Is het altijd zo bij een 2 takt dat de inlaat altijd het laagste/hellemaal onderste poort is?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Camaro1

Rookie
17 dec 2022
11
3
Is het altijd zo bij een 2 takt dat de inlaatpoort altijd het laagste/hellemaal onderste poort is?
 
Hele discussie wat boven en onder is.
De cilinderkop is ALTIJD boven.

Trouwens de inlaat van mijn 2-Takt zit helemaal niet op de cilinder maar op het spoel-carter.
De inlaat-opening wordt geopend en gesloten door de krukwang die strak op het huis met inlaat-kanaal zit.
 
Maar dan nog is het toch wel duidelijk wat’t ventje bedoeld? Ja nee er zijn uitzonderingen, maar doorgaans is de inlaatpoort het verst weg van de cilinderkop en het laagst.

Als je dit vraagt om je cilinder te “tunen”: niet doen als je dit soort dingen (nog) niet weet.
 
Daar gaan we weer..

R.1bf391fe5b4e1a652af57ea7509a92c3
R.59529e2bfdb9f5ec1e8ddd575e747925
 
Laatst bewerkt:
80 cc wordt al problematisch voor t blokje qua krachten, jongens die echt snel willen gaan dan ook voor cnc gefreesde Carter helften, katjing.
Rij met deze 70 cc relatief rustig, n 10 pk ongeveer. deze kan met de goeie setup makkelijk 16/18 pk maar dan krijgt t spul wel op z'n donder en wordt ie behoorlijk hoogtoerig. Net wat je wil..😉
 
Vorige weke op de Expo was er idd iemand die gefreesde carters had voor Kreidler.
Op het oog heel mooi spul. Kreidler en Zündapp zijn meer geschikt voor grotere vermogens.

Mijn Vespa Ciao kan je mss best heel snel laten lopen. Sommigen rijden 100+ met versterkt frame.
Maar frame is totaal ongeschikt, onafhankelijk of het blokje het wel aan kan.
Mijn Ciao loopt nu ca 65, maar hoor van anderen dat als ik over een hobbel rijd dat frame alle kanten op gaat.
Hier in de buurt reed ik tijdje terug de Amerongse berg omlaag met op de GPS 77. Het frame leek wel van elastiek.
 
80 cc wordt al problematisch voor t blokje qua krachten, jongens die echt snel willen gaan dan ook voor cnc gefreesde Carter helften, katjing.
Rij met deze 70 cc relatief rustig, n 10 pk ongeveer. deze kan met de goeie setup makkelijk 16/18 pk maar dan krijgt t spul wel op z'n donder en wordt ie behoorlijk hoogtoerig. Net wat je wil..😉
Ik had een kreidler 4 bak met een 70 cc en ,slechts, een Bing 17 mm erachter.
Ding trok als een lier, wheelien in eerste,zonder koppeling,en tweede versnelling.
Jammer genoeg vastgelopen doordat ontsteking los en daardoor timing verliep.
Vond ie niet leuk.

Cilinder kwam van een kreidler mustang
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan