Is het echt zo erg? (Motorkeuze)

Boos B

MF veteraan
8 mrt 2006
22.734
5
Breda
Beste allemaal en ervaringsdeskundigen...

Zoals misschien bekend, ben ik net begonnen met motorlessen. Fanatiek als ik ben (en dat kunnen VEEL mensen inmiddels beamen) ben ik dan ook meteen aan het kijken naar een motor.

Ik ben er achter dat een potentieel kandidaat de dragstar is. Zit lekker en ik vind hem heel mooi. Nadeel: ik wil er woon-werkverkeer mee doen. Ik heb al veel adviezen gehad en ik dacht... laat ik eens inventariseren wat de experts zouden doen.

1) Wat zijn jullie ervaringen met zulk soort motoren?
2) is chroom het enige dat zo kwetsbaar is?
3) Is het puur de pekel die de motor aantast of zijn er ook andere factoren?
4) Als pekel het enige is, is afspoelen een afdoende methode?

enzovoorts enzovoorts. De reden waarom ik dit vraag is omdat ik hier op mijn werk met de facility manager bezig ben om goede motorvoorzieningen te treffen. (Dank Wim
:} ). Zo wil hij water aanleggen voor afspoelen, stallingen enzo.

Natuurlijk hoor ik het ook graag als jullie andere tips en trucs hebben.

groeten

Boos B
 
Hoi B :W

Het chroom is niet het enige kwetsbare.
De bestuurder is minstens zo kwetsbaar O-)

Alles dat goed in de lak zit, of van kunststof is, zal niet snel door
de pekel en andere invloeden aangetast worden.
Afspoelen is afdoende, mits echt na elke rit.
En ik ken maar weinig mensen die dat consequent blijven volhouden
(in geval van woonwerkrijders...)

Betere methode is om de boel te beschermen tegen de pekel.
Een spuitbus vaseline werkt goed, maar is ook slechts tijdelijk.
Tectyl (wel de transparante...) houdt het het hele seizoen wel vol.
Maar is vervolgens weer lastiger te verwijderen (voor zover nodig).
 
Tipje: geef gewoon 1000 euro minder uit voor je Dragstar en koop er een pekelfietsje bij voor dat geld.
Zoals al eerder gezegd werd: afspoelen moet echt gelijk na elke rit gebeuren en de ervaring leert dat je daar steeds lakser mee wordt. En welke schade dat aanricht merk je pas na een tijdje en dan is het te laat.

Voor wat betreft je keuze voor het soort fiets: als je veel file moet rijden is mijn ervaring dat een sjopper niet echt heel handig is. Ik heb er ook één gehad en moest vaak secuur laveren om er tussendoor te kunnen zonder spiegels te raken. Heb nu een toermotor en merk dat dat in het drukke verkeer veel relaxter rijd. Maar dat is slechts mijn bescheiden mening! :P
 
Koop gewoon waar jij je het lekkerst op voelt, dan maak je de meeste en prettigste kilometers!
Als je je niet thuis voelt op een tourfiets, hoe praktisch die dan ook mag zijn, staat hij meer in je schuur als op je werk ... weet ik uit ervaring!

;)
 
een praktische motorfiets, alleen het idee al....

als zelfs je liefhebberij nog praktisch moet zijn :X

poldermodel... :X
 
Ideaal voor beginners O-)
full
 
een praktische motorfiets, alleen het idee al....

als zelfs je liefhebberij nog praktisch moet zijn :X

poldermodel... :X
Grappig toch hoe sommigen alles uit zn verband weten te trekken alleen maar omdat de aandrang om af te zeiken weer te groot is.....
Niet alles is zo zwart wit B(r)alletje!! :+
 
@Boos B.

Je zet jezelf wel mooi vast met een dergelijke keuze. Je wil een blitse brommer met veel chroom voor het weekend en ook nog handig voor dagelijks woon-werk verkeer.
Wat dacht hoe het chroom eruit ziet na een regenbui of je motor na een winter vol strooizout? En de Dragstar wordt er beslist niet mooier op met een paar leren tassen eraan.

Meerdere van mijn collega's hebben hun mooie Honda Shadow 1100 en Intruder 1400 om die reden al ingeruild voor een lichtere off-road machine, die ze regelmatig met de hoge druk reiniger te lijf kunnen gaan.
Wellicht is zoiets als een Honda PC800 of een Honda Forza FX scooter handiger voor dagelijks woon-werk verkeer. Dan kun je tenminste nog wat bagage en andere rommel meenemen.

Maak een goede keuze en bezint eer ge begint !

Gr. HD4Ever :]
 
Ik rij nu al twee jaar met een croombak
60km per dag woon-werk verkeer, zomer en winter
als je een beetje moeite troost hem te onderhouden
lukt dit best, en zeker spoelen na een pekeltrip..
en houd rekening met vallen,
ben onlangs op die 60km drie keer onderuit gegaan aan 30km/uur
wegens glad wegdek.
Kleine schade aan overgehouden en ga dringend ene valbaar installen.

ik heb trouwens geen problemen met files
alleen ben ik geen vliegmachien , je mag maar +5km sneller dan de file
en ze gaan elke dag mooi opzij rijden als ik langskom.
 
Voor woonwerkverkeer moet je letten op een aantal zaken


Onderhoud: Ketting is dan eigenlijk lastig, hydraulische kleppen zijn ook wel handig
Rijgedrag: goed kunnen sturen, dus straatfiets positie (goed overzicht en middelmatig sportief)
Zitpositie: Je moet goed kunnen zitten in je nylon pak
Benzineverbruik: niet te heftig
Vermogen: zo kiezen dat je sneller bent dan die koekblikken daaronder is spelen met je leven. Maar ook weer niet te heftig. Jappen gaan echt wel olieverbruiken na 90k punt.
Remgedeelte: minstens 2 remschijven voor en 1 achter <- choppers zijnnaar mijn mening te gevaarlijk, vind ze erg slecht remmen (ja die heb ik ook gehad) En de besturing vind ik ook matig. Maar er zitten gave fietsen bij natuurlijk

Je kan het ook allemal negeren en naar je hart luistern maar dan moet je je wel bewust zijn vd nadelen van je keuze


Ik heb ooit ergens een test gezien waarbij je kon bepalen wat voor motorrijder je bent. Ik zou zeggen gebruik www.google.com eens


 
Ik denk dat je uiteindelijk met twee motoren komt te zitten, want zo'n chroom bak dat houdt je alleen met heel veel inspanning mooi en stralend, ik zou er gewoon een brikje voor de pekel bij nemen
 
voor een paar honderd euro ben je al de eigenaar van een goede, mooie en degelijk CB, dus een goede tip voor erbij......... en waarschijnlijk van een dergelijk bouwjaar dat je niet eens wegenbelasting meer hoeft te betalen en oldtimer verzekering, oftewel dan rijd je voor ong. 50 euro per jaar vaste lasten lekker in de winter rond. :] :] :]
 
Als je je motor goed beschermt tegen de pekel met vaseline e.d. Dan gaat t best.
Ik vind het chroom overigens makkelijker om te onderhouden dan het aluminium.
Gewoon kopen wat het beste bij je past.
Tis heerlijk om een mooie motor te poetsen :Y :]
 
alles en iedereen 'die hard' en anders niks, hè Bral.
nee, zo erg is het niet..

maar als je een praktische motor wil moet je een Deauville of een Pan European of een K100LT ofzo kopen...

zodra je begint met cruisers, choppers, fighters etc. laat dat praktisch dan toch los.....iets zonder kuip en grote koffers zal nooit echt praktisch worden, dus als hij al half praktisch is laat het hele idee dan maar waaien en ga gewoon voor de mooi... :]

autootje erbij voor de winterdag en klaar ben je...een dikke bestelvolvo met stoelverwarming, dat is praktisch....

heb je je wel eens afgevraagd of je verkering praktisch is bijboorbeeld ?
 
Laatst bewerkt:
@ all, dank voor de tips!

Ik moet eerlijk zeggen, dat het chroom an sich voor mij niet zo heel belangrijk is. Ik vind het type motor gewoon mooi. Zo zag ik een zelfde type, maar dan met veel gepowdercoate onderdelen. Die was nog steeds heel mooi.

De reden waarom ik deze post heb geplaatst is dat ik inderdaad niet alleen mijn hart wil laten spreken maar ook jullie ervaringen wil hebben. De tips zijn dan ook heel waardevol.

Wat me eigenlijk wel verbaast is dat er nog geen commerciële oplossing is om chroom / andere delen van de fiets te beschermen tegen pekel(, behalve een zeer tijdelijk oplossing door zelf met Tectyl / vaseline aan de slag te gaan). Ik bedoel… een hele hoop mensen had toch graag een fiets met chroom door weer en wind willen laten rollen. Het lijkt me dat ik daar niet alleen in sta.

Gelukkig gaat het mooi weer worden tegen de tijd dat ik mijn fiets mag gaan kopen. Ik denk inderdaad dat een pekelfiets een oplossing kan zijn, maar dan moet je eigenlijk precies weten wanneer er gestrooid is.

@ Diestyboy: Goed idee. Zal ik meenemen in mijn gedachten!
 
Wat me eigenlijk wel verbaast is dat er nog geen commerciële oplossing is om chroom / andere delen van de fiets te beschermen tegen pekel(, behalve een zeer tijdelijk oplossing door zelf met Tectyl / vaseline aan de slag te gaan). Ik bedoel… een hele hoop mensen had toch graag een fiets met chroom door weer en wind willen laten rollen. Het lijkt me dat ik daar niet alleen in sta.
is niet commercieel interessant denk ik, pekel wordt bij mijn weten bijna nergens ter wereld gebruikt, behalve in NL en Dld.
 
pff..dan laat je de fiets toch lekker even staan als er wordt gestrooid..is zoiezo wel verstandig zodra er temperaturen rond het vriespunt zijn..doorrijden mag dan stoer klinken..je hoeft geen genie te zijn om te snappen dat het risico een stuk hoger is 'swinters..behalve door gladheid ook nog eens door het donker..

Vind het dus wel een hele hoop ophef over de pekel hoor...daar heb je de andere 10 maanden van het jaar geen last van ;)

en qua motor..koop lekker wat je mooi vind en lekker vind rijden..woon-werk is hetzelfde als in het weekend een fun tripje qua rijden.
 
pff..dan laat je de fiets toch lekker even staan als er wordt gestrooid..is zoiezo wel verstandig zodra er temperaturen rond het vriespunt zijn..doorrijden mag dan stoer klinken..je hoeft geen genie te zijn om te snappen dat het risico een stuk hoger is 'swinters..behalve door gladheid ook nog eens door het donker..

Vind het dus wel een hele hoop ophef over de pekel hoor...daar heb je de andere 10 maanden van het jaar geen last van ;)

en qua motor..koop lekker wat je mooi vind en lekker vind rijden..woon-werk is hetzelfde als in het weekend een fun tripje qua rijden.


Weet niet hoe het met jouw motor gesteld is, maar ik heb er een lamp op zitten.
Dus zie nog wel wat ;)
Daarnaast nog wat andere verlichting, zodat de rest mij ook nog ziet *O*

Als het zoals de laatste week is, wel vriezen, maar geen neerslag,
dan is er prima te rijden. Niks geen gladheid.
En trouwens, als het in de zomer na twee weken droogte gaat regenen is het ook glad.
In de herfst heb je ook vaak omstandigheden die niet lekker rijden...
Harde wind, of mist, ...
En in de zomer zit je met die felle zon, en de warmte, ook geen pretje :N

Weet je trouwens dat we deze winter al 5 maanden pekel op de weg hebben liggen?
12 - 5 = 7 maanden geen pekel dus O-)

Of te wel, heel leuk zo'n mooi-weer-rijders-antwoord,
maar daar heeft B helemaal niets aan.
 
Mischien heeft ie niks aan het antwoord..maar als ie zich zoooo druk gaat maken over pekel dan kan ie ook beter mooi-weer-rijder worden
 
Terug
Bovenaan Onderaan