de Garmin 2610 en dat bevalt uitstekend... :}
Maar ik weet zeker dat een PDA ook prima werkt... :)
 
Yep, heb zelf de 2610. Geweldig apparaat, ik heb er een 2 gig compactflash card in zitten waar heel Europa op straatniveau op kan. Mooiste vind ik dat je van te voren je routes kunt maken op de PC en die vervolgens in de GPS kunt downloaden. Dan weet je tenminste zeker dat je de mooie weggetjes kunt opzoeken! :}

F-six
 
Vergeet de Garmin Quest niet. Kost zo rond de 600 Euro, en da's voor het gebodene niet veel. Is waterdicht en redt het zonder externe voeding van 's-ochtends vroeg tot 's-avonds laat.


IMG_0064.jpg


IMG_0062.jpg


Daar kan geen TomTom met PDA tegenop, zeker als je naar de afmetingen kijkt.
 
Sollicitatiegesprek in je motorpak ? Het kan.... ligt er wel aan voor wat voor functie.

Pak met stropdas aan onder je motorpak. Schoenen mee in tanktas of koffer. Het handigste is dan je motorpak in koffers kwijt te kunnen, maar als je die niet hebt, kun je die ook altijd wel ergens in een garderobe kwijt.

Mike
 
Zonder gps heb je veel sneller de neiging bekende wegen te volgen, of kom je door de bewegwijzering juist weer op de grotere wegen uit. Behalve misschien als je het instinct van een postduif hebt.

Ik kijk altijd even op mijn kaart waar de "groene weggetjes" zijn. Dan rij ik die kant op en verder eigenlijk alleen maar op het gevoel totdat het tijd wordt een overnachtingsplaats op te zoeken of om naar huis te gaan.

Ik heb eerder de neiging onbekende wegen op te zoeken. Zo van "vorige keer ging ik hier rechtdoor, laat ik nu eens linksaf gaan".

Mike
 
Mijn Garmin gemonteerd op m'n Strommetje... :)
Prijs was 100 pleuro lager dan de genoemde Quest, dankzij een aktie van Motoport in combi met de aankoop van de V-strom 650. Kon em voor dat bedrag dus niet laten liggen... *D

full
 
Spaart je ook een hoop tijd met omrijden want als je dacht om 6 uur op de camping te zijn en je zoekt je om 7 uur nog een ongeluk, piep je wel anders.

Als je een camping in gedachten hebt, waar je wilt zijn, dan kan ik me daar wel iets bij voorstellen. Maar ik weet op vakantie over het algemeen 's ochtends niet waar ik 's avonds zal zijn. Ik kijk een beetje naar de lucht, rij in ieder geval niet richting donkere wolken als het ook maar enigszins te vermijden is en kom zo wegen en plekken die ik nooit had gezien als ik het van te voren had gepland.

Mike
 
Als je een camping in gedachten hebt, waar je wilt zijn, dan kan ik me daar wel iets bij voorstellen. Maar ik weet op vakantie over het algemeen 's ochtends niet waar ik 's avonds zal zijn. Ik kijk een beetje naar de lucht, rij in ieder geval niet richting donkere wolken als het ook maar enigszins te vermijden is en kom zo wegen en plekken die ik nooit had gezien als ik het van te voren had gepland.

Mike
Dat kan ook met GPS... :)
Je zet de routeplanner uit en rijdt enkel met de kaart voor je neus, stuur maar waar jezelf heen wilt hoor, de pijl wijst enkel aan waar je bent... :)

Voordeel is dat je prima kunt zien wat voor bochten er aan komen, zodat je er rekening mee kunt houden, het feit dat als je ergens bent, je via (mijn Garmin kan het) de GPS alle restaurants, campings enz. kunt opzoeken. Scheelt een hoop gedoe als je 's avonds ergens komt en nog een camping moet opzoeken... ;)
 
Ben weer terug van een paar weken Eifel en Schwarzwald - heerlijk gereden, zonder GPS en met een goede Michelin kaart. Op de Michelin stonden allemaal groene routes, maar dat is leuk voor auto's. Ja, ik heb de 500 vanaf Baden-baden zuidwaarts gereden, maar dat is alleen leuk als je knoerthard wilt rijden en continue in de zon met de smoorhitte.
Wat we hebben gedaan is de kleine witte priegelweggetjes genomen, soms onverharde bospaden, soms schitterend geasfalteerde kronkelwegen door landschappen die wel op parken leken. En dan onderweg met een markeerstift op de kaart aangeven waar je dat prachtige weggetje hebt gereden.

Tuurlijk heeft GPS ook zijn charme en als ik nog koerier zou zijn geweest zou ik geen moment over de aanschaf van een GPS hebben geaarzeld, maar met de kaart op tafel zoeken naar kleine weggetjes en routes uitstippelen die je op klad in het kaartvak van je tanktas meeneemt is erg leuk.

Foto's binnenkort op halmvos.smugmug.com
 
Terug
Bovenaan Onderaan