Is GPS/PDA als navigatie op de motor bruikbaar?

Sorry voor alle TT loverboys, maar ik rij al meer dan 5 jaar met een Garmin, en heb ook TT5 en TT6 geprobeerd, maar TT kan niet eens in de schaduw staan van een Garmin. Als je ook maar enigsinds serieus met GPS aan de slag wilt is er maar 1 die echt werkt en dat is Garmin. Al het andere is behelpen. Je kan de routes die ik maak voor mijn Garmin via een omweg misschien wel laden, maar iets vergelijkbaars maken op/met TT, forget it.

Met de komst van OnRoute is eea wat makkelijker/beter geworden voor TT gebruikers, maar ik werd persoonlijk niet echt vrolijk van de snelheid en gebruiksvriendelijkheid van dat programma.
 
Ik heb TT Nav 6 op mijn N73 geknutseld, bluetooth GPS ding erbij ...
In de auto over de carkit, helemaal goed ...


Bluetooth naar intercom = nix .... maar dat ligt meer aan de bluetooth ontvanger van de intercom ...


N73 heeft bluetooth 2.0 dat houdt in dat je meer apparaten tegelijk op kunt aansluiten....

Heb er al een topic over gevuld : deze

Denk er wel aan om iets te kopen met SIRF III GPS
 
Flitsnav en checkpoint vertel.
Wat is het en hoe werkt het. Kan het ook zonder oortje.

Flitsnav kan je downloaden via http://www.flitsservice.nl/.
Kies uit de boven menubalk "mobiele diensten".
Vervolgens "Flitsnav" in de linker menubalk
Hier staat alle info (je kan de CAB direct op je mobiel DL via GPRS en dan installen als je wil, of je DL hem op je pc en plaatst de CAB file dan op je PDA en installed hem.

CheckPOInt kan je downloaden op http://checkpoint.oabsoftware.nl/
Direct alle info op de main page en via "Download"in de linker menubalk kan je heb DL.
Deze moet je op je pc zetten. deze verbind je met je PDA en installeert hem (zie handleiding).


Werkt ook zonder oortje maar tenzij je PDA is uitgerust met een mega speaker lijkt me een oortje handiger op de motor (in de auto kan je hem natuurlijk op de audio installatie aansluiten via de carkit.
 
Ik rij al vanaf 2001 met een PDA + TOM TOM in mijn tanktas op de motor.
Ook heb ik er een waterdicht zakje bij van ORTLIEB om hem met de regen droog te houden
Die tanktas vangt ook alle vibraties op dus het kan wel.
Ook heb ik een los GPS-ontvanger erbij die je overal in je motor kan wegstoppen zolang er maar geen metaal boven zit (denk aan onder het zadel of het kontje van je motor).

Itt wat King Coder zegt kan je met TOM TOM ook complete routes uitzetten en dus niet alleen van A naar B.
Voordeel van de PDA is dat je makkelijker de gekraakte versies kan gebruiken.
Aangezien die knakker van TOM TOM in de quote 500 zit en ik niet, heb ik niet zo'n moeite met een gekraakte versie
 
heb een Mitac Mio liggen,..heb net een beugeltje besteld bij pdaplus.nl en ga daarmee icm promotor onroute lekker touren,....hoop dat het beugeltje een beetje vlot komt.

Hee da's interessant. Ik heb ook een Mio maar ik loop me toch een partij te kloten met Promotor Onroute. Het lukt me niet om de route over te zetten naar de Mio (c 520 t). Ik maak dus nu de route op de pc en geef zo goed en zo kwaad als kan "via" punten in en da's verre van prettig.

Ben al aan het zoeken geweest op de site van Onroute en op de link voor het forum van WayPoint.

Alle tips zijn van harte welkom.
 
Sorry voor alle TT loverboys, maar ik rij al meer dan 5 jaar met een Garmin, en heb ook TT5 en TT6 geprobeerd, maar TT kan niet eens in de schaduw staan van een Garmin. Als je ook maar enigsinds serieus met GPS aan de slag wilt is er maar 1 die echt werkt en dat is Garmin. Al het andere is behelpen. Je kan de routes die ik maak voor mijn Garmin via een omweg misschien wel laden, maar iets vergelijkbaars maken op/met TT, forget it.

Met de komst van OnRoute is eea wat makkelijker/beter geworden voor TT gebruikers, maar ik werd persoonlijk niet echt vrolijk van de snelheid en gebruiksvriendelijkheid van dat programma.

Ik zeg niet dat TT beter is. Alleen de onterechte opgenoemde nadelen corrigeer ik.
Ik kan met TT routes maken zonder PC. Waarom kan ik dan niet iets vergelijkbaars maken in TT als met een Garmin? (Die jij dan via een omweg in je Garmin kan laden.)
 
Ik zeg niet dat TT beter is. Alleen de onterechte opgenoemde nadelen corrigeer ik.
Ik kan met TT routes maken zonder PC. Waarom kan ik dan niet iets vergelijkbaars maken in TT als met een Garmin? (Die jij dan via een omweg in je Garmin kan laden.)

Da's simpel uitgelegd: de TT werkt met een veel lager maximaal aantal waypoints. Dat beperkt de mogelijkheden. Ook de software van TT heeft op zich een "ingebakken"voorkeur voor het snel van A naar B navigeren. Dan heeft Garmin ook nog een aantal specifiek op toerrijden geënte opties voor het instellen.

Voor in de auto, van A naar B, is er niks beters als de TT. Maar op de motor......
 
Wel moet je er wat ervaring mee op doen om handigheid te krijgen. of Garmin beter is vast wel op sommige punten maar kan je op garmin de dichtbijzijnde hotels op zoeken en met de garmin gelijk bellen door het telefoon nummer aan te klikken?

Ja en ja...... inclusief winkelcentra, motordealers, restaurants en noem maar op. Oh.... en er zit zelfs een batterij op de Zumo.
Je kunt 'm ook instellen op je tankinhoud qua kilometers. Kom je op dat aantal ingestelde kilometers dan springt er een waarschuwing en een icoontje tevoorschijn. Druk op het icoontje en hij geeft je alle tankstations in de buurt, met de afstand en de richting er bij. Maak een keuze en hij stuurt je er heen. Verdomde handig als je op reserve rijdt..... Door het grote aantal beschikbare waypoints kun je 'm gewoon als tussenroute invoeren. Heeft je PDA dat ook?

Laten we eerlijk zijn: het is natuurlijk te doen met een PDA. Bovendien is het relatief goedkoop. Ideaal is wel ff anders.... je hebt een oplossing nodig voor het trillen en om 'm waterdicht te maken. Nadeel is dat het scherm dan nauwelijks te gebruiken is. Geluid is ook een probleem.

Wil je goedkoop navigeren, dan is een PDA prima. Heb je het geld er voor over, dan is een TTR of Garmin toch wel ff makkelijker werken.
 
Da's simpel uitgelegd: de TT werkt met een veel lager maximaal aantal waypoints. Dat beperkt de mogelijkheden. Ook de software van TT heeft op zich een "ingebakken"voorkeur voor het snel van A naar B navigeren. Dan heeft Garmin ook nog een aantal specifiek op toerrijden geënte opties voor het instellen.

Voor in de auto, van A naar B, is er niks beters als de TT. Maar op de motor......

Ik weet niet hoeveel Waypoints er in kunnen maar de grootste route voor een hele dag die ik er in heb zitten heeft een stuk of 40 andere voor hele dagen zijn kleiner.
Wat zou het maximuim zijn? En heb je dat nodig?
Voor meer daagse reizen per dat kun je meerder plannen opslaag met 40 waypoints.

TT kun je instellen om te vragen naar
* Kortste weg
snelste weg
* snelweg vermijden
Wandelroutes
fiets routes
* beperkte snelheid

Ik gebruik altijd die met het sterretje er voor
 
Ja en ja...... inclusief winkelcentra, motordealers, restaurants en noem maar op. Oh.... en er zit zelfs een batterij op de Zumo.
Je kunt 'm ook instellen op je tankinhoud qua kilometers. Kom je op dat aantal ingestelde kilometers dan springt er een waarschuwing en een icoontje tevoorschijn. Druk op het icoontje en hij geeft je alle tankstations in de buurt, met de afstand en de richting er bij. Maak een keuze en hij stuurt je er heen. Verdomde handig als je op reserve rijdt..... Door het grote aantal beschikbare waypoints kun je 'm gewoon als tussenroute invoeren. Heeft je PDA dat ook?

Laten we eerlijk zijn: het is natuurlijk te doen met een PDA. Bovendien is het relatief goedkoop. Ideaal is wel ff anders.... je hebt een oplossing nodig voor het trillen en om 'm waterdicht te maken. Nadeel is dat het scherm dan nauwelijks te gebruiken is. Geluid is ook een probleem.

Wil je goedkoop navigeren, dan is een PDA prima. Heb je het geld er voor over, dan is een TTR of Garmin toch wel ff makkelijker werken.

Nogmaals ik probeer niet te bwijzen dat TT beter is ik wil alleen duidelijk krijgen waat de verschillen zitten.

Mortor dealers is handig nee niet standaard. Kan wel gemaakt worden
Tankinhoud ook niet op TT wel een goede optie
Tussen voegen ja tankstation kan prima (maar geen auto pop up)

Waterdicht ja. Mijn oplossing tanktas van SW motech met houder en waterdicht hoesje
Scherm is dan nog prima de gebruiken. Gewoon met de vinger. Je kan er eens een keer naast drukken. OK maar dat is snel gecorrigeerd.
Scherm geeft prima zicht. Op wat er gaat komen.
Geluid gebruik ik nooit maar waarom is dat een probleem? In de auto doet audio ut prima en er kan een oortje op. Kan ie niet hard genoeg of zo?

Maarre kan je met een garmin bellen?
TTR als in TomTom rider?
Zo dat ding had een motormaat dan heb ik liever een PDA
Battery leeg na 2 uur. Je moet dus spanning aanleggen. Op mijn PDA kan ik een hele dag nagiveren op battery spanning. Ik hoef dus geen Spanningsplug aan te leggen.
Kopieeren van Routes via SD kaart niet mogelijk.
 
Eerlijkheid gebied mij wel te zeggen dat voor de doorgewinterde toerder (Lees: Motorrijders met BMW-taferelige trekken) inderdaad beter gediend worden door een Garmin boven TomTom.

Alleen heb ik nog niet echt een argument gevonden om ook nog is een Garmin erbij te nemen.
Die dingen komen niet voor niks he ;)
 
Nogmaals ik probeer niet te bwijzen dat TT beter is ik wil alleen duidelijk krijgen waat de verschillen zitten.

Dat gaat je ook niet lukken.....

Voordeel van de PDA is dat ie goedkoper is maar best wat aanpassingen nodig heeft om geschikt te zijn.
De Zumo heeft alles "standaard" maar is een stuk duurder. De discussie of je dat het geld waard is, is een persoonlijke afweging en dus een zinloze discussie.
Grootste voordeel voor mij is de grotere geschiktheid van de Zumo (met name de software) voor toerrijden. Kan dat dat dan helemaal niet met een TT(R) ? Tuurlijk wel, maar minder goed/makkelijk.

Ja, de Zumo heeft een "phone book". Zodra hij via BT gekoppeld is met je GSM en er een gesprek binnenkomt, verschijnt er een icoontje en kun je via het scherm opnemen etc. Je krijgt ook je telefoonlijst in beeld, noem maar op. Voor mij overigens niet interessant, motorrijden gaat niet samen met bellen, maar het zit er op......
 
Vraag was "is GPS/PDA als navigatie op de motor bruikbaar?"
Antwoord is "Ja"

Maar op de vervolg vraag " Is het ideaal?"
is het antwoord: "Nee"

Hoe meer geld je wil spenderen hoe mooier en beter je het kan krijgen. (geld voor meer dingen natuurlijk)

*In de toekomst is een helm met ingebouwd navigatie en communicatie sysyteem ook niet geheel ondenkbaar, kijk maar eens wat voor grappen appache helicopter piloten allemaal in de helm hebben :) . Motor helmen met Bluetooth verbinding zijn er trouwens al*
 
Dat gaat je ook niet lukken.....

Voordeel van de PDA is dat ie goedkoper is maar best wat aanpassingen nodig heeft om geschikt te zijn.
De Zumo heeft alles "standaard" maar is een stuk duurder. De discussie of je dat het geld waard is, is een persoonlijke afweging en dus een zinloze discussie.
Grootste voordeel voor mij is de grotere geschiktheid van de Zumo (met name de software) voor toerrijden. Kan dat dat dan helemaal niet met een TT(R) ? Tuurlijk wel, maar minder goed/makkelijk.

Ja, de Zumo heeft een "phone book". Zodra hij via BT gekoppeld is met je GSM en er een gesprek binnenkomt, verschijnt er een icoontje en kun je via het scherm opnemen etc. Je krijgt ook je telefoonlijst in beeld, noem maar op. Voor mij overigens niet interessant, motorrijden gaat niet samen met bellen, maar het zit er op......

En andersom blijkbaar ook niet....

Bijna alle argumenten die je hebt aan gedragen kloppen niet of niet helemaal.


Zekere plus Punten Garmin of Zumo.
benzine bijna op functie
Ik zie dat er TMC op zit kijk dat je dat nu niet noemt dat heb ik niet en wil ik wel graag hebben. (sommige TT hebben het al wel) maar niet m'n PDA. Wel updates per GPRS overigens maar kost centen.
Motor dealers standaard aanwezig. (PS kun je die als POI exporteren wil graag een copietje voor m'n TT) :P
Mogelijke plus punten (maar nog niet onderbouwd)
Tour route (waarom betere dan de tomtom opties met ster)
Meer waypoints (hoeveel meer en waarvoor heb je die nodig kom er nooit te kort)
Minpunten
tot 3uur navigatie op accu _O-


zekere pluspunten PDA met TT
Telefoon geintergeerd
Goedkoper
Navigeren op outlook synchoniseerbaar adressen boek.
zekere min punten
Waterdichtheid
lastiger goed te bevestigen
Mogelijke min punten
Audio (nog niet aangegeven waarom dit niet goed werkt)


Oh, je moet naast je Garmin ook nog een losse telefoon meenemen anders moet je eerst naar een telefooncel navigeren (staan die er wel in?) om te kunnen bellen of er nog plaats is in de herberg. *D
 
Vraag was "is GPS/PDA als navigatie op de motor bruikbaar?"
Antwoord is "Ja"

Maar op de vervolg vraag " Is het ideaal?"
is het antwoord: "Nee"

Hoe meer geld je wil spenderen hoe mooier en beter je het kan krijgen. (geld voor meer dingen natuurlijk)

*In de toekomst is een helm met ingebouwd navigatie en communicatie sysyteem ook niet geheel ondenkbaar, kijk maar eens wat voor grappen appache helicopter piloten allemaal in de helm hebben :) . Motor helmen met Bluetooth verbinding zijn er trouwens al*

Idd.

Maar ze hebben het weer voor elkaar: Garmin versus TT.......... B|

Ohja, ik ze beide...

TT/PDA voor A naar B in de auto........

Garmin voor het rijden van routes die ik van internet afpluk...
 
En andersom blijkbaar ook niet....

Bijna alle argumenten die je hebt aan gedragen kloppen niet of niet helemaal.

Hm... je zegt dat ze niet helemaal of niet kloppen, maar geeft niet aan waarom.
Maar weet je wat? Jouw PDA is gewééééldig en ik snap niet waarom ik dát nou niet heb gekocht ipv. een Zumo.
Zo goed?



Oh.... de Zumo heeft dus GEEN TMC, wel de mogelijkheid er een aan te sluiten......
 
Hm... je zegt dat ze niet helemaal of niet kloppen, maar geeft niet aan waarom.
Maar weet je wat? Jouw PDA is gewééééldig en ik snap niet waarom ik dát nou niet heb gekocht ipv. een Zumo.
Zo goed?



Oh.... de Zumo heeft dus GEEN TMC, wel de mogelijkheid er een aan te sluiten......

Nee, eigelijk niet goed. Want ik ben niet uit op m'n eigen gelijk

Ik wil eigenlijk een inhoudelijke argumentatie zodat de plus en min punten van beide systemen. Daarom geef ik ook elke keer aan dat ik niet probeer te bewijzen dat de ene beter of slechter is.

Blijkbaar zie jij dat anders dus laat maar. Ben niet uit op een wellus nietus spelletje of ruzie.
 
Blijkbaar zie jij dat anders dus laat maar. Ben niet uit op een wellus nietus spelletje of ruzie.

Zijn we het dáár in ieder geval over eens. Jij tevreden met je PDA, ik met m'n Zumo, klaar.

Ik denk overigens dat de voor- en nadelen van beide keuzes wel vrij duidelijk zijn gemaakt, vind je ook niet?
 
Laatst bewerkt:
Een goedkope en prima werkende oplossing voor bellen en navigatie op de motor is de volgende:

Men neme:

- 1 mobiele telefoon met de gratis navigatiesoftware "Nav4All";
- 1 Bluetooth GPS ontvanger (ca. 60 euro)
- 1 IMC HS100 T headset (ca 35 euro);
- 1 Waypoint bluetooth ontvanger (ca 30 euro);

De IMC HS100T headset heeft standaard een waterdichte DIN-contrastekker, waar je het meegeleverde verloopsnoertje (DIN -> 2,5mm) in kunt pluggen. Dat snoertje kun je vervolgens in de Waypoint bluetooth ontvanger pluggen (of direct in je GSM). Dan kun je bellen en gesproken navigatie-instructies horen. MAAR: dan zit je dus nog steeds met zo'n onhandig snoer dat aan je helm bungelt. En dat terwijl de Bluetooth-ontvanger zo klein is, dat hij makkelijk in je helm zou passen!

Dit bracht mij op het volgende idee: ik heb de DIN-stekker van de headset geknipt, en de 3 kabeltjes van de headset (luidspreker links, recht en microfoon) direct op het printplaatje van de Waypoint Bluetooth-ontvanger gesoldeerd. Dat printplaatje (ongeveer 3x3cm en 6mm dik) heb ik vervolgens in het kinstuk van mijn helm gemonteerd. Daarbij heb ik de unit zodanig geplaatst, dat de schakelaar (voor aan/uitschakelen, gesprek aannemen/ophangen en volume regelen) en de ingang voor de batterijlader makkelijk bereikbaar zijn.

Resultaat: het werkt fantastisch! Een kraakhelder geluid. Probleemloos en handenvrij telefoongesprekken aannemen bij snelheden boven 120km/h. En als je telefoon voicedialing ondersteunt, kun je ook gemakkelijk uitgaande gesprekken voeren! Ook de gesproken navigatie-instructies van Nav4All zijn prima te verstaan bij hoge snelheden (hoewel er steeds een kleine vertraging optreedt als de Bluetooth-ontvanger uit stand-by moet komen, zodat je de eerste fractie van de gesproken instructie mist. Echt hinderlijk is dat niet).

Het mooiste aan dit systeem is dat je aan de buitenzijde van de helm niets ziet van de Bluetooth-set. Dit in tegestelling tot de bestaande en aanmerkelijk duurdere Bluetooth-headsets (Cardo Scala Rider, Cellular Line Interphone) die op de buitenzijde van de helm worden gemonteerd. Bovendien heb je bij deze oplossing links én rechts geluid.

Anyway, ik kan het iedereen aanraden. Klein beetje knutselen, maar dan heb je een elegante en relatief goedkope Bluetooth-oplossing...
 
Een goedkope en prima werkende oplossing voor bellen en navigatie op de motor is de volgende:
....
- 1 mobiele telefoon met de gratis navigatiesoftware "Nav4All";
...............

Ik heb de site van NAV4all eens doorgelezen. Het ziet er veelbelovend uit.
Kun je makkelijk routes inplannen met dat "My world"?
 
Terug
Bovenaan Onderaan